lange manen invlechten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fayetje

lange manen invlechten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-07 13:20

Mijn paardje heeft vrij lange manen en ik wou ze nog laten groeien,
maar is het eigenlijk gezond om ze steeds in een hengstevlecht te laten zitten op de wei en op stal ? anders breken de haren zo snel...
groetjes faye

Puckvgl

Re: lange manen invlechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 18:07

ik weet het niet precies maar bij ons op de manege staat een fries en die heeft bijna elke dag een paar lange vlechten(recht naar beneden) en ook vaak in een hengstenvlecht! maar ik denk dat de bedoeling daarvan is om de manen niet in de knoop te laten komen

Groetjes!

HinkevdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 18:11

mijn pony heeft ook lange manen, en ik vlecht ze ook altijd gewoon losjes in.
Ik maak dan een stuk of 5,6 vlechten die ik niet te strak vlecht.
Dan 1x in de week de vlechten er uit halen en ff laten luchten en knopen eruit halen.
Zo blijven ze mooi en het is makkelijk voor jou. Knipoog

paljoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 18:14

je kan de manen best vlechten, zoals eerder gezegd recht naar beneden. een hengstenvlecht is niet echt verstandig voor langere tijd.

waar je wel om denken moet, is dat je vooral aan de bovenkant losjes vlecht, anders groeien de manen niet door, of sterven af.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 19:06

ik doe de vlechten er in en als ze er niet netjes meer bij hangen (dus plukken eruit) dan haal ik ze eruit en laat ze 1 dag los en doe er dan weer vlechten in, manen blijven mooi schoon en ze groeien flink! Lachen

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 21:42

bolero heeft heel lange manen, hangen altijd los, maar ik kam ze wel iedere dag uit.

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 11:30

Surprise heeft ook lange manen (of naja had) door deken hals is de helft dood gegaan, maar heb ze latijd los, en kam ze goed uit met anti klit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 11:36

Ik durf nooit te vlechten Bloos . Ben altijd bang dat ze dan gaat schuren ofzo en er opeens een hele hap uit is. Gebeurde namelijk ook een keer bij een Shetlander op stal..

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 11:51

Als je niet te strak vlecht is er niets aan de hand. Ik heb bij mijn pony 3 hengstenvlechtjes op ongeveer een handbreedte onder de manenkam. Ze schuurt er nooit aan.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 16:31

Miirthe schreef:
Ik durf nooit te vlechten Bloos . Ben altijd bang dat ze dan gaat schuren ofzo en er opeens een hele hap uit is. Gebeurde namelijk ook een keer bij een Shetlander op stal..

Ik als expert ( zie profiel) kan je vertellen dat invlechten geen kwaad kan. Irish staat al 3 jaar 24/7 in de vlechten. 6 vlechten en dan weer in een hengstenvlecht.

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 18:39

het is wel handiger ze in te vlechten want anders moet je elke dag de klitten eruit halen en het viezigheid

saaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 19:09

Als je ervoor zorgt dat de manen bij de manenkam losjes zijn kan het geen kwaad.. Ook ervoor zorgen dat de manen schoon zijn voor het vlechten zodat het niet gaat jeuken.. Handiger is dan om eerst de manen te wassen, inspuiten met Equi shine en dan een vlecht draaien.. Hengsten bij mijn stage hadden ook altijd een hengstenvlecht in, manen breken niet snel af hoor.. Gewoon regelmatig even eruit halen en losjes weer een nieuwe vlecht erin maken.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 19:12

mijn paard zijn manen vlecht ik rgelmatig in. Gewoon vlechtjes naar beneden laten hangen. De haren breken dan minder snel af.

Laurine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 19:14

Tja ik weet het niet precies als ze gaan schuren breken ze iniedergeval wel sneller af!!

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 19:16

esmir schreef:
bolero heeft heel lange manen, hangen altijd los, maar ik kam ze wel iedere dag uit.

Ik zou ze juist niet elke dag doorkammen! Mijn haflinger heeft ook lange manen en die zitten oko bijna altijd in vlechten/staarten en ik kam dat alleen maar uit na dat ik ze gewassen heb voor wedstrijd ( zo'n 1 keer per maand ) anders worden de manen erg dun

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:11

saaan schreef:
Als je ervoor zorgt dat de manen bij de manenkam losjes zijn kan het geen kwaad.. Ook ervoor zorgen dat de manen schoon zijn voor het vlechten zodat het niet gaat jeuken.. Handiger is dan om eerst de manen te wassen, inspuiten met Equi shine en dan een vlecht draaien.. Hengsten bij mijn stage hadden ook altijd een hengstenvlecht in, manen breken niet snel af hoor.. Gewoon regelmatig even eruit halen en losjes weer een nieuwe vlecht erin maken.

Equishine is bende! Vermijd liever spuitprodukten en gebruik creme's zoals cowboy's magic.

Liesjuhh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:14

IK vlecht ook altijd in, vind het juist een behoudt van je manen.
Ik laat de vlechtjes er max. een week in zitten, en dan haal ik ze dr uit en laat ze een paar dagen luchten.
En dan gaan ze er echt wel weer in. Anders heeft ie zo klitten.

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 22:08

assiejlover schreef:
esmir schreef:

Ik zou ze juist niet elke dag doorkammen! Mijn haflinger heeft ook lange manen en die zitten oko bijna altijd in vlechten/staarten en ik kam dat alleen maar uit na dat ik ze gewassen heb voor wedstrijd ( zo'n 1 keer per maand ) anders worden de manen erg dun

dat valt bij hem wel mee, maar dat is ook afhankelijk van de manen denk ik die van bolero zijn heel sterk en trek zelden wat haar mee..

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 22:14

Als expert (ahum wat klinkt dat onnozel) kan ik ook met zekerheid zeggen dat vlechten wel degelijk helpt! Hieronder een voorbeeld (zie voor meer foto's mijn profiel)

Hieronder Nico vd Crump (v Oeds)
Afbeelding
foto made by pletje123

Zie voor meer foto's van Nico, het bijbehorende topic:
viewtopic.php?f=53&t=594595&hilit=
Graag niet meer reageren daar, topic is al oud.

Nico staat in Denemarken op Stutteri Stasevang

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 22:15

Groeien manen ook harder als je ze vlecht?

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 22:17

Niet harder, maar doordat ze niet afslijten lijkt het net alsof het sneller gaat.

Enamorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 21:30

hoe lang laten jullie de vlecht erin?
ik heb net een andalusier gekocht met hele lange manen.
ik heb zelf gister een hengstenvlecht gemaakt maar wil graag even weten over hoeveel dagen hij eruit moet.
en moet hij dan 1 dag zonder vlecht en dan even cowboy magic erin?

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 21:34

Ik laat mijn vlechten soms 2 maanden zitten. Kan makkelijk.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 21:44

redina schreef:
hoe lang laten jullie de vlecht erin?
ik heb net een andalusier gekocht met hele lange manen.
ik heb zelf gister een hengstenvlecht gemaakt maar wil graag even weten over hoeveel dagen hij eruit moet.
en moet hij dan 1 dag zonder vlecht en dan even cowboy magic erin?

Ik heb even gekeken bij je nieuwe paard, maar die manen zijn in mijn ogen niet erg lang. Ze kunnen of los blijven hangen of idd een hengstenvlecht erin. 24/7 in de vlechten lijkt me niet nodig

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 21:47

Ik zou ze juist wel vlechten. Zelfs op die lengte, dan krijg je juist dat het onderaan niet teveel slijt, en dat het mooi gelijkmatig naar beneden kan groeien.