Manen knippen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mirijam

Manen knippen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 20:01

Hallo allemaal,

Even een vraag over maantjes knippen.

Ik heb een tinker/appaloosa van bijna 2,5 jaar.

Nu heeft ze lange dunne manen en haar staart begint nu ook echt een beetje te groeien.

Is het verstandig om af en toe puntjes te knippen ook al wil ik haar manen echt lang houden?
Hoe doen jullie dat met lange manen laten je dat gewoon doen of knippen je ook ag en toe een beetje puntjes?

pomelo

Re: Manen knippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 22:25

Ik heb een maand of 2 geleden ook de puntjes van de manen van m'n shet eens bijgeknipt. Ook om te proberen of het dan zou groeien (ze zijn al een tijdje op die lengte).
Ik moet zeggen dat het me niet is opgevallen dat ze nu weer beter groeien, maarja, op 2 maanden zal er zowiezo wel niks spectaculair gebeuren...

Met zijn staart heb ik wel dat hij blijft groeien, die hangt altijd op de grond en knip ik regelmatig bij dat hij niet sleept. Die groeit dan altijd weer bij, maar ik weet niet of dat door het knippen komt of gewoon omdat die staart beter groeit...

kissielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 22:27

Je staart moet je wel elke x knippen indd anders gaan ze er zelf op staan, maar je manen als je die echt lang wilt hebben zou ik ze gewoon zo laten af en toe een borstel erdoorheen en verder niks!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 23:25

Ik heb een tijdje geleden de manen van mijn tinker bijgeknipt, bij de oren wat meer dan bij de schoft, omdat ze ongelijk waren. Ik heb ze met een uitdunschaar geknipt, eerst best hoog, toen n beetje lager, en zo in laagjes geknipt, zag er heel natuurlijk uit Lachen
Binnen een paar maanden waren ze alweer op dezelfde lengte. De manen groeien maar tot een bepaalde lengte, en stoppen dan. Is genetisch bepaald, bij een kruising tinker heb je dus kans dat ze zowiezo niet heel erg lang gaan worden.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 08:53

Maakt weinig uit, zoals hierboven al gezegd, het is genetisch bepaald, en met een kruising appaloosa heb je gewoon weinig manen/staart.
Zo weinig mogelijk aan doen, en niet teveel kammen of borstelen. Bij mijn appaloosa spuit ik er iedere week anti-klit in en iedere maand kam ik ze uit.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 08:57

Knippen zorgt er idd niet voor dat de manen sneller groeien. het groeien komt van "binnenuit"

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 10:19

De staart moet je wel af en toe knippen, om ervoor te zorgen dat er er niet op gaan staan (en dus heel veel haar ineens verliezen). De manen kun je het beste niets aan doen. In de zomer een keertje wassen, en meer niet. Of je moet ze gaan uitpluizen (dus alles met de hand uit de knoop halen). Van kammen en borstelen verliezen ze alleen maar haar.

mirijam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 21:42

bedabkt voor jullie tips... Haar staart is nog lang niet zo lang dat ze er op gaat staan dus dat laat ik dan ook gewoon doen. Net zoals de manen daar ga ik dan niks aan knippen.

Haar manen zijn al lekker lang dat heeft ze van echt van haar paps.. (Baggio van Leonoor hier op bokt) Qua dikte van de manen is ze echt haar moeder die zijn namelijk heel dun...

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 22:18

er staan bij mij op stal veel tinkers
daarvan worden nooit de manen geknipt
en die zijn een partij lang daar zeg je u tegen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 22:20

Ik knip bij mijn NRPS ruin met lange manen regelmatig de "sprieten" aan de onderkant bij. Hij heeft heel dikke manen en staart voor een paard dat bijna volbloed Arabier is, maar desondanks wil het aan de onderkant wel eens wat gaan sprieten. Dit bijknippen zorgt er niet voor dat het weer harder gaat groeien (haar groeit vanuit de wortel, niet vanuit de punten), maar wel dat het wat mooier recht aangroeit.

Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 22:25

Staart zou ik wel gewoon doen Lachen
Manen gewoon lekker ontklitten en borstelen.
Groeien doen ze niet snellers wanneer je ze wat bijknipt.

maaike13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 22:27

Ik knip nooit de manen, vind ik niet mooi alles zo recht (maar dat is persoonlijk)
(manen van een fjord knipte ik wel altijd hoor!)
Normaal gesproken trek ik de manen altijd! Dat wil soms nog wel eens helpen doordat je alle dode haren dan verwijdert