Gemiddelde kosten paard aan huis

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NesyD

Gemiddelde kosten paard aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 11:14

Hallo,

Misschien dat wij de mogelijkheid krijgen om ons paard aan huis te stallen. Nu heb ik in het verleden (in de guldentijd) een stal gehad (niet aan huis helaas) waar mijn paardjes stonden en ik dus zelf de complete verzorging deed (waaronder dus ook de aankopen van voer, hooi, stro en vlas).

Omdat de prijzen nu dusdanig zijn veranderd en ik er alweer een tijdje uit ben, ben ik benieuwd wat een paardje aan huis houden in deze tijd kost. Er van uitgaande dat mijn paard 3 kilo Pavo brok en 1 kilo muesli krijgt per dag, op stro staat (maar een redelijke viespeuk is en nogal wat stro wegknabbeld), 6 uur per dag op de wei staat en voordrooghooi gevoerd krijgt.
Waarschijnlijk als alles doorgaat dat ik mijn paard het liefste op vlas wil zetten (gezien de hoeveelheid stro ze wegknabbeld, het feit dat vlas stofvrij is en dit redelijk composteerd).

Momenteel staat mijn paard op een pensionstal (€ 280,00 per maand stalgeld incl.).
Heel graag lees ik jullie ervaringen!
Alvast bedankt iedereen Lachen

OemmiejO

Re: Gemiddelde kosten paard aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 14:37

Ik weet alleen dat bij ons een zak brokken (Havens basis- sportbrok) 7, nogwat is (25 kg). Een zak vlas 6 euro en pavo muesli 9, nogwat. Lachen (20 kg)

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 14:44

Kosten stalling

Ø Per jaar:

- Beginbedrag: € 600,- per paard per jaar (vrachtwagen (benzine, APK, belasting), tractor, afschrijvingen, water, elektriciteit, kapotte spullen, hindernismateriaal, enz.).

- Hooi: € 230,- per paard per jaar. (€ 2,30 p/s. Kleine pakjes)
- Stro: € 12,- per paard per jaar. (€ 2,50 p/s) (totaalprijs klopt niet meer. We hadden eerst stro voor 1 euro per pakje)
- Vlas: € 218,25 per paard per jaar. (€4,85 p/p)
- Brok: € 261,- per paard per jaar. (€ 8,90 Havens Derby-Compact, 25 kg zak. Prijs is op 2 kg per dag gebasseerd)
- Muesli: € 67,50 per paard per jaar. (€ 9,- Kruidenmuesli, 25 kg zak. Prijs is op 0,5 kg per dag gebasseerd)
- Mestbak: € 50,- per paard per jaar. (2x per jaar legen)
- Doorzaaien: € 30,- per paard per jaar. (1 x per jaar)

Totaal: € 1468,75

Ø Per maand:

€ 1468,75:12= €122,40

Dus 1 paard kost € 122,40 per maand aan stalling bij ons thuis.
(alleen het stro klopt niet meer)
Het zal rond de 150 euro per maand uitkomen.
Laatst bijgewerkt door Vonnie84 op 29-12-06 14:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 14:48

ik betaal per maand 34 euro aan brok, musli en maisvlokken.
en ik denk dat ik zon 16 euro kwijt ben aan hooi. (2 balen per week) en dan nog de hoefsmid en ontworming ed.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 14:54

ik betaal gemiddeld ongeveer 50 euro in de maand voor 4 shetjes en een fjord. Ze staan 24/7 op het land. Dus ik heb alleen de kosten van muesli, hoefsmid, wormenkuren en in de winter hooi.

Hier worden ze niet geent omdat ze weinig tot geen contact hebben met andere paarden. Verder hebben we voldoende land om zo'n 9 maanden per jaar zonder hooi te kunnen.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 00:00

precies weet ik het niet maar elke 6 a 7 maanden laat ik vlas en kuil komen voor elk zo'n 450 euro per keer. Voor bix ong. 40 euro p.m.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 00:07

Ik kom net als Vonnie op ong 150 euro per maand uit met 1 paard en 1 a-pony, maar die pony is heel sober, dus daar gaan de kosten niet naartoe.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 00:23

Gemiddeld per maand 380 euro voor 4
in de winter
40 pakken stro a 2 euro is 80 euro
40 pakken hooi a 2,75 is 110 euro
15 pakken voordroog a 5.50 is 82.50
4 zakken brokken a 6.50 is 39 euro
2 zakken lucerne a 7.50 is 15 euro
2 zakken granen mix a 7.50 is 15 euro
12 kisten wortels a 3 euro is 36 euro

heb hooi en stro en alles ruim gerekend.en ze hebben onbeperkt hooi en voordroog.en veel stro in de stallen.kunnen wel in en uitlopen.

in de zomer
15 pakken stro a 2 euro is 30 euro
20 pakken hooi a 2.75 is 55 euro
4 zakken brokken a 6.50 is 39 euro
2 zakken lucerne a 7.50 is 15 euro
2 zakken granen mix a 7.50 is 15 euro

zomer 154 eur0 voor 4

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 11:05

Bedankt voor al jullie reacties! Heb zelf ook wat zitten google-en voor prijzen her en der en het scheelt me een stuk met in pension staan Lachen. Daarbij komt wel dat je natuurlijk alles zelf moet doen en het onderhoud erbij krijgt maar ja dat was ik al gewend van vroeger (oei wat voel ik me nu opeens oud, hihi).
Lijkt mij ook verstandiger om vlas en voordrooghooi in een grotere partij te kopen en op te slaan dan dit per maand af te nemen. Nu maar hopen dat het huisje wat is!!!!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 14:27

Ja en dat je genoeg opslagruimte hebt haha.
Maar als je de kans krijgt zou ik er zeker voor gaan. Wij hebben ze ook aan huis staan en dat is echt geweldig vind ik.
Nadeel is wel dat je NOOIT klaar bent, maar dat wist je zelf ook al...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 15:33

Het is iig goedkoper als op pension, maar veel meer werk Lachen
Voor de prijs van 1 op pension kan ik er nu 2 bij huis houden. Maar door het werk schiet het rijden er wel een bij in Haha!
Overigens als je ook de prijs van de te bouwen stallen en onderhoud van wei, hekwerk, bak etc mee gaat tellen kon je wel eens net zo veel kwijt zijn Knipoog

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 19:27

DubbelDun schreef:
Overigens als je ook de prijs van de te bouwen stallen en onderhoud van wei, hekwerk, bak etc mee gaat tellen kon je wel eens net zo veel kwijt zijn Knipoog

Klopt maar gelukkig heb ik een hele handige man die dan de stallen wil metselen en weet welke wegen hij moet bewandelen om niet penning 16 te hoeven betalen voor de materialen Lachen
Morgen gaan we kijken of het huisje wat is en als het ons wat lijkt gaan we de makelaar maar een bellen voor een serieus gesprek en kritische rondleiding in het huisje!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 19:29

Vergeet niet te vragen of je daar wel paarden aan huis mag houden (schijnt nl niet overal in NL te mogen). Wat de uitrijmogelijkheden zijn, of je evt een bak mag aanleggen etc.
Succes iig.
Ook al wordt paarden aan huis zwaar overromanticeerd, ik zou toch niet anders willen Haha!

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 19:36

DubbelDun schreef:
Vergeet niet te vragen of je daar wel paarden aan huis mag houden (schijnt nl niet overal in NL te mogen). Wat de uitrijmogelijkheden zijn, of je evt een bak mag aanleggen etc.
Succes iig.
Ook al wordt paarden aan huis zwaar overromanticeerd, ik zou toch niet anders willen Haha!

We gaan morgen eerst zelf kijken en als het was in schakelen we de makelaar in en doen we een rondje bij de buren (zou mooi zijn als er meerdere in de buurt zijn die paarden houden).
Ik heb het houden van paarden aan huis (was weliswaar niet aan huis maar wel een stal van mezelf) als enorm prettig ervaren, je bepaald zelf hoeveel ruwvoer, stro en krachtvoer je paard krijgt, ook bepaal je zelf wanneer en hoelang ze naar buiten mogen. Je hebt in principe met niemand iets te maken, is misschien niet altijd leuk want op een pensionstal heb je toch wel je praatje! Anderzijds heb ik me toen ik mijn eigen stal nog had heel prima kunnen vermaken, hondjes mee er naar toe en gewoon lekker met je paardjes bezig zijn en voor een social talk bel ik gewoon een vriendin (niet te vergeten dat manlief er dan ook nog is en waarschijnlijk ook wel meer buiten is dan nu Lachen).
Ach ik moet morgen gewoon even afwachten misschien is het wel helemaal niks maar dan komen we misschien wel iets anders tegen en ik vind het nooit verkeerd om van te voren te informeren naar bijvoorbeeld de prijzen voor het onderhoud van je paard (kan handig zijn bij de hypotheekberekening!!).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 19:38

Zeker als je meerdere paarden hebt dan kan het uitmaken voor je hypotheektoewijzing. Bij huis is tenslotte goedkoper als op een stalling.
Overigens afhankelijk van het aantal stallen wat je mag bouwen zou een pensionpaardje ook in de kosten kunnen schelen.

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 19:39

ik ben zomers niet zoveel kwijt
ze staan dan dag en nacht op de wei en krijgen alleen tijdens hun werk een schepje biks

's winters gebruik ik per paard 2 balen mot per week (3 balen voor 10 euro)
voorheen gebruikte ik stro en gebruikte dan een 1/2 baal per dag (4 balen voor 10 euro)
ik gebruik grote pakken voordroogkuil maar dat is voor 1 paard niets, dus zeg een baal hooi per dag a 2,50

brok per 25 kg (subli sport = 8,- / subli basis = 6,50)
muesli per 15 kg (structuurmuesli = 9,25 / met kruiden 11,50)

en dan evt nog kostten voor weghalen / afvoeren mest, gemiddeld tussen de 100 en 150 euro per leging van een container

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 19:44

DubbelDun schreef:
Zeker als je meerdere paarden hebt dan kan het uitmaken voor je hypotheektoewijzing. Bij huis is tenslotte goedkoper als op een stalling.
Overigens afhankelijk van het aantal stallen wat je mag bouwen zou een pensionpaardje ook in de kosten kunnen schelen.

Heb nu nog 1 paard maar als dat huisje doorgaat komt er wel 1 bij (alleen is ook maar zo alleen!!), we willen dan zowieso 3 of 4 stallen (ook 1 stal om te poetsen en te wassen) en uiteraard een opslagruimte. Een pensionpaardje erbij kan leuk zijn (heb ik vroeger ook gehad) maar als het even kan willen we het lekker (misschien wat egoïstisch) voor onszelf houden dan kun je nooit problemen krijgen! Zal wel even wennen zijn zonder binnenbak maar als je je paardjes aan huis hebt kun je zelf aan de hand van het weer bepalen wanneer je gaat rijden (en tegen de kou kun je je goed kleden, trouwens na 10 minuten rijden heb je niet eens meer erg in de kou Lachen)
Dan zou een lang gekoesterde droom in vervulling gaan, pffff ik draaf nu een beetje door straks valt het huisje enorm tegen of heb je hele akelige buren die niets om dieren geven........... Ik moet gewoon nog even geduld hebben (en met zulk soort dingen heb ik maar bar weinig geduld, hihi).

sientjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 19:45

Wij zijn ongeveer 140 euro per maand kwijt aan 2 volwassen paarden Knipoog
Ze eten ongeveer een pak per dag dus 30 pakken per maand.
30 x 2,50 =75 euro
biks : 2 x zakken van 25 kilo. Ongeveer 20 euro per maand.
Wortelen. 2 x 3 zakken van 9 euro. Dus 18 per maand.
ongeveer 10 pakjes stro per maand. (we krijgen ook nog een aantal zakken zaagsel per maand gratis) dus 25 euro.
Kom ik op 138 euro per maand Knipoog
(nu heb ik de hoefsmid eens in de 3 maand enzo er nog niet bij)

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 19:46

Naiade bedankt voor je reactie!
Vraagje maar wat is mot? Is dat een andere benaming voor turf??

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 19:47

hopkefamke schreef:
Wij zijn ongeveer 140 euro per maand kwijt aan 2 volwassen paarden Knipoog
Ze eten ongeveer een pak per dag dus 30 pakken per maand.
30 x 2,50 =75 euro
biks : 2 x zakken van 25 kilo. Ongeveer 20 euro per maand.
Wortelen. 2 x 3 zakken van 9 euro. Dus 18 per maand.
ongeveer 10 pakjes stro per maand. (we krijgen ook nog een aantal zakken zaagsel per maand gratis) dus 25 euro.
Kom ik op 138 euro per maand Knipoog
(nu heb ik de hoefsmid eens in de 3 maand enzo er nog niet bij)

Als ik alles zo teruglees dan komt dat aardig overeen met wat ik zelf had uitgerekend (ben blij dat dit zo is zou slordig zijn als het achteraf veel meer zou zijn).
Bedankt in ieder geval voor je reactie!

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 19:48

Iedereen die nu online is, ik ga zo weg (moeten op visite) maar stop vooral niet met reageren! Morgenvroeg ben ik weer even online om alles bij te lezen!
Prettige avond iederen Lachen

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 20:04

Als ik dit zo lees heb ik wel mazzel.
Huur van ons land per jaar 360 euro(via de gemeente)
Ik zeg er even bij dat het om 3 paarden gaat.
Ongv. 3 a 4 Grote rollen kuil per maand voor 9.50 per stuk(via een kennis van ons die is boer)
In de stal gebruik ik stro en zaagsel, stro kan ik krijgen via die kennis voor 2 euro per baal en zaagsel via mijn ma(die werkt in een tuincentr. en krijgt 40% korting) plospan heet dat geloof ik.
Verder heb ik een houtzagerij hier in de buurt waar ik 1x in de maand gratis zaagsel mag halen dit meng ik met plospan omdat het soms stoffig is.
Voor krachtvoer het zelfde ook 40% korting daar gebruik ik ongv.4 zakken van in de maand.
Het enige wat best prijzig is zijn de sloten die ik 1x in het jaar moet laten dreggen.
Maar verder valt het qua uitgaven heel erg mee, altijd nog goedkoper als op een manege of pensionstal.
Ik heb niet de kosten van DA en hoefsmid mee gerekent omdat je die ook hebt als je ergens anders staat.Ik denk zonder Da en H.smid dat ik ongv. 13 a 1400 euro per jaar kwijt ben.