Likken aan metaal, liksteen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amani

Likken aan metaal, liksteen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-07 19:36

halootjes! Tong uitsteken
mijn pony likt de laatste tijd heel veel aan metalen buizen en aan mijn handen. ik heb wel eens gehoord dat je dan een lik-it in de stal moet hangen. is dat zo? en wat voor soort moet ik dan nemen?

happyjoyce

Re: Likken aan metaal, liksteen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 22:19

Ze zeggen wel eens dat hij dan een tekort aan mineralen/zout heeft. Mijn pony heeft wel een liksteen in zijn stal hangen maar daar doet hij niets mee terwijl hij wel graag aan mijn handen en andere buizen likt, dus het klopt niet altijd.

Amani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-07 22:36

oke dankjewel ik zal maandag wel even langs de boerebond gaan dan

simpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 22:38

je hoeft niet perse een likit te kopen hoor, die zijn vrij prijzig en je moet dan ook weer een houder kopen en die ergens aan bevestigen.

Ik heb zelf altijd een zoutblok (zie je ook wel eens bij koeien) van 5 kilo, kosten 5 euro. Er zit een gat in het midden, stro draadjes er doorheen en ergens ophangen. Vinden ze net zo lekker.

Groetjes,

Amani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-07 22:41

kun je die zoutblokken ook gewoon bij de boerenbond halen dan?

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 22:44

voor paarden heb je speciale stenen, deze zijn rood van kleur. Die witte zijn opzich ook goed, maar hebben een andere samenstelling van mineralen.
Maar afgezien van het fijt dat ze wel of neit aan je hand of buizen likt, eigelijk zou ze altijd toegang moeten hebben tot een liksteen voor de broodnodige mineralen.
Ik haal ze idd bij de Boerenbond/ aveve of wat dan ook, meestal zit ie wel in het asortie.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 22:51

mijn paard heeft ook een zout steen een witte ( vind goed genoeg)
maar die neemt ie ook veel en vind ook lekker.
maar als hij bijvoorbeeld zijn krachtvoor heeft gegeten of gewoon een snoepje gaat hij ook aan metalen buizen likken.
dat vinden ze gewoon heel lekker (die roest) vinden ze lekker.
ik heb ook een bitje die heel snel veroest wat ook de bedoeling is. en vind hij ook heel lekker.
weet niet zit denk ik appart smaakje aan ofzo aan roest.
moet toch is proberen :p
maar niks aan de hand hoor zou hem wel zoutsteen geven kan nooit kwaad.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 23:05

Het probleem met de witte stenen is dat het zoutblokken zijn en geen mineralenblokken. Als ze hier teveel van binnenkrijgen gaan ze ook heel veel drinken (van die enthousiastelingen die zo'n ding ongeveer opeten) en aan de diaree gaan.

Zo'n rode is beter, maar nog beter is (en die hebben ze bij de boeren bond) een speciale paardensteen, met een kleurtje en een smaakje. Geen lick-it, lick-it is snoepgoed.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 23:09

Vjestagirl schreef:
Het probleem met de witte stenen is dat het zoutblokken zijn en geen mineralenblokken. Als ze hier teveel van binnenkrijgen gaan ze ook heel veel drinken (van die enthousiastelingen die zo'n ding ongeveer opeten) en aan de diaree gaan.

Zo'n rode is beter, maar nog beter is (en die hebben ze bij de boeren bond) een speciale paardensteen, met een kleurtje en een smaakje. Geen lick-it, lick-it is snoepgoed.

natuurlijk is die rode beter maar de mijne is niet aan de diaree.
en paarden zijn niet dom ze weten zelf wel hoeveel ze nodig hebben

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 23:14

Mijn paard heeft een rode liksteen en een liksteen met knoflook, maar likt heel veel aan metaal. Wij hebben aluminium strippen over de randen van de deuren, omdat mijn vorige paard de deur kapot vrat. Als mijn huidige paard een wortel, snoepje, brood of wat dan ook heeft gegeten gaat hij eerst 5 minuten aan de aluminium strip likken Haha!
Ook als ik op de manege ben en mijn paard aan een stang vast heb staan, likt die ook constant aan deze buis. Ook likt ie graag aan je handen of zelfs aan je jas of broek. Maar vooral metaal is zijn favoriet.
Laatst had ik een Lick-it in de stal hangen, maar die was een dag later op. Dus die krijgt hij niet zo vaak meer Knipoog
Maar zoals je aan mijn paard wel kan merken vind hij het gewoon lekker om aan metaal enzo te likken. Hij heeft twee verschillende likstenen en daar maakt hij ook regelmatig gebruik van dus hij heeft geen tekort of iets dergelijks.

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 07:54

Die van mij is net zo... Hij heeft 2 likstenen, maar begint ook liever aan de buizen.

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 11:58

gipsyboy schreef:
Vjestagirl schreef:

Hoe kan het dan dat paarden ook hoefbevangen kunnen raken, je zou toch zeggen dat ze weten wat ze nodig hebben en dan stoppen met eten.
Helaas denken paarden niet zo, en daarom moeten wij, de mens, zo voor ze denken en ze daarom ook het beste bieden. Paarden zijn wat dat betreft niet zo'n slimme dieren.

_SteR_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 12:09

Mijn paard likt ook constant aan de buis waar hij aan vast staat. Ik heb voor hem ook een liksteen in de stal hangen, die hij ook wel gebruikt. Maar hij likt naar mijn idee toch meer aan die buis Clown

Ik heb trouwens de liksteen ook bij de Welkoop weg. Dit is een gele, met volgens mij een appel smaakje.

Precipitator

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 17:55

als hij aan metaal gaat likken heeft hij vaak een zout te kort dus ik zou een liksteen ophangen en wanneer dit niet nodig blijkt te zijn hangt hij er wel voor het geval hij er een nodig heeft Knipoog

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 20:52

Precipitator schreef:
als hij aan metaal gaat likken heeft hij vaak een zout te kort dus ik zou een liksteen ophangen en wanneer dit niet nodig blijkt te zijn hangt hij er wel voor het geval hij er een nodig heeft Knipoog

Afgod

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 21:00

Vjestagirl schreef:

Hoe kan het dan dat paarden ook hoefbevangen kunnen raken, je zou toch zeggen dat ze weten wat ze nodig hebben en dan stoppen met eten.
Helaas denken paarden niet zo, en daarom moeten wij, de mens, zo voor ze denken en ze daarom ook het beste bieden. Paarden zijn wat dat betreft niet zo'n slimme dieren.

dat zal ik ff uitleggen
we nemen als voorbeeld een haflinger die veel eet.
die moet je in nederland wel in de gaten houden ja omdat ze hier zomers en swinters zich gek kunnen vreten.
maaaar in het land waar ze vandaan komen (oostenrijk) eten ze in de zomer hun buikje vol voor een extra vetlaagje en in de winter hebben ze niks of weinig, en dan kunnen ze teren op wat ze in de zomer hebben gegeten.
dus in oostenrijk geen probleem maar je moet ze ini nederlan wel in de gaten houden houden omdat paarden niet weten in welk land ze zijn.
en dus zodra ze eten zien meteen gaan eten voor een vetlaagje voor in de winter.

snappie
en een warmbloed paard heb ik nog nooit zo veel zien eten op het land als een haf bijvoorbeeld.
die stoppe op een gegeven moment omdat die in warme landen leven en zomers en swinters kunnen eten en dus geen extra vetlaagje nodig hebben. Knipoog

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 22:56

gipsyboy schreef:
Vjestagirl schreef:

Goed ik had duidelijker moeten zijn.

De witte zijn zoutblokken. Sommige paarden eten hier teveel van. Niet allemaal. Degene die hier teveel van eten kunnen aan de diaree raken. Niet allemaal. Dit komt omdat ze door het zout een droge mond krijgen, en omdat zout vocht onttrekt aan het lichaam. De paarden waarbij dit gebeurd krijgen diaree, maar niet alle paarden met een zoutsteen krijgen diaree.

En over lick-it. Lick-it is weinig meer dan suiker met een kleurtje. Om een voorbeeld te geven (en dit geld weer niet voor alle paarden, maar naar wat ik gehoord heb wel voor veel) is dat mijn paard met een gewone, goede liksteen 2 tot 3 weken doet. Dat is erg kort, maar niet schadelijk. Een lick-it eet ze binnen 10 minuten op. Onafhankelijk of ik hem los hang van de muren, in wat voor een houder ik hem stop, ze heeft dat dingen binnen 10 minuten op.

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 20:48

gipsyboy schreef:
maaaar in het land waar ze vandaan komen (oostenrijk) eten ze in de zomer hun buikje vol voor een extra vetlaagje en in de winter hebben ze niks of weinig, en dan kunnen ze teren op wat ze in de zomer hebben gegeten.
dus in oostenrijk geen probleem maar je moet ze ini nederlan wel in de gaten houden houden omdat paarden niet weten in welk land ze zijn.
en dus zodra ze eten zien meteen gaan eten voor een vetlaagje voor in de winter.

snappie

Ik snap hoe hoefbevangheid in elkaar zit, maar mij gaat het erom dat er beweerd wordt dat het paard zelf beslist wat wel en niet goed voor hem is, daar ging het me om Knipoog