Even wennen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Prisz

Even wennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 21:41

Hoi allemaal,
Ik heb een heel leuk paard op het oog. Vandaag ben ik weer er naartoe geweest, en heb lekker een uurtje met haar getut. Lekker gepoetst dus. De koop is zo goed als zeker, dus ik zit al diep na te denken over de eerste dagen. Natuurlijk heeft ze de kans nodig om te wennen. Maar hoe lang? Ik weet dat paarden gemiddeld pas na een half jaar echt helemaal gewend zijn, maar ik neem aan dat je daar zelf na een paar maanden geen last meer van hebt. Maar hoe lang moet ik met bepaalde dingen wachten? Ik begrijp dat het paard de eerste dag rust moet hebben. Maar ook zijn benen moet kunnen strekken na een trailerrit van een uur. Dus lekker in de wei zetten of rustig in zijn stal?

En dan de tweede dag. Zal ik haar dan alvast aan de kudde laten wennen door haar een dag in de kudde te laten staan? En ik weet niet of het slim is de tweede dag meteen te rijden, misschien is dat ook een kwestie van kijken hoe het gaat. Hopelijk kunnen jullie mij raad geven en/of mij vertellen hoe jullie het deden/doen.

En hoelang wachten met de eerste buitenrit? Hoelang wachten met de groepsles op de manege? (is een kwartiertje met de trailer, in een binnenbak met andere paarden, spannend... Tong uitsteken) Als het rijden thuis ontspannen gaat, dan kan privéles thuis ook geen probleem zijn.

Ik begrijp dat mijn vragen per paard verschillen, maar hopelijk kunnen jullie mij toch raad geven en/of mij vertellen hoe jullie het deden/doen.

xRamonax

Re: Even wennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 21:50

de eerste dag zal ik hem apart in de wei zetten ( niet bij andere paarden , maar wel de wei er naast als dat kan )zodat ze een beetje aan de kudde kan wennen, de 2e dag zou ik haar lekker gaan poetsen en kijken wat ze goed vind enzo en misschien een stukje met der wandelen om te kijken hoe ze buiten is.
je eerste buitenrit kan je misschien beter eerst met zn 2e gaan en als dat goed gaat kan je het alleen proberen.en als je met de groepsles mee wilt doen zou ik eerst thuis met een ander paard rijden om te kijken hoe ze daar op reageerd.
ik hoop dat je hier iets mee kan:p

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 21:54

Als het paard vroeg aankomt op de dag, rij ik 's middags al gewoon hoor. Op wedstrijd laat je ze ook niet eerst een dagje wennen Knipoog

Ik laat ze wel wat wennen op stal, dat dat een vertrouwd huisje wordt. Ik zet geen paarden bij elkaar, maar zou ze in dat geval eerst een tijdje langs elkaar zetten en dan pas bij elkaar. Dan hebben ze al eens gesnuffeld.

Een buitenrit zou ik doen zodra je wat vertrouwd bent met het paard. Manegeles moet gewoon kunnen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 00:02

eerste dag, eerst even los in de bak zodat zij/hij even de benen kan strekken
daarna even lekker op stal zodat hij/zij even kan drinken etc
als het mogelijk is even alleen op het land?
maar het land kan ook gewoon even alleen
op zch het wachten met introduceren van andere paarden , kan de tweede dag al wel hoor...
of zelfs de eerste ga als het dier de benen hefet kunnen strekken
het zijn niet voor niets kuddedieren Knipoog

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 00:05

Ik kijk altijd even in een wei naast de kudde hoe ze op elkaar reageren..zorg voor een goede tussenscheiding met een flinke klap erop!
Soms kunnen ze zo bij elkaar, soms duurt dat langer. Ligt aan de ruimte, de grootte van de kudde, het type paard en de hoeveelheid eten die er is. Midden in de zomer kan een paard er zo bij, dan vreten ze toch wel Haha!

Als je hem op stal zet zou ik hem ook zeker rijden of even mee werken, niet op stal zetten en daar laten staan. Paard heeft toch stress en moet dat kwijt, en dat doen ze meestal door te rennen en te rollen.

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 10:21

Santos kwam pas om 9 uur 's avonds aan (is gebracht) dus die is op stal gegaan. De volgende ochtend meteen gereden (kon het niet laten Haha! ) en toen is ze met de andere 2 paarden (toen hadden we er even 3) in de bak gegaan om te wennen. En ik geloof de dag daarna of die dag zelf al in de wei. En gewoon gereden.

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 11:34

mijn paard werd savonds om iets van half 10 gebracht, het was zomer en ook nogal heet in de trailer, dus paard was drijfnat.. we zijn toen even met hem gaan wandelen totdat hij weer droog was en rustig en hebben hem toen op stal gezet.
de volgende dag ben ik hem lekker lang gaan poetsen en heb ik even met hem gewandeld, losgegooid en gereden.
ik heb hem geloof ik na een paar dagen op het ruinen land gezet, daar stonden dus al andere paarden. dit ging heel goed.
heb na 2 weken me eerste buitenrit gemaakt, eerst met ander paard, toen alleen en toen weer met ander paard. de laatste liep alleen niet zo goed af en daarom heb ik nu een beetje angst om naar het bos te gaan, hoop dat ik als het mooi weer is samen kan gaan met een paard dat super mak is en dan mijn paard weer een beetje ga vertrouwen in het bos.