Paarden op hout mot.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lauwtjuhh

Paarden op hout mot.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 16:26

hallo,

Om eens te proberen heb ik mijn paarden nu net 2 weken op hout mot maar vandaag heb ik de stal maar helemaal leeg geschept. Het was vies donkerbruin en overal drollen.
Nou is mijn vraag hoe houden jullie de stal schoon en hoe mest je dan uit.
Zijn er nog verdere voordelen van mot? wat zijn jullie ervaringen hiermee?

alle tips en verhalen zijn welkom,

groetjes laura

Sientje

Re: Paarden op hout mot.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 16:36

Hoi! Mag ik vragen waarom je op mot bent overgestapt? De voordelen: het is minder stoffig (al is vlas dan nog beter) en het paard eet niet je hele stal leeg. Nadelen: het uitmesten is inderdaad zwaarder en paarden krijgen eerder rotstraal dan wanneer ze bijvoorbeeld op stro staan. (En je bent héél lang bezig alle motjes uit de staart te halen als je paard lekker languit heeft gelegen Clown )
Als ik jou was zou ik sowieso dagelijks de drollen weghalen. Verder ook alle plekken die kletsnat/verkleurd zijn. Je kunt wel een 'vies bodempje' laten liggen, zodat de houtmot niet alle kanten op gaat als je paard zich omdraait. Om te voorkomen dus dat je paard op de stenen slaapt. Ennuh.. Of het nou om stro of houtmot gaat.. Twee weken niet uitmesten is echt te lang, al is het alleen maar omdat het je rug niet ten goede komt. Knipoog

lauwtjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 16:52

ik heb wel elke dag uitgemest dat is niet het probleem. De eerste 4 dagen bleef het vrij schoon en knap daarna werd het geelig daarna bruin en de onderste laag werd rood dat was ook de reden dat we het er uit hadden geschept.
We hebben wel al 1 voordeel gezien. voorheen haalde we 2 kruiwagens eruit per dag nu niet eens 1. en de mesthoop is minder hoog. wat vaders erg leuk vind.

PaardenBit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 17:12

volgens mij komt hout mot er heel gauw goor uit te zien maar dit heeft wel zen voor delen het is niet zo zwaar en het zet zich niet uit

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 19:20

Heb op een stal gewerkt waar ze dat hadden. Ik vond het lastig qua werk (intensief) en de paarden bleven ook lang niet zo schoon erop. Maar niet te praten als je een goede potlaag hebt en je hebt er een paard bij staan die uit verveling rondwandelt. Het uitmesten vond ik altijd een hels karwei. Ooit wel eens alleen vlas geprobeerd?

lauwtjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-06 12:32

nee nog niet geprobeerd maar mischien gaan we dat wel effe proberen. tot nu toe gaat het wel goed en blijft de stal knap.

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 11:07

Mijn pony staat ook op mot omdat hij stofallergie heeft, ik vind het heeeeeeeeeeeeeerlijk *LOL* ik haal elke dag drolletjes en natte plekken eruit met zo'n zaagselvork (die zijn stukken lichter dan riek) en haal m 1x per 2 weken leeg. (ligt bij mij 1,5 baal in...) Hij is dan nog niet helemaal goor. Mijn pony staat dan wel overdag op t land, dus dat scheelt alweer natk. En heb tegelvloer in mn stal, scheelt ook weer voor pies dat weg kan lopen. Maar ik vind t ideaal!! Haha!

Chronos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 11:11

Heb je ze op mot staan of op krullen? Daar zit namelijk nog al wat verschil in.

Een van mijn paarden staat op zaagsel en zijn stal blijft mooi schoon. Elke dag het liefste twee keer per dag even snel de ballen eruit wippen en de ergste natte plekken eruit en weer rechtleggen. Maar je kunt het beste dan beginnen met een flinke laag schoon.. en dat dan aanvullen eens in de zoveel dagen met schoon zaagsel.

Dan is het prima te doen!

dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 00:50

Mijn fjorden staan op zaagsel en staan heerlijk droog.
Je moet wel een goede dikke bodem erin hebben. Bij ons gaat er een bodem van zo'n 20 cm in. Daarna 2 keer per dag de drollen eruit (echt alle drolletjes) en dan 1 keer per week, als er tenminste een echte nat plek onder zit (bovendek is altijd droog) deze eruit.
Wel 1 à 2 keer per week een volle kruiwagen nieuw erin.
Een dikke bodem lijkt in het begin erg duur, maar verdient zich terug.

Op de handelsstal waar ik kom doen ze het ook zo en daar halen ze 2 keer per week de natte plek eruit. Daar gooien ze ook nog af en toe wat houtkrul er doorheen.
Zodra er weinig bodem in een box zit, zijn de stallen veel sneller smerig.

ps we hebben "vers" bomenzaagsel, dus iets vochtig

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 08:35

Ik heb mijn paard ook op houtmot staan. Ik mest elke dag maar ze blijft gewoon heel vies. Haal er dan ook elke dag een kruiwagen uit. Ben nu sinds een paar dagen over op een laagje stro er boven op.

lauwtjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-07 13:40

het gaat wel aardig we hebben nu de handig heid geonden en halen elke dag de drollen en de natte plek eruit en om de 2 weken helemaal leeghalen en 2 nieuwe balen erin.

MandyAngie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 15:36

Elke dag een beetje schoonmaken mest er uithalen etc.
het voordeel vind ik dat heel veel paarden zijn stro bed opeten en met zaagsel niet!