Instructie van buitenaf op stal niet meer mogelijk :-/

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Malibu

Instructie van buitenaf op stal niet meer mogelijk :-/

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-07 19:46

Ik had les van iemand buiten onze stal waar ik veel van leer en plezier van heb. Ik wil hier graag mee door gaan, maar heb dus het probleem dat ze geen instructie van buitenaf meer willen op het terrein.

Ze is ook 1 keer bij ons op stal geweest om les te geven, maar toen heeft de staleigenaar me aangegeven dat hij dat liever niet wil omdat iedereen dan z'n eigen instructeur/trice mee gaat nemen.

Ik kan dit best begrijpen, maar ik ben afhankelijk van mijn vader om mij ergens heen te brengen. En bij ons op stal is het niveau van lesgeven niet iets waar ik wat mee kan. Er wordt alleen les gegeven aan kinderen en ik rij nu L2 en wil dan wel van iemand les die ook ervaring heeft met de wedstrijdsport...

Aan de ene kant vind ik het stom om daar weg te gaan vanwege zoiets alleen (ik sta er inmiddels al 9 jaar en heb het buiten dit om best naar me zin) aan de andere kant kom ik gewoon niet verder aangezien ik niet m'n vader iedere keer wil 'lastig vallen' om les te nemen. Hij brengt me ook al naar wedstrijden, en het moet wel leuk blijven natuurlijk.

Heeft iemand hier ervaring mee? En hoe heb je het opgelost?
Misschien dat als ik ga praten met ze dat er een oplossing gevonden kan worden, maar we staan met best veel mensen op een niet hele grote stal en ik kan me voorstellen dat je dan moeilijk een uitzondering kan maken voor 1 persoon...

Nadir

Re: Instructie van buitenaf op stal niet meer mogelijk :-/

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 20:50

Is het niet een idee om 1 extra instructeur uit te kiezen voor de wat meer gevorderde ruiter zoals jij? Iemand die bijv. tot het Z les kan geven. Daar hebben misschien meerdere stalgenoten belang bij.

Uiteraard kun je dan je eigen instructeur voordragen. Overleg het eens met de staleigenaar en vraag eens rond of er meerdere mensen behoefte aan hebben.

11a11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 20:52

bij ons op de manege mogen ook geen instructeurs van buitenaf komen daarom heb ik nu bij ons thuis in de bak les, maarja als het regent dan moeten we dus naar een andere binnenbak

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 22:45

Wat een belachelijke regel. Welke instructeur bij je past, is een heel persoonlijke keuze. Niet alleen het niveau waarop je instructeur les kan geven is belangrijk, maar er moet ook een "klik" zijn. Op de stallen waar ik heb gestaan, was het heel normaal dat je je eigen instructeur liet komen.

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 22:49

Jol1 schreef:
Wat een belachelijke regel. Welke instructeur bij je past, is een heel persoonlijke keuze. Niet alleen het niveau waarop je instructeur les kan geven is belangrijk, maar er moet ook een "klik" zijn. Op de stallen waar ik heb gestaan, was het heel normaal dat je je eigen instructeur liet komen.

Ja precies, dat moet een vrije keuze van jezelf kunnen zijn. Belachelijk gewoon, maak je toch zeker zelf wel uit?

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 22:51

ik heb dat ook gehad en leste daarom op de club was gelukkig dichtbij dus had gelijk los gestapt en weer uitgestapt.

de andere stal mocht het wel maar dan moest ik wel 4 euro extra betalen voor bakhuur terwijl de stalling al 250 euro was maarja als het regende kon ik wel naar binnen.
anders ging ik bij mn instructrice thuis lessen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 22:53

Wat een rare regel, je mag toch lekker zelf weten van wie je les neemt? Idd, zoals hierboven al gezegd wordt is het een heel persoonlijke keuze.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 22:54

Rare regel zeg... Kan je het er niet gewoon met hem over hebben en dan goed slijmen van: "Ik heb het al zolang zo goed naar mijn zin hier, maar heb het gevoel dat ik qua les hier even niet zoveel heb en wil graag wat anders proberen, even een andere kijk op mijn rijden. Zou u er nog eens over na willen denken, want ik zou het verschrikkelijk jammer vinden als ik alleen om zoiets een andere pensionstal zou moeten zoeken. Ik heb het hier zo goed gehad al die jaren..."
Op die manier maak je misschien best nog wel een kans.
Succes! Lachen

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 22:55

Nadir schreef:
Is het niet een idee om 1 extra instructeur uit te kiezen voor de wat meer gevorderde ruiter zoals jij? Iemand die bijv. tot het Z les kan geven. Daar hebben misschien meerdere stalgenoten belang bij.

Uiteraard kun je dan je eigen instructeur voordragen. Overleg het eens met de staleigenaar en vraag eens rond of er meerdere mensen behoefte aan hebben.

Ja vind ik ook! Ik vind het ook een beetje vreemd dat het niet meer mag, de eigenaren van de stal weten toch ook wel dat jij zo niet verder komt...

mickey1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 22:57

Bij ons op de manege mag ook geen instructie van buitenaf komen. Vind het belachelijk.. het is jóuw paard en jíj mag beslissen wat je er mee doet en wie je ermee inlaat. Ze zullen bang zijn geld mis te lopen omdat je niet lest bij hen, maar ik vind niet dat ze je daarom mogen verbieden een andere instructeur of instructrice te laten komen. Je zou inderdaad eens met ze kunnen gaan praten, al weet ik niet of ze dan zomaar in zullen stemmen. In ieder geval veel succes Lachen

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 22:59

supertinkie schreef:
Nadir schreef:

Ja vind ik ook! Ik vind het ook een beetje vreemd dat het niet meer mag, de eigenaren van de stal weten toch ook wel dat jij zo niet verder komt...[/quote

daar kijken ze niet naar want daar verdienen ze niks aan.
ze proberen zo gewoon om meer geld binnen te halen omdat ze toch wel weten dat je niet zo snel weg gaat om zoiets en voor jou 10 anderen.
het gebeurd steeds meer op stallen dat ze dat invoeren.
ik ben blij dat ik mn eigen bak en stal heb nu.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 23:04

ik heb altijd ervaren dat als instructie van buitenaf niet mag, dat dan de instructie niet al te veel voorsteld

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 23:10

Bij heel veel privestallen is instructie van buitenaf niet toegestaan. Ik denk, net als Kim, dat dat te maken heeft met angst voor een ander zijn kunnen en dus twijfels aan je eigen kunnen. Juist die persoon die toe kan geven dat een ander iemand misschien beter kan helpen is een goeie instructrice! Je kunt niet alles oplossen en soms moet je gewoon toegeven dat iets niet in jouw straatje ligt......of boven je niveau of de persoon staat je niet aan, maakt niet uit!

Ik zou toch eens rondvragen of je niet met iemand een deal kan sluiten om bijvoorbeeld om de twee weken ergens anders te gaan lessen. Het is ook wat drastisch om hiervoor een andere stal te zoeken.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 23:11

Inderdaad KiWiKo, ik denk dat je de spijker op zijn kop slaat. Als die instructie op jouw stal supergoed zou zijn, dan stonden ze in de rij om daar te lessen en zou je helemaal niet iemand anders hoeven laten komen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 23:15

ik zeg altijd tegen mijn lesklanten......... doe eens een lesje hier of daar meepikken.........

Ik ben er om HUN beter of anders met hun dier om te laten gaan........ en ik zie ook niet alles, ben zeker niet alwetend.. en eerlijk is braaf, ik heb er alleen maar profijt van als ze eens hier en daar wat snoepen, want ze komen terug met die zei dit en die zei dat......... en dan kan ik daar fijn over nadenken en eventueel op voortborduren....... zodat mijn lesklanten steeds beter worden.

neemt niet weg dat ik ook wel eens heb gezegd....... das koeienpoep Haha!

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 23:16

Ik vind het dus wel een reden om weg te gaan van die stal! Zeker als er op het niveau waarop jij rijdt geen fatsoenlijk les gegeven wordt.. ik zou eens met die eigenaar van de manege gaan praten en duidelijk maken dat je met de instructie van die stal zelf, niet verder komt en dit erg graag wilt. Ik zou hem dan ook zeggen dat indien dit niet mogelijk om je eigen instructrice te laten komen je er toch echt over denkt om een andere stal te zoeken... (hoogstwaarschijnlijk vind hij dit niet zo prettig omdat jij pensionklant bent, en wordt hij nogmaals tot nadenken gedwongen, waarna hij eventueel wel gaat besluiten om instructrices van buiten af toe te laten...

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 23:21

@ areke: Ik snap ook wel dat ze er zo niks aan verdienen maar aan die ander toch ook niet die daar les geeft, of heb ik het nu verkeerd begrepen?? zou kunnen...

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 23:30

Weggaan is zo rigoreus als je het verder naar je zin hebt....je wilt niet weten wat een klerezooi het soms is op andere stallen en ja dan mag je dus wel je eigen instructie laten komen, maar je wilt niet weten hoe het er verder aan toe gaat! En misschien redeneerde ik ook wel wat makkelijk, want ik rijd al jaren met auto en trailer en vind het enorm prettig om juist ergens anders te gaan lessen, even weg van alles Haha!

Probeer het in een gesprek uit te leggen en wie weet wat je dan voor elkaar krijgt, succes!

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 10:10

Nadir schreef:

Er zijn weinig bij ons op stal die actief wedstrijden rijden, misschien 2 of 3 mensen waarvan ik er dus 1 ben Knipoog . De andere persoon gaat wel naar iemand toe om les te krijgen buiten stal, maar die heeft ook de mogelijkheid om daar met de trailer heen te rijden.
Ik zou misschien wel een paar keer mee kunnen rijden met de trailer, maar dan ben je vaak 2 uur weg en dan moet je je paard nog verzorgen etc. Dan zou ik bv 's avonds van 19.00 tot 22.00 weg zijn (de ander moet dan ook rijden dus daar moet je ook op wachten). En ik hou er gewoon niet van om afhankelijk te zijn van een ander...

Dus voor 2 of 3 mensen een betere instructeur te laten komen is ook niet rendabel lijkt mij... (uit het oogpunt van de instructeur gezien dan).

areke schreef:
de andere stal mocht het wel maar dan moest ik wel 4 euro extra betalen voor bakhuur terwijl de stalling al 250 euro was maarja als het regende kon ik wel naar binnen.
anders ging ik bij mn instructrice thuis lessen.
ik heb dat ook gehad en leste daarom op de club was gelukkig dichtbij dus had gelijk los gestapt en weer uitgestapt.

Dat zou ik er dus gerust voor over hebben! Als ik 4 euro of misschien wel iets meer bij moet betalen voor de bakhuur, daar heb ik geen problemen mee...

Ik ben ook lid van een rijvereniging waar ik iedere maandag zou kunnen rijden, maar dat is voor mij minimaal een half uur heen en een half uur terug in het donker te paard, dat vind ik gewoon te ver en te gevaarlijk...

Yvonnelind schreef:
Ik heb het hier zo goed gehad al die jaren..."
Op die manier maak je misschien best nog wel een kans.
Succes!
Lachen

Bedankt, ja ik moet er ook nog een keer over gaan praten en de situatie goed uitleggen. Het is ook niet zo dat ik iedere week les wil, dat kan ik gewoon even niet betalen op dit moment. Maar 1 x in de maand een uur vind ik toch wel prettig. En dan wil ik ook gerust rekening houden met het tijdstip dat het rustig is bijvoorbeeld...
Misschien dat het dan wel mag, maar vind het wel fijn om te horen dat jullie de regel ook een beetje vreemd vinden Knipoog en krijg toch wel goede tips om in zo'n gesprek mee te nemen Ja

KiWiKo schreef:
ik heb altijd ervaren dat als instructie van buitenaf niet mag, dat dan de instructie niet al te veel voorsteld

Er wordt bij ons alleen les gegeven aan kinderen, er is ook geen instructie voor gevorderde volwassenen. Dus daar kan het (denk ik) niet aan liggen...

Het is meer het feit dat er straks 10 verschillende instructeurs in hun bak geld staan te verdienen. Daar kan ik me ook wel in vinden, maar zoals ik eerder al zei, ik heb er geen probleem mee om een soort van 'bakhuur' te betalen...

Jol1 schreef:
Ik zou toch eens rondvragen of je niet met iemand een deal kan sluiten om bijvoorbeeld om de twee weken ergens anders te gaan lessen. Het is ook wat drastisch om hiervoor een andere stal te zoeken.

Ik vind het ook wat drastisch om daarvoor van stal te verhuizen. Ik sta er al 9 jaar en het is bijna een soort 'familie' ben er echt kind aan huis.

daffodil schreef:
Weggaan is zo rigoreus als je het verder naar je zin hebt....je wilt niet weten wat een klerezooi het soms is op andere stallen en ja dan mag je dus wel je eigen instructie laten komen, maar je wilt niet weten hoe het er verder aan toe gaat! En misschien redeneerde ik ook wel wat makkelijk, want ik rijd al jaren met auto en trailer en vind het enorm prettig om juist ergens anders te gaan lessen, even weg van alles Haha!

Probeer het in een gesprek uit te leggen en wie weet wat je dan voor elkaar krijgt, succes!

En daar sla je dus de spijker op z'n kop! Het gras is altijd groener bij de buren Knipoog
Overal heb je wel wat, en hier staan toch wel veel mensen die gewoon lekker hun eigen gang gaan en niet hoeven te doen alsof ze 'Anky' zijn. Dat vind ik erg prettig... Er is overal wel wat.

Er zijn ook wat nadelen waarom ik zit te twijfelen om naar een andere stal te gaan. Maar dat is niet vanwege de mensen daar, dat heeft meer met mijn persoonlijke situatie te maken...
De paarden komen overdag niet buiten, en ik ben dus altijd verplicht om heen te gaan en de paarden beweging te geven. Ik heb wel een bijrijder, maar als die niet kan dan zit ik er zo 5 a 6 dagen in de week tot ergenis van manlief Clown Maar dat is een beetje off-topic Knipoog

Iedereen bedankt voor de reacties, toch wel erg fijn Lachen had niet zoveel reacties verwacht eigenlijk... Bloos
En meer is altijd welkom Knipoog

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 10:44

Het is vrij normaal dat wanneer je op een manege staat waar ook pension is dat je geen eigen instructie mee mag nemen. Deze bedrijven hebben gediplomeerd personeel etc etc.
Er zijn wel maneges waar het mag hoor...

Juist op alleen een pensionstal moet er wel eigen instructie mogelijk zijn, hier zijn vaak geen instructeurs die genoeg opleiding hebben aanwezig ( of alleen een Orun fase 1 of zo....)

ik ben van mening dat wanneer je op een pensionstal staat de keuze van instructie vrij moet zijn!
Bij een manege kan ik me er wel wat bij voorstellen dat ze eigen instructeurs les willen laten geven... Dat neemt niet weg dat ik ook dan zelf vind dat eigen instructie moet kunnen

12rebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 10:52

bij ons op de manege mag het in principe ook niet, het wordt soms oogluikend toegelaten, maar het geeft soms ook grote problemen als de rest van de klanten gewoon wil vrijrijden. Dat kan dan niet of er worden opmerkingen gemaakt van je rijd in de weg etc. dus vandaar dat ze het liever gewoon niet hebben.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 11:32

12rebel schreef:
bij ons op de manege mag het in principe ook niet, het wordt soms oogluikend toegelaten, maar het geeft soms ook grote problemen als de rest van de klanten gewoon wil vrijrijden. Dat kan dan niet of er worden opmerkingen gemaakt van je rijd in de weg etc. dus vandaar dat ze het liever gewoon niet hebben.

Dat snap ik, en dat is ook aan de ruiter om misschien een tijdstip uit te kiezen waarop zo min mogelijk mensen rijden.

Er is een tijd geweest dat het wel mocht, en toen had meestal of doordeweeks 's ochtends les (moest ik wel vrij nemen van me werk), of rond etenstijds (18.00 uur) dan reden er ook weinig mensen.
Alleen ik ben er toen mee opgehouden, omdat het een soort 'buigen of breken' begon te worden bij de instructrice en dat vond ik niet eerlijk tegen over mijn pony, die zeker wel bereid is om te werken (als ik het maar goed aangeef Clown ).

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 11:35

Ik hoor ook wel eens van sommige stallen dat ze een soort van 'rooster' hebben.

Afgesproken tijden wanneer er lesgegeven mag worden door instructeurs van buitenaf. Bijvoorbeeld in de ochtend uren of etenstijd wanneer er weinig mensen rijden, en dan kon je aangeven op het bord wanneer je les had zodat er niet 3 mensen tegelijk les hadden...

Leek me een goed systeem, maar dan wel voor wat kleinere pensionstallen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 11:49

Jol1 schreef:

Inderdaad.

Hier is het ook bij best wat stallen zo dat alleen de 'stalinstructeur' er les mag geven. En idd stelde de stalinstructie dan ook echt niks voor. Ze mikken dan op de ruitertjes die denken beter slecht les dan geen les. Nou, ik ga mijn paard niet naar de verdommenis rijden omdat ik mijn eigen instructeur niet mag kiezen. Alsof ik iets opschiet met een instructeur die gediplomeerd is om beginnende ponyruiters les te geven bijvoorbeeld Rolleyes Ik ben echt bij stallen gaan kijken waar ze dan verwachtten dat ik les nam van iemand die gewoon nog lager geklasseerd was dan ikzelf en ook beslist niet beter reed Clown

Nu kan ik zelf weg met de trailer gelukkig, dus ben ik niet meer afhnakelijk van de stal.

Voor mij is het al een teken dat de staleigenaar niet het beste met mij en mijn paard voor heeft en een hele goede reden om er niet te gaan staan cq een andere stal te zoeken.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 21:37

supertinkie schreef:
@ areke: Ik snap ook wel dat ze er zo niks aan verdienen maar aan die ander toch ook niet die daar les geeft, of heb ik het nu verkeerd begrepen?? zou kunnen...

als jij bij een ander gaat lessen dan hebben zij weer minder geld.
dus proberen ze zoveel mogelijk te verzinnen om jou bij hun aan het lessen te krijgen.
(door dus bv lessen van een ander te verbieden)
als mensen het naar hun zin hebben verder kiezen ze vaak toch voor het lessen bij de pension en niet bij een ander van buitenaf.

zo bedoelde ik het ik hoop dat ik het nu wat duidelijker heb uitgelegd.