bevriezing plassen weiland

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

bevriezing plassen weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 14:38

Na dit hondeweer van de afgelopen tijd, staat bij ons het land zowat blank. Nu gaat het ook nog vriezen volgende week.
Nadeel is dat alle plassen gaan opvriezen.
Vorig jaar is mijn merrie van 21 uitgegleden, ze had die enorme plas schijnbaar niet gezien. Ze lag dus op die grote ijsplas en ze kon niet opstaan, ze gleed weer uit. Ze was uitgeput toen ze haar vonden (er was namelijk niemand thuis). Ze is naar de zijkant van de plas getrokken en een baal zaagsel is onder haar gegooid zodat ze houvast had. Ze is in conditie toen heel erg achteruit gegaan. Nu staat ze er weer goed bij, maar ik ben als de dood voor die opgevroren plassen.
Ik kan er moeilijk zout opgooien en alles kapot bikken is onbegonnen werk. Als er sneeuw op de opgevroren plassen ligt zien ze het al helemaal niet. Het zijn echt plassen van wel 15 meter tot 20 meter lang en een meter of drie breed.
Hoe doet iedereen dit, gewoon de paarden er op los gooien, met de kans dat ze in hun bokkesprongen onderuit gaan? Heeft iemand hetzelfde mee gemaakt? Wat doen jullie er aan?

Jol1

Re: bevriezing plassen weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 14:41

Op stal zetten en losgooien in een rijbak. Als dat niet kan, duimen dat alles goed gaat.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 14:41

Hier liggen ook grote plassen.Maar bij mij trappen ze die mestal kapot als er een laagje ijs op licht.

kan je er niet wat zand over strooien?dan is het ook minder glad?

of met prikpaaltjes oid om die plassen heen afzetten?

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 14:42

kun je dat stuk niet even afzetten met paaltjes + draadje? Even als noodoplossing?
En anders smorgens maar wel even kapotbikken met een schep, overdag vriest het straks nog niet (tenminste, niet voorspeld, alleen in de nacht) en dan dooit het ook wat sneller als het kleine stukjes zijn.

*edit: arabian girl was me voor met afzetten:P

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 14:47

Volgens mij gaat het nog niet zo heel hard vriezen. De laatste keer dat er vorst voorspeld was, viel het ook erg mee. Bij een paar graadjes nachtvorst zullen de plassen niet zo snel dichtvriezen. Dan houden de paarden het open, doordat ze er steeds doorheen lopen. Bij echte strenge vorst zul je wel maatregelen moeten nemen.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 16:01

Gelukkig staan de dieren hier al een tijdje in de rijbak die we dmv prikpaaltjes in stukken hebben gedeelt. Zo blijft de wei gewoon goed en heb ik dit probleem dus ook niet. Ik zou ze dus sowieso in de rijbak losgooien als je die hebt. dat spaart ook je weiland, want als dat zo nat is, blijft er niet veel van over toch?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 18:59

Die van mij staan altijd gewoon buiten dus gaan niet rennen en zullen ook niet zo snel uitglijden. Lijkt me niet slim om ze los te gooien als het hard heeft gevroren, dan moet je wei toch wel heel egaal zijn, anders bleseren ze zichzelf zo.

Maar ik zou anders toch proberen om idd je paard in een vlakke bak of zo los te gooien. Als dit niet kan zou je idd de plassen af kunnen zetten.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 19:14

als je ze tijdens de vorstperiode graag op je weiland wilt zetten zou ik inderdaad de plassen afzetten voordat het gaat vriezen. dan kunnen ze wel op het land als dat mooi vlak en hard is, maar niet door het ijs zakken of uitglijden.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 20:35

Ik heb nog niet gehoord dat het keihard gaat vriezen. Bloos
Het weer wat er nu aankomt, zal hooguit een dun laagje ijs geven op al dat water. Lachen Daar zou ik niet zo bang voor zijn, dit bezwijkt wel onder het gewicht van een paard.

Ik vraag me af of je ze tijdens zwaardere/langere vorst wel op een weiland moet zetten (paarden die verder op stal staan).
De grond is dan bikkelhard en, zoals elk paardenland, zal deze niet even egaal zijn. Dat vind ik eigenlijk iets linker dat dat beetje ijs wat er misschien morgen ligt. Bloos

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 07:52

Even een toevoeging: Wij doen de paarden vandaag dus niet op de paddock. Nagelbijten / Gniffelen

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 07:59

Bevroren plassen? Haha!

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 08:02

Neeeeee. De grond is keihard. Haha!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 08:03

Joh echt?! Tong uitsteken
Hebben jullie de paddock niet eens rechtgetrokken gistermiddag? Tsssk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 09:31

Bedankt voor alle reacties!
Ik bedoel voor wanneer het straks stevig gaat vriezen, nu zakken ze er wel door.
Schriklint gaan ze door, op dat stuk is er geen mogelijkheid voor stroomdraad. Dus de plassen afzetten is net zo riskant. Ze zien het witte lint, onderhand zwart, te laat en dan gaat het helemaal mis.
Kapot bikken dan maar vrees ik, gelijk zodra een dun laagje ijs zich vormt en dan maar open houden.
We hebben geen paddock of rijbak, dus die mogelijkheid valt weg.
Ze zijn alleen in het begin door het dolle, verder rustig.
Vandaag gaat mijn tinker wel naar buiten, ff kijken hoe glad het is op het erf, het sneeuwt hier nu behoorlijk namelijk! Haha!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 09:51

ik denk in elk geval zo veel mogelijk naar buiten doen,dan zijn ze toch nog het rustigste. eventueel hooi in de wei neerleggen zodat ze in plaats van rennen meteen gaan eten?

kapot biikken zal haast wel moeten denk ik,heb je anders de mogelijkheid om met een tracktor de wei in te gaan en zo de boel kapot te rijden? scheelt wel wat handmatig werk Knipoog

oberon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 09:56

Bij ons (Randstad) zijn ze vanochtend wel gewoon naar buiten gegaan. Ben benieuwd hoe hard de grond is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 09:58

bij ons gaan ze denk ik ook gewoon de wei op, eerste paar passen gaan ze nog hard,maar dan hebben ze wel door dat ze rustig aan moeten doen en zie je meteen dat ze heel voorzichtig verder schuifelen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 10:01

Het is toch maar voor een paar dagen? Sommige paarden gaan uit hun dak en die moet je nu niet buiten gooien. Gewoon gaan stappen op de weg onder het zadel of aan de hand en even afwachten. Duurt maar een paar dagen, anders een binnenbak opzoeken.

Een bobbelige harde ondergrond kan ook zoolkneuzingen veroozaken.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 10:03

Wij hebben ze een paar jaar geleden kapot gereden met de jeep. Gaat prima. Maar gelukkig valt het nu nog mee.

mistral2203

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 12:08

Ik gooi de paarden alleen naar buiten als er geen plassen in de wei liggen als het heeft gevroren
Als er wel plassen liggen doe ik ze eerst in de bak zodat ze daar kunnen gekken en daarna ff lekker kunnen eten of ze blijven gewoon in de bak lopen
Stro lijkt me idd niet slim om erover heen te leggen, als ze erover heen lopen gaan ze alsnog glijden met de kans om te vallen!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 12:43

ik zou kijken of ik grotendeels het water weg zou kunnen krijgen
en ik zou bij de echt grote plassen het water/ijs verwijderen de rest gewoon kapot slaan in kleine stukjes

Feliciaaaa16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 18:46

ik zou gewoon een stuk van het land afzetten en dan waar het minste bevroren is je paard zetten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 19:40

Nou, het is opgelost voor vandaag. Ik had Flint even in het weiland gezet en die begon onverwacht te razen (normaal gaat ie gelijk eten). Ik ben over de bevroren plassen gaan lopen, maar die waren iets dieper dan gedacht Boos! Ik stond tot mijn enkels in het water!! Nu is dat nog niet erg, wat wel vervelend isdat ik wainterrijlaarzen aan had en bij de enkel wordt dat een soort van stof. Dus ik had kletsnatte voeten!! Maar goed, verder alles maar bewerkt met een schep. Gelukkig begon de zon hier goed te schijnen, dus in de middag was alles weer blubber.

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 20:23

ik heb vanochtend het ijs van de plassen in de bak helemaal kapot gemaakt Haha! koste me 10 minuten, maar daarna was het wel weer relatief veiliger voor ze Haha! En ze hadden het keurig door, want liggen deden ze op een stuk waar geen ijs lag Haha!
succes de komnde dagen ermee Haha!

As_Tommie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 20:42

Ik zal m op stal zetten, en dan maar een paar dagen wat langer gaan rijden zodat ie z'n energie kwijt kan, of tussendoor ook even wandelen