"optutten" voor wedstrijd vragen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

renske

"optutten" voor wedstrijd vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 17:41

Ik ga binnenkort wedstrijden starten en wil nu alvast beetje oefenen met haar "optutten", alleen nu kwam ik er bij een paar dingen niet uit.

Ten eerste de bandages, was het van binnen naar buiten omdoen? En komt dan op neer dat je bandage van voren door haar voorbeen steekt en als eerst tussen de voorbenen door gaat en daarna buitenlangs? En je begint toch boven en dan naar beneden met wat ruimere slagen en daarna weer met kleinere slagen naar boven? Dat van de hoe strak ze moeten en van waar tot waar weet ik nog wel zeker..

En met vlechten, doen jullie een hengstenvlecht zoals een normale invlecht bij mensen haren alleen dan met haren van 1 kant om en om erbij pakken?

En gewone knotjes is dat normaal naar beneden vlechten dan buiten om terug slaan en dan nog een keer binnenom terug slaan? En met normale paarden elastiekjes ook vast zetten?

Mi_Amore

Re: "optutten" voor wedstrijd vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 18:09

Normaal gezien zijn bandages niet meer toegestaan op wedstrijd... In België toch niet iig.

Ik vlecht mijn paard haar manen in met knotjes. Ik verdeel ze eerst in stukjes, maak dan een vlechtje en draai ze een maal naar achter en een maal naar binnen. En ik zet ze vast met elastiekjes.

wat bedoel je met 'normale paarden' :p

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 18:12

bandage mogen hier in nederland ook niet.
ik heb zondag mn eerste wedstrijd met mn nieuwe paard. doe een ehngstenvlecht in vandaag ook geoefend. aleen maak ik altijd een hengstenvlecht die bovenop de manenkam ligt (heb een fries komt zn nek beter uit) ook kan je knotjes het beste met draad doen ziet er mooier uit.

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 19:03

Bandage's zijn niet toe gestaan idd.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 07:33

Bij bandageren, altijd in de rol kijken. Maar als je niet weet hoe het moet doen bandages meer kwaad dan goed. Bovendien is het niet toegestaan tijdens de wedstrijd zelf (als je dressuurt tenminste), dus hoort het niet als onderdeel bij het optutten.

Bij invlechten doe ik altijd knotjes, ik knot echter met touwtjes, op een iets andere manier als jij beschrijft. Maar dan zal ik wel geen normaal paard hebben, aangezien die met elastiekjes gevlochten worden. Vork

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 07:46

Je kunt je paard zo veel optutten als je wilt Haha! Ik geloof dat ik dan de extreme versie ben Tong uitsteken

Kijk hier eens voor handige tips ;
http://www.anky.nl/index.asp?page=webtips

PS Ik zou geen bandages omdoen met wedstrijden als je er geen ervaring mee hebt. Als ze rosraken kan het behoorlijk gevaarlijk worden en kan je paard in paniek raken. Lijkt mij niet echt een leuke eerste ervaring Knipoog Je kunt ook gewoon witte peesbeschermers kopen. Scheelt ook een hoop gestress voor de proef (en uiteraard tijdens het opzadelen)

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 09:09

switchx schreef:
Bandage's zijn niet toe gestaan idd.

Als de TS met bandages wil losrijden is dat mogelijk...

Strohalmpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 11:53

Je kunt idd met bandages gaan inrijden, maar tijdens de proef zijn ze niet toegestaan. Net als andere beenbescherming Knipoog

Ik velcht de manen van mijn paard altijd in knotjes. Ik maak altijd eerst vlechtjes en rol ze op naar binnen, waarna ik ze vastzet met elastiekjes... Als ik jou was zou ik als je toch gaat oefenen gewoon een aantal verschillende manieren proberen en dan merk je vanzelf wat het beste blijft zitten Knipoog succes!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 12:11

Ik maak ook altijd knotten bij mijn paard. Omdat hij erg lange manen heeft, en ik dit zo wil houden, moet ik de vlechtjes nog een extra keer dubbel slaan. Ik doe er meestal 3 elastiekjes omheen, dan blijven ze goed zitten.

het maken van de hengstenvlecht is idd gewoon vlechten, en dan steeds onder en boven (of alleen onder, of alleen boven) een plukje erbij pakken.

Je kunt zo ook de staart invlechten.

renske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-07 15:03

Die normale paarden, moet je lezen als normale paarden elastiekjes. Dus de gewone paardenelastiekjes..

Zo'n hengstenvlecht boven op de manen, hoe doe je die dan? Is dat wel dat je van twee kanten manen pakt?

En die vraag over de bandages is niet voor de wedstrijden, maar gewoon keer leuk voor nette foto's maar dacht kan ik hier wel even tussen plaatsen..

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 15:05

Ik maak ook de staart nat en vlecht dan in. En dan doe ik smorgens nog een vlecht vanboven in de staart

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 22:33

renske schreef:
Die normale paarden, moet je lezen als normale paarden elastiekjes. Dus de gewone paardenelastiekjes..

Zo'n hengstenvlecht boven op de manen, hoe doe je die dan? Is dat wel dat je van twee kanten manen pakt?

En die vraag over de bandages is niet voor de wedstrijden, maar gewoon keer leuk voor nette foto's maar dacht kan ik hier wel even tussen plaatsen..

je moet 3 plukken pakken 1 slag (vlecht ) maken. dan pak je een plukje erbij en weer een slag die hou je zo strak mogelijk en zorg dat je het doortrekt tot op de manenkam. en zo ga je door tot de manen op zijn en vlecht je het naar beneden af. zal proberen foto te maken morgen.