kunnen paarden op een groot weiland staan zonder schuilstal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lutjehorsy

kunnen paarden op een groot weiland staan zonder schuilstal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 02:09

Ik heb 4 paarden, die ik op een groot weiland wil plaatsen, maar daar zit geen schuilstal bij. Deze kan ook niet geplaatst worden. Kunnen de paarden s'winters 24 uur per dag op dit weiland blijven zonder schuilstal? Zijn dekens dan noodzakelijk? Ze hebben allemaal een wintervacht. 1 paard alleen iets minder. Ik hoef niet bang te zijn voor vertrapping van het gras. Heb er ook een bak bij en het weiland is groot genoeg.
Kunnen jullie, bokkers, mij helpen met het beantwoorden van de vragen?

bergkraai

Re: kunnen paarden op een groot weiland staan zonder schuils

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 02:26

het zou wel kunnen maar ik zou er niet voor kiezen.. in ieder geval geen dekens opdoen! Ze moeten een goede wintervacht kunnen ontwikkelen tegen de kou..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 08:58

Kou is het probleem niet, daar kunnen ze prima tegen hoewel het wel veel energie kost om warm te blijven dus denk hieraan met voeren.
Wat wel een probleem is is teveel nattigheid.
Hoewel een paard in principe prima "waterdicht" is zal bij een lange koude regenperiode de huid toch gaan verweken met nare huidziekten als rainrot of mok tot gevolg.
Vooral als de weerstand iets minder is kan dit heel snel gaan en ben er niet zomaar weer van af.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 09:01

Je paarden kunnen gerust buiten blijven. Die van ons staan buiten in percies de zelfde omstandigheden.
Ik zou in ieder geval niet met dekens beginnen. Hun vacht is een prima bescherming.

marsi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 09:04

De mijne stónden buiten in precies dezelfde omstandigheden, maar ik heb ze binnen gehaald. Nou ja, mijn wei wordt wel helemaal vertrapt, dus dat is minder. Verder kreeg ik van alle voorbijgangers commentaar om die beestjes met zulk weer buiten te laten staan. Dus om te voorkomen dat ik de dierenbescherming op mn dag krijg (je weet het tenslotte nooit! Een schuilstal is namelijk eigenlijk verplicht!) heb ik ze toch maar binnen gehaald.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 09:18

Gewoon zonder deken gaat prima. Wel belangrijk dat er beschutting is van bijvoorbeeld een rij bomen of iets dergelijks. En bijvoeren natuurlijk met hooi of brok.
Zorgen voor water ook als het vriest is ook een belangrijk ding.
Paarden kunnen prima tegen koude en wind. Bij ons staan de oudere paarden die met pensioen zijn ook 24/7 buiten ze worden iedere dag gecheckt, ruim bijgevoerd. Er is een schuilstal maar die paarden staan daar nooit in.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 12:53

Kou is inderdaad geen probleem, maar nattigheid is vervelender. De meeste paarden willen op een gegeven moment toch wel eens droog staan of liggen. Vooral als het dagen en nachten achtereen regent, dan stellen ze een droog plekje erg op prijs. Schuilgelegenheid is dus belangrijk, al is het maar een afdakje. Als je land erg drassig is dan zou ik ook voor een plekje zorgen waar ze droge voeten houden.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 12:55

kun je er anders geen container stal neerzetten?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 12:58

marsi schreef:
Een schuilstal is namelijk eigenlijk verplicht!

Oh ja? Wie verplicht dat en waar is het te vinden?
Ik denk niet dat je daar achter kunt komen want het is namelijk onzin.

Ontopic: het kan wel, maar is er wel een plek om een beetje uit de wind te komen en kunnen ze altijd op een droge plek komen.
Verder is bijvoeren met veel hooi belangrijk om op temperatuur te blijven.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 13:00

marigold, dnek niet dat dart mag. Ik heb dat ook gewild en alles bij gemeente geprobeerd enm mag niet eens een schutting neertzetten,. bomen plaatsen kon wel, maar na 8 jaar heb je weer kapvergunning nodig om ze weg te krijgen, dus als land gepacht is moet ze daar ook rekening mee houden dat de pachter moeilijk over gaat doen

goed bijvoeren en toch proberen om andere plek te vinden met stal zou ik zeggen. ik heb ze nu ook s`winters ergens anders gestald, en om in de zomer in felle zon te laten staan zonder schaduw is ook niks.

Katriien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 13:02

Nee , je krijgt dan ook problemen met de dierenbescherming en terecht !
Jij zou ook niet altijd willen buiten staan hé !

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 13:10

Katriien schreef:
Nee , je krijgt dan ook problemen met de dierenbescherming en terecht !
Jij zou ook niet altijd willen buiten staan hé !

Mijn paard wel hoor, vindt ie heerlijk.
En nee, de dierenbescherming kan je echt niks maken. Gelukkig maar.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 13:13

Katriien, een paard is geen mens he!
mijn merrie heeft twee nachtjes binnen gestaan, omdat IK dacht dat ze het niet fijn vond in het natte weiland.
maar mooi dat ze er niks aan vond op stal, en de hele tijd stond te wachten tot ik haar eindelijk weer gewoon buiten zette!
een paard kan prima altijd buiten!
als je dus maar zorgt dat ze heel veel ruwvoer kunnen eten om van binnen uit warm te blijven.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 13:18

Ik vind dat een paard altijd beschut moet kunnen staan dus een stal, schutting of rij bomen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 13:22

Charos schreef:
Ik vind dat een paard altijd beschut moet kunnen staan dus een stal, schutting of rij bomen.

ja, dat zeker.
dat is echt wel nodig als ze buiten staan.

Mfokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 15:13

Aan de rand van het betreffende weiland staat een lange rij bomen. ook in het weiland zelf staat een grote boom.

@ Lynn_Nikita: Schuttingen zij duurzaam met de grond verbonden, dus onroerend. Een schutting plaats je met het doel om te laten staan (evenals een huis, een stal en zelfs een boom of een plant). Een container is echter niet duurzaam met de grond verbonden, en valt dus in een hele andere categorie, namelijk die van onroerende goederen.
Nu kan een gemeente moeilijk gaan doen over een container, maar dan stuur je ze toch gewoon een bezwaarschrift dat het roerend is? Doen ze dan nog moelijk, kun je nog wel verder gaan, maar dat is weer een andere discussie die niet in dit topic past.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 16:21

het kan absoluut wel , zeker als er een rand bomen langs het land is en in het land ook wat staat
je moet alleen zorgen dat ze altijd genoeg rwvoer hebben naast het gras om het kacheltje good te laten draaien
en of er dekens nodig zijn, dat is een kwestie van per paard bekijken
in principe zou het gewoon zonder dekens moeten kunnen
maar er zijn altijd uitzonderingen natuurlijk

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 17:25

Mfokken schreef:
Aan de rand van het betreffende weiland staat een lange rij bomen. ook in het weiland zelf staat een grote boom.

@ Lynn_Nikita: Schuttingen zij duurzaam met de grond verbonden, dus onroerend. Een schutting plaats je met het doel om te laten staan (evenals een huis, een stal en zelfs een boom of een plant). Een container is echter niet duurzaam met de grond verbonden, en valt dus in een hele andere categorie, namelijk die van onroerende goederen.
Nu kan een gemeente moeilijk gaan doen over een container, maar dan stuur je ze toch gewoon een bezwaarschrift dat het roerend is? Doen ze dan nog moelijk, kun je nog wel verder gaan, maar dat is weer een andere discussie die niet in dit topic past.

Ik heb hele discussie met gemeente over gehad, en kreeg het niet rond, hebben me hele bestemmingsplan laten zien, en mocht absoluut niks staan, ook niet iets wat verplaatsbaar was.
die schuttingen plaats ik ook illigaal, en plant er bomen omheen. na tijdje is de schutting onzichtbaar en kan je zelfs weghalen omdat de begoeing van struiken en bomen voldoende is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 20:57

In eerste instantie niet met dekens beginnen en zorgen dat ze continue voldoende hooi tot hun beschikking hebben.

margaretha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 22:07

Een vriendin van mij heeft haar paard (KWPN) in exact dezelfde omstandigheden staan. Helemaal onbeschut, en haar paard doet het er prima op. Wel wordt haar paard met extra krachtvoer bijgevoerd.

Mfokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 22:37

Lynn_nikita: Ik wil dit topic niet graag vervuilen Knipoog Maar als je interesse hebt, kun je wel even een PM sturen. Wil ik wel eens uitzoeken hoe het precies zit!

iedereen: Hmm, het moet dus gewoon te doen zijn. Zoals ik het nu begrijp, kan het gewoon, maar dan zonder deken en met altijd hooi aanwezig...

Miauwpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 22:55

Ik vind zonder schuilplaats niet kunnen, hoor. Dan toch zeker dekens. Een eigenaar van iemand in de privéstallen bij mij heeft ook een wei dat 'beschermd' is. Maar een schuilplaats mocht als het aan bepaalde voorwaarden voldeed.

En heb je geen andere keus? Ik zou zeker voor dekens zorgen Knipoog .

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 22:58

Je mag een schuilplaats die weg te rijden is of in ieder geval makkelijk te verplaatsen in principe overal neerzetten. Tegenwoordig hebben ze schuilplaatsen op wielen die je kunt laten zakken als het ware. Het ligt er wel een beetje aan wat voor paarden het zijn

Miauwpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 23:00

Ja, zoiets heb ik op mijn wei staan. Dat kunnen we zo weer wegrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 23:00

Hebben jullie een foto of een link van een website over dergelijke schuilplaatsen?