Paard eet liksteen razend snel op..?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sas00

Paard eet liksteen razend snel op..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 15:38

Als eerste had ik een KNZ liksteen, deze was binnen 2 weken weg.
Toen dacht ik, hij zal wel een tekort hebben (heb hem nu bijna 2 maanden, dus alles is nog een beetje aftasten) dus kocht ik een Himalaya liksteen omdat daar ook wat meer mineralen in zouden zitten en deze een langere levensduur zou hebben.
De liksteen heeft het inderdaad wat langer volgehouden maar was toch binnen 3a4 weken weg.

Mn vorige merrie keek nooit om naar haar liksteen en ik weet nou niet wat ik van hiervan moet denken.
Wat is verstandig?
Nog een liksteen kopen of beter niet?
Zout over zn eten gooien, kreeg ik ook nog als tip maar...??
Wie kan me meer vertellen?

tamary

Re: Paard eet liksteen razend snel op..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 15:42

Laat bloed prikken door de DA en kijken wat hij tekort komt. Pas als je dat weet heeft het zin om voer aan te passen.

jumpsiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 16:13

idd het kan zijn dat je paard iets te kort komt.
probeer erachter te komen wat dat is zodat je dat voorzichtig bij kunt voeren

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 16:16

Ons paard is zo fit als een hoentje, maar heeft blijkbaar toch een grote behoefte aan mineralen.
Hij verbruikt zo'n 3 grote (10 kg) mineralen stenen per jaar. Terwijl ons andere paard er niet naar om kijkt.

Volgens onze DA kan beide geen kwaad.

Precipitator

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 17:52

bloedprikken, of kijken of hij last heeft met plassen want te veel zout plast hij ook weer uit en dat is niet echt prettig Tong uitsteken

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 18:08

Ik kocht mijn 3 jarige merrie rgelrecht uit het land. Staat nu voor het eerst altijd s'nachts op stal. Ik had een grote witte en een grote rode likseen op gehangen. Die hadden het 2 maanden uit gehouden. Ik heb er nu weer een rode inhangen en die hangt er nog steeds.
Dus ik denk dat het op een gegeven moment ze genoeg hebben en stoppen.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 18:16

ken wel meer pony's die ze ongeveer binnen een maand op hebben, kan volgens mij geen kwaad hoor.

zummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 19:50

mijn paardje at ook binnen 3 week haar liksteen van 5 kilo op... nu staat je ze ergens anders en komt ze er bijna niet aan. we denken dat waar ze nu staat dat ze gewoon genoeg mineralen en zouten binnen krijgt. het kan geen kwaad zei onze da.

liefs jessi

Libertylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 10:20

Die van mij ziet een liksteen gewoon als snoep. Ik heb wel een liksteen voor dr, waar gewoon zout in zit, maar geef die gematigd, anders is die liksteen binnen een week op!
Wel krijgt ze voer met extra mineralen.
Volgens mij kan het verder ook geen kwaad. Voor de rest is deze merrie erg actief, levendig en glanst ze ook best wel! (nu wat minder ivm haar wintervacht)

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 10:26

Ik zou het even aan kijken.Onze merrie had de eerste 2 ook zo op maar daarna was het over en nu gebruikt ze denk ik 1 in het jaar.Die van jou heeft er al 2 op als dit bij de derde staan weer zo snel gaat zou ik toch eens bij je dierenarts gaan informeren en mss een bloedproef laten doen.Het lijkt me namelijk niet erg gezond zoveel van die stenen binnen te krijgen.