Ik heb een heel leuk paard op het oog. Vandaag ben ik weer er naartoe geweest, en heb lekker een uurtje met haar getut. Lekker gepoetst dus. De koop is zo goed als zeker, dus ik zit al diep na te denken over de eerste dagen. Natuurlijk heeft ze de kans nodig om te wennen. Maar hoe lang? Ik weet dat paarden gemiddeld pas na een half jaar echt helemaal gewend zijn, maar ik neem aan dat je daar zelf na een paar maanden geen last meer van hebt. Maar hoe lang moet ik met bepaalde dingen wachten? Ik begrijp dat het paard de eerste dag rust moet hebben. Maar ook zijn benen moet kunnen strekken na een trailerrit van een uur. Dus lekker in de wei zetten of rustig in zijn stal?
En dan de tweede dag. Zal ik haar dan alvast aan de kudde laten wennen door haar een dag in de kudde te laten staan? En ik weet niet of het slim is de tweede dag meteen te rijden, misschien is dat ook een kwestie van kijken hoe het gaat. Hopelijk kunnen jullie mij raad geven en/of mij vertellen hoe jullie het deden/doen.
En hoelang wachten met de eerste buitenrit? Hoelang wachten met de groepsles op de manege? (is een kwartiertje met de trailer, in een binnenbak met andere paarden, spannend...
) Als het rijden thuis ontspannen gaat, dan kan privéles thuis ook geen probleem zijn.Ik begrijp dat mijn vragen per paard verschillen, maar hopelijk kunnen jullie mij toch raad geven en/of mij vertellen hoe jullie het deden/doen.