te dikke jaarling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mirriejj

te dikke jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-07 16:50

Mijn jaarling (bijna 2) is echt te dik.
Het is een welsh van nu ongeveer 1.25, ze loopt elke dag op zijn minst 12 uurtjes buiten, en krijgt dan hooi en een beetje muesli, maar ondanks ze in principe voor mijn idee niet te veel voer krijgt blijft ze echt te dik!

Nu mijn vraag, hoe ik haar wat af gevallen krijg? vind het namelijk niet eerlijk nog minder te geven, omdat ze ook nog moet groeien enzo.

Afbeelding
hier zie je het niet heel goed, maar ze heeft dus vooral echt een hele brede rug.

Sonja_vR

Re: te dikke jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 17:06

mmm, kzie het trouwens best veel dat die welshjes vrij makkelijk erg...erhm...breed worden Tong uitsteken
ik denk dat je er vrij weinig aan kunt doen
ze kunnen niet van lucht leven
in het gras zelfs zit vrij weinig momenteel voor zover er nog gras is
moeilijk...je zou hooguit het krachtvoer weg kunnen laten en met hooi voeren oppassen dta het arm hooi is

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 17:29

Mirriej, is mijn welsh van drie dan ook te dik?
Op de foto vind ik het eigenlijk nog wel meevallen. Bloos

Is de muesli overigens nodig?

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 17:32

bij een vriendin op stal waar ik wel eens bij mee ging hadden ze ook een 2 jarige die ook behoorlijk stevig was tot ze ineens een groei spuurt kreeg ze is toen vrij snel een heel eind gegroeit en toen was ze ook behoorlijk ingevallen

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-07 17:34

Sjoert schreef:
Mirriej, is mijn welsh van drie dan ook te dik?
Op de foto vind ik het eigenlijk nog wel meevallen. Bloos

Is de muesli overigens nodig?

Ik voer een handje muesli per dag, ik wil niet de ene wel iets geven, en haar dan niet.
We zijn wel al gemindert kwa muesli.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 17:35

ik zou me hier nog niet echt druk over maken. Paarden in de groei willen wel vaker gekke vormen aannemen. Gewoon in de gaten houden en tegen de tijd dat ze 3 zijn is het allemaal al wat beter in verhouding.

arabat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 18:16

het is beter als je paard op zo'n jonge leeftijd te dik is dan te dun. De meeste "dunne" veulens krijg je later nooit meer mooi in vorm qua dikte, maar dikkere veulens en jaarlingen kan je met beweging op latere leeftijd laten afvallen.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-07 18:57

arabat schreef:
het is beter als je paard op zo'n jonge leeftijd te dik is dan te dun. De meeste "dunne" veulens krijg je later nooit meer mooi in vorm qua dikte, maar dikkere veulens en jaarlingen kan je met beweging op latere leeftijd laten afvallen.

Dat is zeker waar!
Maar een te dikke jaarling lijkt me ook niet al te gezond.

Lessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 19:03

Ze is toch niet te dik??

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-07 19:04

lijkt idd op de foto niet zo, maar als je haar rug van boven ziet.
Kan haast als tafel dienen Haha!
Begrijp me niet verkeerd, het maakt me niks uit dat ze wat te dik zou zijn, maar dit lijkt me nou ook weer niet erg gezond.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 22:55

ze is inderdaad te dik. te dun is ook niet fijn, maar als ze te dik zijn groeien ze minder hard (is mij verteld door een fokker hier). welshjes zijn nou eenmaal snel dik. mijn veulen is ook aan de mollige kant, maar niet echt te dik, bovendien verkijk je je ook al gauw op een wintervacht. de muesli kan je weglaten, die heeft ze niet nodig als het hooi van goede kwaliteit is. wat wel belangrijk is is een goed mineraalblok. verder zou het mooi zijn als ze 24/7 op het land kan, zo'n jonkie hoeft echt niet op stal. je kunt het hooi in een net voeren, of achter een gaashekje. zo doet ze er lange over, en vreet ze zich niet in één keer vol. hier en daar wat wandelen over verharde weg kan ook geen kwaad, en is ook op deze leeftijd vooral erg goed voor benen en hoeven! succes!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 23:42

mijn (bijna) 2 jarige is ook voller dan mijn (bijna jaarling) niets vreemds aan... Eeerst groeien ze omhoog en dan in de breedte en dan weer omhoog en weer [blabla]
mijn jaarling groeit nu zo hard dat ik er niet tegen kan voeren (lees: ze kan gewoon niet meer naar binnen werken) mijn 2 jarige is vol, mocht iets minder, maar ik weet niet wat de winter brengt en een reserve mogen ze best hebben.
Ik heb ze s'nachts binnen, grootste gedeelte van de dag buiten....

voeren doe je met het oog en je hand... kijk en voel.... de rug kan breed zijn maar toch kan ze ribbig zijn....

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 11:18

Ik ben het met Alane eens, ze groeien in spurten en moeten daarom reserves op slaan.

Ik heb nou twee eigen veulens zien opgroeien, waarvan de tweede net zou oud is als die van jou. Beiden hebben perioden gehad dat ze dikke buiken hadden, en daarna de lucht in gingen.

Als ik goed kijk op de foto is ze erg 'buikig' en heeft ze niet een dik achterwerk Haha! om het zo maar even te brengen... Knipoog
Als ze echt 'vet' zou zijn, dan kun je boven de staartwortel kijken of dat 'dik' is, want daar wordt vet ook opgeslagen net als in het bovenste gedeelte van de nek, als die breed aan voelt dan zijn ze aan de dikke kant.

Ze hebben de reserves echt nodig om te groeien, maar te dik is inderdaad ook niet goed, dus je zorgen maken is zeker terecht hoor Knipoog

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 11:21

die van mij heeft ook een buikje ze krijgt 1 hoojet per dag en bij de buren pikken en nog een kilo gewone basis biks die biks wordt ze niet dikker van maar ze krijgt zo lekker energie voor het buitenspelen en rennen..
en wormekuren goed bijhouden he!

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 14:39

Agossie dat handje muesli hoef je niet weg te laten hoor Clown, daar wordt ze niet dik van haha.
Gewoon dag & nacht het land op.. En verder vind ik het nog wel meevallen met hoe dik ze is Ja. Klopt inderdaad bij ons ook, veulens gaan de lengte, breedte, lengte, breedte in *LOL*

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 14:45

kan je dr niet al wat aan een halster aan de longeerlijn doen dat ze dan toch wat meer beweegt

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 15:02

Ze kan helaas niet dag en nacht het land op.
Verder rent ze wel veel de bak etc door.
Ik ga dat ene handje muesli niet weglaten, vindt ik oneerlijk tegenover haar.
Meer lopen wil ik proberen, probleem is dat ik dan allebei de pony's mee moet nemen, anders worden ze gek Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 16:08

mirriejj schreef:
Ze kan helaas niet dag en nacht het land op.
Verder rent ze wel veel de bak etc door.
Ik ga dat ene handje muesli niet weglaten, vindt ik oneerlijk tegenover haar.
Meer lopen wil ik proberen, probleem is dat ik dan allebei de pony's mee moet nemen, anders worden ze gek Knipoog

jaja, ook dat moeten ze oefenen. anders kan je straks nooit in je eentje een ritje maken.

er is een verschil tussen een buikje en vet zijn. een gras- of hooibuik is een natuurlijk iets, en kan geen kwaad. maar te vet is niet gezond. wel ben ik van mening dat jonge dieren best een laagje vet mogen hebben, zeker als de winter eraan komt (ALS we die nog krijgen dit jaar).

jeff_adje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 18:42

het lijkt wel of ze niet te dik is hoor. Maar ja gewoon niet te veel muesli geven en gewoon veel laten lopen

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 22:35

Ik vind je jaarling er prima uitzien hoor. beter ietsje teveel dan te weinig op die leeftijd. ze hebben soms van die groeispurten dat ze alle vet ineens opverbruiken namelijk Nagelbijten / Gniffelen
Mijn eigen jaarling heeft dit ook, soms is ze lekker vol en soms ineens een iele spriet. op dit moment vind ik haar precies goed, maar ze heeft wel altijd een lekker dik buikje ipv zo'n strakgetrainde buik wat je vaak bij sportpaarden ziet. niets mis mee, zolang ze goed ontwormd zijn ( daar kunnen ze ook een dikke buik van krijgen!) en je ze niet teveel overvoert kan het geen kwaad.

en wat alane zegt klopt ook als een bus, zie hier mijn jaarling op 2 punten binnen 9 maanden tijd.

hier is ze dun en vol in de groei de hoogte in
Afbeelding

en hier krap 9 maand later en nog bijna 4 maanden te gaan als jaarling, een dikke tank en groeide ze juist de breedte in

Afbeelding

die energie om zoveel te groeien en te veranderen moet immers wel ergens vandaag komen he Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 11:16

sorry maar op de tweede foto vnd ik het niet echt een dikke tank. een stevig gebouwde tink is het wel, maar ik vind hem zeker niet dik, eerder aan de magere kant. ik zie het bekende 'gat' achter de laatste rib. echter, het is al wel een beste knaap voor die leeftijd. je doet er ook niet altijd iets aan, mijn paard was ook magertjes op die leeftijd, er kwam niks aan wat ik ook voerde. soms groeien ze ineens als gekken, en vallen ze flink af. mijn veulen groeit nu ook keihard, maar hij valt niet echt af ofzo.
verder geldt voor de meeste paarden: slecht voeren is goed voeren, en dat betekent niets meer dan dat de meeste mensen hun paarden 'te goed' voeren. de paarden krijgen meer dan goed voor ze is, en meestal in verkeerde vehoudingen. daar zit het probleem meestal. mensen voeren opgroeiende veulens alsof het sportpaarden zijn, mer biks en muesli en weet ik wat. een handje op een dag, niks mis mee, veulentje wil ook wat natuurlijk. maar verder moeten ze het toch echt afkunnen op ruwvoer, en bij sommigen is een beetje veulenbrok niet onverstandig.

Mysha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 20:44

Ze is nu gewoon nog uit verhouding. Ik vind haar niet TE dik.

Mijn 2-jarige is ook wat aan de dikke kant.
Zolang ze maar lekker kunnen bewegen is het goed. Naar mijn idee voer je ook niet te veel.