Smeerboel van de stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mirtje27

Smeerboel van de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 17:08

Mijn pony maakt zo'n ontzettende troep van de stal. Ik heb er vorige week zaterdag een hele zak zaagsel in gegooid en vandaag was hij al zeiknat. Ook trapt ze alles naar achteren. Achter ligt een hele berg. Er zit een tussen schot tussen haar en de buurman in, zou dat helpen als dat er tussenuit is?.

Ik heb er een flinke bodem in als ik dat niet doe moet ik helemaal veel zaagsel gebruiken.

Wie oh wie heeft tips.

Mirjam

keetieee

Re: Smeerboel van de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 18:19

Mijn paard is/was ook altijd heel vies..strond door de stal lopen..graven.. alles op een hoop gooien.
Nu staat ze op vlas en een laagje en haal ik alleen het stront er uit en laat het pies liggen tot het er door heen komt en dan haal ik dat eruit en gooi ik er nieuw bij..dit gaat bij mij nu een stuk beter..ze krijgt ook onbeperkt hooi..en dit helpt ook tegen verveling.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 19:43

Komt je paard buiten?
Helpt het om meer hooi of stro te voeren zodat je paard zich minder verveelt?
In de vorige stal was mijn paard heel schoon als hij aan de ene kant van de stalgang stond, hij kon dan lekker naar buiten kijken en zich overal mee bemoeien.
Als hij aan de andere kant stond kon hij niet zien wat er op het erf gebeurde en maakte ook een zooi van zijn stal.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 19:46

Ik weet niet wat je verder met je stal doet, maar een zaagselstal blijft het netst als je elke dag de mestballen en natte plekken eruit haalt en de rest door elkaar gooit, zodat er weer een droge egale bodem ligt. Ik had een absolute smeerkees van een paard maar mijn stal lag er eigenlijk altijd mooi bij met in het begin een hele dikke laag en daarna eens in de twee weken een nieuw pak er in.

Perry_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 19:48

Mijn paard maakt er ook een troep van ik heb
alleen geen zaagsel erin liggen.
Stro ligt erin.

Mijn paard plast niet nestje op 1 hoop ofzo maar zijn stal is altijd drijfnat.

Als ik hem vandaag schoonmaak en opstrooi dan is die morgen al weer hellemaal vies.

Ik weet niet of het zal helpen als je het schot er tussen uithaald..
ik zou zeggen probeer het anders eens maar ik denk zelf dat het niet helpt.
Dat zit meestal aardig in het paard zelf haha.

groetjes

aniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 19:52

Ik haalde elke dag al het stront+pies eruit. En deed er weer een beetje zaagsel in. Zo hield ik het wel goed schoon.

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 11:40

Ze krijgt eigenlijk al heel veel hooi in de stal. sóchtends gaat ze om 9.00 naar buiten. s'middags om een uur of 15.30 gaat ze weer naar binnen en krijgt dan aardig wat hooi. Om 19.00 kom ik dan nog eens en krijgt ze weer aardig wat hooi. Maar als je onbeperkt hooi wilt geven moet je volgens mij wel heel wat hooi geven.

Ik heb vandaag er wat vlas in gegooit. Hoop dat ze wel wat schoner wordt daarmee. Vlas wordt ook weer duurder bij ons.

Mirjam

grosdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 21:23

Misschien een andere bodem als dat mogelijk is? Lachen

stroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 06:39

iedere dag gewoon de drollen eruit halen wel alle drollen desnoods met de hand,en de zeik plek schoonmaken ,een kwart pak erweer op en klaar ben je weer.
het kost je wel veel tijd ,als je het goed doet ben je wel een minuut of 20 tot een halfuurtje bezig.
maar dan is de stal ook top

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 10:56

keetieee schreef:
Mijn paard is/was ook altijd heel vies..strond door de stal lopen..graven.. alles op een hoop gooien.
Nu staat ze op vlas en een laagje en haal ik alleen het stront er uit en laat het pies liggen tot het er door heen komt en dan haal ik dat eruit en gooi ik er nieuw bij..dit gaat bij mij nu een stuk beter..ze krijgt ook onbeperkt hooi..en dit helpt ook tegen verveling.

Hoeveel geef jij dan als je onbeperkt hooi geeft.

Mirjam

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 11:42

mijn pony kan er ook een smeerboel van maken.
maar ik haal elke dag de drollen eruit en de pis plekken.
ik gebruik zaagsel en ik geef dan gewoon een paar plakjes stro omdat ze het stro opeet.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 14:06

mirtje27 schreef:
Vlas wordt ook weer duurder bij ons.

Mirjam

Maar het is nog altijd een stuk goedkoper dan krullen, die tegenwoordig schrikbarend duur zijn.

Wij hebben ook 1 smeerlap op stal staan, en we hebben de hoop maar opgegeven. Bij hem is het vaker de stal uitmesten. Alles geprobeerd, en hij staat in de droogste stal, omdat er een gierput onder zijn stal ligt. Maar na 1 dag is het al zeiknat en smerig, ik weet ook niet hoe hij dat voor elkaar krijgt.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 21:52

Mijn smeertinker stond toen hij in een stal zonder putje stond op stro, met een laagje zaagsel eronder. Het zaagsel zoog de urine e.d op, en het stro bleef daardoor lekker droog en fris. Ik hoefde alleen het stro aan de kant te vegen en het zaagsel en de mest eruit te scheppen. Was ideaal! Hij draait altijd heel veel in de stal, en met die grote hoeven mixt hij alles door elkaar, dus als ik er alleen zaagsel in had, kon ik er bijna elke twee dagen wel een hele baal ingooien...

saaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 19:13

Misschien meer hooi geven? Bij het paard van mijn vriendin helpt dit super.! Stal blijft nu een stuk schoner..

Laurine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 19:17

Tja het is erg lastig, mis.. kun je elke dag de drollen eruit halen en elke dag wat naar achter geschopt is weer door de stal heen strooien!! zo wordt het bij ons op stal gedaan wat een de zijkant ligt in het middenvan de stal leggen en elke dag als er een erg natte plek in ligt die er ook uit halen!!

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 22:47

Je paard staat nu lang genoeg buiten zo te horen. Ja

Ik denk dat je er eigenlijk weinig aan kunt doen. Waarschijnlijk loopt je paard gewoon veel in de box, plast hij veel en tilt hij zijn benen ook niet echt op en kan dus de boel mooi constant op zn kop gooien.

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 17:01

Moet zeggen dat het met het vlas wel beter werkt. Er ligt nu een aardige bodem in. Ze staat er wat droger bij gelukkig. Echt schoon zal ze nooit worden, maar met dit ben ik al tevreden.

mirjam