Longeren in een eb en vloed bak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BE_GENTLE

Longeren in een eb en vloed bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-07 13:02

Hoi hoi..

Ik kon even niet op het woord komen maar wie longeert er wel eens in een eb en vloed buitenbak ( drainage ofzo )
Of wie laat haar paard er wel eens los in rennen..
Het zit namelijk zo op onze manege is met de storm het dak van de binnenbak beschadigd en daar mag nu niet in gereden worden tot dat deze gemaakt is..
Maar rijden in de buitenbak is geen optie want mijn pony is nogal schikkerig en een schijterd en bang voor natte voeten dus geen optie om in de buitenbak te rijden..
Maar ik mag haar van de staleigenaar niet los laten in de buitenbak of longeren wel vervelend want ze krijg nou geen beweging en kan haar ook nu niet rijden..

Kan dit kwaad om in zo'n bak te longeren etc.. ??

mistral2203

Re: Longeren in een eb en vloed bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 13:06

Volgens mij kan het geen kwaad
Maar longeren en losgooien is voor een bak nooit goed, ivm de drainage, dus het beste kun je zo min mogelijk in een bak longeren/loslaten
Maar het is toch juist goed om te gaan oefenen voor de dinge die ze bang is, daar word ze mak van Lachen

More

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 13:09

Het kan geen kwaad ofzo, volgens mij hebben wij het ook in de manege.
Alleen dan komt er wel een spoort in met van die diepe kuilen en dat is niet zo handig... Ik denk dat hij het daarom niet wil.

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-07 13:14

Neej maar aangezien die hele drainage buitenbak vol ligt met water door het blijven regenen en het water dus niet kan weglopen..
En mevrouw bang is voor natte voeten en deze met sprongen van een meter ontwijkt haha is het niet serieus en gangbaar om buiten te kunnen rijden.. met de lente zomer ga ik hier mee beginnen om het te oefenen in de buitenbak maar ze is zo wie zo bang voor water zelf met afspuiten springt ze meters de lucht in.. alleen afsponsen gaat goed.. maar jah kan je nu ook niet echt oefenen met het koude weer.. dus met alles moet ik geduld hebben..

mistral2203

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 13:20

Weetje wat ik dan wel een beetje raar vind, als de bak dan toch al nat is.. dan kan je er tog makkelijk in longeren/losgooien?
Bedoel als die nat is is de drainage niet goed, dus zou t tog goed kunnen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 13:23

als je met longeren gewoon netjes de hele bak meeneemt en niet constant op 1 plek blijft staan vind ik het geen probleem. Met rijden rij je toch ook veel voltes?

En tussen losgooien en opjagen en zonder lijn 'longeren' vind ik ook veel verschil zitten. Ik kan [***] gewoon zonder lijn op de hoefslag 'longeren'. Niks slechts voor de bak dus lijkt me. Ga je flink staan opjagen waardoor er kuilen en weet ik wat ontstaat lijkt me dat minder oke voor de bak.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 13:26

In onze bak mag ook niet gelongeerd/los gegooid worden (gaat ook moeilijk zonder degelijke omheining), maar dit om de bak zo lang mogelijk goed te houden. En uit principe, een bak is om in te rijden, als je dan gaat longeren terwijl er iemand probeert te rijden, dan is dat super irritant.

Heeft jou stal geen longeerrondje of paddock waar je in kan longeren?

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 17:33

Wij longeren ook in onze bak. Gaat prima. Lachen

Wel diepe kuilen, maar die rijd je zo weer weg, of je moet het even aanharken Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 18:06

Ik snap niet waarom je niet gewoon in die natte buitenbak gaat rijden? Ze moet er maar aan wennen om door plassen te gaan hoor. Mijne deed in het begin ook zo flauw, maar juist door die veel in natte bakken te laten lopen waar ze de plassen niet kan ontwijken worden ze mak.

Of je kan longeren of niet is aan de staleigenaar. Wij hebben twee buitenbakken waar het wel mag, een waar het niet mag en nog een longeercirkel.

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-07 18:19

Als ze alleen in een bak is met plassen of modder springt ze er met veel plezier in meer modder dan plassen..
Maar als je er op zit is het een ander verhaal en hetis nu gewoon zo als je serieus wilt rijden lukt het gewoon niet als je in de buitenbak wilt rijden.. want dan gaat ze stressen met alles wat om haar heen gebeurt springt ze gaat ze er van door dus totaal geen controle ik denk gewoon omdat ze het prachtig buiten vind maar dus niet fijn als je serieus aan de slag wilt dus dan maar eerst oefenen voordat we aan het werk gaan.. ze is ook bang voor afspuiten afsponsen gaat nog wel tot dat je de spuit erop zet gewoon een angst maar kan verholpen worden..

Maar over de bak ik kan mischien het op tafel gooien pf ze een longeercirkel aan willen schaffen maar als ik de enigste ben van stal die dit wilt schiet het niet op maar het lijkt me wel handiger.. veel lessen in de binnenbak pas vrij naar 21.00 uur en zou je dan een pony los willen laten kan je het in de longeercirkel doen wel prettig en hoef je geen uren te wachten..
Dus het zou absoluut een plus puntje zijn maar ja..

Feliciaaaa16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 18:32

neej kan geen probleem zei je kan ook met dubbel longeerlijn en dan gewoon over de (als hij er nog is)hoefslag

Sam_Sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 18:36

Een betere gelegenheid om je paard aan water te laten wennen bestaat bijna niet.
Dus hup de natte buitenbak in met dat dier, hij gaat vast niet vliegen Vork

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-07 18:38

Nou hahahaha