hoeven zelf bij veilen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

woeliej

hoeven zelf bij veilen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-07 10:00

hallo,

Sins kort ben ik begonnen de hoeven van mijn pony zelf bij te houden door rond af te veilen wat te lang word. Hij krijgt namelijk van die 'vleugeltjes' en die zijn met buiten rijden op die kleine bospadjes lastig want dan scheurt het soms in. + het scheel ernom in de kosten voor de hoefsmid... + de pony vind het fijner want als ik het doe boeit het hem nix en bij de smid wil die nog wellis gaan trekken en doen als ik niet dicht genoeg bij ben. Dus ik vind het een hele mooie oplossing!

hoe denken jullie hier over en wat zijn jullie ergvaringen ermee?

milou123

Re: hoeven zelf bij veilen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 10:01

Wij hebben ook een hoeve vijl en als ze niet op ijzers staan en er steekt wat af vijlen we het ook bij, we hadden het eerst aan de smid gevraagt of dat wel kon, en die zei dat het makkelijk kon. Lijkt me fijner voor een pony dan dat hij nog enkele weken met uitsteeksels rond moet lopen..

Chanelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 10:02

Hoi, de pony waar ik vroeger op gereden heb daarwerd het ook zelf bij gedaan... Wel gewoon om de zoveel tijd de hoefsmit maar als er zo'n "vleugeltje" zat vijlde die man het er gewoon af. Kan volgens mij geen kwaad. Vet verandered niks aan de stand ofzo. Alleen even die rottige dingen eraf. Anders scheurt het straks nog verder..

gr monique

rodeduivel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 10:08

doen veel mensen hoor de hoef bijwerken van hun paard of pony maar je moet wel goed gereedschap hebben anders verkloot je het alleen maar

Natural_K
Woonplaats: fryslan boppe.. k voel me nog steeds een drenth!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 10:31

Bijvijlen is geen enkel probleem mits je het goed doet. wel moet je er rekening mee houden dat je ook de straal en zool doet. (dit kan dus niet met de vijl) met vijlen moet je wel goed de stand in de gaten blijven houden en zorgen dat die niet te veel verandert (liefst helemaal niet!!)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 12:19

Ik zou dan een m'n hoefsmid vragen of hij me een keer wil laten zien hoe dat kan, ik zou het igg niet zomaar zelf doen... Misschien ben ik een muts, maar m'n beestje heeft maar 1 stel benen...

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 16:37

Ik doe het ook zelf. maar ik vijl alleen de losse stukjes weg en rond 1x in de 2 weken de hoefrand rond zodat het niet gaat scheuren. ik verander niets aan de stand en haal ook niets van de straal en zool af. dat vindt ik werk voor de smid.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 16:40

Ik doe het ook zelf, maar heb er wel eerst een 1-dags cursus voor gevolgd.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-07 18:17

Tieme schreef:
Ik doe het ook zelf. maar ik vijl alleen de losse stukjes weg en rond 1x in de 2 weken de hoefrand rond zodat het niet gaat scheuren. ik verander niets aan de stand en haal ook niets van de straal en zool af. dat vindt ik werk voor de smid.

ja presies, zo doe ik het ook

opala schreef:
Ik doe het ook zelf, maar heb er wel eerst een 1-dags cursus voor gevolgd.

tips? Haha!

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 18:19

Mijn vader doet het ook altijd bij onze pony's zelf. Lachen
Wij hebben er nog nooit problemen mee gehad. Knipoog

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 19:33

Altijd zelf gedaan, omdat mijn paard knettergek werd bij de smid! Ging wel goed, maar ik vond het altijd heel erg zwaar werk!

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-07 20:25

eva2 schreef:
Altijd zelf gedaan, omdat mijn paard knettergek werd bij de smid! Ging wel goed, maar ik vond het altijd heel erg zwaar werk!

is idd redelijk zwaar werk, ik heb de mazzl dat m'n pony erg mee werkt, tilt netjes eigen been en houd hem mooi stil, dan is het nog wel goed te doen, maar blijft opzich rottig werkje, vooral met die blub van laatst Tong uitsteken

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 20:56

Mijn vader heeft speciaal voor mij zo'n drie-voet gemaakt met een plaatje erop, zo kan ik zelf de hoef van mijn paard veilen. Vijlen doe ik vaak zelf om bij te houden, maar laat daarnaast ook 2x per jaar de smid komen. Vaak voor en na de zomer. Mijn vader houdt altijd de straal bij, met een speciaal kapmesje wat hij ook voor de schapen gebruikt. Werkt ideaal. Zo hoef ik niet te tillen, heb ik mooi beide handen vrij, en als je paard het eenmaal doorheeft, is het hartstikke handig!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 20:58

woeliej schreef:
tips? Haha!

Volg de cursus Tong uitsteken

Dennis_Eros

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 20:59

Als je zoiets echt tegoei kunt mag het wel ja... Je moet wel oppassen denk dat je niks verkeerd doet ofzo.. Ale... denk ik. Ik weet niet of je veel fout kunt doen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 21:13

Ik doe het ook al jaren zelf, naar volle tevredenheid. Ik heb wel een 1 dagscursus gedaan van paardnatuurlijk. Wel je werk laten checken door een prof. Ja

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 21:15

Als je eens op het Natural forum rondkijkt, kun je volgens mij erg veel verhalen over dit onderwerp tegenkomen/lezen. Ja

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 22:32

ik zou er niet zondermeer zelf aan gaan prutsen. ik heb het geleerd onder begeleiding van zowel hoefsmid als DA, en ik bekap ze nu alledrie zelf. wel laat ik mijn werk regelmatig door een goede smid beoordelen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 23:48

Onze smid komt om de drie maanden om alles te controleren. Voor de rest doe ik zelf de rand bijvijlen, en als de hoef te lang wordt ga ik een paar keer een stuk over het asfalt draven. Gaat prima zo, hij heeft veel minder last van brokkels en scheuren