Weide zoeken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SarahB

Weide zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-07 12:18

Hallo,
Mijn paardje Kalvaro staat wegens omstandigheden al ongeveer twee jaar bij vrienden van ons. Daarvoor heeft het in een manege in onze omgeving gestaan, maar dat werd te duur en was eigenlijk net iets te ver weg.
Nu heb ik er gisteren over gepraat met mijn vader en grootouders, en die stelden voor om in onze buurt een wei te huren, en Kalvaro op die weide te zetten. We hebben nog geen bepaalde wei in het oog, maar we wonen in een rustig dorpje en hier zijn echt wel veel weides te vinden, dus normaal gezien zal dat geen probleem zijn.
Nu heb ik dus enkele vragen. Knipoog
Het is de bedoeling dat in de wei een fatsoenlijke stal staat, zodat Kalvaro ook beschut zal kunnen staan. Maar waarschijnlijk zal er geen binnen- of buitenbak in de buurt zijn, dus is het ook de bedoeling dat ik in die weide geregeld zal rijden. Kan dit kwaad voor de wei? Natuurlijk moet ze dan wel groot genoeg zijn.
Zijn er nog dingen waar ik goed op moet letten als ik een wei uitkies?

Oh en ik ben zooo blij dat mijn paardje waarschijnlijk terug naar huis kan komen <3, hopelijk gaat er niets mis!

fjordnina

Re: Weide zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 12:23

Het kan wel kwaad om erin te rijden. De hoefslag zal volkomen uitgesleten worden, dus misschien is het verstandig om als bak een stuk weide af te zetten?

Verder moet je ervoor zorgen dat je weide met die regenbuien van tegenwoordig niet in een zwembad veranderd en dus redelijk droog blijft.
Je moet ook bij de gemeente informeren of je er mag bouwen. Anders kun je er evt. een container neerzetten omdat dat verplaatsbaar is.

Je zult een contract op moeten stellen met de eigenaar zodat ze je niet zomaar op straat kunnen zetten.

Verder is het verstandig om de wei in diverse stukken op te delen zodat ze niet constant hetzelfde deel begrazen.

Als ik het goed begrijp zou je paard alleen komen te staan? Dan zou ik er een shetje bij in zetten of een medehuurder proberen te vinden.

SarahB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-07 12:26

fjordnina schreef:
Het kan wel kwaad om erin te rijden. De hoefslag zal volkomen uitgesleten worden, dus misschien is het verstandig om als bak een stuk weide af te zetten?

Verder moet je ervoor zorgen dat je weide met die regenbuien van tegenwoordig niet in een zwembad veranderd en dus redelijk droog blijft.
Je moet ook bij de gemeente informeren of je er mag bouwen. Anders kun je er evt. een container neerzetten omdat dat verplaatsbaar is.

Je zult een contract op moeten stellen met de eigenaar zodat ze je niet zomaar op straat kunnen zetten.

Verder is het verstandig om de wei in diverse stukken op te delen zodat ze niet constant hetzelfde deel begrazen.

Als ik het goed begrijp zou je paard alleen komen te staan? Dan zou ik er een shetje bij in zetten of een medehuurder proberen te vinden.

Ja, het leek mij inderdaad ook een goed idee om een stuk van de wei af te zetten om als 'piste' te gebruiken.

Bedankt voor je tips verder. Lachen
En waarschijnlijk komt mijn paard alleen te staan ja, maar misschien zijn daarnaast weides gelegen met andere paarden in, dat hangt ervan af waar ik juist een weide gaan vinden.
Ik heb ergens gelezen dat je als gezelschap van je paard ook een schaap ofzo mee in de wei kan zetten Tong uitsteken, klopt dit?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 12:39

Het kan wel, maar een soortgenoot is gewoon het beste. Shetjes koop je voor minder dan een tank benzine, en veel eten ze ook niet. Dat zou mijn inziens de beste oplossing zijn. Dat je paard andere paarden kan zien maakt weinig uit. Hij kan er geen kuddegedrag mee uitvoeren, ook knabbelen enz. gaat niet.

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 17:00

Ik zou een wei kiezen die groot genoeg is om in een paar delen te verdelen. Dus dat je je het gras de kans geeft om te groeien en bv een deel houdt dat ze helemaal kapot mogen lopen.

iK had vroeger mijn paardje ook alleen op een wei terwijl ze andere paarden kon zien! Zot werd ze er gewoon van! Ik heb er dan ook snel een soortje bijgenomen en het probleem was opgelost. Ze vrolijkte weer op!

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 21:39

Het rijden in de wei is wel alleen maar praktisch in de zomer, in de herfst/winter is het meestal te nat/drassig/modderig.
Mijn paarden staan ook 24/24 op de weide, maar we huren nu wel een weide bij waar een piste in ligt, maar die is in de winter ook niet berijdbaar.
Misschien toch eens rondkijken of er in de omtrek niemand een piste heeft liggen, want in de winter ben je anders toch aan 't sukkelen om deftig te kunnen rijden.
Ik heb er ook een shetje bijgekocht voor m'n paard, maar zij brak vroeger vaak uit en daarom wou ik haar niet alleen zetten.
Een schaap is ook wel een optie, maar die moet je ook verzorgen en heel regelmatig hun wol nakijken, want er zijn bep. vliegen die eitjes leggen in hun wol en die eitjes worden maaien en die eten je schaap levend op.
Een geit is al wat moeilijker omdat die overal opklimmen/kruipen, en tegen de draad en zo schuren.
Schapen voelen ook de elektriciteitsdraad bijna niet, door die dikke wol.
Ik zou ook eerder kiezen voor een shet dan, of eventueel een ander paard erbij.

BellyBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 21:51

@ jakary1511: over die maden (noem je ze toch?) dat is echt iets waar je mee op moet passen! Ik reed toen ook altijd bij iemand en die had schapen bij huis staan van iemand anders en die had die dingen ook (die schapen waren zelfs nog maar een paar maand van hun moeder af Nagelbijten / Gniffelen) en sommige hadden hun hele vacht al kapot geschuurd, en je zag die vieze wonden gewoon van ver af al zitten. Als je ontdekt dat je schaap deze parasieten heeft moet je ook direct de DA bellen! Zo'n schaap kan binnen 3 dagen tot een week wel dood zijn.

mistral2203

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 14:13

Ik zou net als wat de andere zeggen een stuk afzetten voor het rijden
Verder zou ik het ook in stukken verdelen, als het ene stuk op is dat je een ander vers stuk hebt en de rest weer bij kan groeien
Ook kun je het beste elke dag de mest proberen op te ruimen, als dit blijft liggen en het verteerd word het zuur en eten ze dat stuk niet meer, en krijg je allemaal van die pollen
Verder moet je idd goed informeren of je er een stal neer mag zetten, sommige gemeente kunnen daar zo over zeuren dat als je hem neer zet en ze zien het (en het is niet goed geregeld) je hem gelijk weer af kunt breken!
En je moet natuurlijk zorgen dat je stalletje lekker stevig is, en niet zoals met de storm van afgelopen week je stal instort of iets dergelijks!
Heel veel succes met het zoeken naar een geschikte wei en stal, maar het zal vast wel goed komen!! Haha! Knipoog

SarahB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 16:53

Dankjulliewel voor de tips. Knipoog

manon72

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 13:35

Mocht je een wei vinden waar je geen stal op mag zetten kun je altijd nog kiezen voor zo's bouwkeet op wielen.
Die mogen namelijk wel want deze zijn 'mobiel'.
Ook zou je kunnen kiezen om een natuurlijke stal te bouwen van balen stro, deze is alleen niet stormproof en zul je dus zo nu en dan af moeten breken.

Verder is het inderdaad zo dat een soortgenootje eigenlijk echt het beste is. Maar een geit is ook nog een optie. Zijn wel uitbraakgevoelig.
Mijn vroegere paard was overigens goed bevriend met een stel ganzen.