stapmolen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Emaartje

stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-07 12:16

ik ga morgen naar andere stalling verhuizen tot eind april en daar hebben ze een stapmolen,hoelang kun je je paard erin zetten of hoe doen jullie dat degene die het ook gebruikt? gr emaartje

onley

Re: stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 12:21

wij hebben ook een stapmolen de tijd ervan is een kwartier en om de 7 min draait dat ding de andere kant op

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 12:23

Ik vind 20 minuutjes toch wel het maximum. Denk ook aan de voeten van je paard als de stapmolen een bestrate ondergrond heeft.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 13:07

Een half uurtje/3 kwartier is het meest gangbare,het is wel fijn als je paard daarnaast ook nog loskomt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 15:31

Ik doe meestal 20 min (dat ook de standaard tijd bij ons), 10 min links en 10 min rechtsom. Beetje stappen en draven afwisselen.

En zeker in het begin erbij blijven!

mara_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 15:35

Een half uurtje, tot drie kwartier is inderdaad een mooie tijd. Wij kunnen kiezen om hoeveel minuten dat ding omdraait. En ze kunnen er ook in draven.

Is echt ideaal!!!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 15:36

op onze stapmolen staan verschillende programma's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 15:37

Waarom in de stapmolen. Zo'n ding lijkt me dubbelniks. Een paard kan beter buiten zijn.

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 15:39

Ik zet mijn paard nu meestal tijdens het mesten in de stapmolen een kwartiertje ofzo, en dan stappen en een paar minuutjes draven.

Buiten dat komt hij dan of nog 1,5 uur op de wei, of los in de bak.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 15:41

nielsd schreef:
Waarom in de stapmolen. Zo'n ding lijkt me dubbelniks. Een paard kan beter buiten zijn.

Het is niet OF OF hoor. Stapmolen is een fijne aanvulling op je training, fijn om geblesseerde paarden wat beweging te geven, om een ongetraind paard wat basisconditie te geven etc.
Stapmolen of weidegang hebben een totaal verschillend doel.

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 15:55

Kijk wel goed uit met stapmolens. Blijf er altijd bij in de buurt als het er eentje is die niet stopt zodra een paard onderuit gaat.

Het zullen best handige dingen zijn, zoals bijvoorbeeld met uitmesten, maar ben zelf meer voor het samen met het paard lopen.

silviaftmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 21:08

ja idd het is toch wel waar je het het meest voor doet, samen met je paard. Stapmolen is heel handig maar je moet er dan wel op letten dat het verder niet alleen maar om het rijden gaat

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 21:16

Wij hebben er ook 1, maar ik maak er nooit gebruik van. Bij ons gaat hij vrij snel, voor een paard is dat goed te doen, maar voor een pony, zoals die van mij, gaat hij te snel. Ze moeten dan bijna draven om het bij te kunnen houden.
En het omdraaien is inderdaad even wennen, paarden die een stapmolen niet gewend zijn, snappen in het begin niet dat ze om moeten draaien dus ik zou er zeker bij blijven staan.
Ik loop er zelf altijd gewoon naast, wij kunnen om de manege heen lopen. Zo kom je zelf ook nog aan je beweging Clown .

HappyLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 23:16

Ik vind 20minuten toch wel voldoende.

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 23:18

nielsd schreef:

Je kan ook een stapmolen in de open lucht hebben hoor, het is net waar je voor kiest, het is wel handig om je paard in en uit te laten stappen Lachen

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 23:22

ik vind het een ideaal ding, als je niet de mogelijkheid hebt hem los te gooien komen ze toch even buiten en in beweging.
kost jezelf minder tijd als aan de hand stappen.

hangt een beetje van de molen af hoe lang ze er in laat staan.
als ik reed dan ging hij smorgens eerst lekker 20 min in de molen ( reed smiddags)
bij niet rijden stond hij er 2 x 3 kwartier in.

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 23:28

Vind t ook ee super uitvinding!!!! Heeeele fijne manier van (extra) beweging geven!

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 23:33

precies, een x 1 kwartier is geen vervanger voor het rijden. maar ideaal voor wat drukke paarden of paarden met blessures etc.

XxXLienkeXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 14:08

wij hebben ook een stapmolen ik maak er eigenlijk zelde gebruik van! maar er zijn bij ons mensen die er heeel veel gebruik van maken dan gaan de paarden sochtends en savonds in de molen de molen heeft verschillende standen en kan 90 min draaien en om de 9 min draait hij om.

tja ik gebruik hem echt enkel wanneer ik nie ga rijden en het slecht weer is om buiten te wandelen.

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 18:42

De tijd hangt af van wat voor bodem de molen heeft en of het paard op ijzers staat. Is het een harde(gestraat) bodem en is heeft het paard geen ijzers en slijten ze snel zou ik ze e rniet langer inzetten dan 20 minuutjes. de eerste paar keer zou je een paar rondjes mee kunnen lopen en zet het paard er in als er meerdere RUSTIGE paarden in lopen. het draaien leren ze vanzelf wel.

Ik gebruik de molen de laatste tijd wat vaker en dan gaat ze er 20 tot 30 minuten in (lekker doorstappen). Ik gebruik het na het rijden zodat al het zuur goed uit de spieren kan stappen. Ook als ze vrij heeft gaat ze gewoon in de molen zodat ze toch nog wat beweging heeft en zo niet stijf word.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 22:08

Hoi, mijn paard staat weleens een uur in de stapmolen, maar hooguit 1x per week. Bloos De stapmolen is van zand, en meestal staat hij dan op een pittig staptempo. In deze stapmolen kunnen max. 4 paarden, hij mag niet hoger dan stand 4 (dacht ik), dat is ng net geen draf. Hij is niet overdekt. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 22:16

Normaal gesproken loopt mijn paard dagelijks een uur in de trainingsmolen (stap en draf). Ook loopt hij nog een half uur tot drie kwartier in de stapmolen (een andere molen die alleen kan stappen) na het rijden of longeren. Dan is hij zeker goed uitgestapt. In de tussentijd kan ik dan uitmesten, voer klaarzetten en spullen opruimen of een ander paard doen (dan stapt hij wel wat langer tot ik klaar ben met die andere). Voor het rijden loopt hij ook regelmatig eerst een programmatje in de trainingsmolen (stap en draf) of vast een kwartiertje in de stapmolen, hangt ervan af hoe snel ik erop wil. Met andere woorden, mijn paard komt dus behoorlijk veel in de molen en hij doet het er heel goed op.

Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 22:25

Dat hangt natuurlijk er vanaf wat je die dag doet etc.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 14:06

het klinkt als een soort paardenwasmachine, met programma's en linksom en rechtsom Clown

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 14:12

Whahahahahahahahhahahahaahhahahaha Dat moeten ze ook nog es uitvinden. een wasstraat voor je knol!