Bultjes bij paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BE_GENTLE

Bultjes bij paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 17:39

Hoi hoi..

Bij mij op de manege heeft een paard waarschijnlijke allergische reactie ergens op deze zit onder de bulten erg zielig om te zien..
Ze staat nu op vlas en krijgt speciaal voer en vitamines maar de ene keer gaat het goed maar de andere dag zit ze weer helemaal onder..

Wie o wie herkend dit en weet mischien hoe dit komt en wat je er tegen kunt doen ?

OemmiejO

Re: Bultjes bij paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 17:44

Misschien regenschurft, daar heb ik eens wat over gehoord.. Dat ze dan ook bultjes krijgen?

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 18:13

Het paard komt met dit weer niet buiten dus door de regen kan het niet komen.. de dierenarts is er ook al bij geweest maar kan niks ontdekken bij het paard.. ze geeft het paard al geen extra snoepjes meer geen hooi geen biks poest alleen nog met eigen poetspullen.. en de bulten zitten in de hals en op de rug/buik laatst heeft ze ook haar kin/mond zitten schuren nu gelukkig niet meer..

Morning

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 18:16

Paard bij onze manege ook. Zo zie je maar hoe ''veel'' dierenartsen maar ook hoe ''weinig''

jeff_adje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 18:27

Waar zitten de bultjes allemaal ? want als ze op zijn rug zitten kan het wel aan het zadel liggen misschien Knipoog

Arizona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 18:34

wij hebben een paardje met regenschurft, maar dat uit zich niet door bultjes, dat worden kale plekken.

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 18:51

jeff_adje schreef:
Waar zitten de bultjes allemaal ? want als ze op zijn rug zitten kan het wel aan het zadel liggen misschien Knipoog

En de bulten zitten in de hals en op de rug/buik laatst heeft ze ook haar kin/mond zitten schuren nu gelukkig niet meer..

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 18:57

Mijn paard had een paar jaar geleden allemaal bultjes en bulten onderaan de buik en in de liesstreek. Het lag toen wel aan een bep. allergie voor iets in de bix. (geen eiwitreactie van de kuil). Nu voer ik altijd enkel equiral stud en ze heeft nergens meer last van.

Rainrot (regenschurft) is meestal erg makkelijk te zien door de DA. Mijn vorige paard had dit ook. Dat waren vooral op de rug bultjes die veranderen in kale plekken. Wassen met imvaverol en betadine heeft toen goed geholpen. Al denk ik niet dat dit paar rainrot heeft.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 19:41

ze kunnen dat ook krijgen door glansspray voor in manen en staart of
anti vlieg.

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 19:50

Ik denk hier zelf aan een allergie, bijvoorbeeld een voedingsallergie. Ik denk dat de eigenaar het beste kan proberen om over te schakelen op ander voer. Het is inderdaad al goed dat ze geen snoepjes meer bij voedert enz. Maar het beste kan je overschakelen op ander voer, het liefst voer dat tegen allergien is getest. Heel veel succes alvast! Lachen

(Heb dit namelijk gehad met mijn hond. Ze konden niets vinden, ze had overal bultjes over haar hele buik. We voeren haar nu enkel en alleen nog hypoalergeen voer, voer dat op alle allergien is getest. Natuurlijk is een paard niet te vergelijken met een hond, maar als de DA niks heeft kunnen vinden denk ik dat het probleem inwendig moet zitten.)

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 20:00

Ze krijgt nu speciaal voer het lijkt een beetje op duiven voer heel erg fijn gemalen en daar door heen krijgt ze een zakje vitamine poeder.. zelf zegt de eigenaresse dat het wel beter er uit komt te zien maar dat het per dag echt kan schelen kwa bultjes.. en hoe kan je het schuren van de mond verklaren ongeveer de hoogte van de neusriem helemaal doorlopend naar de mondhoeken alleen aan de zijkanten..

Spoec

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 11:51

El_Beauty schreef:
... en hoe kan je het schuren van de mond verklaren ongeveer de hoogte van de neusriem helemaal doorlopend naar de mondhoeken alleen aan de zijkanten..

Dan denk ik dat het toch temaken heeft met het voer ..
Want deze hoogte staat 'gelijk' aan de kiezen in de mond van het paard ..
Dus waar het paard zijn voedsel kouwt..

IRISxJOLLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 19:31

hmm ,
tsjaa , probeer op die bulten te blyven letten.
meer kan ik ook neit zeggen

XxXchaXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 19:36

Een vriendin d'rpaard heeft dit ook
elke herfst/winter waarschijnlijk kwam dat uit
een bepaald soort bomen dachten ze
en later bleek hoe meer die ging zweten hoe meer
bultjes die kreeg.
Er werd bloed afgenomen en hij kreeg medicijnen ik
weet helaas niet wat voor.

jumpsiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 16:21

allergie?

mistral2203

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 12:35

Kan het niet zijn door de ondergrond waar ze opstaat?
Er zijn een heleboel paarden die bijv niet tegen stro of zaagsel kunnnen

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-07 12:44

Ze stond normaal op stro nu staat het paard op vlas maar nee het maakt geen verschil helaas..
En de dierenarts kan wel bloed afnemen maar ja als hij niet weet waar het paard op getest moet worden omdat hij niet weet waar het door kan komen is het ook moeilijk..

Feliciaaaa16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 18:41

kan het voer zijn

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 18:46

Mijn paard had dat ook eens, toen hij boxrust had wegens een verwonding. Hij lustt geen grasbiks, die ik voerde omdat daa rweing energie in zat, en en ik dacht, hem een plezier te doen met speciaal (duur) reconvalescentie-voer van werkelijk een heel goed bekend staand merk. Hij at het graag, dus ik kocht gelijk een paar zakken. Na een paar dagen kreeg hij bulten,die steeds erger werden. Na zes dagen besloot ik, het voer niet meer te geven en... de bulten verdwenen als sneeuw voor de zon. En de handelaar nam de onaangebroken zakken terug, gelukkig. Ik tip ook hier op het voer. Daar zit van alle sin, en niet alle paarden verdragen alles, ook als het voer op zich goed is.

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-07 23:12

Ze heeft ook al ander voer gekregen zoals hier boven vermeld staat.. ze krijgt geen hooi en biks meer.. alleen een soort duivenmoer heel klein gemalen met een zakje vitamine poeder er door heen dus is ook al een hele verandering maar nope het slaat niet echt aan

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 23:16

Misschien een overgevoelige reactie op het metaal van het bitje of het leer van hoofdstel oid (ivm met schuren bij neus en mondhoeken.

calimerootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 23:29

die van mij had dat ook alleen als ie in de winter binnen kwam en voer kreeg. dus na heel wat gerommel toch zijn bloed na laten kijken of alles wel na behoren funktioneerde en hoe de vitamine en de rest van de waardes was. Alles was goed maar twee waardes waren verhoogt. Die duiden op een allergische reaktie. nu krijgt ie alleen nog maar hooi (geen kuil) peen appels een 1 handje lucerne en tot nu toe gaat dat goed . zomers op het land heeft ie nergens last van maar dan krijgt ie ook eigenlijk verder niks. is dus waarschijnlijk ook niet van eiwitten. Je kan wel een allergie test laten doen maar die kost aardig wat en de uitslag is niet gegarandeerd

calimerootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 23:30

en het kan weken duren voor je verandering ziet als je iets weglaat het lichaam moet eerst ontgiften

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 23:36

willem had het ook en die heeft gewoon een vliegenallergie. nou ja gewoon, die heeft hij normaal ook in de zomer. omdat het nog zo warm is geweest zijn die beesten niet dood gegaan en 1 insect is voldoende om willem op eenkrentebol te latenlijken.

voorhem heb ik pillen gekregen en moet hij 24 uur per dag onder zijn boett deken staan. das de enige deken die tegen zijn allergie helpt.