Dure bodembedekking

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Dure bodembedekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 10:50

We hebben automatische drinkbakjes, die zich zelf weer vullen. Prachtig systeem, geen omkijken naar het vullen van waterbakken.
Mijn tinkerhengst drinkt alleen te veel, tenminste ik denk dat dat het is. Zijn stal is zo nat elke keer, dat er om de dag een nieuwe baal zaagsel in moet, zo zompig is het dan.
Hij komt zo veel mogelijk buiten, zodat hij daar ook kan 'afwateren', maar het begint wel vervelend te worden. Zijn liksteen hebben we er ook maar uitgehaald, maar ook dit helpt niet.
Plassen hengsten meer?? Moet ik overgaan tot handmatig vullen van een waterbak, zodat ik de controle heb over hoeveel hij drinkt?
Heeft iemand een vergelijkbaar probleem en zoja wat doen jullie daar aan?
De bodembedekking wordt wel erg prijzig zo.

Sharon_Jims

Re: ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 10:53

Nah de mijne is een ruin en ik had hetzelfde probleem.
Hij staat op vlas en zijn stal was echt te smerig nat! Hij dronk ook echt veeeeel te veel! Nu geven we hem een aantal emmers water per dag en heb de drinkbak af gesloten!

Anoniem

Re: Dure bodembedekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 10:56

Mijn ruin plast ook heel erg veel. Moet eerlijk zeggen dat ik dat geen reden vind om hem minder drinken te geven.Hij staat op stro en zodra ze s'ochtends naar buiten gaan word de stal open gelegd, alle het natte er uit en de natte plek laten drogen. S'avonds word hij pas weer op gestrooid en is alles droog.

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 10:59

Tja hij komt zijn stal wel uit overdag maar als ie dan weer op stal stond ging ie eerst een halfuur staan drinken! Tja wel lekker maarre met vlas is dat niet te doen zeker niet om dat hij het leuk vind om rondjes te lopen!

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 11:03

Je gaat je paard toch niet minder water geven omdat je anders teveel werk aan z'n stal hebt.
Jou paard drinkt die hoeveelheid die hij nodig heeft!
Minderen in de hoeveelheid water vind ik gewoonweg dierenmishandeling.
Hoe zou jij het vinden om maar 3 glaasje water op een dag te mogen drinken Boos!

hafgirl15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 11:07

mijn ruin plast en drink ook gigantisch veel, hij heeft ook altijd dorst... ik weet niet wat je er aan kan doen. Bij ons staan ze op stro en worden elke dag uitegest. miss een soort afwaterings systeem in de box? is dit echt een ruinen/hengsten kwaaltje ofzö :p Over het algemeen zijn ruinen en hengsten zowieso veel viezer op stal dan merries.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 11:07

Wij hebben een paardje dat gaat drinken uit verveling....Als ie een tijd op stal staat gaat ie lebberen aan de drinkbak. Wij hebben m op heeeeel langzaam laten lopen stand staan en dan gaat het goed.
Wij staan ook op vlas, en elke morgen sopte de stal. Tja dat is echt niet de bedoeling.
Overdag op de weide dronk hij niet zoveel, ook bij het dag en nacht weidegang was het niet de hoeveelheid van wat hij op stal drinkt.
ik denk dus dat zelf water geven en weten hoeveel gedronken wordt geen slechte zet is.
Het heeft dus niks te maken met geen zin in stal uitmesten.
Teveel water is ook niet goed volgens onze DA.

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 11:09

Neej ik heb absoluut niet geminderd in het water geven!!!
En neej het is ook geen dierenmishandeling!
Hij krijgt net zo veel water als met drinkbak!
Het enige waarom ik over ben gegaan op emmers geven is omdat ie zoveel dronk en op advies van de veearts(!!!) moest ik m water geven uit emmers!
@Manie
Gewoon de volgende keer eerst ff gewoon vragen VOORDAT je iemand beschuldigd van dierenmishandeling!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 11:11

Overal waar TE voor staat is niet goed Knipoog
Mijn paard kreeg afgelopen tijd aardig wat wortels. Resultaat: elke dag mega natte stal. Van wortels gaan ze gewoon veel plassen.
Als jij denkt dat je paard teveel drinkt zou ik gewoon ff nagaan hoeveel water een paard nodig heeft op een dag, en dan idd een tijdje met emmers gaan werken. Kijken of ie dan nog steeds zoveel plast.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 11:18

Ook als een paard uit verveling drinkt vind ik dat je de oorzaak van de verveling weg moet nemen.
Dus zorg voor meer 'vermaak' op stal.
Gooi een paar plakken stro of héél grof stengelig hooi in z'n stal dan heeft hij wat te knabbelen en hoef je ook het water niet te minderen.
Dus onbeperkt ruwvoer geven.

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 11:23

Heej ik zeg toch niet dat hij zich verveelt!!!
Hij krijgt echt helemaal niets te kort!

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 11:36

Ik doel op de post van twinkel....

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 11:41

Oh ok dan is het goed!!!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 12:01

mmm, ik zou alleen beperking op drinkwater geven als er echt medische noodzaak is , dus echt veel te veel water...
anders gewoon pech, dan maar vaak uitmesten of een aanpassing maken in de stalvloer (meer aflopend , eventueel matten onder het stro etc etc )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 20:06

Ik ben niet te beroerd om te mesten hoor, ik mest elke dag 6 boxen, daar gaat het me niet om. Deze week konden ze niet naar buiten, omdat het weiland klei is, met enorme plassen en ze er nu op laten betekent weiland kapot. Vandaar dat het zich nu erger voor doet.
Zijn stal is gewoon zo nat dat je erin loopt te soppen, ook al staat hij er alleen maar overdag. Ik dacht dat zaagsel de best absorberende bodembedekker was, maar een baal is best prijzig. Als je om de dag minstens een nieuwe baal moet toevoegen dan is dat behoorlijk prijzig en we hebben geen geldboom in de tuin, jammer genoeg. Dus ik ben op zoek naar wat alternatieven. Beperking van water vind ik ook niet de beste oplossing, als ze drinken zullen ze het wel nodig hebben denk ik.

lexie37

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 20:34

naar mijn mening zit het probleem niet in het drinken maar eerder in het morsen van het water, daar zou ik eens op letten, succes

lazal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 22:31

tinkers zijn gewoon viezerikken. heb er 2 hier, ze zijn de hele dag op de wei, komen naar stal en gaan gelijk hun blaas legen, konden ze ook buiten doen maar nee hoor, moet je maar accepteren.

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 13:10

berk schreef:
Ik ben niet te beroerd om te mesten hoor, ik mest elke dag 6 boxen, daar gaat het me niet om. Deze week konden ze niet naar buiten, omdat het weiland klei is, met enorme plassen en ze er nu op laten betekent weiland kapot. Vandaar dat het zich nu erger voor doet.
Zijn stal is gewoon zo nat dat je erin loopt te soppen, ook al staat hij er alleen maar overdag. Ik dacht dat zaagsel de best absorberende bodembedekker was, maar een baal is best prijzig. Als je om de dag minstens een nieuwe baal moet toevoegen dan is dat behoorlijk prijzig en we hebben geen geldboom in de tuin, jammer genoeg. Dus ik ben op zoek naar wat alternatieven. Beperking van water vind ik ook niet de beste oplossing, als ze drinken zullen ze het wel nodig hebben denk ik.

Ik had die van mij ook op zaagsel staan, elke keer ook heel erg nat, niet zo erg als die van jou want ik deed ongeveer 5 dagen met een zaagselzak. nu ben ik er gewoon overheen vlas over gaan doen. Niks van het zaagsel eruit gehaald. Hij blijft nu heel mooi schoon. Vorige week donderdag ben ik daar mee begonnen en vandaag pas weer iets in gedaan. het bevalt mij goed. Ik meng het nieuwe vlas met het oude wat al in mijn stal ligt anders ben ik bang dat ze het gaat op eten. En ik heb er azijn met water over heen gesproeit.
Het is ook bekend dat vlas veel meer opneemt dan zaagsel.

Mirjam

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 13:12

Bij ons is vlas ook goedkoper dan zaagsel. Scheelt 1,25 per zak.

Mirjam

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 14:01

Ik zou eerst de reden achterhalen van het vele drinken... em dan pas eventueel het water afsluiten en zelf water geven. Er zijn veel ziektebeelden (bijvoorbeeld m.b.t. de nieren) die veel drinken als symptoom hebben.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 14:08

XchantjuhX schreef:
Ik zou eerst de reden achterhalen van het vele drinken... em dan pas eventueel het water afsluiten en zelf water geven. Er zijn veel ziektebeelden (bijvoorbeeld m.b.t. de nieren) die veel drinken als symptoom hebben.

idd.
Is het ook niet mogelijk om bijv overdag bijna geen zaagsel neer te leggen of andere bodembedekker als stro. Voor het slapen gaan wat exrta geven en smorgens er weer wat uit te halen.
(als hij overdag niet ligt)

Als hij drinkt uit verveling, zou sto misschien ook wel kunnen helpen, dan heeft hij wat te knabbelen...

Sweet__Lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 15:11

Het nadeel van een ruin of hengst is natuurlijk ook dat deze in het midden van hun stal plassen. Ik ben gezegend met een merrie..... Haha!
hoe dan ook, vanuit het midden zal een stal ook veel sneller nat worden dan wanneer dit vanuit een hoek gebeurd. Persoonlijk zou ik er op tegen zijn om het water af te sluiten en zelf water te geven. Dit omdat ik van mening ben dat wij niet kunnen beslissen wanneer een paard behoefte heeft aan water en wanneer niet. Ik weet zelf hoe het voelt om verschrikkelijke dorst te hebben en zou dat mijn pony niet aan willen doen. Dan maar wat meer mesten.....

kleppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 15:27

Kan het ook niet een medische oorzaak hebben?
Ik weet dat als bijvoorbeeld katten heeeel veeeel drinken ze het aan hun nieren kunnen hebben.
Maar ja of dit ook voor paarden geld??
Lastig is het wel ja.

Sweet__Lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 15:54

Ja, ik moest eerlijk gezegd ook meteen aan de nieren denken toen ik het las. Misschien wel verstandig om even z'n bloed te laten prikken zodat je e.e.a. uit zou kunnen sluiten...

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 16:22

je gooit niet genoeg vlas/mot/andere bodembedekker in je stal.
als je er om te beginnen vier balen ingooit heb je een goede basis die onderop de urine goed absorbeert als jij dan elke dag netjes de drollen eruit schept en er één keer in de week een nieuw baaltje opgooit [na een paar maanden vaak ook maar een halve] heb je altijd een nette stal.
blijf zeker een maand van de onderlaag af, gooi dan de toplaag aan de kant en schep de natte plakken eruit.
meestal heb je dan zelfs nog zoveel schoon over dat er niet eens iets bij hoeft.
haal wel héél goed de drollen eruit, als die blijven liggen en door de stal gelopen worden wordt de bodem ook heel vies.
van een vieze stal is de oorzaak áltijd niet genoeg erin, daar is geen discussie over mogelijk [pointe a la ligne Tong uitsteken], maar de meeste mensen zijn om allerlei redenen niet bereidt om het eens te proberen.