werken en een jong paard hebben

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pollux

werken en een jong paard hebben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-07 17:35

Hallo,

Misschien staat dit topic hier verkeerd, maar ik kon niet zo snel zien waar het juist staat.

Ik zou graag weten wat jullie werkende bokkers hier van vinden: ik rijd op dit moment een bijrijdpaardje drie dagen in de week. Omdat ik nu vier dagen in de week werk kan ik dit een keer 's avonds doen en twee keer overdag. Ik zit er al een tijd aan te denken om weer zelf een paardje aan te schaffen omdat ik dat toch echt het leukste vind. Ik heb vroeger een paardje gehad toen ik nog op school zat en deze heb ik net beleerd gekregen en toen zelf verder getraind en doorgereden. Nu is mijn oog gevallen op een heel erg leuke merrie van 3,5 die op het moment beleerd wordt. Nu ga ik binnenkort van baan veranderen en ik kan hier alleen full time werken en ik vraag me nu dus af of ik aan een jong paard moet beginnen als ik alleen 's avonds en in het weekend naar mijn paardje toekan of zou ik aan een wat ouder en meer doorgereden paardje moeten denken (vanaf 5 jaar)? Zijn er meer bokkers die full time werken en alleen 's avonds en in het weekend rijden/longeren enz. Paardje wordt uiteraard wel elke dag buitengezet door iemand van stal. Stal waar paard zou komen te staan heeft binnenbak. Ben benieuwd, barst maar los!

Groetjes

Urielle

Re: werken en een jong paard hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 18:02

Ik zie het probleem niet? Zolang jij er elke dag naar toe kan, je paardje wordt gewoon gevoerd en kan naar buiten, waarom niet?

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 18:03

Nee moet eerlijk zeggen dat ik het probleem ook niet zie. Zolang je er inderdaad maar elke dag naartoe kunt.

Voordeel van een jong paard is dat hij niet elke dag gereden hoeft te worden, en dat het met rijden, longeren en een of twee daagjes rust goed af kunt!

Ninie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 18:06

Ik werk ook fulltime en ga vanuit mijn werk 2 keer per week rijden/longeren en 1 keer in het weekend. Mijn pony is ook recent beleerd en hij zit nog steeds in de 'opleidperiode'.
Hij wordt gevoerd, binnen/buitengezet, perfect verzorgd dus. Het gaat perfect, dus ik zie het probleem ook niet.
Als je maar wel iemand hebt, die 'm lekker buiten gooit op dagen dat je niet rijdt.

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-07 18:20

Ik draaf waarschijnlijk ook een beetje door.. de meeste mensen bij mij op stal werken parttime en hebben veel tijd overdag om naar hun paardje toe te gaan... daarom dacht ik dat het 'not done' was om een paard te houden terwijl je full time werkt en alleen 's avonds tijd hebt voor je paardje. Maar eigenlijk is het heel simpel, áls je er maar elke dag naar toe kunt. En inderdaad een jong paard heeft nog veel rust nodig tussen het werk door. Ik weet nog helemaal niet of dit paardje door kan gaan er zijn meer gegadigden en ik heb geen haast, maar er komt terzijnertijd zeker weer een paardje.

Bedankt voor jullie reacties!

Feliciaaaa16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 18:31

ik zie het probleem nii egt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 19:25

Ik denk dat de meeste mensen met paarden toch wel fulltime werken hoor Haha!
En als ik voor mijn paard spreek: die zit er niet op te wachten dat ik hem hele dagen op de wei kom klieren Clown

Whoepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 09:28

Ik werk in de zorg. Dus erg onregelmatige diensten en vaak maar 1 dag in de week vrij.
Heb zelf ook een jong paard wat net zadelmak is.
Ik heb mijn paard op een manege staan bij mij in de buurt.
Hij wordt daar gevoert, elke dag schone stal, hij word na buiten en na binnen gezet etc etc.
Dit scheelt een heel eind en dan is het zat te doen. Ik ben elke dag bij mijn paard.

Zitah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:19

Ikzelf werk 40 uur als vastgoedbeheerder en dat is best een verantwoordelijke, drukke baan. Ik woon samen en wij hebben een huis gekocht dat nu gebouwd wordt en waar wij dus veel spullen voor uit moeten zoeken. Ik mest op zaterdag altijd bij vrienden 14 paarden uit en ik rijd nog twee paarden van andere (zo'n drie dagen in de week).
Verder ga ik in september naast mijn werk met een universitaire opleiding beginnen.

En toch heb ik een paard. Ze is nu 2,5 jaar en het is dus een periode die veel tijd eist. Ik heb wel besloten om haar keuringsklaar te maken. Dit omdat wij in die periode de sleutel zullen ontvangen en ik vind dat als ik haar naar de keuring doe dat ze daar wel een beetje goed voor de dag moet komen.

Ik vind het, juist omdat ik het zo druk heb, heerlijk om 's avonds lekker met mijn paard bezig te zijn. Even mesten, longeren en gewoon de omgang.
Dit zorgt ervoor dat ik zelden ziek ben en mij erg goed voel. Ja ik vind het heerlijk.

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 22:35

Zitah, ik dacht dat ik een bezig bijtje was, maar jij kan er inderdaad ook wat van... Maar als het jou lukt om toch elke dag bij je paardje te zijn, dan moet het mij ook lukken! Inderdaad, ik vind het ook heerlijk om na een drukke dag lekker ontspannen met paard bezig te zijn. Paardje wat ik op het oog had, is helaas al verkocht. Jammer!!! was een heel leuk ding. Maar ik ga rustig op zoek naar een leuk paardje...Voorlopig geniet ik nog volop van mijn bijrijdpaardje.

Bedankt allemaal voor jullie reacties!!!!

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 22:56

Een jong paard hoef ook niet elke dag bereden te worden het is juist ook slecht..
Maar als jij er gewoon heen kan s'avonds is het geen probleem toch.
Ik werk zelf ook 40 uur in de week en ga ook alleen s'avonds behalve de weekeinde je moet het er voor over hebben...

marco1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 09:51

Ook ik zie geen probleem
Als je paard elke dag uit de stal komt, gevoerd en gemest word, is het oke Lachen

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 09:55

ik werk 32 uur en ga 1 daag in week naar school en rijd 2 paarden van mij. 1 is zo oud word niks meer mee gedaan. ik heb helaas geen bak mer verlichting, alleen binnenbak in buurt waar ik 2 keer in week naartoe ga. Ik rijd zoveel mogelijk voor het werk en als ik vroeg klaar ben rijd ik ook gelijk naar de paarden. Vooral nu vroeg donker is het moeilijker. Jij hebt bak met lampen dus kan makkelijk na werk en eten nog gaan rijden, en je hoeft niet elke dag te rijden.
Succes met vinden van ander paardje

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 15:14

Als je paard op stal staat met een binnenbak en je hebt verder geen verantwoordelijkheden thuis zou ik het gelijk doen! Destijds toen ik fulltime werkte stalde ik mijn 2jarige thuis. Tegen de tijd dat ze beleerd kon worden kwam ik in het werk om (40u per week en dan nog eens 10u reistijd in de week) en daarbij was ik op een rijhal even verderop aangewezen waar destijds volop lessen waren en je vaak niet eerder dan 21u in de bak kon. Achteraf had ik het ook anders gedaan denk ik. Veel succes!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 20:12

haha ben op stal ook 1 van de weinigen die fulltime werkt! Zeggen ze: Jeetje dat kan ik echt niet hoor fulltime werken! Nou ik zal wel moeten...red het financieel niet.

Ik heb ook net 3 weken een paardje, weliswaar 7 maar nog niet beleerd. Het inrijden zelf laat ik wel aan iemand anders over, omdat je toch veel tijd en energie erin moet steken maar ik ga er gewoon elke dag naar toe vanuit het werk.

Ik doe nu vooral aan grondwerk en ik moet eerlijk bekennen dat ik eigenlijk alleen in het weekend veel doe. Doordeweeks moet ik toch vaak overwerken en ga dan direct door naar stal, waar ik moet uitmesten en de paarden voeren (ik ben de laatste dus dan voer ik) en vegen. dan is het vaak al half 8 als ik klaar ben en heb ik geen zin meer om nog eens een half uur oefeningen te doen (zeker omdat het nog donker is s'avonds en de bak niet te doen is in de winter dus ik kan geen kant op, want wandelen doe ik niet in het donker).

Als het straks langer licht is en er eindelijk een nieuwe bak is denk ik dat ik door de weeks wel meer zin heb om te trainen, maar niet elke dag...dat hoeft ook niet want ze staan lekker de hele dag buiten.