Wat voor veilige afscheiding in grote stal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jennyxx

Wat voor veilige afscheiding in grote stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 11:58

Ik heb twee E-pony's die nu ieder in een kleine stal staan van 2 bij 3. Bij de oudste gaat het prima, maar de jongste heeft wat bekken/lendenen problemen en draait zich kreupel in de kleine ruimte.

Binnenkort mag ik waarschijnlijk een hele grote stal huren Pling Daar kunnen ze dan met zijn tweeën in. Helaas kunnen ze niet los bijelkaar. Mijn oudste paard eet erg langzaam en het jonge dier erg snel. De oudste wordt snel dun en de jongste snel dik. Dus de jongste mag niet het voer van de oudste op gaan eten..

Nu is mijn vraag wat voor afscheiding ik het beste kan maken om de stal te scheiden? Hebben jullie ervaring met bepaalde afscheidingen?

Ik denk er over om een balk aan beide zijde met een ketting op te hangen. Omdat het maar 1 balk is, zullen de pony's als ze rollen denk ik niet met hun benen vast kunnen komen te liggen. Bovendien beweegt de balk een beetje mee door de ketingen. Alleen denkt mijn 3 jarige dat hij een kruising is tussen een shetlander en springpaard Clown Hij heeft de neiging om onder alles door te kruipen of om er overheen te springen. Twee balken boven elkaar durf ik niet zo goed, omdat ik bang ben dat ze met hun been vast blijven zitten. Wat denken jullie?

Hebben jullie tips voor andere afscheidingsmogelijkheden?

Owja, de afscheiding moet wel open kunnen, omdat er maar 1 deur is!

Natje_Spirit

Re: Wat voor veilige afscheiding in grote stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 16:58

Bij ons op stal staan 2 grote paarden in een grote koeienstal met ook maar 1 uitgang. Dus daar hebben ze gewoon een poort ingezet die volledig open (handig om uit te mesten) en je zo nog steeds 1 grote stal hebt maar in 2 kan splitsen. Je kan dan je oude paardje er al in zetten zodat die al kan beginnen eten en dan je jong paardje. Volg je nog Bloos ??

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 19:00

Hoe ziet die poort er dan uit? Van wat voor materiaal is die gemaakt? Bedoel je een soort hek over de gehele breedte die open kan? Komen ze daar niet met hun benen tussen?

Enne bedankt voor de tip om te voeren, maar mijn oude paardje doet de halve nacht over zijn voer. Dus om het jonge paardje zo lang buiten te laten staan Ach gut maar niet doen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 20:39

Kun je er niet gewoon een half muurtje in zetten?

tuttifrutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 20:58

en van dat lint dan, schrikdraad-lint. en dan 2 boven elkaar. en gewoon met 2 poortgrepen vast? hoef je alleen maar 4 van die isolatoren erin te schroeven.
xxxx

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 15:52

Kan je niet 2 iets grotere stallen gaan huren? Zodat elk paard zijn eigen stal heeft, lijkt me een stuk makkelijker en veiliger.

Hoe groot is heel groot?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 20:04

Maya schreef:
Kan je niet 2 iets grotere stallen gaan huren? Zodat elk paard zijn eigen stal heeft, lijkt me een stuk makkelijker en veiliger.

Wat een goede oplossing! Dat ik daar niet aan gedacht heb?! Tong uitsteken
Nee twee stallen kan dus helaas niet. Vandaar dat ik deze vraag stel Haha!
Laatst bijgewerkt door Jennyxx op 04-01-07 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 20:08

tuttifrutti schreef:
en van dat lint dan, schrikdraad-lint. en dan 2 boven elkaar. en gewoon met 2 poortgrepen vast? hoef je alleen maar 4 van die isolatoren erin te schroeven.
xxxx

Is wel een idee. Maar kunnen ze daar niet met hun benen in vast komen te liggen? Tussen de twee draden door zeg maar. Daar ben ik namelijk bang voor... Wat denken jullie? Ps onder 1 draad gaat de jongste heen kruipen vrees ik..

Een muurtje lijkt mij ook wel prettig. Maar de afscheiding moet open kunnen, omdat er maar 1 deur is. Ik kan natuurlijk in het muurtje een deur maken. Maar dat wordt bijelkaar dan toch wel een hele constructie..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 20:28

Tuurlijk kan je wel 2 stallen huren, op een andere stal bijvoorbeeld Knipoog Maar als je dat niet wilt, is dat natuurlijk je goed recht.

Maar hoe groot is die andere stal dan? Afhankelijk daarvan kan ik verder meedenken Lachen

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 20:29

Jennyxx schreef:
Hoe ziet die poort er dan uit? Van wat voor materiaal is die gemaakt? Bedoel je een soort hek over de gehele breedte die open kan? Komen ze daar niet met hun benen tussen?

De poort is inderdaad een gewoon hek die in de breedte open kan, bij ons is die van metaal met spaken en daar hebben we gewoon een soort van kippengaas aan vast gemaakt met allemaal (grote) vierkanten, maar je kun ook een houten hek (laten) maken. De paarden hebben er nog nooit in vast gerold dus denk niet dat ze bij jou zullen vast te komen zitten. Zorg wel dat de poort hoog genoeg is zodat ze er niet kunnen over springen/hangen maar dat ze elkaar wel nog kunnen zien/knuffelen...

Nog veel succes hoor! Zal ook proberen een foto te maken zodat je goed weet wat ik presies bedoel.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 20:34

Als je die grote stal in tweeen wil delen door een afscheiding moet de stal al groter zijn dan 4 x 6. Want 4 x 6 gedeeld door 2 is precies het zelfde formaat wat ze nu hebben. Niet groot dus. Nu lijkt het mij erg moeilijk om een stal te vinden die minimaal 5 x 7 is. Dus weet je eigenlijk wel heel zeker dat ze er op vooruit gaan?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 20:48

Maya schreef:
Tuurlijk kan je wel 2 stallen huren, op een andere stal bijvoorbeeld Knipoog Maar als je dat niet wilt, is dat natuurlijk je goed recht.

Ik vind dit een beetje off topic.. Ik wil inderdaad niet ergens anders staan, omdat deze stal de enige in de hele omgeving is waar de paarden in de winter ook (overdag) op de wei mogen! Maar ik ben evengoed blij dat je uberhaupt mee wil denken Pling

lindsey schreef:
Als je die grote stal in tweeen wil delen door een afscheiding moet de stal al groter zijn dan 4 x 6. Want 4 x 6 gedeeld door 2 is precies het zelfde formaat wat ze nu hebben. Niet groot dus. Nu lijkt het mij erg moeilijk om een stal te vinden die minimaal 5 x 7 is. Dus weet je eigenlijk wel heel zeker dat ze er op vooruit gaan?

De grote stal is iets groter dan de 2 kleine stalletjes die ze nu hebben bij elkaar. Ik denk 6,5 bij 3,5 (een oude varkensstal Nagelbijten / Gniffelen ) Maar ze gaan er sowieso op vooruit, omdat ze nu met hun hoofd 'buitenboord' kunnen draaien, dus over de omheining heen. En voorheen moesten ze hun nek bijna dubbelvouwen om te draaien Ach gut
Laatst bijgewerkt door Jennyxx op 04-01-07 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 20:50

Natje_Spirit schreef:
Zal ook proberen een foto te maken zodat je goed weet wat ik presies bedoel.

Graag! Lief dat je dat wilt doen Bloos

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 19:22

Zal denk ik wel nog een tijdje duren omdat de paarden een paar daagjes binnen moeten staan, heeft het niet?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 09:52

Nee hoor!

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 12:52

Ik zou ook een hek in het midden maken wat je scharnierend aan de achterwand maakt, zodat hij helemaal opengeklapt kan worden tegen de wand aan als het nodig is.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 13:46

bij ons op stal hebben ze voor de prive paarden 3 stallen naast elkaar met alleen aan de zijkant van de 1e en de 3e stal een deur. dus de middelste moet altijd door de andere stallen om naar buiten te kunnen. hier hebben ze een gewone voorwand van een stal in gezet. dus met schuifdeur.

mijn shet staat in een oude koeienstal. hier hebben ze ook een hek tussen gezet met spijlen en een hekje.
Afbeelding

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-07 14:15

Bedankt voor de foto! Zelf heb ik een jong paard die nogal levendig en lenig is, dus in deze constructie zou ik bang zijn dat hij met zijn benen tussen de spijlen vast komt te zitten. Maar dat is wellicht op te lossen met gaas (als hij dat niet los gaat peuteren Clown )

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 19:44

Natje_Spirit schreef:
Bij ons op stal staan 2 grote paarden in een grote koeienstal met ook maar 1 uitgang. Dus daar hebben ze gewoon een poort ingezet die volledig open (handig om uit te mesten) en je zo nog steeds 1 grote stal hebt maar in 2 kan splitsen.

Ik heb eindelijk de foto's ze zijn nog steeds niet van super kwaliteit maar het was daar nogal donker en de lampen zijn nogal oud om goede foto's te maken Bloos
Afbeelding
Nu heb je maar 1 supergrote stal
Afbeelding
Afbeelding
En zo heb je 2 stallen

Om de stallen te sluiten is het dezelfde poort met (klein) gaas, die foto is jammer genoeg mislukt. Maar nu heb je toch in ieder geval een idee wat ik wou zeggen. En de poort kun je nog steeds dicht maken voor je jong paardje.

Nogmaals sorry voor de slechte kwaliteit en dat het zo lang duurde...

In die stal is trouwens men paardje gecastreerd dus het is zeer handig Haha!

nathalie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 10:09

wij hebben ook op stal zo'n hek tussen 2stallen en ook al zou die met ze been er tussen raken hij raakt niet vast
als je maar zorgt dat de ruimte tussen de buizen groot genoeg is
groetjes nathalie

mistral2203

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 12:06

Kun je niet een schot er tussen zetten van hout (of iets) die ongeveer een meter hoog is?
Dat lijkt mij het handigste, zo kunnen ze zeker niet bij elkaar komen, maar wel gewoon elkaar zien
Mijn pony stond eerst ook in een schuur voordat die bij de andere paarden kon, en toen was er van houten planken een stal gemaakt, heel mooi en werk perfect!:);)

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-07 13:25

Hoi bedankt weer voor de tips en foto's! Die van Natje_Spirit lijkt me wel wat, alleen kan die hoge schijne stang niet in deze stal, dus dan gaat het hek misschien doorhangen. Van Mistral2203 is ook een goed idee, alleen kan die niet open.
Maar ik heb al met al toch wat ideeën opgedaan Pling

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 15:52

Kan je geen schot maken?
Gewoon met van die mdf platen. Zijn van die bouwplaten.
2 latjes aan beide kanten. Kan je hem er zo in en uit schuiven.
Of gewoon als heksluiting. dat je hem open en dicht kan maken.

Ik zou niet met stroom of balken gaan werken.

Draak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 15:27

Een ongeluk zit in een klein hoekje, mijn paard had over een schot heen getrapt... Gevolg 2 open wonden tot op het bot..
En het schot was hoog! dus er kan altijt wat gebeuren, maar zo'n hek vind ik niet veilig..

Als je dus een schot maakt, zorg dan datie helemaal dicht is.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 15:24

Wij hebben 1 grote loopstal van 10 bij 4 en die kun je met een tussenwand in meerdere stallen indelen...misschien is dat een oplossing?