informatie over Belgische trekpaardenverzorging

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

XshariX

informatie over Belgische trekpaardenverzorging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 15:30

hoi hoi aangezien ik helemaal weg ben van belgische trekpaarden zou ik graag wat meer info over deze paarden hebben en dan met betrekking tot hoeveel voer wanneer gaan inrijden en zulke dingen algemene verzorging karakter omgang enzovoorts oftewel alle info is welkom Haha!

Berdien

Re: informatie over Belgische trekpaardenverzorging

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 17:52

Ik verzorg er één, Bels van 5 jaar oud. Naar mijn weten hebben ze een ontzettend vriendelijk karakter (deze denkt dat ze een labrador is, ze wil het liefste mee op stap.. in je broekzak Clown ) en ze zijn ontzettend werkwillig.
Verzorging, net zoals een ander paard. Ze eten alleen wat meer, en ze poepen ook flink weer wat uit. Ze zijn wel gevoelig(er) voor ziektes zoals mok etc door het behang.
Wanneer inrijden.. zo laat mogelijk. Ik zie het bij de Bels die ik verzorg, zij is nog heel jong in haar doen en laten, ook zijn ze geloof ik later uitgegroeid.
Hoeveelheid voer; veel ruwvoer, als je ze niet zwaar aan het werk hebt, is krachtvoer imo niet nodig. Wel veel ruwvoer, gras, hooi, kuil.

Bedenk wel.. het zijn schatten van dieren (tenminste, "mijne") maar het is wel veel, heel veel paard. En als dat hele vele paard gaat, gaattie goed Knipoog er zit zoveel kracht over, ondanks het goedmoedige karakter moet jíj diegene die leiding geeft zijn, en niet zij. Met zoveel kilo is het gewoon gevaarlijk als ze dom door denderen. Het is wel ± 60/70/80 kg tegenover een kilootje of.. 800 t/m 1000 en méér.

Ook zie ik ze het liefst op het land staan, vind diegene die ik doe heerlijk. Fanatiek ronddenderen met haar (lichtere Nagelbijten / Gniffelen ) vriendjes en de wind door je manen..

Ga je er een verzorgen, of wil je er eentje kopen? Lachen

Bovenstaande zijn mijn meningen, bevindingen en ervaringen, die kunnen natuurlijk verschillen met andere mensen. Het zijn dus geen universele stelregels die ik hier boventyp.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 17:58

kwa eten valt het mee, trekpaard dat ik rij krijgt +- 1 kilo krachtvoer als ze intensief in het werk staat, uiteraard onbeperkt gras en hooi.

Kwa karakter: ze is erg braaf, erg lief, maar ze heeft wél veel karakter, je moet weten hoe je ze moet behandelen, maar dan kun je er ook mee lezen en schrijven Lachen

vaak zijn het geen paniekpaardjes.
Als er een panieksituatie is (bv eens door een fout tijdens het uitspannen, zij hing nog in de koets, maar enkel aan de strangen, ander paard was los, de dissel ook al. ze gaat vooruit, koets botst tegen haar.
Dan was ze ook wel goed in paniek, heeft een auto geramd, en met koets en al de stal ingevlamd)
dus als ze panikeren, moet je zorgen dat je weg bent, dan gaan ze overal doorheen. Maar bij deze paarden is het vaak zo wel, dat eenmaal het paniekmoment weg is, ze weer de rust zelve zijn.
Ze had zich klem gelopen in de deur, de enige manier dat ik ze kon loskrijgen was door tussen de koets en haar achterbenen te kruipen om ze los te klikken.
Gelijk welk "gewoon" paard was dit onmogelijk geweest.
Mina daarentegen stond doodstil, en wachtte op mijn teken om vooruit te stappen.

om het kort te maken: het zijn geweldige paardjes Haha!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 18:15

Jep, je zegt het goed, ze denderen door. Heb ook een soortgelijke situatie meegemaakt als jij; Bels+kar+paniek. Tja, en ze gaan dan ook echt overal doorheen.
Verder zijn het schatten Knipoog

MlieZ88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 20:02

De belg die ik rij is echt een knuffel paard.. maar geen werker...
Dit omdat ze eiglijk gewoon wil knuffelen!!!
zij krijgt neit zo heel veel voer... dit omdat ze niet veel energie verbruikt
een voordeel aan een belg is dat ze neit vaak stal uithoeven, als je zoals wij geen mogelijkheid hebben op weidegang in de winter, maar je zelf niet de tijd hebt om 5 uur per dag naast haar paddock te staan kan ze ook even een half uurtje naar buiten of zelf helemaal niet (niet dat wij daarvan uitgaan natuurlijk, maar om even duidelijk te maken wat ik bedoel;))
Ik ben super gelukkig met de Belg die ik rij (en ik ben er zeker 5 dagen per week)
ik rij met haar naar strand en over straat, ik rij met haar in de bak we zijn nog neit zover maar ik ben haar nog aan het doorrijden ze is pas 4, ik ben een poging tot clickeren met haar aant doen en das super leuk! de andere belg van de eigenaresse kan ook zitten enzo haha, je kan er mee mennen.. noem maar op!
een (groot) nadeel is zoals Berdien al zei is niet de Mok maar Chronisch progressief lymfoedeem... dit lijkt op mok maar ht is VEEL ernstiger het kan tot kreupelheid en uiteindelijk de slacht leiden... dus als je een belg wilt kopen moet je goed naar de ouders kijken.. er is veel inteelt en overkruising bij dit ras en dat veroorzaakt weer die problemen... balen...

nou ja als je vragen hebt hoor ik het!
ik was al blij dat er eindelijk een topic over Belgen is haha

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 20:07

En waarom zou een belg niet altijd zijn stal uithoeven?
Omdat die rustiger is?

oke, een belg is rustiger, en kan er mss beter tegen, maar dan nog vind ik het zowel fysieke (een loopdier dat 24 uur of langer op 9 m² staat) als psychische (heel den dag op 4 muren kijken) mishandeling!

MlieZ88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 20:41

o *zucht*

LEES DAN WAT IK ZEG!!!!
niet dat je daarvan uit moet gaan maar een indicatie!!!!
de meeste belgen ZOUDEN ertegen kunnen... omdat zij niet perse elke dag hun ei kwijt hoeven ...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 20:43

EN LEES JIJ DAN EENS WAT IK ZEG!!!! (ik kon het ook wel lezen zonder dat je schreeuwt hoor.)
ik zeg dat ze inderdaad rustiger zijn, en er niet zoveel van maken als ze eens niet buitenkunnen, maar dat het voor de gezondheid van een belg even slecht is als voor de gezondheid van ieder ander paard!

XshariX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-07 15:34

allemaal bedankt voor jullie reacties ik wil later namelijk een belg of iig een trek"knol" gewoon zo'n lekker mak ding waar je alles mee kunt doen
heb wel ervaring met 'echte' paarden zo'n 1.80 hoog redelijk zwaar en sterk en mijn mening is dat juist die grote paarden heel lief zijn nogmaals bedankt!!!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 19:29

wat er wel een probleem kan zijn zijn de hoeven.
het trekpaard dat ik rij geeft ze totaal niet, ze gaat zo ver dat ze zelfs zou schoppen als je ze probeert op te pakken.
de shirejaahetzelfde verhaal.
de boulonnais heb ik destijds met clickertraining wel zover gekregen dat ze allevier haar hoeven gaf, maar dat was ook maar wnnr ze zin had.

mina haar veulen geeft ze wel allevier, maar daar zijn we al mee bezig van toen hij enkele dagen oud was...

XshariX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-07 17:27

jah idd als je daar vroeg mee begint hebben ze daar toch niet zo veel problemen mee?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 17:31

heb ook een bels verzorgt niet lang. ws te ver van mn huis af. was ong 8 jaar en je kon er wel opzitten maar kende geen hulpen. stond gewoon op de wei en kreeg een grote baal hooi/kuil. meer had ze neit nodig af en toe swinters wat voederbietne op peeen. ze kwam ook altijd doodleuk in gallop op je af. en als je ging longeren begon je voorin de wei en eindigde je ergens achterin. ondertussen is ze ingeslapen vanwege artrose.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 21:58

ik heb nog gehoord (dus kan er niet uit ervaring over meespreken) dat die zware paarden vaak problemen hebben om op 3 benen te blijven staan, eenmaal ze zwaarder worden.
Dus veulens die hun hoeven mooi geven, maar eenmaal ze uitgegroeid zijn het simpelweg niet meer kunnen.
Lijkt me enerzijds wel logisch, daar trekpaarden niet bepaald ballerina's zijn...

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 17:32

hoi

ik heb zelf een belg gehad.
deze stond altijd buiten, een gemiddelde staldeur is niet sterk genoeg voor een belg met kriebel!
ik voerde 's ochtends en 's avonds een wasmand kuil, 2 kilo sportbrok en een emmer wortels bij.
mijn belg heeft gelukkig nooit last gehad van mok, maar het komt wel veel voor.
je moet rekening houden met extra kosten, er gaan bv 2 wormspuiten in ipv 1, verder zijn er weinig smeden die een belg uit de hand willen bekappen of beslaan. Grote kans dat je een speciale bekapbox moet kopen/laten maken. Een belg laten bekappen of beslaan is vaak ook duurder als een gewoon rijpaard. Mijn belg was eerlijk en braaf, maar echt geen slome en zelfs vrij snel in paniek. Een belg heeft over het algemeen niet veel uithoudingsvermogen, natuurlijk kun je dit verbeteren dmv training maar verwacht niet dat je andere paarden bij houdt op buitenrit! Ik ben nog steeds dol op belgen. De reden van verkoop was voor mij toch het uithoudingsvermogen, mijn belg kon de andere paarden niet bijhouden waardoor ik vaak alleen op pad was. Mijn belg was heel nageeflijk en fijn te rijden, super aan het been kon wijken en aan de teugel lopen en ook een sprongetje ging super!

Chantal22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 19:00

Wij hebben ook 1 belg van 2 jaar oud, hij was hengst en inmiddels ruin. Want zijn hengstenstreken waren echt erg, had ik niet verwacht op één of andere manier...
Ik merk wel dat hij heel veel aandacht nodig heeft, maar hij pikt eigenlijk alles wel redelijk snel op. Een gemiddelde staldeur is idd niet bestand tegen een belg, maar hij staat zelf dan ook altijd buiten in weer en wind geen probleem.
Heeft vorig jaar al wel een keer mok gehad en is hier gevoelig voor. Wij gaan zachtjes aan beginnen met wat grondwerkoefeningen en hij vind dat heel erg leuk. Maar als hij geen zin heeft, dan houdt ook echt alles op!! Nee is nee, maar als hij wil gaan gaat hij voor je door het vuur. Die van ons heeft trouwens best een pittig karakter, maar ook ow zo lomp...
Wel een hele grote knuffelbeer!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 21:02

diessel schreef:
hoi

ik heb zelf een belg gehad.
deze stond altijd buiten, een gemiddelde staldeur is niet sterk genoeg voor een belg met kriebel!
ik voerde 's ochtends en 's avonds een wasmand kuil, 2 kilo sportbrok en een emmer wortels bij.
mijn belg heeft gelukkig nooit last gehad van mok, maar het komt wel veel voor.
je moet rekening houden met extra kosten, er gaan bv 2 wormspuiten in ipv 1, verder zijn er weinig smeden die een belg uit de hand willen bekappen of beslaan. Grote kans dat je een speciale bekapbox moet kopen/laten maken. Een belg laten bekappen of beslaan is vaak ook duurder als een gewoon rijpaard. Mijn belg was eerlijk en braaf, maar echt geen slome en zelfs vrij snel in paniek. Een belg heeft over het algemeen niet veel uithoudingsvermogen, natuurlijk kun je dit verbeteren dmv training maar verwacht niet dat je andere paarden bij houdt op buitenrit! Ik ben nog steeds dol op belgen. De reden van verkoop was voor mij toch het uithoudingsvermogen, mijn belg kon de andere paarden niet bijhouden waardoor ik vaak alleen op pad was. Mijn belg was heel nageeflijk en fijn te rijden, super aan het been kon wijken en aan de teugel lopen en ook een sprongetje ging super!

Met wat aanpassing is dit goed te doen hoor...
ik heb anderhalf jaar geleden met mina een koetsentocht van 35 km (ze zeiden dat het 22 was, maar werden er dus 35) gereden onder het zadel.
24 in het eerste stuk, 2 uur pauze, en de rest in het tweede stuk.
ik reed mee met 2 dravers, en kon idd hun tempo niet volgen, dus ik bleef gewoon in mijn tempo rijden, met nu en dan een goed stuk galop ertussen, en zij wachtten nu en dan op mij.
Op het einde van de rit stond mina nog altijd vol energie en was nog zo fit als een hoentje, na 35 km gedraafd en gegalopeerd te hebben!

op een gewone buitenrit passen we aan, dan rijden we niet zoveel geen km's, ik laat mina wat doordraven, zij houden indien nodig hun paard wat in, maar mina moet het echt niet laten afweten tegen de normale paarden hoor, zelfs een fikse rengalop houdt ze goed bij...

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 21:23

Onze buurman heeft een Bels en we gaan regelmatig met elkaar rijden. Hij eet (en mest) wel veel. Hij eet zomaar een baal hooi per dag. Hij krijgt naast krachtvoer ook zo'n Pavokoek. Ik heb wel begrepen dat trekpaarden sneller last van slijtage aan hun gewrichten krijgen dan andere paarden. Dat heeft natuurlijk met het gewicht van deze paarden te maken. Ook vind ik dat het opbouwen van conditie wel veel moeite kost. Als hij een half uur in de bak heeft gelopen dan is hij echt kapot. Wel is hij onverstoorbaar met buitenritjes. Hooguit een stapje opzij.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 17:18

XshariX schreef:
allemaal bedankt voor jullie reacties ik wil later namelijk een belg of iig een trek"knol" gewoon zo'n lekker mak ding waar je alles mee kunt doen
heb wel ervaring met 'echte' paarden zo'n 1.80 hoog redelijk zwaar en sterk en mijn mening is dat juist die grote paarden heel lief zijn nogmaals bedankt!!!

Ik heb zelf ook een trekpaard en trust me, ze zijn niet allemaal lief en schattig. Ook hij houd van knuffelen, maar is een ongelofelijke stresskip. Elke verandering in ziin omgeving of patroon brengt moeilijkheden met zich mee. Begrijp me goed, ik wil hem nooit meer kwijt, maar 1000 kilo tegen je is geen pretje! Ze lijken sloompies, maar eenmaal aan het werk zijn ze niet stuk te krijgen, onder de koudbloeden zijn ook genoeg heethoofden!

Mirannda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 17:21