Thuis stallen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marijkjuh

Thuis stallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 10:53

Hoi
Ik ben me een beetje aan het verdiepen in m'n pony thuis stallen. De een staat al thuis dus het is niets nieuws, maar met die pony rij ik niet omdat het een shetlander is en ik wat te groot en te zwaar voor hem ben Knipoog Ik rij trouwens vooral dressuurmatig met af en toe een sprongetje, buitenrijden doe ik zowat niet. M'n pony is overigens wel verkeersmak.
Maar aangezien een bak bouwen nog niet haalbaar is zouden we misschien in de bak van de buren kunnen rijden tegen een vergoeding, dit is wel op 10/15 minuten stappen. Ook kunnen we op het weiland rijden als deze droog genoeg is, we hebben thuis zat weiland ( boerderij ) dus dat hoeft geen probleem te zijn.
Maar er zijn waarschijnlijk wel meer mensen die hun paard thuis hebben staan en geen bak hebben, hoe doen jullie dat ? Rijden jullie naar een bak in de buurt ? Zo ja, wat is de maximale reistijd voor jullie, wat is te doen ? En hoevaak kunnen jullie op het weiland rijden ? Hoe doen jullie dat als het vroeg donker is, een goede reflectieset met lampjes erop en dan naar de nabijgelegen bak of rijden jullie dan niet ?
Kortom ik heb een heleboel vragen Knipoog
Groetjes Marijke

Sica
Moderator Over Paarden

Re: Thuis stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 10:59

Ik zou het alleen doen als er echt een bak dicht in de buurt is. Maar 10/15 minuten stappen vind ik ook wel dichtbij.
Waar ik mijn verzorgpaarden heb staan, bij iemand aan huis, is een eigen bak gelukkig, maar die is voor het mennen te klein. Ik moet dus met de kar ook 10 minuten stappen naar de dichtsbijzijnde vereniging. Dit vind ik best te doen.
Idd gewoon goede reflectie en helemaal volhangen met lampjes Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 11:03

Je zou kunnen overwegen om 'm zomers thuis te zetten en s'winters op een pensionstal ivm slecht weer en donker.

superdymp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 11:43

Ik sta ook met mijn paarden thuis, gewoon in de achtertuin.
Ik heb voor de rest ook niks aan huis, maar ik heb er geen problemen mee.
Ik rij merendeels buiten en ga af en toe naar de bak om ze los te gooien.
In maart/april gaan ze meestal al naar het land en dan komen ze pas in oktober terug.
De mest kan ik kwijt in de containers en deze worden elke week geleegd.
Ik zou niet anders willen dus ik zou zeggen veel succes.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 14:47

mmm, ik zou hem thuis zetten, als je gebruik kan maken van die bak , dan is het volgens mij allemaal pima haalbaar
de reistijd die je normaal naar stal wkijt bent, ben je dan kwijt aan het naar de bak toe gaan ...

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 12:07

de mensen waar ik Uris voor rijd hebben de paarden ook aan huis staan.

ik heb in de wei een "bak" afgezet. door het vele rijden wordt het gras vanzelf minder en heb je een zandbak Haha!
de eigenaar heeft een hindernisje aangeschaft en heeft 2 bouwlampen geplaatst zodat ik in het donker ook kan rijden.
zelfs gisteren met dat natte weer kon ik gewoon rijden

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 12:15

Ik heb het zelfde "probleem" als jij. Wij hebben ook genoeg weiland, maar
geen bak aan huis.

Als het goed weer is en ik ben op tijd thuis van school dan ga ik thuis in de
wei rijden. Ik heb de wei afgezet met letters. In de buurt wonen mensen die
ook wedstrijden rijden en die hebben een verlichte bak met hindernissen.
Ik mag daar als ik het van te voren meld gewoon in rijden. + gebruik maken
van de hindernissen en de verlichtingen (4 lampen, bak is 25x50?). Ik moet
daar 10 minuten naar toe stappen. En ik kan daar gewoon over zandpaden
naar toe, ookals is het donker (dan doe ik hesje aan).
Verder is is er ook en bak n de buurt wat van iedereen hier is. Je mag daar
altijd in rijden. (nadeel: altijd natte plekken en geen licht + je moet er 10
minuten naar toe stapen, maar je kunt dat wel in een 20x40 bak rijden met
bakletters).

Ik heb dus best veel mogelijkheden. Maar meestal rijd ik alleen in het
weekend, omdat ik met school zit. En omdat het weer vaak niet meerwerkt.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 13:45

Ik rijd in de bak bij renwabl @ bokt. Zij woont mss 100 meter bij mij vandaan, dus dat is echt ideaal. Daarvoor reed ik in een bak die was ook een kwartiertje stappen. Dat was wel te doen opzich. Alleen is de bak in de winter erg nat, dus nu rijd ik of niet of ik maak een buitenrit. Ik wil binnenkort beginnen met mijn trailerrijbewijs zodat ik naar een overdekte hal kan gaan. Dat is ideaal

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 13:50

Mijn pony staat ook aan huis maar wij hebben wel een bak maar 10/15 minuten stappen naar een bak moet tog haalbaar zijn ?
Ik vind het ideaal lekker thuis staan Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 13:52

Ik heb om die reden wel een bak aangelegt
Had geen zin om telkens over een donker onverlicht straat je te moeten Lachen

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 15:21

Wij hebben 3 paarden aan huis. We zitten bijna direct aan een ruiterpad. De binnenbak + 2 buitenbakken van de ponyclub liggen op 20 minuten langs dat ruiterpad. Het loopt alleen maar rechtuit en als je draaft ben je er in 10 minuten. De andere kant op ligt een hele goede buitenbak, ook van de club, op 13 minuten stappen. Ik kan binnen 5 minuten in het bos zijn als ik door onze straat stap en het bos ligt vrijwel direct bij de rijbakken, dus dat is erg makkelijk. Zo is het voor ons niet nodig om een bak aan te leggen. Daar is ook geen ruimte voor, want onze stallen en het kleine weilandje zijn omgeven door huizen.

Als ik in het donker ga rijden, doe ik altijd 4 lampjes om. Linkerarm, linkerbeen, rechterarm en rechterbeen. Daarnaast vaak nog een reflecterend hesje. Ik moet 2 keer een weg oversteken en het ruiterpad ligt naast een fietspad, dus ik vind het belangrijk dat ik goed zichtbaar ben. Kleine moeite en wel zo veilig.

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 15:32

Waarschijnlijk ga ik binnekort verhuizen en dan kan 'Quinto ook aan huis komen te staan.Als ik in een bak wil rijden,zet ik hem gewoon in de trailer en rij daar naar toe (voordeel van een rijbewijs Knipoog )Ik ben ook van plan om een gedeelte van het weiland als bak te gaan gebruiken en als er teveel mest komt dan kan ik dat iedere week op de mesthoop van de manege dumpen.
Ik vind het een groot voordeel om je paard thuis te stallen want je bent er altijd bij voor als er wat gebeurt o.i.d.

lausan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 17:04

Sandra staat 2 minuten verderop bij mensen aan huis. We hebben alleen een wei en stal daar. Meestal rijd ik buiten, maar we mogen gebruik maken van een buitenbak op 15minuten stappen. Ik vind het ideaal, instappen over het harde en uitstappen over het harde gaat vanzelf Lachen En als ik dan in de bak ben kan ik gelijk aan de slag. In de winter ga ik er ook gewoon heen, mits de bak te rijden is; er is ook een klein binnenbakje 15 minuten stappen de andere kant op en daar kunnen we terecht als we echt in nood zitten en de pony ff moet lopen. Als het donker is hebben we een reflecterende bandages, een rood fietslampje in de pony haar staart en een witte op haar hoofd en ik heb ook nog lampjes om mijn arm en been aan de straatkant en een reflecterend hesje. Dus we zijn dan goed zichtbaar om die 15 minuten naar de bak te lopen.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 17:27

runningkawa schreef:
Ik heb om die reden wel een bak aangelegt
Had geen zin om telkens over een donker onverlicht straat je te moeten Lachen

Bak bouwen is helaas te duur, die optie was al bekeken Knipoog
Iedereen trouwens bedankt voor de reacties

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 17:28

Ik heb het ook niet over een binnenbak en dure omheiningen.
Heb ik zelf namelijk ook niet Lachen

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 17:31

runningkawa schreef:
Ik heb het ook niet over een binnenbak en dure omheiningen.
Heb ik zelf namelijk ook niet Lachen

We hebben het al eerder bekeken en aan de bak zou dan een prijskaartje van €4000 tot €6000 hangen, omheining hadden we dan als lint of iets dergelijks gerekend. En dat is in een keer te veel geld voor m'n ouders, jammer genoeg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 17:32

Het ligt idd aan de soort grond waar je op zit
Maar ik heb een fijne bak voor ongeveer 600 euro Lachen

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 17:34

Is jullie bak dan ook gedrainneerd ?
Wij zitten helaas op kleigrond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 17:44

Nee, ik zit op zandgrond

Helaas dat gaat voor jullie dan niet werken, helaas.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 18:01

bale dat je op klei zit, is inderdaad een heel stuk duurder, maar alsnog goedkoper dan veen grond...
Als ik wil mag ik min paard gratis stallen bij de oma van mn vriend, buiten rijden is daarvrijwel onmogelijk (minstens 30 minuten stappen voordat je ergens bent waar je kan rijden) en een bak aanleggen zou rond de 10.000 euro kosten omdat het veen grond is (lastig ivm de garanatie enzo omdat alles erg snel verzakt).

En gewoon een stuk weiland afzetten, "kaal/kort rijden" en dan zand er overheen?
In iedergeval goed te rijden in de zomer...

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 07:21

Ik ga binnenkort ook verhuizen naar weiland dan heb ik ook geen bak meer!
Als het droog is gebruik ik de weiland om te rijden.
Als het nat is maar niet te nat gebruik ik de bak van de buren.
Als het heel nat is rij ik naar de manege.
Vriendin van mijn longeert vaak met nat weer alleen dan doet ze er kalkoennen onder!. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 13:32

Ik heb ze ook aan huis staan en rij gewoon niet in een bak. Ik rij enkel buiten. In de zomer kan ik dressuurmatig aan de gang, op het graszaadland na dorsen dan. Maar verder is het gewoon langs de weg werken. Eventueel kan ik wel bij de buren in de bak (die wonen op 800 m afstand) voor 5 euro per uur. Maar daar heb ik zelf geen behoefte aan. Die bak is net wat aan de zware kant en voel me toch wat bezwaard om steeds op hun erf te komen en te gaan rijden.

Later als ik groot ben zou ik wel de paarden aan huis willen met een bak. Dat werkt toch net wat fijner, maar op zich kan je je ook zonder goed behelpen Lachen

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 00:50

Wij hebben ze ook aan huis staan en geen bak. Ik rijd ong. 3,4 keer per week. Waarvan 2x buiten, 1x manege les en 1x in bak van kennissen. De bakken liggen op 10 min. trailer afstand. Als ik bij de manege zou willen rijden in de bak, buiten de les, moet ik daar 5 euro voor betalen. Dat is me te duur ,dus dat doe ik niet.
Ik heb allerlie soorten verlichting, maar echt rijden in het donker doe ik eigenlijk niet. Als ik wat later ben en het gaat schemeren doe ik alles wel om.

mistral2203

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 12:30

Wij hebben ze ook aan huis staan en geen bak
Onze buren hebben wel een bak (tegenover ons, dus binne een minuut ben je er) alleen deze bak is niet altijd even goed om te rijden
Ik ga vaak 1 of 2 keer bij me tante rijden (met de trailer dan) of naar de vereniging waar ik rij, daar zijn de bakken wel goed om te rijden!
Alleen als het lekker weer is rij op het gras, of om te oefenen voor wedstrijden
Maar we krijgen misschien zelf een bak, dus dan hoeft het niet meer Lachen