Voorpluk korter maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sylvia

Voorpluk korter maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 14:21

Kort maar krachtig: is het mogelijk om de voorpluk uit te dunnen dan wel korter te maken, op een dusdanige wijze dat het er niet geknipt (gewoon natuurlijk dus) uit ziet?

De twee jongste Tinkers op stal hebben een enorm dikke en lange voorpluk, vooral de jaarling. Bij haar is het dusdanig dik en lang dat we de pluk moeten vlechten om hem uit haar ogen te houden. Sindsdien gaat het stukken beter met d'r ogen, voorheen irriteerde het haar behoorlijk. Maar gemakkelijk gaat dat niet bij zo'n jonkie Nagelbijten / Gniffelen

_Tanja_

Re: Voorpluk korter maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 15:55

Je hebt zo wie zo een uitdun schaar. Heb zelf het resultaat van zo'n schaar niet gezien.

Afbeelding

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 12:29

De uitdunschaar werkt dan idd erg goed. De pluk wordt zo dunner. Om de pluk korter kun je het beste aan de onderkant haren wegsnijden (niet knippen). Zo blijft de bovenkant lekker onregelmatig, maar maak je het vanuit de onderkant toch korter

paljoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 12:39

normaal gesproken doe ik eigenlijk niks aan de voorpluk, maar het gaat hier om de gezondheid van de ogen van het paard. ik blijf de gezondheid van het paard altijd nog belangrijker vinden dan het uiterlijk, en bedenk het haar groeid wel weer aan.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 18:14

heb hier ook last van, vooral in de zomer ik laat hem lang maar vlecht hem in (soms opbinden) en antibijt erin, mocht het gaan ontsteken heeft de veearts wel oogdruppels voor je , die erg snel werken ! Ja (in een klein tubetje) Maar je kan ze ook met een scheermesje afsnijden *een soort lagjes krijg je dan* dat ziet er ook best natuurlijk nog uit Knipoog

Kimberley84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 18:16

gewoon lekker in een vlecht laten zolang ze niet schuren

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 20:20

Nooit knippen!! Trekken lijkt me het beste,
Maar waarom wil je ze korter? Lang is juist leuk! Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 20:26

Linnie13 schreef:
Nooit knippen!! Trekken lijkt me het beste,
Maar waarom wil je ze korter? Lang is juist leuk! Tong uitsteken

TS geeft al aan dat de ogen van het paard iriteren door de lange haren die erin hangen Lachen

Syl; als je een paard hebt wat zich gemakkelijk tussen de oren laat aaien etc kan je hem wel trekken Lachen

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 20:29

Behalve als dat paard constant tranende ogen heeft omdat die pluk d'r irriteert... Kan wel leuk zijn, maar als het paard er last van heeft... Ik vind het welzijn van een paard belangrijker dan het plaatje.

Schuren doet ze niet, het is gewoon lastig om d'r lang genoeg rustig te houden tot ik d'r pluk gevlochten heb. Ik ben gewoon eens na aan het denken over een alternatief... Vandaar mijn vraag. Ze laten overigens alles met zich doen, trekken lijkt me geen probleem op te leveren... Het is alleen lastig om dat hoofd even omhoog te houden.

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 18:23

Ik zou niet trekken, een voorpluk is meestal al niet zo dik en als je dan ook nog gaat trekken blijft er nog minder over. Ik snij er meestal een stukje af met zo'n mesje waar je manen mee kan snijden.

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 19:02

Korter? Bloos! Mag ik dan wat lenen voor mijn pony? Schijnheilig

Ik denk dat je inderdaad het best een beetje kunt bijsnijden en wat uitdunnen. Lachen

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 20:04

't is niet de beste foto (telefoon), maar dun is de voorpluk niet. Is ook een fraaie vlecht... Clown
Afbeelding

Maar goed... Met dat snijden wat jullie zeggen, ziet het er dan nog natuurlijk uit? Dat is nl mijn grootste 'angst', dat je ziet dat de voorpluk ingekort is. Ik zal bij de eigenaar ook wat meer kans hebben als het er natuurlijk uit ziet Clown

riete

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 20:20

ze heeft inderdaad een hele lange, dikke voorpluk.
Ik zou het met een skeermesje doen. Er gewoon 'over' gaan, dan komen bepaalde haren mee en andere blijven zitten, dus zo blijft het heel natuurlijk.
anders kan je ze nog altijd bijknippen, in het begin ziet het er misschien niet meer natuurlijk uit, maar dat gaat toch redelijk rap teruggroeien hoor.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 20:21

bij divoza verkopen ze zo'n mesje met tandjes, zodat je het af kunt snijden maar door de tandjes ziet het er natuurlijk uit, ik ben er zeer blij mee.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 00:31

Het is niet zo dat de pluk nu toevallig net een ongelukkige lengte heeft , en dat de punten van het haar straks als de pluk langer is , niet meer in de ogen prikken ?

Dan zou ik namelijk liever nog een tijd die vlecht of iets aanhouden totdat de lengte dusdanig is dat er geen haarpuntjes meer in de ogen komen , dat is dan de meest langdurige en makkelijke oplossing , steeds korter maken is ook weer zo wat Knipoog

Wil je toch de pluk korter maken : als ik een erg lange staart een stukje in wil korten dan kan ik hem netjes uit en hou hem strak en recht , vervolgens draai ik de onderste pluk stevig in elkaar (zoals je een vatdoen uitwringt zeg maar) waarbij het geheel wel recht blijft , niet laten knikken. En dan met een schaar het stuk eraf dat je eraf wilt.

Doordat je het haar in elkaar gedraaid afknipt wordt het niet zo raar "hard" kaarsrecht maar valt het natuurlijk.

Zou je ook kunnen proberen met de maantop wellicht , eerst een klein stukje zodat je verder naar boven altijd nog een andere methode toe kunt passen als de staart-methode er niet uitziet bij een voorpluk Tong uitsteken

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 11:51

Dat weet ik niet... Ik heb geen ervaring met Tinkerveulentjes Nagelbijten / Gniffelen Alleen met normale paarden (:P). Ik heb geen idee hoeveel het nog gaat groeien, hoe lang dat duurt, etc.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 22:36

Ik heb vandaag een stuk van 10 cm weggeknipt... Het hangt nog steeds over de ogen, maar eerst eens zien wat de eigenaar ervan zegt... De dooie punten zijn er nu in elk geval uit Ja Ik heb pmarena's suggestie gebruikt, vond het in eerste instantgie wat geknipt uitzien, maar eigenlijk viel dat best mee Lachen Ik heb er foto's van gemaakt, ik zal eens kijken of die gelukt zijn (gezien de harde wind).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 22:57

Nagelbijten / Gniffelen Ik zou nóóit aan de pluk van mijn tinker knippen Tong uitsteken
Ik zou eerder een vlecht maken, die kan makkelijk een maand blijven zitten, en als de voorpluk dan wat langer is zal het ook niet meer irriteren Lachen
Wat ook heel leuk uitziet is een boel kleine vlechtjes. Maar dan zou je elke dag een vlechtje moeten maken, anders wordt het erg lang stilstaan voor het veulentje. Kan wel heel lang blijven zitten.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 23:48

Mijn grootste probleem met die vlecht was dat het bij de maantop, waar de pluk uiteraard het dikste is, gewoon heel stug en wit Blond werd. Het zag er uit alsof het aan het broeien was... Kan niet, dat weet ik, maar ik vond het geen prettig gezicht. Plus die dooie punten waar ik me al lang aan erger. Bij de volwassen paarden, zelfs bij de 2-jarige, ga ik écht niet aan die pluk komen. Maar dit groeit wel aan Lachen En zoals ik al zei, het hangt nog steeds tot over d'r ogen Lachen

Overigens ben ik er alleen 's weekends, ik werk fulltime (in Venlo) en op stal is praktisch geen licht...

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 21:37

Onze uk met d'r geknipte voorpluk Lachen
Afbeelding
Afbeelding

Ik ben er tevreden over, de dode punten zijn weg en het ziet er gewoon veel gezonder en netter uit, kopje komt er meteen een stuk leuker uit. Eigenaar vond het ook netjes gedaan Lachen

Erg goed zie je het niet, zwart fotografeert lastig... Maar ach.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 21:54

Wat een leuk dier Lachen

Jemig , hij is vooral hooooooog zeg die voorpluk *LOL*

SummerEnds

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 16:37

Ja gewoon een efileerschaar gebruiken. Daar kan je de voormanen natuurlijk kort mee maken