ondergrond/vulling van uitloop?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ireen_

ondergrond/vulling van uitloop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-07 17:36

Ik zou graag willen wat jullie in de uitloop of paddock hebben liggen aan ondergrond?

Mijn pony heeft een stal met uitloop van ca 5 x 11 meter. Helaas begint het nu met de vele regen toch wel erg modderig en nat te worden.. met name het voorste deel (achterin heeft vroeger een pad gelegen en daar loopt ze minder).
De onderlaag is repac met een laagje zand erover. Wel een stevige onderlaag dus, maar dit ligt er wel al een paar jaar.

De eigenaren van de paarden naast mij hebben in hun uitloop een dikke laag repac liggen, en dat blijft netjes droog. Dit zou ik dus ook kunnen doen, maar het nadeel daaraan vind ik dat er veel grote en kleine steentjes in liggen, waar mijn pony zonder achterijzers gevoelig op loopt. (en ik weet nog niet of ik het waard vind om haar daarom weer op achterijzers te gaan zetten Knipoog )

Betegelen is ook een optie. Makkelijk schoon te houden, maar voor mijn pony misschien wat minder comfortabel dan een zachte ondergrond.

Een nieuwe, dikke laag zand er overheen gooien kan ook.. maaaarr.. ik heb geen idee welk zand er goed is voor een paardenuitloop waar veel op gelopen wordt? Het zand dat ik er vorig jaar overheen heb gegooit, is nu zwarte drek geworden.

Wie kan mij tips geven? Ik sta op een pensionstal, dus het gaat uiteraard wel in overleg met de stalbaas.

Linda_o1

Re: ondergrond/vulling van uitloop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 20:38

Mijn paard heeft een vrij grote uitloop, hij kan zn stal in en uit.
Wij hebben gekozen voor een gestaatte ondergrond. Dan kan hij altijd buiten, is het nooit te nat en dat is weer Beter voor de hoeven. Het is makkelijk schoon te houden en ziet er netjes uit.
Hoop dat je er wat aan hebt Knipoog

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 09:57

Linda_o1 schreef:
een gestaatte ondergrond.

Wat is dat ???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 09:58

Een dikke laag geel zand is vaak ook wel fijn Ja

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 10:02

bij ons is het verhard, en dan vlas erin.
aan het eind van de schuilstal ligt een balk waar ze over heen moeten stappen. zo blijft het vlas er in, en ze kunnen heelijk binnen liggen als het moet.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 10:49

Mijn uitloop is beton. Daaroverheen heb ik rubber matten, zodat zijn hoeven niet zo snel slijten. Hij staat helemaal niet op ijzers en dit gaat eigenlijk heel goed. De rubber matten die ik heb kunnen alleen 's winters als het vriest nog wel eens een beetje glibberig worden, dus dan laat ik er meestal wat strooisel op liggen, zodat het oneffen vast vriest. Dit zou je ook met betontegels kunnen doen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 12:03

je zou idd beton met rubber matten kunnen doen
of een laag zand, of zand gemengt met rubberkorrel, houtsnipper

de enige manier om het blubbervrij te houden is draineren (bij zand etc etc )
of beton met matten
of gewone bestrating

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 21:31

Ik sta bij Ireentjuh op stal, mijn paard heeft ook een uitloop, naast Evita van Ireentjuh. Bij mij ziet het er nog redelijk uit.....mijn uitloop is nog maar kort in gebruik.
Ik denk zelf ook aan beton of bestrating, al vind ik het jammer dat je dan de veerkracht uit de bodem haalt. Die veerkracht vind ik belangrijk, omdat het de gewrichten ontlast, onze paardjes zijn al wat op leeftijd! De grond in onze omgeving is veengrond, dus heel zacht en gauw nat, de paarden trappen het kapot en dan.....ja....modderboel.
Omdat er al een laagje repak ligt, kunnen we het met zand proberen, denk ik. Het voordeel van de repak is dan, dat het zand niet meteen de veengrond inzakt.
In ieder geval fijn, dat jullie ideeën aandragen! Alvast bedankt.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 21:44

Namens mij ook bedankt voor de antwoorden!
Ik denk zelf ook dat zand toch de beste optie is. Beide paardjes zijn inderdaad op leeftijd en hebben wat last van artrose.

Kvika, wordt vlas niet ontzettend vies met de regen? Een aantal paarden hier op stal hebben het in de box liggen, maar ik vind dat het vrij snel donker wordt, en dan is het nog niet eens nat van de regen Knipoog

De matten die ook gebruikt worden, zijn dat van die speciale stal-matten? Of gewone rubber matten? Ik ben namelijk bang dat dat glad wordt op den duur.

superdymp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 11:52

Mijn uitloop is betegeld en ik vind het ideaal.
Makkelijk schoon te maken, paarden hebben er geen last van , ze liggen er zelfs op.

SadyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 11:57

- voor de helft betegelen (dat natte begin) en andere helft niet

- dikke laag wit zand erover. hebben wij ook in ons longeerrondje (gewoon normaal wit zand) met puin daaronder. Het is nu natuurlijk wel nat met dit weer, maar niet extreem nat.

uhm verder weet ik niet

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 13:50

Mijn rubber matten zijn gewone matten en kunnen inderdaad knap glad worden. Als je een paard hebt dat de uitloop in rent kan dat een probleem zijn. Die van mij heeft er niet echt veel moeite mee.

Binnen in de stal heb ik ook vlas liggen. Op een regenachtige dag is dit wel wat natter, maar alles bij elkaar nog steeds veel droger dan de strostallen. Hoe donker het eruit ziet heeft maar net te maken met hoevel je erbij gooit en hoe schoon je het houdt.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 13:38

Vlas is volgens mij niet zo geschikt in een uitloop. Het verwordt in ongeveer drie maanden tot compost. Of haal je het eruit als het nat en vies is? Bij ons is dat waarschijnlijk niet echt handig, gezien de natte ondergrond. Alles rot weg en dan is het meteen vieze prut. Dat mag dus niet van de milieupolitie....die zijn heel streng hier en als de dood voor eenn beetje mest dat in de grond komt. Ze denken dat de plassen regenwater paardenurine zijn.....nou, mijn paard plast in zijn stal, die doet het echt niet op een harde ondergrond, dat spettert hem teveel!
Het wordt voor ons waarschijnlijk zand of betegelen/betonplaten....

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 19:07

onze uitloop bestaat uit een klein stukje bestrating en een heel stuk geel zand. maar onze uitloop is meereen soort minipaddock

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 19:41

Als je op zandbodem staat (ik weet niet waar je woont?) dan kan het losmaken van de bodem met daaroverheen een lading rivierzand alles zijn wat je hoeft te doen...

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 11:52

Veengrond....heel zacht en nat...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 15:41

Ik heb hetzelfde probleem met het begin van de uitloop hele diepe drap, maar wat is Repak?

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 17:19

hetzelfde als gewoon "puin" volgensmij.. dus stenen en een soort zand, je krijgt er een vrij stevige ondergrond van.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:00

Ik stuur je even een PB

_Mir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 10:08

Wat voor een bodem raden jullie aan op kleigrond dan? Eerst maar afgraven, gebroken puin erin en dan zand erop? Maar hoe dik moeten die lagen dan zijn???

De uitloop wordt +/- 30-40 bij 5.