Eb en Vloed binnenbak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jolande

Eb en Vloed binnenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 22:14

Bij de stalling waar ik sta hebben ze een eb en vloed binnenbak. Nou vind ik de bodem enorm nat, als je zeg maar een haffel zand in je hand pakt en knijpt vormt zich een compacte stevige bal zand waar je mee kunt gooien. Je hoort ook de paarden lopen als ze gereden worden, er klinkt dan een licht soppend geluid. Vaak is het zo nat dat ik het idee heb dat mijn paard onzeker gaat lopen. Bovendien is de bak enorm hard geworden, er zit geen veerkracht in.
Ik vraag me nu dus af of dit normaal is voor een eb/vloed bak en nog belangrijker, of dit wel goed is voor een paard om in zo'n natte bak te lopen. De eigenaar beweert dat voor de dressuur de bak in een super staat verkeerd op deze manier, en dat dit zo hoort maar ik heb daar toch mijn twijfels over. Zijn hier meer mensen met ervaringen met een dergelijke bak en hoort die werkelijk zo nat te zijn? En is een dergelijke natte bak werkelijk het beste voor dressuurpaarden?

Urielle

Re: Eb en Vloed binnenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 22:51

Een hele harde bak lijkt me niet ideaal voor de pezen.
Maar ik heb wel vaker op een natte bodem gereden die 'strandachtig' werd, dus nog wel verend en dat reed heerlijk.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 23:10

Wij hebben ook een eb en vloed binnenbakbodem en die rijd echt heerlijk... Zacht verend, juist zeker niet hard en ze zakken er ook niet diep in weg. Hij ook niet zo nat als jij beschrijft trouwens...

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 00:25

Wegzakken doen we er zeer zeker niet in, daar is hij veel te hard voor. De onderlaag komt her en der ook naar boven zodra hij iets droger wordt, voor zover je het dan droog kunt noemen, want dan is hij nog nat Haha! Er zijn zelfs momenten dat de hoeken van de bak groen uitslaan! Zowiezo heb ik nog nooit een natte binnenbak gezien op andere stallingen. Ik kan me echt niet voorstellen dat dat zo hoort.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 19:29

Niemand verder die weet hoe een eb en vloedbak er uit hoort te zien? Dus of die daadwerkelijk doorlopend door en door nat hoort te zijn?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 19:31

Nou kom anders eens bij die van ons kijken Lachen

Deze is eigenlijk helemaal niet nat, kan mij niet voorstellen dat de bak steeds heel nat moet zijn.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-07 09:19

Hoe is bij jullie de bovenlaag? Is dat gewoon een droog laagje, dat als je het opgooit los uit elkaar valt? Zit er bij jou trouwens een pomp op of alleen een kraan? Ik zou best willen komen kijken maar Rotterdam is nogal een eind vanuit Geldrop Haha!

Ik kan ook maar weinig info op het net vinden over eb en vloed bakken, ben ook al op zoek geweest naar engelstalige artikelen, maar weet niet wat de term voor een eb en vloed bak is in het engels, zal vast geen high and lowtide arena zijn Clown

Ineke2 schreef:
Nou kom anders eens bij die van ons kijken Lachen

Deze is eigenlijk helemaal niet nat, kan mij niet voorstellen dat de bak steeds heel nat moet zijn.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 09:39

Ik geef de voorkeur aan een harde bodem. Van de zomer ben ik op een stal geweest die zowel binnen als buiten eb en vloed hadden. Het was zeiknat (niet met plassen water hoor). Je hoorde constant die pomp geluid maken.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 09:41

Er zit een pomp op geloof ik (tenminste dat is bij de buitenbaan wel zo, dus ik denk bij de binnenbaan ook... Ik regel nooit de hoeveelheid water dus dat weet ik niet exact)

De bovenlaag is gewoon droog ja, valt gewoon uit elkaar als je dat opgooit Ja

Informeer anders eens bij verschillende bedrijven die manegebodems aanleggen. Die hebben vast wel het een en ander te vertellen Lachen

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-07 11:45

Ineke2 schreef:
Informeer anders eens bij verschillende bedrijven die manegebodems aanleggen. Die hebben vast wel het een en ander te vertellen Lachen

Ik heb inderdaad een bedrijf aangeschreven voor informatie maar helaas nog geen reactie terug. Weet jij welk bedrijf bij jou de bak heeft aangelegd? Dan zou ik daar ook een mailtje aan kunnen wagen Haha!
In elk geval fijn te horen dat zo'n bak droog prima functioneerd. Stoft het dan overigens?

Citaat:
Ik geef de voorkeur aan een harde bodem. Van de zomer ben ik op een stal geweest die zowel binnen als buiten eb en vloed hadden. Het was zeiknat (niet met plassen water hoor). Je hoorde constant die pomp geluid maken.

Was hij binnen ook nat? Een harde bodem is op zich niet verkeerd, maar ik wil toch wel graag een zachtere droge toplaag van een cm of 7 voor de vering. Het moet wat mij betreft zeg maar geen harde plaat zijn maar ook geen mulle bak waar ze tot de kogels in wegzakken.
Laatst bijgewerkt door Jolande op 09-01-07 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 11:50

Voor zover ik weet kan je zelf bepalen hoe droog je je bak wilt hebben (hoe dik de droge laag is zeg maar)
Ik snap alleen niet zo goed waarom je binnen een eb- en vloedbodem legt Bloos

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 11:53

Misschien is het heel goed voor de hoeven om in natte zand te rijden? Ik heb echt geen idee.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-07 11:57

Needje schreef:
Voor zover ik weet kan je zelf bepalen hoe droog je je bak wilt hebben (hoe dik de droge laag is zeg maar)
Ik snap alleen niet zo goed waarom je binnen een eb- en vloedbodem legt Bloos

Was mij ook een raadsel waarom ze dat gedaan hebben, maar het zou een ideale bodem moeten zijn voor de dressuur hebben ze me verteld. Voor een buitenbak kan ik me bij een eb en vloed bak heel veel bij voorstellen en denk dat het dan ook ideaal is, maar voor binnen vind ik het tot nu toe dus een drama maar dat komt omdat hij zo nat is en ik me dus afvraag of dat wel de bedoeling is (denk van niet).
Probleem nu is denk ik dat als ze de kraan dicht draaien (die dus schijnbaar doorlopend open staat) en de bak begint droger te worden, dan krijg je een fase waarin de bovenlaag van die grove vochtige korrels vormt die nog op moeten drogen. Dan wordt de bak dus helemaal enorm zwaar en wordt de kraan maar weer snel open gezet en de conclusie getrokken dat een droge bak dus zwaar is. Maar omdat het nog steeds nat is is dat imo niet te vergelijken met een werkelijk droge bak. Ik heb hem dus nog nooit echt met een droge bovenlaag gezien.

dewindhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 12:00

Wij hebben ook een Eb&Vloed bak. Alleen dan voor een buitenbak
De bovenlaag is droog en de onderlaag compact.
Volgens mij is het zelfs helemaal niet goed als de bovenlaag soppig is. Je paard kan hierdoor te ver wegzakken en de buizen kapot lopen. Bij ons mogen ze zelfs niet eens erin rijden als hij soppig is en moeten ze wachten totdat het water een stuk is weg gelopen aangezien we geen pomp erop hebben staan die het water weg kan pompen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 12:05

Tegenwoordig zijn ze vol automatisch. Je stelt m in op welke hoogte ie moet staan en dan watert ie zelf af als het er boven komt, en vult ie zelf bij als het te laag staat. Vind het mede daarom voor binnen zonde van je geld, aangezien de condities daar over t algemeen constant zijn.
Ik denk dat de bovenlaag die droog is ook niet meer als 1 a 2 cm hoeft te zijn. Zo kan ie ook niet te zwaar worden.

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 12:11

je gebruikt een eb en vloedbodem vaak om te schommelen met de hardheid van je ondergrond.
Met springen heb je vaak een tikkeltje zachtere bodem nodig dan voor dressuur.
ook hoef je met een eb en vloed bodem in principe niet te beregenen. Je maakt het nat van onderuit. Dus een stuk minder stof.
Als het geregend heeft kan je het water gemakkelijk wegpompen.
En ook als het dreigt te gaan vriezen is een eb en vloedbodem ideaal. je pomt het water weg, maakt het glad, en ook al vriest het heb je een gelijkmatige bodem waar je gewoon op kan rijden.

Als ik het geld had wist ik het wel!

Edit sorry ik had de posts hiervoor niet zo goed gelezen.
Ook voor binnen scheelt het dus in de beregening en de stof. Ook voor de hardheid van je bodem die je aan wilt passen.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-07 12:26

dewindhoek schreef:
Volgens mij is het zelfs helemaal niet goed als de bovenlaag soppig is. Je paard kan hierdoor te ver wegzakken en de buizen kapot lopen. Bij ons mogen ze zelfs niet eens erin rijden als hij soppig is en moeten ze wachten totdat het water een stuk is weg gelopen aangezien we geen pomp erop hebben staan die het water weg kan pompen.

Hij is niet zo soppig dat ze weg gaan zakken, maar je hoort wel het dat het vrij nat is als je draaft of galoppeerd. Hij is gewoon helemaal vast met geen zachte toplaag. Maar de buizen zijn dus veilig gelukkig Haha!
Ik hoop alleen dat het niet hard gaat vriezen, want dan kunnen we wel eens een vet probleem krijgen! Ha haaaa, dan kunnen we niet meer rijden in de binnenbak omdat hij bevroren is, dat zou een stunt zijn! Clown Maar het zou in wezen kunnen gebeuren, de rijbak heeft zo'n metalen buitenwand dus daar komt de kou echt wel door naar binnen als het echt koud wordt... Maar gelukkig ziet het er voorlopig niet naar uit dat het gaat vriezen Knipoog

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 17:32

Onze bak stoft absoluut niet
hij is overigens aangelegd door de zoon van de stalhouder, die doet in o.a. manegebodems Haha! Ik zal eens kijken of er een telnr ofzo bijstaat op het reclamebord wat in de binnenbak hangt.

Maar onze buitenbak (ook eb en vloed) is zelfs niet zo nat dat je het "sopgeluid" hoort zoals jij beschrijft... Tenzij er misschien net een flinke hoeveelheid regen is gevallen.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 09:34

Ineke2 schreef:
Onze bak stoft absoluut niet
hij is overigens aangelegd door de zoon van de stalhouder, die doet in o.a. manegebodems Haha! Ik zal eens kijken of er een telnr ofzo bijstaat op het reclamebord wat in de binnenbak hangt.

Maar onze buitenbak (ook eb en vloed) is zelfs niet zo nat dat je het "sopgeluid" hoort zoals jij beschrijft... Tenzij er misschien net een flinke hoeveelheid regen is gevallen.

Fijn dat je even wilt kijken op dat reclamebord, ben benieuwd!

clara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 11:45

Bij ons op stal hebben we ook een binnenbak met eb- en vloedbodem, het zand is lichtvochtig en je hoort geen soppend geluid als je aan het rijden bent. Geen last van stof, ik vind het superfijn.