Toch ook nog buiten kuil voeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fokfanaat

Toch ook nog buiten kuil voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 11:58

Ik heb mijn drachtige fokmerries s'nachts op stal en overdag is de stal gewoon open, idee loopstal dus. Ik voer ze met binnen en buitenzetten brok en onbeperkt goede paardenkuil. Nou komen die stomme paarden dus eigenlijk nooit binnen overdag, hoe rot het weer ook is. Het gras begint nu op te raken, maar ik zie ze nog weinig binnen eten overdag.

Moet ik ze nu toch ook beter toch ook buiten gaan voeren, of gaan ze toch echt wel binnen eten als ze honger krijgen?
Wat zijn jullie ervaringen hiermee, ivm nat worden, vertrapt worden en weg waaien hou ik het toch liever binnen, maar ik wil natuurlijk wel dat ze genoeg krijgen.

fjordnina

Re: Toch ook nog buiten kuil voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 12:15

Als ze weten waar het ligt is er niks aan de hand. Ervaringen met buiten voeren heb ik wel, niks aan de hand, zeker niet met kuil zolang je het niet helemaal gaat verspreiden.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 12:20

ze weten prima waar het ligt, snachts eten ze er ook gewoon van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 17:28

Zou zo'n groot staand hooruif-geval niet een idee zijn? Zodat het ook droog blijft buiten, maar wel makkelijk toegangelijk. Zonder dat ze naar binnen hoeven. Ik herken je probleem wel, maar ik blijf het hooi etc. echter wel gewoon binnen voeren, bij mij verlopen ze het teveel buiten, en dat vind ik zonde.

Ik denk zelf dat ik in jouw geval het gewoon zo zou laten, ze weten dat het hooi (of kuil in jouw geval) binnen ligt, dus als ze zin hebben dan komen ze er maar op. Ze kunnen er gewoon 's nachts van eten, dus geen probleem lijkt me Lachen

Wel zou ik je bodem in de gaten houden, weet niet of ze daar in de zomer ook van moeten eten? Bescherming van de grasmat is wel erg belangrijk voor mij. Ik zou dan een stuk afzetten wat kapot gelopen mag worden, of als je dat niet hebt / wilt, ze juist wel buiten bijvoeren Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 17:32

Ik denk dat ze gewoon buiten blijven staan..
Ik heb zo'n hooiruif met (normaalgesproken zonder storm) een dak erop. Kan een grote baal in. Eten ze overdag buiten kuil en s'nachts op stal nog een plakje hooi en stro. Uit het hokje trekken ze ook wel wat voer, maar wat ze verknoeien is nihil te noemen met wat ze anders deden toen ik dat ding nog niet had.
En de bodem, ik laat ze ieder jaar gewoon een stuk zwartlopen en dat zaai ik in april door. 1 of 2 keer bloten of maaien en ze kunnen er weer op. Ik vind het heel belangrijk dat ze buiten lopen.

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 23:09

Ik voer momenteel gewoon buiten maar ik heb jaren binnen gevoerd (ook loopstalidee). Het is dat het me nu gewoon beter uitkomt om buiten te voeren (ik ga direct na mijn werk en om in de stal te komen moet ik door een stuk modder heen en als ik vanaf de andere kant voer niet vandaar) maar binnen voeren ging ook prima hoor. Als ze honger hebben dan gaan ze heus wel naar binnen.

Alhoewel ik wel moet zeggen dat ik het idee heb dat ze het zelf veel prettiger vinden om buiten te eten. In de stal werd eigenlijk meer vertrapt omdat ze het dan mee naar buiten sleepten. Nu gooi ik het op een aantal verschillende plekken in de wei en dat gaat prima. Alleen vorige week met die extreme wind heb ik weer even binnen gevoerd. Toen bleef er inderdaad ook wel wat liggen maar niet veel. Dus ik zou zeggen als ze honger hadden gehad dan hadden ze het wel helemaal opgegeten.

mousy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 08:37

Als ze weten waar het ligt is dat toch prima

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-07 09:05

ik heb het binnen in ruiven dus dat vertrappen ze gelukkig niet.

mistral2203

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 12:11

Als ze weten waar het ligt en ze krijgen honger denk ik dat ze wel naar binnen komen
Je zou altijd nog een hooiruif buiten neer kunnen zetten, zodat ze toch iets te eten hebben als het gras op is