staldilemma n.a.v Foto-reading

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liess__

staldilemma n.a.v Foto-reading

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-07 22:35

Goh ben weer lekker bezig (3e topic in een week Clown )

Een weekje geleden heb ik een fotoreading laten doen van mijn paard (als je dit leest, ik heb nog geen tijd gehad om je terug te mailen)

Daarin stond dat mijn paard het opzich wel prettig vond, alleen zijn stal is te donker en hij ziet niets zei hij.

Dat vond hij erg vervelend. Ook stond erin dat hij meer beweging wilt, dat zou opzich natuurlijk wel kloppen. Sinds hij bij mij staat heeft hij 2 verschillende boxen gehad, nu waar hij meer ziet, maar nog te weinig vind hij dus.

Maar sinds 2 weken wordt mijn paard regelmatig 'overgeslagen' met buiten zetten, en hij wilt juist naar buiten! ik ben er zelf wel iedere dag minstens 3 uurtjes, en geef hem dan zoveel mogelijk aandacht waar hij echt van geniet, maar toch mijn paard moet ook in de paddock met zijn vriendjes (je kan niet zeggen dat hij het niet leuk vind, want loopt alleen maar te spelen).

En toen vroeg ik waarom wordt hij overgeslagen?

Nou het ging over mijn dekens, ik helemaal pissig.

Maar nu:

Heb keuze uit 2 stallen

Stal 1:
Plingichtbij
Plingichtbij wedstrijden
*Grote bak, wel gauw nat
*Vies stro (echt goor)
*Schimmel hooi
*Paddock
*Nauwe gangen in stallen
*Goede hindernisssen
*Mogen geen zaagsel meer (eerst wel)
*duurder dan stal 2 (en scheeld best veel)
*Veel paarden
*Kleine zadelkasten

Stal 2:

*Paard KAN 24/7 naar buiten
*Beter hooi
*Goed stro
*Heel veel rommel
*Betere sfeer
*veel verder fietsen (kan ook evt. met de bus)
*kleinere bak (20x40), Ook wel eens nat
*Longeren in de bak.
*Iets kleinere stallen, wel met hun hoofd door de tralies (stal 1 niet)
*Groepsles en priveles
*Aan een drukke weg (paard = verkeersmak ook grootverkeer)
*Staan op stro, ik wil op zaagsel

Maarja...het klinkt wel zo van: Ga dan voor stal 2, maar heb daar eerder gestaan, en ben toen weg gegaan, omdat ik alleen maar gezeur aan hoorde van natuurlijk bekappen en dekens en zoo (Nouja vond ik toen gezeur) maar die mensen zijn wel aardiger (stond er 3,5 jaar,, kleine stal)

Pff ik weet het ECHT niet Ach gut

Ze hebben allebei wat;)

Een stal zoeken in Purmerend en omgeving is echt super moeilijk zeker voor een redelijke prijs, met goede bak en leuke sfeer Knipoog

Wat zouden jullie doen en waarom?

Bedankt voor het lezen van mijn super lange dilemma verhaal Cool

eekhoornerik

Re: staldilemma n.a.v Foto-reading

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 23:06

Ik zou iig voor stal 2 gaan, het gaan namelijk over het comfort voor je paard en niet direct voor jou!

Waarom wil je je paard op zaagsel en niet op stro? Als ze op stro staan hebben ze s'nachts nog wat te knabbelen en het is nog lekker warm en dik ook om op te liggen.

En waarom mag jouw paard op de huidige stal niet naar buiten? Wat heeft dat te maken met dekens?

Denk aan de behoefte van je paard en kies daarop de stal uit!

Succes!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 23:49

laetitia schreef:

Waarom wil je je paard op zaagsel en niet op stro? Als ze op stro staan hebben ze s'nachts nog wat te knabbelen en het is nog lekker warm en dik ook om op te liggen.

Ze horen niet op stro te knabbelen, daar heb je hooi en kuil voor...

Ik zou ook voor stal 2 gaan, maar ik zou zeker eerst kijken of er geen beter alternatieven zijn... Ik weet hoe vervelend het kan zijn om steeds gezeur te hebben, en je moet er wel lol in hebben om naar je paard te gaan...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 23:52

al moet ik elke dag een uur heen en weer.......... maar het dier moet gelukkig zijn........

hoe kan je anders verwachten dat hij jou gelukkig maakt?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 08:40

Kies voor de stal waar je paard het langst naar buiten kan! In het belang van je paard en op lange termijn ook voor jou omdat hij daar het gezondst zal blijven!

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 11:34

ik wil mijn paard op zaagsel, omdat hij alles opeet, en hij heeft toch onbeperkt kuil (ook buiten) op stal 2.

Hij mag niet van hem naar buiten, omdat hij bang is eerdaags mijn dekens moet verwisselen, maar heb al 1000 x gezegd dat dat niet hoeft.

Idd moet mijn paard gelukkig zijn, maar ik moet het ook leuk vinden.
Op stal 2, is de bak minder goed, en zitten ook nadelen aan, maar stal1 heeft ook nadelen.

Het naar buiten gaan vindt ik erg belangrijk idd.

Zit er nog wel mee, want als ik iedere dag met de bus moet kom ik over het bedrag heen van stal 1. (op stal 2 incl. bus al gauw 220 euro p.m, behalve zomer)

Denk dat ik voor stal 2 ga, maar weet nog niet helemaal 100 %, omdat ik er al eerder weg ben gegaan

Fleurr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 11:40

Ik zou sowieso niet voor stal 1 kiezen, vooral omdat je zegt dat het vies stro is en beschimmeld hooi. Dan blijft stal 2 natuurlijk over. Maar ik weet niet wat je bedoeld met kleine boxen, kun je misschien afmetingen geven (ong.) Ik zou voor de stal kiezen, waarbij jij denkt dat je paard daar het beste staat, ookal moet je d'r wat langer voor reizen (ik rij 45 min met de auto, dus anderhalf uur heen en trug, maar belangrijkste is dat me paarden daar goed staan!).

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 11:52

Een advertentie zetten op Bokt voor een leuke pensionstal.
Het klinkt allemaal beroerd eigenlijk, zowel je huidige stal als de twee stallen die je noemt.

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 11:55

tja als ik het zo lees dan zou ik voor stal 2 gaan..
maar de tip van urielle is ook goed!zet een advertentie

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 11:56

Ik ben het met Urielle eens, ik vind beide stallen niet aantrekkelijk klinken en de stal die je nu beschrijft is ook niet geschikt voor jouw paard. Ik zou even verder kijken, misschien kun je op een privestal van iemand nog iets vinden? Succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 11:58

iig niet waar je nu staat
Beschimmeld eten is nooit goed.
Eet zelf maar eens een groen uitgeslagen boterham Lachen

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 12:13

Wellicht dat je 2e hands een brommertje kan kopen (weet niet hoe oud je bent hoor) zodat je wat meer bewegingsvrijheid hebt. Dan zit je ook niet aan bepaalde stallen vast die op fietsafstand te doen zijn.
Ik zou ook eens op marktplaats kijken en dan bij weidegang en stalling. Wordt heel veel aangeboden!

Tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 12:23

Er heeft een tijdje een topic gelopen over stalling omg. purmerend, ik weet alleen even niet meer waar hij staat.. Hij stond op EA-GZ.

Verder ga ik met Urielle mee, plaats een adv! Heb ik ook gedaan, en daar heb ik toch wel wat aan gehad Ja

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 12:29

Vjestagirl schreef:

Ik zou ook voor stal 2 gaan, maar ik zou zeker eerst kijken of er geen beter alternatieven zijn... Ik weet hoe vervelend het kan zijn om steeds gezeur te hebben, en je moet er wel lol in hebben om naar je paard te gaan...

stro is van oudsher gewoon een ruwvoer, heeft dus meerdere functies Lachen
en is prima als er van gegeten word, gezonde paarden hebben hier ook geen problemen mee
(moet wel schoon, stofarm en van goede kwaliteit zijn en van het goede plantje Lachen )

maar okay, sja ik zou denk ik toch gaan voor stal twee als hij daar wel veel naar buiten kan ...toch beter voor het beestje
en gezeur over dekens, sja als die van jou wel onder dekens staat
maak daar gewoon in het beging alvast ver duidelijk dat jij hun standpunt snapt, maar dta je graag wil dat ze jouw standpunt ook proberen te snappen of in ieder geval; respecteren

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 14:49

Vjestagirl schreef:
laetitia schreef:

Wat een rare opmerking?
Stro is wel degelijk om te knabbelen, is ook een soort van ruwvoer. Ideaal dus als bodem, zeker als ze zich snel vervelen.

Ik zou nog even doorzoeken naar een betere stal. Ik vind alledrie de opties waardeloos eigenlijk. Er is vast wel iets beters te vinden?

melissa20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 17:37

ik zou echt niet gaan voor stal; 2. Veel te ver weg. Je zegt een betere sfeer maar je werd gek van het gezeur. Nou dan zou ik er niet gaan staan.
Ik zou met de stageigenaar van stal1 eens een goed gesprek aangaan in bijzijn van bijvoorbeeld je ouders( ik las in je profiel dat je 14 bent)
Probeer via deze weg dan duidelijke afspraken te maken over kwaliteit hooi etc en over het buitenzetten.
tip 3.zet een advertentie op marktplaats en kijk wat de reacties zijn.

oja ik geloof helemaal niet in fotoreading dus ik zou me er niets van aantrekken.

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 20:41

Bedankt iedereen

Urielle: Ik kijk al meer dan een half jaar op MP & bokt, er is zelfs een groot topic over op bokt, alles is boven de 200 euro, en daar boven willen mijn ouders niet betalen.

Ik ben nu 15, dus een brommer/scooter is nog niet echt iets.
Stal 2 ligt ong. 5 km van mijn huis en stal 1 ong 2 a 3 km

Ik ga nu heel goed met die mensen op stal 2 om, wat toen niet zo was.
Een goed gesprek met de staleigenaar heb ik al gehad, ook met andere mensen erbij. Hij blijft erbij dat dat schimmel 'suiker' is en dus gewoon niets uitmaakt. (erg vies en vreemd), ook krijgt hij erg weinig hooi, omdat mijn paard het niet opeet, nee lochies he! vies beschimmeld hooi Knipoog

De stallen zijn ong. 0,5 x 0.5 m kleiner op stal 2 dan op stal 1
En dan is het toch maar voor s'nachts.

Heb het er ook nog over gehad met iemand van stal 2, en die zegt dat ik misschien alleen van de staleigenaar af en toe een opmerking kan krijgen.

Het is echt heel erg moeilijk, om in een straal van 7 km rond Purmerend een goede stal te vinden, zeker een van onder de 200 euro.

Zaagsel is geen probleem meer (Geregeld Knipoog )

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 21:10

dat je dit nog durft te vragen, én de reading is duidelijk en het comfort van de tweede stal voor je paard ook nog eens!! Lachen

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 21:12

Ach ja, ik wil gewoon graag zekerheid, voordat ik overhaaste beslissingen neem Knipoog

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 23:54

Ik zou zeker niet gaan voor een stal waar het hooi beschimmeld is..

Begrijp ik nou goed dat jouw paard de enige is die een deken draagt en dat ze hem daarom maar binnen laten staan? (omdat ze dan de deken voor je om moeten doen). Ik ben (was) de enige op stal die zn paardje geen deken om doet al stroomt het van de regen, maar ik doe wel de dekens van de andere paarden om en af als de eigenaar dat het liefste heeft.

Hier is trouwens de link naar het topic over stallen in de buurt van Purmerend, misschien dat er nog wat anders voor je bij zit.

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=103&t=680220&hilit=

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 00:00

Stal 2 klinkt beter, als het hooi en stro echt zo slecht zijn. Maar als dat ook niet is wat je zoekt, zou ik gewoon verder zoekn naar een andere stal.

sambagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 00:01

Heb niet alle reactie's gelezen maar:

Stal 2 geen discussie! Het gaat toch in 1e instantie om het welzijn van je paard, dat jij wat verder moet fietsen overleef je wel! Maar je paard in een vieze stal laten staan en beschimmeld hooi laten eten lijkt me zeker geen optie!

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 00:08

Inderdaad zeg, waarom twijfel je hierover? Stal 2 is zoveel beter voor je paard. Lekker op de wei en nog een grotere stal ook. Daar gaat het toch om dacht ik. Dat je een gelukkig paardje hebt! Haha!

En waar hebben we het over 2 km meer fietsen. 5 km is niks dat is een kwartiertje fietsen! Dat heb je neem ik aan toch wel over voor een gelukkiger paard!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 08:17

Je kunt toch niet serieus menen dat je overweegt om je paard op een stal te zetten met duidelijk smerige kwaliteit hooi en stro ?? Bloos!

Het klinkt alsof je geen1 van de 3 stallen ECHT ziet zitten.
Als het toch echt 1 van deze 3 moet worden dan zou 2 voor mij sowieso al af vallen , mensen die bewust paarden beschimmeld hooi gaan voeren daar blijft mijn paard ver uit de buurt !

Blijft over je huidige stal en stal 2.

Het is het thuis van je paard dus zijn geluk is het belangrijkst , jij komt maar af en toe een paar uurtjes en hij staat er de hele dag.

Als je op stal 1 geen betere situatie kunt maken , dat het dier gewoon echt flink veel naar buiten gaat en een fijne stal krijgt (als je een stal wilt) , dan zou ik toch echt naar de 2e stal gaan verhuizen.

Zeker omdat je zegt dat je nu goed met die mensen omgaat.

Wil je echt per-sé vasthouden aan die deken zeg dat dan heel duidelijk in het begin dat dat NIET gaat veranderen , lijkt me wel dat ze dat respecteren toch ?

Voor mij zijn het belangrijkst op een stal , in volgorde :

- goed voer en stalbedekking (als je een stal wilt)
- zo veel mogelijk weidegang
- goede bodem (geen enorme modderpoel)
- fijne sfeer , niet te groot , dat je jezelf daar ook thuis voelt
- fijne omgeving qua buitenrijden / bereikbaarheid
- goede bak is mooi meegenomen

Toen je het had over een stuk verder fietsen dacht ik aan meer dan 10 km ofzo , maar 5 km joh dat is idd niks !

Straks heb je over een jaartje misschien een brommertje , over paar jaar een autootje , dan lach je over die afstand.
Kwartiertje fietsen idd , is gezond voor je Knipoog

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 09:31

pmarena: Je begrijpt het verkeerd Lachen

Stal 1 heeft beschimmeld hooi en vies stro. Daar sta ik nu.
Lachen