Ondergrond voor piste: Houtsnippers (ervaringen gevraagd)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cha_mira

Ondergrond voor piste: Houtsnippers (ervaringen gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-07 20:44

hey allemaal,

Ik ben van plan samen met mijn ouders een piste aan te leggen voor mijn stal, We kunnen gratis aan houtsnippers komen.
Daarom lijkt dit een leuke keuze, zelf heb ik totaal geen ervaring met rijden op houtsnippers,rijd steeds op zand.

Kunnen wij gewoon de houtsnipper boven op onbewerkte ondergrond brengen? Onze ondergrond zit vol wortels(de opp.wortels zijn allemaal weggehaalt),waardoor omploegen onmogelijk is volgens de grondbewerker.

Ik ben een ruiter die zowel springt als dressuur rijd,voor dressuur denk ik dat houtsnipper niet nadelig is,maar bij springen kunnen ze gald liggen als het wat geregent heeft ?

sorry voor de vele vragen!

groetjes vicky en charlie

Celine_M

Re: Ondergrond voor piste: Houtsnippers (ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 20:47

Hmmm... Ik kan het je niet echt aanraden, 1e jaar valt het mee, 2e al een stuk minder, en het 3e is het één rotte boel...

wednesday

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 20:48

maar aangezien je het gratis kan krijgen kan je het misschien elk jaar verversen?
Wij zijn er ook over aan het nadenken om het te gebruiken. We hebben het al voor de stallen liggen en daar is het heel goed..

TakeMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 21:02

Aangezien je het gratis krijgt..Kan je het regelmatig veranderen toch?

IrisDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 21:06

Bij mijn insructrice hebben ze ze ook maar het is er net zo nat als in een bak met zand en daarbij rotten die dingen ook nog dus als ik jou was zou ik het niet doen tenzij je het zelf wilt natuurlijk...

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 21:58

Wij hebben zelf Megatop (fijne naaldhoutchips) in de bak en dat bevalt super. Het ligt er nu een jaar, maar voordat wij het aanschaften heb ik eerst een bak bekeken waar het al 5 jaar in lag. Ook die was erg goed. Er zit wel verschil tussen de gratis snippers die je bijv. bij de gemeente kunt krijgen en de speciale snippers die je kunt kopen.

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 22:15

Jol1 schreef:
Wij hebben zelf Megatop (fijne naaldhoutchips) in de bak en dat bevalt super. Het ligt er nu een jaar, maar voordat wij het aanschaften heb ik eerst een bak bekeken waar het al 5 jaar in lag. Ook die was erg goed. Er zit wel verschil tussen de gratis snippers die je bijv. bij de gemeente kunt krijgen en de speciale snippers die je kunt kopen.

We hebben, op aanraden van Jol, ook Megatop. De bak moet zich nu nog zetten, dat betekent dat de paarden de houtsnippers doorhet zand moeten lopen, maar nu al valt er prima op te rijden. Voor een bak van 20 bij 40 ben je 1500 euro kwijt en je kunt 6 a 8 jaar door.
Het verschil met deze snippers en het snoeiafval van de gemeente is het feit dat megatop zogenaamd bestorven hout is. Dat is van oude pallets en bouwafval, maar dat hout is in staat veel water op te nemen en het ook snel weer af te staan als het droog is. Dat heb je bij vers hout niet.
Ik zou niet beginnen met dat spul wat je gratis kunt krijgen.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 22:17

Hmmz , In het hout trekt vocht , dus nattigheid.
Zou het persoonlijk niet doen.

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 22:22

Wij hebben sinds kort op de manege (in de binnenbak) houtsnippers/krullen op het zand.
Dat ligt er nu bijna een maand en op de hoefslag is het al goed aangetrapt/door het zand. Alleen in het midden niet.
Als ik eerlijk moet zijn wordt ik er niet vrolijk van.
Ik vind het maar een gladde boel. Heb er ook nog nooit eerder mee te maken gehad en hoop dat het volgende maand ook in het midden wat platter/vaster ligt.
Wij gebruiken het dus in de binnenbak. Ik weet niet wat het doet in een buitenbak.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 23:17

Wij rijden op houtsnippers in de grote binnenbak (zie enkele foto's in profiel: Beetje onderaan, ik op het zwarte paard met roze setje is wanneer de snippers er al een tijd liggen. Vriendin van me op Gino in zalm setje... is wanneer het net gestort is Lachen )
Op de dag dat het gelegd wordt of er een nieuwe laag komt is het de eerste week erg glad... daarna gaat het verpulveren en zich mengen met de eventueele oude bodem. Dan is het (vind ik) een van de lekkerste bodems om op te rijden. Niet zwaar, en heel veerkrachtig.

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 12:46

Ja, dat veerkrachtig dat klopt wel ja.
En het ruikt ook zo heeeeerlijk als het net ligt.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 14:06

Om de houtsnippers sneller te laten mengen met het zand kun je er met de frees doorheen gaan. Dan is het gelijk gemengd. Dat hebben wij laten doen, omdat met één paard het erdoorheen mengen nogal lang gaat duren.
Het enige alternatief voor hout is kunststof, maar dan zit je gelijk weer met het kostbare afvoerprobleem.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 16:08

Jol1 schreef:
Het enige alternatief voor hout is kunststof, maar dan zit je gelijk weer met het kostbare afvoerprobleem.

Wat ik hier lees en op de foto waar XchantjuhX het over heeft zijn inderdaad die licht gekleurde houtsnippers, die worden inderdaad veel binnen gebruikt, maar gebruik voor buiten ken ik die niet.

Wel weet ik dat er ook een andere soort houtsnippers zijn die veel donkerder zijn en meer 'schorssnippers' zijn. Deze zijn, ook wanneer het er net ligt, een stuk minder glad dan de gewone houtsnippers. Helaas weet ik niet precies hoe lang deze mee gaan.

Over het kunststof: veel gebruikt worden ook tapijtsnippers, maar inderdaad vergaat dit niet zomaar. Of dit een goede optie is ligt eraan hoe lang jullie denken daar te blijven wonen en hoe lang de rijbaan op die manier en op dezelfde plek blijft. Het afvoeren zal ongeveer 400 kuub bedragen bij een bak van 20 x 40.

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 21:52

Jol1 schreef:
Om de houtsnippers sneller te laten mengen met het zand kun je er met de frees doorheen gaan. Dan is het gelijk gemengd. Dat hebben wij laten doen, omdat met één paard het erdoorheen mengen nogal lang gaat duren.

Dat was bij 10cm dikte van de laag niet mogelijk volgens leverancier. Wel met 5 cm. Heb jij 10 cm gefreesd?

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 22:08

Dan denk ik dat het 5 cm was. Het was in ieder geval 84 kuub voor een bak van 20x40m.

cha_mira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 17:44

na wat denken zijn we toch van mening veranderd ,omdat we ook denken dat houtschors dan niet zo echt heel goed gaat zijn.Daarom gaan we wit zand gebruiken,daaronder word eerst de aarde uitgegraven en komt steengruis in,daarop laag aarde en daarop het zand.We zijn om info gaan vragen bij iemand die piste's aanlegde.

alvast bedankt voor jullie meningen!!!!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 16:23

bij de pony's hebben wij enkele weken geleden een laag houtsnippers gedaan, en tevens is er een stuk betegeld. Ik moet zeggen ziet er wel netjes uit maar nu met de regen (je zie geen plassen) sopt het wel en ben ik blij dat niet alles met snippers is gedaan zodat zij ook een stuk echt droog hebben (ivm eventuele hoefproblemen)

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 17:01

cha_mira schreef:
na wat denken zijn we toch van mening veranderd ,omdat we ook denken dat houtschors dan niet zo echt heel goed gaat zijn.Daarom gaan we wit zand gebruiken,daaronder word eerst de aarde uitgegraven en komt steengruis in,daarop laag aarde en daarop het zand.We zijn om info gaan vragen bij iemand die piste's aanlegde.

alvast bedankt voor jullie meningen!!!!

Goed dat je niet aan snippers bent begonnen! Wij hebben het hier ook enkele jaren in de bak gehad en in het begin ziet het er leuk uit, maar hout gaat rotten en dan wordt het één zwarte modderbende (vooral in regenachtig Nederland). Ik had er echt spijt van dat we houtsnippers op onze voorheen mooie zandbak hadden laten storten. De enige mogelijkheid om dit weer terug te krijgen was de hele boel af laten graven en een laag wit zand eroverheen storten. Ben nu weer dolblij met mijn (zand)bak, het ziet er goed uit en geen plassen meer!

ankyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 20:38

heeft een vriendin van mij wel