Miss. eindelijk stalling! Doen of niet? En waarop letten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BellyBel

Miss. eindelijk stalling! Doen of niet? En waarop letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-07 19:45

Hallo Doei!,

Ik heb misschien eindelijk stalling gevonden. Was namelijk al een tijdje opzoek, in het begin niet echt fanatiek maar op een gegevemoment toch wel fanatiek omdat ik een eigen paardje wil kopen (een d-pony om precieser te zijn).
Ik moet zelf de stalling + hoefsmid + extra dingetjes, zoals zadel/hoofdstel/poetsspullen/hoefvet etc.. betalen. Me ouders betalen me lessen + DA. (als ik uitkom met de kosten wil ik dit ook zoveel mogelijk zelf gaan betalen). Maar goed, ik wijk af. Ik wil dus een paardje en heb nu eindelijk misschien stalling (is wel handig dat je alvast een stallingsplekje hebt, en daarna pas de pony koopt neem ik aan Tong uitsteken). Nou goed.

De stal is vlakbij mijn huis (ong. 5 tot 10 min. fietsen, valt dus redelijk mee). Het is een perfecte locatie voor buitenrijden, er licht gewoon voor de stal een natuurgebied waar je echt prachtig kunt rijden! Het is er redelijk rustig. En er zijn nog andere paarden.
De faciliteiten:
- Buitenbak, verlichting dus ook mogelijkheid 's avonds te rijden.
- Buiten en binnen stallen (als ik het goed begreep zijn de buitenstallen: 4,5 bij 4,5 en de binnenstallen 3,5 bij 3,5)
- Er is een afsluitbare kast voor je spullen (binnen).
- Complete verzorging, voeren-stallen uitmesten-op/van de wei zetten/halen-etc.
- Perfecte buitenrijmogelijkheden!
- Weidegang (overdag)
- Wasplaats (weet niet zeker of het warm of koud water is)
- Poetsplaats
- Prijs p/maand: €175,-

Nu is het wel zo, als ik 's avonds ga moet ik een best lang stuk over "afgelegen" gebied. Er wonen wel mensen, maar zo gek veel niet. Dat is dus wel een minpunt en zou ik zobiezo tot ik 16 ben en een scooter heb samen met iemand anders 's avonds gaan. (wanneer ik 's avonds ga).
Verder is stalling in deze omgeving niet echt duur.
Er is ook een stal, aan de andere kant van het dorp wat ook best afgelegen is maar een stuk verder weg voor mij. Waar het 2 keer zo luxe is, maar ook de complete verzorging wordt gedaan. Die stal heeft:
- Binnen/buiten bak (groot!)
- Binnen stallen
- Longeerring
- Paddock
- Weide
- Kantine
- Organiseert enkele keren per jaar dingen
- Wasplaats met warm water
- Stallen zijn luxer
- Complete verzorging
- Deze stal kost geloof ik €195,- per maand.

Nu ga ik binnenkort bij die stal (de bovenste) kijken, en was mijn vraag eigenlijk: "Waar moet je dan vooral op letten?, naast of het paardvriendelijk is." Waar hebben jullie opgelet bij het uitzoeken van een stal?

Mijn eisen zijn zobiezo:
- Weidegang -> overdag
- Stal -> 's nachts.
- Gelegenheid om te kunnen rijden, maakt niet uit of dat in een bak is of een weiland bv.

Groetjes,
BellyBel!

joyce B

Re: Miss. eindelijk stalling! Doen of niet? En waarop letten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 20:02

Als ik jou was zou ik toch gaan voor een stal met bak, en niet alleen maar weiland om in te rijden. Een bak blijft over het algemeen langer begaanbaar en minder glad dan weiland... Vooral met slecht weer heel fijn. Al is het alleen maar om in los te kunnen gooien zonder dat ze gelijk dik in de modder staan.

Let op wat er gevoerd wordt, hoe vaak er gevoerd wordt, het uitmesten en hoe schoon ze er bij staan en hoe dik in het stro of op het zaagsel of vlas. Hoe zit het met weidegang, of losgooien in de winter? Moet je dat zelf doen? Mag het uberhaupt wel? En hoe lang?
Wat voor voer krijgen ze? Mag je zelf bijpakken of niet? Heb je keuze uit krachtvoer of maar 1 soort of moet je het zelf kopen?
Zijn er speciale openingstijden? En dagen dat je niet welkom bent?
Kun je de rijbanen altijd gebruiken of zijn er momenten dat deze bezet zijn of de paarden er los in staan (had ik regelmatig bij een pensionstal met opfok, gooide die eigenaar regelmatig de paarden in binnen of buitenbak en kon ik er dus niet in terecht)
Komen er nog kosten bij op voor bepaalde dingen?

ga gerust nog eens op een ander moment heen om te kijken, en klets wat met mensen daar op stal. Je kunt beter van te voren merken of het bij je past dan dat je na een paar maanden van ellende weer wilt verhuizen. Dat is voor je paard en jezelf alleen maar vervelend.

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 22:57

En misschien is het handig om van te voren een lijstje te maken van alles wat je wilt weten. Dan vergeet je niets. Ik zou even kijken naar de mensen die er komen, leeftijd etc.

BellyBel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 19:16

Oké bedankt Lachen
Nog meer mensen? Misschien hebben jullie nog tips over voer (wat nou goed is etc., natuurlijk verschilt dit ook erg per paard maar toch)

BellyBel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-07 09:39

Ik ga waarschijnlijk morgen of over morgen kijken Knipoog

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 12:27

puntjes waar ik sowieso op zou letten is
het voer, ziet het hooi er goed uit.
en wat word er gevoerd en kun je je pony op een ander voer zetten als dat nodig ocht zijn
let gewoon goed op als je ene rndleiding krijgt hoe de stallen erbij liggen , of ze eeb beetje schoon zijn . en hoe de paarden die er nu al staan bij staan (zien ze er tevreden en gezond uit )

wat zijn de mogelijkheden kwa weidegang en komen die overeen met jouw wensen
en ziet de bak er okay uit , dus geen diepe plassen en heel zwaar mul zand

persoonlijk als ik moet gaan kiezen op de basis van de info die jij nu geeft zou ik voor stal 1 gaan als het voer en de stallen kwa onderhoud okay zijn

ik ben niet zo van de luxe en hecht meer waarde aan de buitenrijd mogelijkheden dan aan een binnenbak ,

melissa20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 12:33

als je langs gaat zorg dat je wat eerder bent of vraag na het gesprek of je nog even rond mag kijken. Als het een goede stal is dan mag dat vast wel. Zo kan je kijken hoe de paarden/stallen/faciliteiten zijn. Is het schoon/rommelig. Zijn er mensen aanwezig spreek ze aan en vraag of ze het er naar hun zin hebben.Loop ook eens door de bodem van de bakken als het kan. Is het hard/mul etc je hebt tenslotte geen zin in peesblessures bij je nieuwe pony.
Weidegang is ook een belangrijk punt: hoe lang, met hoeveel, merries/ruinen apart samen?
Verder moet je een goed gevoel hebben als je met de stalleigenaar spreekt. Is de eigenaar flexibel, biedt ie stallingswensen op maat zeg maar.

Omdat je zo jong bent is het verstandig je ouders mee te nemen. Je ouders zijn namelijk toch verantwoordleijk voor jou.en die hebben soms net wat meer mensenkennis.Het punt waar ik naar toe wil is dat een stalhouder bij de eerste indruk heel vriendelijk en felxibel kan zijn.( alles mag) en later een onbetrouwbare hond kanzijn( ik heb het meegemaakt en ik was toen 17 en dan het is best moeilijk om de staleiegnaar ermee te confronteren)

Kijk ook naar wat de eiegnaar voert. Is het een basisbrok van subli/pavo ( dat zijn de bekenste merken) en hoeveel brok is de max?(een dpony heeft niet veel nodig, die van mij staat op 1/2 kilo per dag). Hoe vaak voert die kuil/hooi. Bietenpulp moet je niet accepteren als alleen basisvoer want daar zit niets in.

suc6 met rondkijken. Ga bij alle stallen in de buurt kijken zo tussen de 150-200 euro( ook als is dat teveel stalgeld) zo kan een goede indruk krijgen van wat erop de markt is en kan je een goede beslissing maken.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 12:43

Het ligt er ook aan wat je met je paard wilt gaan doen, als je wedstrijden wilt rijden, en dus ook consequent zult moeten trainen, is een binnenbak wel heel gemakkelijk, want in de winter, en als het nat is... je snapt het. Kijk ook hoe de paarden er zelf uitzien. Zijn er paarden die 24/7 buiten staan, en hoe zien die eruit, hoevaak krijgen ze hooi in de wei en hoeveel, en kijk ook naar de paarden die binnen staan: hebben ze drukkingen, zijn er dingen die erop wijzen dat ze bijv. niet goed verzorgd, maar ook bereden zijn. Het heeft natuurlijk weinig te maken met de stalling op zich, maar het zegt wel iets over hoe er door de mensen daar met paarden omgegaan wordt. En idd, praten met mensen die er al langer een paard hebben staan, vragen wat zij heel goed, en minder goed vinden.
Idd, neem je ouders mee, al is het maar 'voor de show', je staat er een stuk sterker mee in je schoenen, hebt iemand die overwicht heeft als de eigenaar toch niet betrouwbaar blijkt te zijn, en je kunt (met de tips die wij gegeven hebben Tong uitsteken) ook nog eens showen met je kennis +)

Hoe ver ligt die andere stal trouwens uit de buurt?

Als het aan mij lag, zou ik denk ik voor de tweede kiezen. Er is een binnenbak, je kunt je paard als hij of zij ziek is ook in de paddock zetten ipv. op de wei, en er is een longeercirkel, wat ook heel handig is als je paard een tijd niet bereden kan worden, maar wel beweging nodig heeft.

BellyBel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-07 12:53

Stal 2 is ong. 5 tot 10 km. verder en ong. 20 tot 30 min. fietsen Knipoog
Een binnenbak, longeerring en paddock is erg handig!
Ik ga ook zobiezo vragen of je in de bak mag longeren en/of losgooien Knipoog
Bedankt voor de tips! Haha!
Ik neem (als me ouders tijd hebben) me ouders mee, anders een "vriendin" die al behoorlijk volwassen is Tong uitsteken (19jr.) en een goede kijk heeft op stallen/paarden (weet wat belangrijk is). Dus dat zit wel goed Lachen

Maar jullie tips heb ik hard nodig! Haha! Zo kan ik niks vergeten en kom ik op nieuwe dingen die ik moet vragen Knipoog Bedankt!

melissa20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 13:50

zijn er misschien nog meer stallen ibn de buurt waar je kan gaan kijken?

BellyBel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-07 17:17

Ja, eentje.
Die kost 150,- per maand, maar is ook wel weer een stukje verder (ong. 5 tot 10 km)

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 19:39

Jemig wat een droomprijzen, dat is zeker niet in de randstad?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 19:52

Let ook op of de stallen schoon zijn, of er veel frisse lucht de stallen in kan (een hoog pafond is dus handig), of het licht in de stallen goed is, en of er plek is om je paard veilig vast te zetten, of de gang breed genoeg is om doorheen te lopen zonder gebeten te worden enz...

BellyBel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-07 18:58

Vippie schreef:
Jemig wat een droomprijzen, dat is zeker niet in de randstad?

Nee inderdaad, is op het "platteland" Tong uitsteken In een buitengebied van een dorp haha Haha!

Dinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 20:25

Nog een puntje om op te letten: Let erop dat je pony 24 uur per dag drinkwater heeft! In mijn zoektocht van de afgelopen tijd heb ik voor hetzelfde dilemma gestaan als jij... Hoe vind ik de perfecte stal? En ik moet zeggen.. Het is echt moeilijk en je komt vreemde dingen tegen! Zo stond er een paard vast in een stal. Ik vroeg waarom dat was.. Dat was omdat hij te veel in de stal rondscharrelde en daardoor de stront door de stal liep! Boos! Laat dat paardje lekker rondscharrelen dacht ik...) Alle paarden stonden daar overigens met een verkort halstertouw om hun nek geknoopt. Dan kon die man ze beter pakken.. Dat was héél natuurlijk volgens hem. Als ze niet braaf waren, kregen ze een halster om. Ik vond het echt een naar gezicht die beessies met die touwen om. Volgens mij kunnen zichzelf wel ophangen als ze per ongeluk op het touw gaan staan. Huilen

Oké drinkwater: Het schijnt dat sommige pensionstallen ook maar een paar uurtjes per dag water aansluiten op de drinkbakjes, omdat anders de stallen te nat worden.

Verder moet je er een goed 'gevoel' bij hebben dat die mensen goed voor jou paardje zorgen. Als de mensen die je pony verzorgen losse handjes hebben, en jij hebt juist heel veel geduld met je pony, dan gaat dat toch een keer botsen.

Het is ook verstandig om afspraken op papier vast te leggen. Hierin kan je bijvoorbeeld opnemen welke rechten en plichten jij en je pensionhouder hebben. Als het goed is, dan heb je het contract nooit nodig, maar bij een conflict heb je iets om op terug te vallen. Je kunt er bijvoorbeeld ook inzetten tot hoeveel geld een dierenarts iets aan je paard mag doen, als ze jou in noodgevallen niet kunnen bereiken. Bv. geen koliekoperatie van 6000 euro die toch echt betaald moet worden als je paardje het niet redt.

Succes!

Iris_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 17:05

als ik jou was zou ik voor die 2e gaan.. als je ziet wat je ervoor krijgt en die prijs valt opzich ook nog wel mee Haha!

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 17:17

Als ik naar een stal ga kijken, let ik op een aantal punten:
- frisse lucht in de stal (geen tocht)
- grootte van de boxen
- bodembedekking en hoe schoon zijn de stallen?
- zijn de stallen licht? (veel lichtplaten in het dak)
- hoe is de bodem van de bak (niet te hard/zwaar/blubberig)
- hoe zien de paarden eruit (kijken ze ook vrolijk)
- hoeveel uur perdag naar buiten
- uitrijmogelijkheden

Wat je ook nog zou kunnen doen is mensen aanspreken die op die stal staan en hun naar de ervaringen vragen.