Hmm mijn hooi waait weg

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Peachy

Hmm mijn hooi waait weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 09:12

Zoals iedereen het vast al gemerkt heeft waait het behoorlijk. Nu staan mijn pony's op een open weide zonder struiken, bomen of andere schuilmogelijkheden. ik heb 2 cementtonnen staan in de wei die elke morgen weer in de sloot liggen of in de andere weides. Ook al zet ik ze vast met touw aan een paal.
Nu waait dus elke keer mijn hooi weg, wat erg zonde is. Ik zoek vooral een oplossing voor vandaag hoe ik het beste nu hooi kan geven. Een hooitnet heb ik ook al geprobeerd, maar dan waait het juist meer weg dan dat ik het in een ton doe. Ow ja ik wil gaan kijken voor een tractorband, maar dat kan ik niet vandaag doen. Dilemma dus eigenlijk.

india

Re: Hmm mijn hooi waait weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 09:14

ik heb een hooinet met hele kleine gaatjes gevonden en die gebruik ik voor mijn paarden,
heb ik in de ruitershop gekocht en dat werkt wel,
maar misschien heb ik wel heel lang hooi hoor, dat scheelt ook

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 09:15

Met slecht weer hebben je pony's ruwvoer nodig om warm te blijven dus zul je ervoor moeten zorgen dat je hooi niet wegwaait. Een tractorband is ook veel te laag, als ze dan een plak optillen waait het nog weg. Ik zou gewoon voor een voerruif kijken of eventueel een diepe kist.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 09:15

vervelend als t steeds wegwaait,een hooinet werkt vaak toch wel heel goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 09:18

Ik weet dat iemand een hooinet over een ton met hooi heen trok. Dat is misschien ook een idee, hoewel het me niet zo fijn lijkt voor paardenbenen. Twee hooinetten over elkaar wil misschien ook wel helpen, steviger en dubbele gaatjes waardoor het minder snel weg waait.

Heb trouwens geen problemen met weg waaiend hooi en hooinetten.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 09:18

dat heb ik idd geprobeerd maar dan waait het juist meer weg. Nu moet ik wel zeggen dat ik het hooi in een hooinet had gedaan met daar overheen nog een hooitnet. Maar ze moesten zoveel moeite daarvoor doen dat ze erg ruw ermee omgingen. Zou het met 1 hooinet dan beter gaan?

Ik mag niks plaatsen in de wei dus ook geen kist of een hooiruif anders had ik die al gelijk neergezet Knipoog

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 09:19

ik heb gewoon als nadeel dat ze op een open vlakte staan..helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 09:21

Jij niet, je pony's hebben daar nadeel van.

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 09:24

Ik ken het probleem, bij ons waait het hooi ook alle kanten op.
Ik voer nu gewoon wat vaker op de dag, per keer een beetje hooi zodat ze dat snel ophebben, en daarnaast wat extra krachtvoer met lucerne erdoor.
Het is gewoon even behelpen in die natte winderige toestanden.

Hooinetten, ruiven en houten kisten vallen hier direct ten prooi aan vernieling en zijn daarmee gevaarlijk.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 09:29

@[***] ja idd dat bedoelde ik ook, haha

Vaker op een dag hooi voeren gaat helaas niet ik kan maximaal 2x per dag naar ze toe. Misschien dat ik kan proberen een kuil te maken en het hooi daarin doen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 09:40

natmaken dan? of overstappen naar voordroogkuil?
of je zou een soort ruif moeten maken, ik kwam vroeger bij een boer die had aan het hek een soort ruif gemaakt van oude bedbodems.
die zet je op de zijkant,maakt met strotouwtjes de boel vast en doe je hooi daarin.
werkte bij hem erg goed, tuurlijk waait er wel es wat weg,maar dat houd je denk ik toch wel

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 09:42

Ik heb een hooizak gekocht bij innovatack. Die is heel groot kan veel in en het waait niet alle kanten op.

zan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 09:44

kan je geen bak maken met een net erover? geen al te kleine gaten trlik, anders krijgen ze het hooi er niet makkelijk door.. of een ruif met een net.. gaat er ook minder weg dan alleen een ruif, of alleen een net..

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 09:44

Wat raar dat je helemaal geen hooiruif mag plaatsen. Hebben de paarden nergens een luw plekje? Als je paarden/pony's 24 uur per dag buiten staan dan is het wel belangrijk dat ze in ieder geval een beetje uit de wind kunnen staan. Ik heb gemerkt dat onze shetjes dat erg op prijs stellen.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 09:58

Ney ze hebben ook geen rustig plekje om uit de wind te staan.
We zijn bezig met een andere wei, maar dat is nog niet door.

Van die bedbodems is een goed idee, alleen ik heb shetlanders en ik denk niet dat ze eroverheen kunnen reiken om het hooi te eten.
Een bak met een net vind ik eigenlijk wat eng zeker met die kleine hoefjes.
Een ruif, buiten dat het niet mag, waait ook weg daar.

Ik denk dat ik toch iets ga proberen met de cementbak, dat is toch ook wel het veiligst. Misschien dat ik hem kan verankeren in de grond.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 10:33

maar weet je wat met die bedbodems is? je kunt daar namelijk spijlen tussenuit halen,zo kunnen je shet er dus met het hoofd tussendoor om te eten.
beetje het idee wat je op boerderijen wel ziet, koeien die tussen spijlen door staan te eten,denk dat t misschien wel zo te verzinnen is?

superdymp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 10:38

Wij hebben zelf een hooiruif gemaakt van hout , wat je ook wel eens ziet bij de schapen .
Werkt super goed.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 11:25

Zou t schelen als je t in een hooiZAK doet ipv net?
Die is gewoon helemaal gesloten met alleen aan 1 kant een opening waar ze uit kunnen eten.
Denk niet dat t daar uit kan waaien.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 11:31

Ligt dat hooi in die cementtonnen?

Als je die cementtonnen nou eens vast zet met wat stevige weidepalen, dan kunnen die tonnen iig niet meer wegwaaien. Wellicht daar dan ook maar het hooi in?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 11:36

misschien een dikke steen op het hooi in de cementbak?
ik voer tegenwoordig ook in zo'n bak, mar die waait hier niet weg gelukkig.
misschien kan je ergens een badkuip vinden, en daarin voeren, dat je dus ook daarin iets zwaars op het hooi legt, zodat ze niet zegmaar een pluk pakken, waarvan de helft dan alsnog wegwaaait..

Arizona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 12:05

Ik ram gewoon een paar tentharingen (voor harde grondsoorten, van die 'spijkers') door de cementkuipen heen. Zo waaien ze ook niet weg.
Ik gebruik die kuipen overigens om het krachtvoer in te doen. Voor het hooi heb ik van die staande hooiruiven (Boerenbond).

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 12:11

aub geen hooinet in de wei
heb mijn paard al eens vast gevonden
of eigenlijk heeft iemand anders hem gevonden
nog voordat ik kwam en ben daar heel erg blij mee!

koop dan een hooizak , minder kans dat ze vast komen te zitten

gooi het hooi in de ton zodanig dat de paarden met kont in de wind kunnen
eten en maak het eventueel nat (is zwaarder ..waait dan minder snel zomaar uit de ton..)

voor de toekomst kan je idd andere dingen bedenken maar voor nu lijkt me dat de slimste oplossing

succes

(en hopelijk is dit de 1e en laatste voorjaarsstorm dit jaar)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 13:22

Ik heb een afgezaagde kuubkist staan. Er waait wel wat weg, maar niet zo heel veel meer.

Op het land voer ik nu een paar keer extra kleine beetjes zodat het niet zo weg waait en snel op gegeten word. M'n baal voordroog kuil is helemaal open gewaait en het is allemaal nat geregend. Omdat het nat is waait het wel iets minder weg.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 13:44

Nou ik ben net bij de pony's geweest en ik heb hopelijk tijdelijk een oplossing. Ik heb de cementton vast gezet aan een weidepaal met touwen en een touw over de ton heen zodat de bak zeg maar in 2en word gedeeld. Aan de zijkanten heb ik weidepalen gezet(wat Sjoert net zei) zodat hij echt niet weg kan waaien. En doordat dat touwtje over de ton heen zit halen ze er ook niet zo makkelijk hele plukken hooi uit. Hier kunnen ze absoluut ook niet in vast komen te zitten.
Nu ga ik straks nog even kijken en nog een plak erin gooien zodat ze iig niet in 1x veel hooi krijgen wat vervolgens weer weg waait.
Ik ben benieuwd straks als ik even ga kijken of mijn constructie er nog staat Haha!
Zo'n steen op het hooi leggen werkt niet, want die gooien ze eruit.
Iig allemaal bedankt voor het meedenken en ik zal het straks nog wel even laten weten of het heeft gehouden.

texeenmaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 14:09

Ik heb een schapenhooiruif in het land staan.