Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Citaat:- Kosten dierenarts: hier valt geen schatting van te maken. Je kunt pech of geluk hebben met je paard. Mijn paard heeft me al een fortuin gekost aan va kosten. Ik heb er bewust voor gekozen om mijn paard te verzekeren. Hiervoor betaal ik +- 110 euro per 3 maanden. Als je je paard niet wilt verzekeren zou ik minimaal 1000 euro achter de hand houden voor het geval dat.
Entingen: Zo'n 30 euro per jaar
Hoefsmid: 55 euro per 8 weken. (bekappen en voor beslag.)
Tuig: De prijzen van zadels varieren enorm! Van een kunststofzadel voor pak 'm beet 400 euro tot een leren zadel van 2000 euro. (en duurder) Hier valt dus weinig over te zeggen, de keuze ligt meer aan jouw financiele situatie.
- verzorging: Ik reserveer iedere maand 50 euro voor kleine extra spullen. (olie, muesli ed.) Als je wilt weten welke spullen je in eerste instantie allemaal aan moet schaffen voor het houden van een paard dan zou ik de zoekfunctie even gebruiken. Dat kan namelijk al snel een hele waslijst worden.
mirjam_kl schreef:Omdat ik alles goed op een rijtje wil hebben voordat ik ergens aan begin heb ik een soort begroting nodig van wat een paard kost aan onderhoud.
Even de feiten op een rijtje:
- Mijn inkomen: ongv 700 euro per maand, waarvan er 500 euro overblijf.
- Soort paard: Fjord
- Stalling: zomers dag en nacht buiten voor ongv 50 per maand
s winters pension voor 170 per maand incl voer en strooisel
Welke kosten moet ik hierbij rekenen?
bijv:
- Kosten dierenarts (hoeven, inentingen en spaarpot voor evt ziekte?)
- tuig
- verzorging (spullen etc)
- evt wedstrijden?
Wie kan me helpen om het plaatje compleet te maken? En misschien zie ik nog wel dingen over het hoofd?
e hoefsmid: Mijn pony staat niet op ijzers (scheelt ook al een hoop), dus als je pony het niet nodig heeft ben je hier ook al een minder kapitaal aan kwijt. Bij onze smid is het 75 euro voor beslaan en 25 euro voor bekappen. (1x in de 2/3 maanden)
, setjes ed! Je kan het zo duur maken als je zelf wil!mirjam_kl schreef:Omdat ik alles goed op een rijtje wil hebben voordat ik ergens aan begin heb ik een soort begroting nodig van wat een paard kost aan onderhoud.
Even de feiten op een rijtje:
- Mijn inkomen: ongv 700 euro per maand, waarvan er 500 euro overblijf.
- Soort paard: Fjord
- Stalling: zomers dag en nacht buiten voor ongv 50 per maand
s winters pension voor 170 per maand incl voer en strooisel
Welke kosten moet ik hierbij rekenen?
bijv:
- Kosten dierenarts (hoeven, inentingen en spaarpot voor evt ziekte?)
- tuig
- verzorging (spullen etc)
- evt wedstrijden?
Wie kan me helpen om het plaatje compleet te maken? En misschien zie ik nog wel dingen over het hoofd?