Ervaringen gezocht met bodemroosters en/of bodemdoek!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Ervaringen gezocht met bodemroosters en/of bodemdoek!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-07 14:51

Wie heeft er ervaring met bodemroosters of kent stallen waar ze die roosters in gebruik hebben en kan vertellen over de positieve, negatieve en aandachtspunten bij het gebruik en de aanleg van zo'n bodem met roosters?

Welk merk en type rooster is gebruikt? bijv. ecoraster, equiground of de HIT-actief bodemroosters

Wat hebben jullie aan de ondergrond gedaan?
Is er drainage gelegd?
Is de grond gescheurd/op afschot gelegd? Zo ja, door wat voor soort bedrijf en wat waren kosten?
Is er puin, zand of ander verstevigingsmateriaal onder de roosters gebruikt?
Is er doek tussen bodem en roosters gelegd?
Wat voor soort vulmateriaal is er gebruikt?
Hoe lang ligt de bodem er al?
Hoe houdt de bodem zich? (verzakkingen, waterdoorlatendheid, moddervorming, vorst?)
Wat vinden de paarden er van? (loop/speel gedrag, liggen, etc)
Nog meer ervaringen?

Voor de geinteresseerden wat achtergrond waarom ik het vraag...

Sinds augustus wonen wij nu buitenuit met een mooi stuk weiland.
mijn droom was altijd paarden bij huis te hebben en voor mijn pony een mooie wei waar hij het hele jaar lekker in kon lopen.

Nu valt de waterdoorlatendheid en stevigheid van de grond me erg tegen en mijn weiland wordt flink vertrapt.
We hebben een schuilstal geplaatst, maar hadden nog geen paddockbodem, en dat stuk is een soppige bende, en het pad naar achteren naar het weiland is grotendeels een modderbad waar de paarden op sommige plaatsen erg ver wegzakken.

Nu wilde ik een oplossing zoeken voor het pad naar achteren, zodat dat bruikbaar zou blijven en de paarden toch het hele jaar naar achteren en voren kunnen blijven lopen, en ik wilde een droge paddock maken waar ze/we niet in de modder of ver in het zand weg kunnen zakken bij de schuilstal.
En ik ze eventueel op een voor paard en verzorger prettige manier op kan sluiten als dat nodig is.

Het natte stuk tussen hek en bak overwegen we te bestraten zodat je met droge en schone voeten op je paard kunt klimmen en kunt gaan rijden. De bak zelf valt me niet tegen nu de grond wat langer ligt.

Het liefst liet ik de paddock, de hele bak, het gras eromheen en het pad naar achteren aanpakken met van die roosters, maar dan moet eerst het geldboompje gaan groeien, want ze zijn in behoorlijk aan de prijs bij zulke aantallen m2!