Vraag over EHBO spulletjes.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marlis

Vraag over EHBO spulletjes.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 13:57

Hallo bokkers.
Binnenkort krijg ik een eigen pony voor het eerst,maar nou weet ik niet zo goed wat je allemaal aan medische spulletjes nodig heb.Ik hoop dat jullie me hier mee kunnen helpen.Graag zeggen wat je echt nodig heb met erbij waarvoor.Alvast bedankt.
Groetjes Marlissa.

Schimmelig

Re: Vraag over EHBO spulletjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 13:59

Sommige ruiterzaken bieden een complete EHBO koffer aan en daar zit dan alles wat je kunt bedenken ongeveer in... Het is in ieder geval handig een aantal ontsmettende producten bij de hand te hebben voor kleinere wondjes.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 14:02

Ik weet wel een beetje wat je nodig heb maar volgens mij lang niet alles dus daarom vraag ik jullie hulp!En hoe duur kost z'n koffer dan ongeveer?

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 14:06

Marlis schreef:
Ik weet wel een beetje wat je nodig heb maar volgens mij lang niet alles dus daarom vraag ik jullie hulp!En hoe duur kost z'n koffer dan ongeveer?

Zo'n koffer kost ongeveer 70 euro, daar zit dan bv. verband in, een schaar, betadine, plastic handschoenen, etc.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 14:08

Bedankt daar heb ik wel wat aan.Gewoon de basis dingen dus zeg maar,die je nodig heb?

YDWINE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 15:00

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 15:50

Heej,,
Allemaal bedankt voor jullie informatie.

ikbenfilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 15:52

betadine zalf en shampoo,imaverol,wondenspray dan ben je al een heel eind zo.n ehbo koffer is idd rond de 70 euro alleen meer dan de helft gebruik je niet

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 19:17

Bedankt.Maar als je het een keer wel nodig heb,is het handig als je het heb.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 16:00

[MD] > [VSW]

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 17:08

Ik heb alleen accederm spray (wondspray), coolinggel en een lading schone handdoeken... Voor alles wat ik daar niet mee kan behandelen bel ik de dierenarts... Afgezien van een themometer die ik nog wel een keer wil hebben.

Dingen als steriele doeken, handschoenen, gaasjes, verband ed gebruik ik alleen op aanraden van een da... Ik wil het niet grandioos mis zien gaan omdat ik zelf klungelde...

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 19:26

ik heb een ehbo set voor mensen met wat verbandspullen die ik in noodgevallen zou kunnen gebruiken. verder een thermomenter, betadine shampoo en spray, imaverol en een paar coldpacks. idd is het ook handig om altijd een paar handdoeken bijd e hand te hebben.
je hebt trouwens ook kleine verbandsetjes van hh. die zijn niet zo heel duur.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-07 09:32

Heej bedankt iedereen.Ik heb er echt wat aan maar ik heb nu genoeg informatie,en waarschijnlijk weet ik al welke EHBO doos ik ga kopen!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 14:50

Ik vind persoonlijk al die koffers met verband e.d. nogal overdone, zodra er met verband aan de gang gegaan moet worden komt bij mij de DA erbij.

Ik heb zelf in de loop der tijd een klein koffertje opgebouwd waar het volgende in zit, niet allemaal specifieke EHBO-dingen, maar toch handig om te hebben.
Uit m'n hoofd, kan goed zijn dat ik wat vergeet:

Betadineshampoo en -oplossing
Praam
Traumeelgel en -druppels
1 rolletje verbandgaas
Scheermesje
Mes
Kniptang
Schaar
Hoevenkrabber
Thermometer
Coolpack in de vriezer
Watten
Wegwerphandschoenen
Handdoek
Grote injectiespuit (zonder naald)
Fietsbinnenband
Tekentang
Leukoplast

Mijn ervaring is dat als je het hiermee niet op kunt lossen je dan echt een dierenarts nodig hebt.

Verder natuurlijk nog wat paard-specifieke spullen, heeft je paard bijvoorbeeld snel rotstraal of schrale plekjes ofzo, dan heb je daar ook de spulletjes voor. Als een gek allerlei middelen gaan inslaan is naar mijn mening zinloos: tegen de tijd dat je het echt nodig hebt is het over datum...

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 15:01

Ik heb altijd iets van betadine bij de hand, verder heb ik standaard uiterzalf staan, schone handdoeken, een thermometer en er ligt een coldpack in de vriezer.

Dat is imo ruim voldoende. Plus nog een aantal van de standaarddingen die margreet noemt, zoals schaar, praam, handschoenen en hoevenkrabber. Tekentang is ook zeker handig als je in een gebied zit met veel teken!

Vraag me trouwens wel af wat je met een fietsbinnenband wil doen? Daar kan ik me even niets bij voorstellen Clown

Die verbanddozen zijn hartstikke leuk, maar als je maar een paardje hebt kun je het meeste weggooien omdat het over de datum gegaan is...Als ik verband nodig heb bij een paard dan laat ik toch eerst de veearts komen(want dan is er meestal wel echt iets mis) en die kan dan de spullen die ik nodig heb voor het verschonen wel achterlaten.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 15:04

gomir schreef:
Vraag me trouwens wel af wat je met een fietsbinnenband wil doen? Daar kan ik me even niets bij voorstellen Clown

Haha!

Is ideaal om een spuitende wond af te binden Knipoog

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 15:08

Daar zit wat in ja, knoopt een stuk makkelijker strak vast dan een handdoek of sjaal, zeker om een paardenbeen.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 15:10

Precies. Stok van je praam erdoor en je draait 'm zo vast. Niet té natuurlijk en uiteraard in afwachting van de dierenarts.

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 16:00

Ben de mijne nu aan het uitbreiden, maar heb wel altijd betadine bij de hand, wegwerphandschoenen moet ik weer aanschaffen, en een thermometer.

Heb net polstermateriaal, verband enz aangeschaft maar dit alleen omdat ik nu geleerd heb hoe het precies te gebruiken. Maar inderdaad wat meer gezegd is, als je dat soort dingen nodig hebt betreft het altijd wonden waar een da bij moet komen.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 18:39

Volgens mij is het veel goedkoper om zelf een ehbo koffer samen te stellen, dan zo'n compleet ding aan te schaffen. Zo'n opberbox haal je ook voor 2 euro bij de blokker, en die verbandspullen zijn los ook goedkoper te krijgen. Zelf heb ik zo uit mijn hoofd; wondbandage, verband, wondspray, betadine, jodium, schaar, handschoenen, thermometer, binnenband fiets en watten.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 20:14

Arnica D6 is wel iets wat wij áltijd in de koffer hebben zitten. Verder een thermometer, watten, schone handdoeken, traumeel, verband, het boekje 'Je paard natuurlijk gezond' (heel handig!) en een hoop flesjes met homeopatische middelen als Hypericum e.d.

wonderlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 20:23

Schimmelig schreef:
Sommige ruiterzaken bieden een complete EHBO koffer aan en daar zit dan alles wat je kunt bedenken ongeveer in... Het is in ieder geval handig een aantal ontsmettende producten bij de hand te hebben voor kleinere wondjes.

Vingers aflikken zeker weten heb je best vaak nodig door aantikken

TakeMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 21:05

Je kan aan de dierenarts altijd extra info vragen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 17:25

Ik heb sowieso een EHBO-doos voor mensen in m'n kast.
Verder een schaar, gamgee, acederm, betadine shampoo, w-spray (natuurlijke spray voor wondjes e.d.), ctc-spray, oogzalf, uierzalf, leukoplast, handdoeken, tekentang, mes, thermometer, verbandgaas en verder een hoop homeopatische flesjes/druppels etc.

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 09:53

Ik zou idd geen hele ehbo kist aangaanschaven.Idd als al die dingen gebruikt moeten worden heb je toch al wel de DA gebeld hoop ik,en niet zelf met verband staan prutsen.Vooral als je niet weet hoe het moet,denk ik dat je veel meer fout doet dan goed.

Ik heb wel een Ehbo doosje staan even denken wat daar in zit.
Praam
Schaar
Schone handoeken
Tekentang
Imaverol
Betadine shampoo,oplossing en scrub.
Traumeelgel
Thermometer
Handschoenen
Coolgel
Coolpacks
Schone bandage
Zaklamp
Ontsmettinggel
Spiritus
Stetoscoop ( Nodig gehad voor school en is eigelijk blijven liggen op stal ).
Binnenband van een fiets
Verder nog wat leukoplast,watten,en verband alleen ligt dat er omdat we voor ehbo paard op school moesten oefenen,en heb ik de schone gewoon maar erbij gelaten.Lachen

Zullen nog wel wat dingen in zitten die nodig bleken te zijn,maar weet niet zo uit mn hoofd