help! paard sloopt steeds weer wat anders!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kelcy

help! paard sloopt steeds weer wat anders!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-07 14:20

hallo

ik ga proberen dit kort te vertellen
ik heb nu ruim 6 maanden een paard en toen ik haar net had kwam het er al uit dat ze zuur was naar andere paarden (ze had heel der leven alleen gestaan)
dus op stal begon ze te bijten naar andere paarden
dat ging wat over toen ging ze de voorwand er steeds uitslaan! zowel in de nachten als overdag!
toen dat over was ging ze naar de zijkanten slaan! en dat is nu over en ging het al 3 weken helemaal goed!
en nu mept ze al 4 dagen achter elkaar haar waterbak in 1000 stukjes!!!
nu wilde ik la een tijdje een speeltje kopen voor haar in stal (een jolly bal???) maart doen ze daar werkelijk iets mee of niet??)
help me want ik vind dit niet leuk maar de staleigenaar ook niet!
en we kunnen er beide zo weinig aan doen helaas Boos!
wie herkend dit of weet een oplossing ????

Ecudes

Re: help! paard sloopt steeds weer wat anders!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 18:40

Een brokjesbal werkt in elk geval wèl heel redelijk. Je hebt van die speelballen waar je biks in doet en dan kunnen ze die door de hele stal schoppen en komt er wat brok uitgevallen. Uren speelplezier en dat ding is heel stevig (mijn sloperd heeft hem in bijna 2 jaar nog niet kapot). Mijn paard tikt ook graag tegen zijwanden aan, maar dat is wel duidelijk minder met haar brokbal. De andere paarden wennen al snel aan t geluid dus in principe zorgt het ook niet echt voor onrust. Doordat ze voer krijgen blijft de bal interessant.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 19:02

Dé oplossing? Haar lekker op het land gooien met wat soortgenoten! Lachen Niks werkt beter tegen verveling.

Maaiikii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 19:13

Komt je paard wel genoeg buiten?

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 19:29

Paula schreef:
Dé oplossing? Haar lekker op het land gooien met wat soortgenoten! Lachen Niks werkt beter tegen verveling.

Nee daar ben ik het wel helemaal mee eens, maar die van mij slaat zelfs nog tegen wanden aan als ze alleen s nachts op stal staat. Dan kan een beetje meer bezighouden op stal toch wel heel erg schelen!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 19:50

Nou , dan heb je het geluk dat je een paard hebt dat duidelijk aangeeft wat ze ze zelf wil : niet opgesloten staan. Dan zou ik gewoon een plekje zoeken waar ze vrije uitloop heeft , dus lekker buiten rond kan scharrelen en de stal in als ze dat zelf wil.

Voor jezelf ook wel zo'n fijn idee als je weet dat je paard de vrijheid heeft , heel wat prettiger dan dat je je paard al schoppend in de stal achterlaat waar ze uit wil....

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 20:17

Dat is Oostvoorne misschien mogelijk ja... bij ons in een fietsbare straal (denk aan 12 kilometer) dus totaal niet. Overdag buiten is echt het maximaal haalbare, met 's zomers wel dag en nacht.

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-07 21:39

het buitenkomen weet ik ook wel
maar goed ik moet zeggen we hebben niet zo heel erg veel land en veel paarden dus met nat weer lopen ze dat gelijk kapot en dat mag nieyt van de einegnaar van de stal
ook is het zo dat ik overdag geen tijd heb om ze buiten te zetten aangezien ik 38 uur werk in de week
dat zou de stal eigenaar doen voor mij (en de rest van de stal) maar dat is ook al een tijd niet gebeurt omdat het weer zo nat is
maar goed het heeft daar niets mee te maken op de vorige stal deed ze het ook altijd al (al 14 jaar) ze heeft voor mij maar 1 eigenaar gehad en daar heeft ze het altijd al gedaan
maar goed daar stond ze alleen als enige paard en nu staat ze op een manege/ pension stal met dus veel paarden
en ik het begin kwam het bijten dus... en nu gaat ze steeds iets anders zoeken om te slopen.. of de want en nu is de waterbak de sjaak
vandaar dat ik echt iets in een oplossing op stal zoek..
in de wie is ze btw ook geen schatje daar valt ze ook paarden aan en gaat ze slopen Tong uitsteken
dus kom maar op met die tips kan ze zeer goed gebruiken!!!
de brokjes bal kunnen ze die ook pakken??? want er loopt een hond bij ons rond die het ook voorzien heeft op jolly ballen en sloopt ze gelijk!!!! dus is dat een harde bal?????
en ze staat op stro dus kan ze dan de brokjes dan nog wel vinden???? dus hoeveel komt eruit??

Eline__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 21:46

Is dat een paard met een verleden ofzo ?

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-07 21:55

neej niet echt gewoon 1 vrouw als eigenaar gehad heeft m2 gelopen en thats is ze is naar mensen ook super lief enzo je kunt er alles mee doen met 2 man op zitten een beginner op zetten achterstevoren op zitten ze geeft er allemaal geen bal om
en als ze een naar verleden had dan zou er dat dan ook uit komen neem ik aan

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 12:12

Ik zou ze écht gewoon hel de tijd o het land zetten. Dat is gewoon veel plezieriger voor een paard, en het is natuurlijker. Ze voelt zich duidelijk slecht in haar stal.

En als ze dat niet kan op die stal, zou ik uitkijken naar een andere. Gewoon een uitloop zal ze al wel leuk vinden, denk ik. En als ze niet zo goed opschiet met andere paarden, kan je misschien een ander vriendje voor haar vinden.

Veel succes!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 12:15

hoeveel krachtvoer krijgt dit dier?
minderen in krachtvoer en vervangen door hooi, zo heeft je paard de hele dag lekker te eten en zal het minder slopen. en idd eruit met dat dier,ze verveeld zich duidelijk te pletter en gaat uit energie van alles slopen