wie kan me helpen met het totale kostenplaatje?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mirjam_kl

wie kan me helpen met het totale kostenplaatje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 22:48

Omdat ik alles goed op een rijtje wil hebben voordat ik ergens aan begin heb ik een soort begroting nodig van wat een paard kost aan onderhoud.

Even de feiten op een rijtje:

- Mijn inkomen: ongv 700 euro per maand, waarvan er 500 euro overblijf.
- Soort paard: Fjord
- Stalling: zomers dag en nacht buiten voor ongv 50 per maand
s winters pension voor 170 per maand incl voer en strooisel

Welke kosten moet ik hierbij rekenen?

bijv:

- Kosten dierenarts (hoeven, inentingen en spaarpot voor evt ziekte?)
- tuig
- verzorging (spullen etc)
- evt wedstrijden?

Wie kan me helpen om het plaatje compleet te maken? En misschien zie ik nog wel dingen over het hoofd?

SSDesign

Re: wie kan me helpen met het totale kostenplaatje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 07:47

Zoek even via de zoekfunctie, zijn al heel veel topics over...

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 10:36

Met de zoekfunctie zul je inderdaad al een heel stuk verder komen. Om toch nog even te antwoorden op je vraag, ik ben zelf gemiddeld zo'n 350 euro per maand kwijt aan mijn paard.

Citaat:
- Kosten dierenarts: hier valt geen schatting van te maken. Je kunt pech of geluk hebben met je paard. Mijn paard heeft me al een fortuin gekost aan va kosten. Ik heb er bewust voor gekozen om mijn paard te verzekeren. Hiervoor betaal ik +- 110 euro per 3 maanden. Als je je paard niet wilt verzekeren zou ik minimaal 1000 euro achter de hand houden voor het geval dat.
Entingen: Zo'n 30 euro per jaar
Hoefsmid: 55 euro per 8 weken. (bekappen en voor beslag.)
Tuig: De prijzen van zadels varieren enorm! Van een kunststofzadel voor pak 'm beet 400 euro tot een leren zadel van 2000 euro. (en duurder Knipoog) Hier valt dus weinig over te zeggen, de keuze ligt meer aan jouw financiele situatie.
- verzorging: Ik reserveer iedere maand 50 euro voor kleine extra spullen. (olie, muesli ed.) Als je wilt weten welke spullen je in eerste instantie allemaal aan moet schaffen voor het houden van een paard dan zou ik de zoekfunctie even gebruiken. Dat kan namelijk al snel een hele waslijst worden.

Vergeet niet dat er altijd nog een hele hoop extra kosten bij een paard komen kijken waar je in eerste instantie waarschijnlijk geen rekening mee hebt gehouden. Pin je ook niet vast op de kosten van een enkele pensionstal, wellicht bevalt de stal je helemaal niet....

tax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 11:49

mirjam_kl schreef:
Omdat ik alles goed op een rijtje wil hebben voordat ik ergens aan begin heb ik een soort begroting nodig van wat een paard kost aan onderhoud.

bijv:

- tuig
- evt wedstrijden?

Wie kan me helpen om het plaatje compleet te maken? En misschien zie ik nog wel dingen over het hoofd?

Hallo!
De kosten die ik maak voor mijn pony:
* de Dierenarts: enten (wij enten ook voor Rino) zo'n 50 euro. Verder heeft mijn pony een peesblessure gehad en 1x koliek... Maar dat is natuurlijk verschillend per paard! Hier was ik echter niet veel voor kwijt, bij elkaar zo'n 75 euro! En daarvoor is de DA 3x geweest!

Plinge hoefsmid: Mijn pony staat niet op ijzers (scheelt ook al een hoop), dus als je pony het niet nodig heeft ben je hier ook al een minder kapitaal aan kwijt. Bij onze smid is het 75 euro voor beslaan en 25 euro voor bekappen. (1x in de 2/3 maanden)

*tuig: tja, hier verschilt het natuurlijk ontzettend! Het ligt er maar net aan wat jij kwijt wil zijn voor je zadel en hoofdstel!

*Voor de verzorging heb je inderdaad een hele waslijst en moet je je eerst een paar dingen afvragen:
- wil jij je paard onder een deken? Zoja, dan ben je natuurlijk het nodige kwijt aan dekens
- en dan natuurlijk al het benodigde aan poetspullen, wondverzorging, beenbescherming (als je dat wilt)
- En dan natuurlijk al die leuke spulletjes Tong uitsteken, setjes ed! Je kan het zo duur maken als je zelf wil!

*vergeet niet de wormenspuit, dit is niet duur zo'n 10 euro in de 3 maanden.

*wedstrijden zijn daarintegen wel aardig aan de prijs (vind ik):
-lidmaatschap vereniging (verschillend per vereniging)
-startkaart + startcoupons
-inschrijfgeld per proef
-al je kleren + vervoer

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 21:13

verzekering je hebt altijd onverwachte uitgaven zeker met een fjord haha ik heb er ook een en hij sloopt nog weleens spullen van mensen en omheiinigen ect

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 22:49

Ik heb een fjord. Hieronder staat mijn totale kostenplaatje, per maand. (uitgerekend voor een ander topic)

Voer zit bij mij bij m'n stalling in, net als stro, kuil, water, licht, stroom enz enz enz. Stalling is 225 euro per maand, 2700 euro per jaar

Mijn fjord word wel intensief gereden. 6 dagen in de week loopt ze 3 kwartier tot een uur (wat in vergelijking tot de andere paarden bij ons veel is). Daarom krijgt ze ook een halve schep muesli per dag, als ze meer gelopen heeft natuurlijk ook meer. Kosten 10 euro per zak, ongerveer een zak per maand. 120 euro per jaar

Hoefsmid komt 1x per 8 weken en kost me nog geen 20 euro per keer (alleen bekappen, ze loopt blootvoets). Als ik haar ooit weer op ijzers zet kost het me ongeveer 50 euro per keer. 120 euro per jaar

Wormen kuren doe ik zomers iedere 6 weken, 's winters iedere 10 weken (ongeveer). Voor volgend jaar heb ik een compleet paket voor het hele jaar voor 55 euro. Als ik losse koop neem ik goede, 22 euro per keer.

Enten 1x per jaar is ongeveer 20 euro, maar dat zal meer worden omdat ze niet gelijk met de rest geënt word.

De tandarts komt 1x per jaar, ongeveer 40 euro.

Les, 1x in de week, 80 euro in de maand. 960 euro per jaar

Zomers jeuk weg spul, 10 euro per fles, 3 flessen per zomer. 30 euro per jaar

Zomers muggen weg spul, 3 euro per fles, 10 flessen per zomer. 30 euro per jaar

Extra spulletjes (vaseline, acederm, schaar, nieuw halster, longeersingel, haarlak, vervanging van een borstel) ong 200 euro per jaar.

Opgeteld (ik wil dit niet weten) Kom ik op 4275 euro per jaar uit. Hierin ga ik er van uit dat ze gezond blijft, er geen dierenarts hoeft te komen, ik nooit de trailer gebruik, m'n zadel en hoofdstel heel blijven, rijden goed genoeg gaat voor 1x in de week les enz enz enz...

Per maand is dit dus (er vanuit gaande dat alle kosten gelijkmatig over het jaar verdeeld zijn) 356,25 per maand uit

Duur geintje dus.

mirjam_kl schreef:

bijv:

- tuig
- evt wedstrijden?

Goed je hebt nu gezien wat ik betaal. Ik stond eerst op een stalling die 150 euro per maand kostte. Beviel niet zo, dus verhuisd. Dus tip 1: ga er nooit vanuit dat je z’n hele leven op 1 (de goedkoopste) stalling kan blijven staan.

Hoeven is de hoefsmid. Ik heb een goedkope, maar ik zorg dat ik er altijd bij ben om te zorgen dat het zo gebeurd als ik het wil. Ik schat dat gemiddeld 50 euro normaal is, dat is eens in de 2 maanden.

Spaarpot voor ziekte= geweldig goed idee. Ik moest in de 1ste 2 maanden 3x de dierenarts laten komen. Voor kleine dingetjes, maar wel ’s avonds en int weekeind.

Tuig: als je wilt rijden moet je een goed zadel hebben. Daar moet je niet op bezuinigen. Ik zou het echt bij een goede winkel kopen, passen enz. Kosten durf ik hiervoor niet te geven… Een hoofdstel en bit is ook wel praktisch (samen 80 euro), evenals eventuele been beschermers (30 euro)

Ik zou ook rekening houden met de aanschaf van ‘kleine’ spulletjes. Potjes hoefvet, ledervat, vaseline, maar ook acederm, een themometer, koekjes, longeerzweep, longeerlijn. Als je alles moet kopen moet je uitgaan van 200 euro. Ongeveer.

Als je nog vragen hebt dan zeg je het maar!