Wat voor bodembedekking?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nobbygaard

Wat voor bodembedekking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 09:30

Mijn paarden gaan binnenkort verhuizen naar een stal waar ik zelf voor voer en bodembedekking moet zorgen. Ik twijfel alleen of ik voor stro of vlas zou moeten gaan. Wie kan mij adviseren in de prijs/kwaliteit verhouding?
Ze komen te staan in een stal, waarvoor ook een ruimte betonplex ligt (waar ik geen bodembedekking op wil doen) maar waar ze wel dag en nacht op kunnen lopen. De staldeuren laat ik namelijk open staan, alleen met ziektes of andere zaken wil ik ze echt op stal zetten.

Sweet__Lady

Re: Wat voor bodembedekking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 11:40

Persoonlijk ben ik nogal een voorstander van stro. Ik vind vlas er "minder fris" uitzien en zoals je allicht weet is dit vele malen duurder dan stro. Nu heb ik het geluk dat ik schone pony heb, dus het bijhouden van haar stal is hartstikke goed te doen en ook de kosten lopen niet de spuigaten uit.
Ook heb ik het idee dat vlas veel minder lekker ligt voor een paard. Maar nogmaals; dit is mijn gevoel erover. Ik heb ze nog nooit op vlas gehad, dus ik kan niet uit ervaring spreken...
Voor mij zou er maar een reden zijn om mijn pony op vlas te zetten en dat is wanneer ze het aan haar luchtwegen heeft. Als dit het geval is met die van jou dan zeg ik volmondig "JA" tegen vlas!! Haha!

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 22:32

ik ben het wel beetje met sweet_lady eens
ik zal zelf ook niet voor vlas gaan
mijn pony is nu wel heel schoon en staat nu op een zand stal met daar laag stro over heen dus nooit nat

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 23:12

Vlas. OK dan! Ik heb het ook, echt ideaal. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 23:14

Ik heb zelf vlas. Echt super spul. Ook minder stof dan stro enzo.
Maar wel duurder dan stro, heb eigenlijk nooit stro gehad, dus heb eigenlijk geen antwoord Knipoog

nobbygaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 12:51

Ik houd niet van potstallen, wil dagelijks de drollen en urineplekken eruit halen. Is vlas dan ook nog geschikt? Ik hoor namelijk altijd dat je daarvan een laag moet laten liggen en niet mag omspitten.

mistral2203

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 12:25

Bij ons thuis staan de paarden op een dikke laag zaagsel, en mij pony op zaagsel en stro
Zaagsel is op dit moment wel erg duur omdat het schaars is, maar ik vind het veel fijner om te mesten

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 12:29

als je een stal met uitloop hebt is vlas minder handig omdat ze dat nogal makkelijk mee naar buiten slepen (meer dna stro op 1 of andere vage manier Clown )
ik zou zolang de paarden geen gevoeligheid voor koliek hebben gewoon goed stro op de grond doen , dan hebben ze naast het hooi nog wat extra's te knabbelen

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 23:21

Hey,
Het nadeel van vlas is dat je het erg goed moet bijhouden, anders word het erg snel vies. Ik heb op een stal gewerkt waar de meeste paarden op vlas stonden en wanneer de stallen leeggehaald waren en er weer nieuw vlas in moest was je aardig wat pakken kwijt voordat je een goede bodem had.
Ik kan het je zeker aanraden als je paard rustig op stal is en jij iedere dag de drollen en doorkomende natte plekken eruit kan halen. Je moet wel tijdig 'bijvullen' zodat de stal droog blijf. Voordeel is ook dat het warmer is in de winter..
Maar, heb je een paard die graag schraapt dan moet je het zeker niet doen! Je hele stal word in één klap weer vies en je blijft bezig. Ik zou ook niet gaan opppotten als je het later zelf met de hand leeg moet halen, want zo'n paard heeft het in de tussentijd natuurlijk wel aangestapt.

Succes met je keuze, als je nog vragen hebt horen we het vast wel Knipoog
Groetjes Rianne

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 19:35

Ik ben Pro vlas Haha!
Veel zuiniger in gebruik, minder mestafvoer en minder arbeidsintensief. 5 minuutjes per dag bij een 3x3 stal en klaar ben ik. En alssie helemaal leeg moet heb je mooie stevige hopen op je riek dus ben je ook zo klaar.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 17:40

ja bij mij komt er in hun nieuwe stal ook vlas

liseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 17:51

ik heb een dikke laag vlas en daarop legde ik nog een laag stro. ik vind dat eigenlijk de ideale oplossing. het sto is lekker zacht en daar kunnen ze dan nog wat op knabbelen. het vlas neemt dan de urine op.
het stro is wel minder gemakkelijk uit te mesten.
ik haal dagelijks de mest eruit en 1 keer per week de natte plekken en dan een nieuwe laag vlas. het stro haal ik er 2 keer per week volledig uit en een nieuwe baal erin.

Caroline1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 19:54

Ik zelf heb vlas, en ik vind het persoonlijk ideaal. Bespaard je veel werk/tijd. En zo duur is het dan niet als je je bedenkt dat je met vlas veel langer doet, omdat het zoveel keer meer en sneller vocht op neemt als stro. En je er minder van nodig hebt. Van Stro gooi je veel meer weg en als je het op die manier bekijkt weet ik niet of dat stro echt zoveel voordeliger is!
Ook is vlas in de winter lekker warm, door dat pak wat je hebt liggen hou je je stal lekker warm voor je paardje. Minder volume op de mesthoop.
Het verteerd van onderaf dus voor mij in alle opzichten beter!!

Ik wens je veel succes bij je beslissing!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 23:26

Voorkeur voor stro, mijn paard staat op tarwestro (althans, de schuilstallen zijn voorzien van een dikke laag hiervan).

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 23:30

Bij ons staan ze op stro. Hebben ze buiten het hooi/kuil nog wat te knabbelen.

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 23:36

Ik ben helemaal pro-vlas Knipoog

deniejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 23:45

Vlas!!!
Ik heb op stro gestaan, maar mijn paard was echt een viespeuk!
Heb t idee dat hij op vlas ook schoner is.
Vlas ziet er niet altijd even fris uit, maar is wel altijd droog!
Iedere dag haal ik er de drollen uit en 1 x per week plas en dan gooi ik er weer een pak bij! Met Vlas ben ik goedkoper uit, omdat mijn paard ook veel stro at!

Jschaffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 19:52

mag ik vragen wat jullie betalen voor vlas/stro/zaagsel?

dankje wel jessica

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 21:04

Stro, 100% zeker...

Zeker als je tegen potstallen bent dan is vlas verschikkelijk. Als je het netjes wilt doen dan bent je echt tot 20 min bezig om alle natte zooi eruit te halen. En daarbij heb ik het idee dat ze vlas veel makkelijker naar buiten lopen dan stro...

maupiepleun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 21:50

Ik ben voor Koolzaadstro! van Rapsodie:

Rapsodie is een puur natuur koolzaadstro-produkt. Dit koolzaad wordt milieuvriendelijk verbouwd en bevat geen bestrijdingsmiddelen. Het koolzaadstro wordt gehakseld en dusdanig stofvrij gemaakt. Speciaal voor paarden die lijden aan luchtwegenaandoeningen.

We hebben ook even vlas (Lavor) gehad, wat een hel in vergelijking met Rapsodie! Vlas was in verhouding veeel stoffiger, ik met mn allergie en astma vond het vreselijk om een nieuw pak erin te doen. Paard heeft ook tijdje gehoest.
Met uitmesten veel vervelender.
Rapsodie: super anto stof, mest heerlijk uit!
Gewoon een basislaag en elke dag beetje bijhouden ideaal Haha!

Stro heb ik ook wel eens laagje van gehad, maar vond het eigenlijk maar niks, wordt zo'n bende Haha!

deniejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 22:55

6,50 per baal vlas gebruik er 1 per week!

kojak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 09:45

maupiepleun schreef:

Rapsodie is een puur natuur koolzaadstro-produkt. Dit koolzaad wordt milieuvriendelijk verbouwd en bevat geen bestrijdingsmiddelen. Het koolzaadstro wordt gehakseld en dusdanig stofvrij gemaakt. Speciaal voor paarden die lijden aan luchtwegenaandoeningen.

We hebben ook even vlas (Lavor) gehad, wat een hel in vergelijking met Rapsodie! Vlas was in verhouding veeel stoffiger, ik met mn allergie en astma vond het vreselijk om een nieuw pak erin te doen. Paard heeft ook tijdje gehoest.

Stro heb ik ook wel eens laagje van gehad, maar vond het eigenlijk maar niks, wordt zo'n bende Haha!

En wat betaal je daarvoor? en waar kun je het kopen, nooit van gehoord maar het klinkt goed.

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 10:17

Stro! Het paard van een vriendin van mij staat op vlas; met stro heb ik toch meer het idee dat ik alle viezigheid ècht weghaal, en niet een beetje *onzichtbaar* door de stal hark Lachen

Qua geur merk ik weinig verschil, uitmesten is wel minder zwaar en dus beter voor je rug, maar ik vind het belangrijk dat mijn paardje tussendoor wat te knabbelen heeft. Gelukkig eet ze niet haar stal leeg, en is het zoeken naar door mij verstopte stukjes peen een favoriete bezigheidstherapie geworden, probeer dat maar eens met vlas Knipoog Clown

Dian_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 12:46

Ik ben een grote voorstander van vlas, mijn pony staat er super op! Wel belangrijk i.i.g wat wij doen 4 pakken de eerste keer in de box de grond wel beetje nat maken. Elke dag halen wij de drollen eruit maken het weer recht en dan kan hij weer op stal. Na 3 maanden soms wat eerder gaat alles eruit. Ellke week 1 pak vlas erbij in!

maupiepleun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 19:12

kojak schreef:
maupiepleun schreef:

En wat betaal je daarvoor? en waar kun je het kopen, nooit van gehoord maar het klinkt goed.

Het zijn pakken van 115 liter, prijs weet ik zo niet. Het is afgelopen keer speciaal besteld voor ons door Fourage bedrijf/ dierenwinkel. Het is wel duur!! zowiezo duurder dan vlas. Maar dat vlas was in vergelijking echt een waar drama!
Rapsodie is wel duurder, maar in gebruik wel duurzamer. Dus uiteindelijk maakt het dan niks uit.