Heb endelijk een bak!!! Maar ook een probleem... (groen)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lutjehorsy

Heb endelijk een bak!!! Maar ook een probleem... (groen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 19:55

Ik en mijn vriend hebben eindelijk een nieuw weiland gevonden, die we een aantal maanden kunnen gebruiken. We zijn er vandaag een kijkje gaan nemen en nu blijkt dat er dus een rijbak aanwezig is. Een aantal jaren geleden hebben er ook paarden gestaan. Alleen de rijbak is niet in een goede conditie, veel gras en onkruid. Verder wel vrij droog, maar niet echt los zand. Hoe kan ik dit het beste oplossen? Mijn idee was om eerst de paarden er op te laten lopen, zodat het gras wat korter is en het zand misschien al wat losser is. Ik wil hierbij wel zeggen dat ik totaal geen ervaring heb met het onderhouden van een bak. Ik ben zelfs een rijbak niet gewend. Misschien hebben jullie verder nog ideeen en tips???

LiesR

Re: Heb endelijk een bak!!! Maar ook een probleem... (groen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 20:58

Als ik jou was zou ik je paard er niet op laten lopen want als hij dat gras dan op eet krijg hij ook veel zand binnen he.. dan krijgt hij misschien wel zandkoliek.. Je zal iemand met een tractor moeten vraag om de bak een keertje te slepen! Dat kan je het best regelmatig doen en in de zomer ook sproeien als het een tijdje niet geregend heeft!

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 20:59

of even met de cultivator erover heen.....
daarna slepen, en zomers veel gebruiken en af en toe onkruid spuiten....

naresha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 21:01

een super losse bak is ook niet alles hoor!..
ik zou als er echt 'gevaarlijk' onkruid in staat alles dood spuiten
en dan slepen of derlijken of idd de cultivator er over..

Lutjehorsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 22:34

Dana01 schreef:
of even met de cultivator erover heen.....
daarna slepen, en zomers veel gebruiken en af en toe onkruid spuiten....

Maar ik heb zelf geen cultivator en het is ook niet mogelijk om hem te lenen van iemand. Er kan ook geen trekker door de toegangspoort, er zit namelijk hekwerk om heen. En mag ook niets eruit halen! het land huur ik namelijk. Misschien nog een ander idee?

Bedankt voor de reacties!!!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 23:41

jammer dat er geen trekker in kan, misschien kun je je paardje voor een sleep spannen ?? succes er mee!

Lutjehorsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 23:49

geen van mijn paarden kunnen daarachter en heb ook overigens niet de beschikking over een sleep. More suggestions?
In ieder geval bedankt!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 23:52

Los zand erover?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 23:54

Misschien iemand met een minitractor lief aankijken? Plaats een advertentie op marktplaats of er iemand bij je in de buurt tegen een vergoeding de bak wil slepen/cultivatoren

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 10:53

en anders met een hark aan de gang gaan o.i.d Je bent dan wel lang bezig en het resultaat is ook minder

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 10:55

dan zou ik inderdaad wachten tot het voorjaar, en dan onkruid gaan spuiten.....de meeste verdelgingsmiddelen zijn groeimiddelen, en werken nu dus niet

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 11:03

Maar ik heb zelf geen cultivator en het is ook niet mogelijk om hem te lenen van iemand. Er kan ook geen trekker door de toegangspoort, er zit namelijk hekwerk om heen. En mag ook niets eruit halen! het land huur ik namelijk. Misschien nog een ander idee?

Bedankt voor de reacties!!![/quote]

Ik zou toch met de eigenaar overleggen het is ook een investering voor hem als die bak opgeknapt wordt ( opjou kosten) Tegen wat vergoeding wil iemand in de buurt vast wel helpen. Als het betekend dat je een klein beetje moet aanpassen om dingen beter te maken lijkt het mij zeer vreemd als hij niet mee wil werken.

Als er geen hek in zit hoe wil je dan in de bak komen?. Hoe is hij in het verleden onderhouden dan?.

Je zou met de hand kunnen gaan harken iedere dag een stukje. Goed kijken naar gaten en slechte plekken. Gras eruit halen enz... Is wel wat werk maar dan heb je wel wat.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 11:18

Wat mag je er niet uit halen? Het onkruid niet? K zou dat een beetje vreemd vinden...

Hier een knap-de-bak-op-met-de-hand-plan: (het is wel een goed weers plan).

-begin met het eruit trekken van het onkruid. Pak ze zo dicht mogenlijk bij de grond vast en trek rustig, dan krijgt je de wortels mee. GRAS KAN NIET OP DEZE MANNIER!
-Gras haal je weg met een schepje, onge 5 cm diep graven, 2cm eromheen.
-Als je dit gedaan hebt dan spuit je onkruidverdelger er overheen. Houd er wel rekening mee dat je je paarden er dan niet los kan laten lopen de komende tijd.
-Dit laat je een weekje zo liggen, en je hoopt op een kleine regenbui.
Daarna ga je met een hark de hele bak door. Probeer de hark goed diep en de grond te streken, zodat je echt veel los haalt.

Het is even werk, dat geef ik toe, maar het resultaat mag er wezen.

Dealer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 13:52

Lutjehorsy schreef:
Ik en mijn vriend hebben eindelijk een nieuw weiland gevonden, die we een aantal maanden kunnen gebruiken.

Het is maar voor een paar maanden en je mag er niets aan doen..
Dan doe je er toch niets aan en ga er gewoon in rijden.
Je paarden lopen er vanzelf wel een soort hoefslag in.
Wel eerst goed controleren op stenen ed.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 14:35

Ik zou niet de paarden erop zetten, dan krijgen ze denk ik teveel zand bij het gras naar binnen. Lachen

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 14:37

wij hadden een paddock waar precies het zelfde in was. Wij hebben het grotere onkruid er zo uit getrokken, en toen hebben we er paarden ingezet en nu is er in de hele paddock geen onkruid meer te zien. dus na verloop van tijd gaat dat wel weer weg.

IloveHaffies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 15:02

OemmiejO schreef:
Ik zou niet de paarden erop zetten, dan krijgen ze denk ik teveel zand bij het gras naar binnen. Lachen

Nee!! Dit moetje echt niet doen hoor. Want het is echt supergevaarlijk als ze zand binnen krijgen
Boos!
Maar gelukkig ben juh dit ook niet van plan ofwel ??

Mfokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 15:06

Citaat:
Ik zou toch met de eigenaar overleggen het is ook een investering voor hem als die bak opgeknapt wordt ( opjou kosten) Tegen wat vergoeding wil iemand in de buurt vast wel helpen. Als het betekend dat je een klein beetje moet aanpassen om dingen beter te maken lijkt het mij zeer vreemd als hij niet mee wil werken.

Als er geen hek in zit hoe wil je dan in de bak komen?. Hoe is hij in het verleden onderhouden dan?.

Je zou met de hand kunnen gaan harken iedere dag een stukje. Goed kijken naar gaten en slechte plekken. Gras eruit halen enz... Is wel wat werk maar dan heb je wel wat.

Eigenaar is op dit moment een bouwgroep die, je raadt het al, dat mooie weiland omtoveren tot een woonwijk. Totdat ze beginnen kunnen wij het weiland gebruiken. Voor de eigenaar zal het dus helaas geen investering zijn, aangezien het allemaal toch weggaat.

Er staan al een tijdje geen paarden meer in (nieuwe eigenaar heeft het laten verwaarlozen en heeft het dus nu verkocht aan de bouwgroep.), vandaar ook dat er echt bijna alleen maar gras in staat.
Er zit wel een hek in de bak, deze is echter niet groot.

Vjestagirl schreef:
Hier een knap-de-bak-op-met-de-hand-plan: (het is wel een goed weers plan).

-begin met het eruit trekken van het onkruid. Pak ze zo dicht mogenlijk bij de grond vast en trek rustig, dan krijgt je de wortels mee. GRAS KAN NIET OP DEZE MANNIER!
-Gras haal je weg met een schepje, onge 5 cm diep graven, 2cm eromheen.
-Als je dit gedaan hebt dan spuit je onkruidverdelger er overheen. Houd er wel rekening mee dat je je paarden er dan niet los kan laten lopen de komende tijd.
-Dit laat je een weekje zo liggen, en je hoopt op een kleine regenbui.
Daarna ga je met een hark de hele bak door. Probeer de hark goed diep en de grond te streken, zodat je echt veel los haalt.

Het is even werk, dat geef ik toe, maar het resultaat mag er wezen.

Bedankt! Veel werk geeft niet (liever licht werk natuurlijk Knipoog ). Ze is allang blij dat ze een bak heeft Knipoog

pubelia schreef:
wij hadden een paddock waar precies het zelfde in was. Wij hebben het grotere onkruid er zo uit getrokken, en toen hebben we er paarden ingezet en nu is er in de hele paddock geen onkruid meer te zien. dus na verloop van tijd gaat dat wel weer weg.

Je hebt dus ook de paarden een beetje laten grazen van het overige gras dat nog aanwezig was?

P.S. Auteur is de vriend uit FP

amazoneken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 15:07

zeker je paarden er niet opzetten! Vraag er anders iemand bij die je meer info er kan over geven of leg er nieuw zand in Haha!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 16:24

gewoon het grove spul eruit trekken , eventueel grof harken (harken, mensen wat heb ik dat veel moeten doen vroeger Tong uitsteken )

en gaan , wat gron of gras in de bak is geen probleem
en zand is niet gelijk een drama
hoeveel paarden stana er niet in de winter dag en nacht op een zand paddock waar ze ook gewoon hun ruwvoer krijgen?

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 16:29

Je kunt een cultivator of een minitractor huren bij Boels Bo-rent weet echter niet wat het kost. De cultivator wat ik gehuurd heb was niet veel breder dan een paard. Ik rij in een bak waar ik het gras gewoon heb laten groeien. Een losse bak is daarbij niet altijd nodig. Soms doe ik de hoefslag met de freese wat losser maken. Succes

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 16:30

gewoon omploegen Knipoog

Lutjehorsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 20:35

onkruidverdelger spuiten is voor mijn niet haalbaar, want ik wil namelijk mijn paarden er 1 februari op hebben lopen. Ik wil het ook niet riskeren om gif in hun "leefgebied" te spuiten! Vind ik persoonlijk een beetje riskant. Wegens omstandigheden past huren van een cultivator niet in mijn kosten plaatje jammer genoeg. Dus hoop het toch goedkoop te houden. ook al is paarden houden en de hobby zelf erg duur:p

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 20:41

Gewoon lekker met de hark erdoor. Dan een paar keer rijden en het komt vast goed Lachen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 22:12

Waar die van mij nu staat stond ook flink onkruid in de bak , allerlei (hoge!) planten , vanalles en nog wat dat uit tuintjes overgewaaid was , stukken gras... heb eerst alle grote planten en sprieten eruit getrokken met de hand , zodat al het rare spul weg was. Het gras en stukken riet (eetbaar spul) heb ik laten staan. Rena erop , week later ook haar 2 nieuwe weidematen erop , en nu ziet de bak er alweer heel netjes uit. Dat laatste beetje gras dat knabbelen ze een stukje weg en de rest lopen ze wel weg.

Bak is gewoon open , ze kunnen op het erfje bij de stal , in de bak en in de wei , ze kiezen zelf waar ze lopen dus staan er niet eens de hele dag in , gaat best snel , ze staan er nu 2 maanden zo.