Over Weidegang

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jespri

Over Weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-07 21:35

Hallo!
Ik heb een KWPN en een Shetlander en krijg binnenkort ook waarschijnlijk een friese merrie ze kommen met ze 3e op een heel groot stuk land waar ook 2 containers op kommen totaal 4 boxen!
Mijn vragen nu zijn:

1. Waar moet ik de mest uit de stallen laten in het weiland lijkt het me slecht voor de paarden..?
(Der komt meschien nog 1 container bij zou ik het daar in kunnen doen? en weet je ook door wie ik het zou kunnen laten ophalen woon in 't gooi)
3. De shetlander(10) en de fries (1 of 2) staan niet op ijzers maar de kwpn(8) wel moeten die er af in het weiland..?
(Der word wel veel mee over de weg gestapt naar de bak en de hei zoon 3 a 4 keer per week maar doe ik nu ook en raken niet snel versleten)
4. Hoe kan ik zorgen dat de wei het droogste blijft..?
5. Ik geef ze nu om het half jaar een wormenkuur moet ik dit meerderen keren gaan doen..?
6. Mijn kwpn van 8 heeft altijd hardvoer gehad de fries weet niet ben nog opzoek en de shetlander nooit alleen kuil mijn vraag:
Hoeveel moet ik geven aan de kwpn?
Hoeveel moet ik geven aan de Fries(die is zo en zo onder de 2)?
Hoeveel moet ik geven aan de shetlander?
En moet ik het opbouwen bij de shetlander?
En wat is jullie aanraden voor voer voor de kwpn denk ik pavo sport maar de rest geen flauw idee
Het friesje zou weinig werken inverband met leeftijd en de shetlander word 4x per gereden maar niet heel intersief dus basis denk ik?
7. Dekens mijn kwpn staat s'winters met en de fries ga ik ook s'winters met doen maar is dat voor de shetlander ook nodig(deze word niet geschoren)?
8. Met oud en nieuw moet ik de paarden dan binnen zetten met de boven luiken dicht en muziek binnen zetten of kan ik ze buitenlaten of moet ik ze binnenzetten en gewoon de boven luik openlaten??
9. Beste vezorging hoe kan ik het beste mok,rotstraal en dat soort ziektes(wat snel opgelopen word in weilanden) tegengaan?
10.Voeren zou ik kunnen doen om 5,6,7,8,9 uur en s'ochtens om uurtje of 7,8 maar is s'midags ook belangrijk??
Ik kom sochtens op stal voer ze om 7,8 uur me moeder gooit ze rond 12e naar buiten(En legt in de hooi ruif wat hooi neer) en haal ze (licht aan mijn school) rond 5 naar binnen ga ze vezorgen rijden etc..en daarna voer ik ze.
Of is het handiger dat ik ze sochtens er uit gooi met wat hooi en dat ze om 12 uur weer gevoert worden??

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen Al Vast bedankt!!

P.s alstublieft geen topics van ik vind dat je te weinig ervaring hebt ik zou er nog niet aan beginnen!
Want dit is niet het geval !!
Ik wil der meer ove weten en jullie meningen horen!
Want als ik het antwoord wil vraag ik het aan iemand die mijn helpt met uitmesten enzo(me instructrice enzo..)
Maar ik wil jullie meningen ook der even over horen!!

JudithO

Re: Over Weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 21:46

hier een paar antwoorden, ik heb niet overal verstand van Tong uitsteken :
2. mijn vzpony heeft ook ijzers, die staat gewoon op ijzers int land. 24/7. Het is dus niet nodig om die eraf te halen.
7. de shet heeft zeker geen deken nodig in de winter als hij niet geschoren is. zijn vacht is dik zat en bied genoeg warmte.

meer antwoorden kan ik niet met zekerheid zeggen.

succes!! Knipoog

liseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 22:21

Citaat:
3. De shetlander(10) en de fries (1 of 2) staan niet op ijzers maar de kwpn(8) wel moeten die er af in het weiland..?

je moet ze er niet afhalen, maar de wei gaat sneller stuk. Je kan de ijzers er ook afhalen en als je dan op de weg gaat rijden kan je hem hoefschoenen aandoen.

Citaat:
4. Hoe kan ik zorgen dat de wei het droogste blijft..?

ik zou een stuk van de wei afzetten en als het te nat is kunnen ze dan in dat stuk. zo lopen ze niet heel het land stuk. wat ook als is wil helpen is een gracht langs de wei.

Citaat:
5. Ik geef ze nu om het half jaar een wormenkuur moet ik dit meerderen keren gaan doen..?

mijn nonkel (= DA) heeft mij aangeraden om de 3 maanden een wormenkuur te geven.

Citaat:
6. Mijn kwpn van 8 heeft altijd hardvoer gehad de fries weet niet ben nog opzoek en de shetlander nooit alleen kuil mijn vraag:
Hoeveel moet ik geven aan de kwpn?
Hoeveel moet ik geven aan de Fries(die is zo en zo onder de 2)?
Hoeveel moet ik geven aan de shetlander?
En moet ik het opbouwen bij de shetlander?
En wat is jullie aanraden voor voer voor de kwpn denk ik pavo sport maar de rest geen flauw idee
Het friesje zou weinig werken inverband met leeftijd en de shetlander word 4x per gereden maar niet heel intersief dus basis denk ik?

als ik jou was zou ik voor het moment alles laten zoals het is. Zo zijn de paarden het gewoon, dat maakt de overgang al iets gemakkelijker. Dan zou ik kijken naar de toestand van de paarden om te beslissen of je moet bijvoeren. Vraag aan de eigenaar van de fries wat hij op dat moment krijgt en vraag de eigenaar of je een zak van het eten mee mag nemen. Dan is de overgang naar jou voer iets geleidelijker.

Citaat:
7. Dekens mijn kwpn staat s'winters met en de fries ga ik ook s'winters met doen maar is dat voor de shetlander ook nodig(deze word niet geschoren)?

De shet heeft niet echt een deken nodig. Die kan daar wel tegen.

Citaat:
9. Beste vezorging hoe kan ik het beste mok,rotstraal en dat soort ziektes(wat snel opgelopen word in weilanden) tegengaan?

Het is vooral belangrijk dat de paarden niet te vaak in de modder staan. je kan ook best regelmatig de hoefjes is uitkrabben om ze is na te kijken.

Citaat:
10.Voeren zou ik kunnen doen om 5,6,7,8,9 uur en s'ochtens om uurtje of 7,8 maar is s'midags ook belangrijk??

het hangt er allemaal vanaf wat je je paarden gewoon maakt. Het is natuurlijk het beste dat het voeren over de hele dag gespreid is, maar 2 keer is al goed hoor (mijn pony krijgt al haar korrel in 1 keer)

op vraag 1 weet ik zelf het antwoord niet goed
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 07:08

Nog andere mensen antwoord???

Volare

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 10:13

heb je de mogelijkheid om in of rondom de wei een mestbak te maken? het makkelijkst is aan de weg omdat ze het dan gemakkelijk op kunnen halen!

mijn paard had eerst ook ijzers, deze gingen er steeds af in de wei ik heb ze er daarom af gehaald, het gebeurd niet altijd dus je kunt het even aankijken hoe het gaat, maar als hij zijn ijzers niet echt nodig heeft kun je er net zo goed afhalen toch?

hoe ligt je weide? hoog of laag? als de wei erg laag ligt is de kans dat die nat word veel groter, de enige oplossing die er dan is is de hele wei een stuk ophogen waardoor het water weg loopt naar lagere gedeelten. als de wei hoog ligt zal dit al gebeuren, verder kun je niet erg veel doen.

wanneer de paardne op het lang staan raden ze je aan om 1 keer in de 4-6 weken te ontwormen, staan je paarden op stal 1 keer in de 6-8 weken. ik ontworm altijd 1 keer in de 6 weken mijn paarden.

mijn paard staat altijd buiten en heeft geen deken op, je loopt het risico dat de deken verschuift e.d. en het gaat prima zonder. als je paarden veel getraind worden kan zo'n dikke vacht lastig zijn, ik heb wel eens gehoord dat je ook alleen onder de hals van het paard kunt scheren zodat hij zijn warmte tijdens de training wel kwijt kan. om deze manier kan die zonder deken op het land staan en is hij toch minder bezweet na het rijden. de shetlander hoeft naar mijn idee niet geschoren te worden, zijn vacht wordt dik genoeg en hiermee heeft hij voldoende bescherming.

afgelopen oud&nieuw hebben mijn paarden gewoon buiten gestaan om alle omstandigheden maar 'zo normaal mogelijk' te houden. ze staan altijd op de wei en we hebben ze daarom ook buiten laten staan. het is erg goed gegaan dus ik zal dit blijven doen.

Mijn paard had toen ik hem kocht erg last van mok. als het veel regent buiten smeer ik uit voorzorg zijn kootholten in met uierzalf, dit beschermt tegen het vocht.

ik zou met het voeren zoveel mogelijk proberen om te zorgen dat ze eigenlijk de hele dag naar behoefte kunnen eten. (in de natuur eet een paard de hele dag door steeds een klein beetje)
als het zomer is groeit het gras gewoon en zullen ze vast niet naar het hooi omkijken;) dan is het voeren van hooi niet echt nodig en hoef je ze alleen te voeren als ze eventueel nog naar binnen gaan.

dit is in ieder geval wat ik zou doen! succes ermee!