Vraagje over het houden van een paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PatriciaV

Vraagje over het houden van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 19:37

Hey,

ik hoop dat dit het goede forum is voor mijn vraag

ik vroeg me af omdat ik heel misschien ooit een paard wil kopen wil ik natuurlijk eerst weten wat de kosten er om heen allemaal zijn, dus mijn vraag:

Wat kost het voer voor 1 paard ongeveer per maand, en wat zijn de andere kosten allemaal zoals dierenarts enzo?

ik hoop dat jullie mijn kunnen helpen. Alvast bedankt Lachen

Marrepar

Re: Vraagje over het houden van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 19:44

Pfoee, hier zijn echt al teveel topics over. gebruik de zoekfunctie eens Knipoog

_Rosanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 19:53

hhm,, zijn er wel veel ja nou dierenarts licht er aan!
stalkost bij ons 270(met allens) (De Nieuwe Heuvel dan noem ik ook wat;))
onse ouwe stal 150 (met allens)
Zonder hooii strooi voer enzow 80
het lichter allenmaal aan Bloos Haha!

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 20:00

PatriciaV schreef:
Hey,

ik hoop dat dit het goede forum is voor mijn vraag

ik vroeg me af omdat ik heel misschien ooit een paard wil kopen wil ik natuurlijk eerst weten wat de kosten er om heen allemaal zijn, dus mijn vraag:

Wat kost het voer voor 1 paard ongeveer per maand, en wat zijn de andere kosten allemaal zoals dierenarts enzo?

ik hoop dat jullie mijn kunnen helpen. Alvast bedankt Lachen

De meeste stallen zijn tussen de 100 en 250 euro per maand..
De Hoefsmid ( omde 4/6 weken ) ongeveer tot de 100 euro vaak (ligt er aan wat er moet gebeuren en groote paard/pony)
De ontworming ( Om het jaar (half jaar) eigen keuze) is ongeveer tussen de 25 /45 euro.
De tandarts (Kan om de 2 jaar of als het nodig is) Geen idee rond tussen de 50 en 100 in volgens mijn
De veearts ligt er aan waar voor bezoekje vaak 25 euro en kijken voor mankheid en daar iets voor geven vaak rond de 100 euro(Inclusief de medicijnen)
Groetjes Jessica

PatriciaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 20:04

kj bedankt allemaal, zijn er nog meer mensen die nog iets anders erover kunnen zeggen misschien? bijv. als je een pony hebt van rond de 1.55 ofzo en je hebt een voer zak van 20 kg, hoelang doe je daar dan ongeveer mee?

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 20:37

PatriciaV schreef:
kj bedankt allemaal, zijn er nog meer mensen die nog iets anders erover kunnen zeggen misschien? bijv. als je een pony hebt van rond de 1.55 ofzo en je hebt een voer zak van 20 kg, hoelang doe je daar dan ongeveer mee?

Ja tuurlijk
Je moet beetje rekening mee houden tot de 3 jaar moet een paard voldoende voer hebben zo dat ze kunnen groeien
Boven de 20 ook en als ze drachtig zijn ook
JE moet het ook combineren met weiland eventuweel ik gaf mijn pony van 1,56 altijd 1,5 kilo gaf s'ochtens en s'avonds en smidags gewoon slober of een wortel en appel met 1 handje bix en als die opland stond geen of alleen somers.
Ik deed er vaak tussen de 1 á 2 maanden mee.

Meer vragen??

_Rosanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 21:20

wij doen met 2 zakken muslie en bix 1 week mee Bloos
voor 3 paarden 2x per dag voer! hele schep! (muslie en bix is samen gemikst)
en dan krijgen ze nog een hele baal hooi per dag in de zomer minder er staat nu geen gras!

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 22:53

Je kunt denk ik het beste even via de zoekmachine zoeken, er zijn hier idd al veel topics over. Lachen

PatriciaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 13:38

OemmiejO schreef:
Je kunt denk ik het beste even via de zoekmachine zoeken, er zijn hier idd al veel topics over. Lachen

sorry maar ik heb gekeken en kon zo snel niks vinden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 02:59

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 10:10

Het ligt er ook een beetje aan hoe je je paard houdt.

Ik heb mazzel dat ik bij een kennis maar 25 euro per maand per paard betaal, ik koop wel zelf mijn hooi, maar dat heb ik alleen in de winter nodig. Ze staan 24.7 buiten.

Bekappen doe ik zelf en de VA komt maar één keer per jaar langs voor de inentingen.
Verder voer ik geen biks bij, alleen pavo summerfit koeken. In één doos zitten 24 koeken, dus daar doe ik ongeveer een maand mee. Dat kost 10 euro per doos.

Dus ongeveer 35 euro per maand in de zomer en 80 euro in de wintermaanden (door het hooi). Verder huur ik in de winter de binnenrijhal aan de overkant dat is nog het duurste Haha! 75 euro per maand.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 11:08

Het ligt er helemaal aan , waar zou je het dier neerzetten (kosten van stallen / weiland bij jou in de buurt) , wat ga je er mee doen , wat voor soort-merk voer ga je erin stoppen , wat kost hooi en stro e.d. bij jou in de buurt , ga je het dier elke 6 weken laten beslaan of laat je eens in het half jaar een natuurlijk bekapper komen.... enz. enz. enz.

De ene persoon heeft 25 euro kosten per maand , de ander 500... wormenkuur sowieso elke 2-3 maanden , 1x per jaar enten , heb je pech dan heb je een paard dat iets krijgt waardoor je veearts kosten hebt van 50 euro tot honderden euro's of meer , afhankelijk van wat het is.

kusjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 11:13

*volgt dit eventjes Haha! *

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 11:16

Het is idd. per paard verschillend,en ook ligt het eraan wat je met je paard wil,en hoe je ze onderhoud.
Op stal of op de wei,
doe je wedstrijden of rij je recreatief,
train je vaak of rij je af en toe,
heeft je paard ijzers of niet,
staat je paard op stro of op zaagsel.

Er zijn zoveel dingen die per paard (of eigenaar) verschillen,dat kan niemand echt presies voor je uitrekenen,dat moet je een beetje inschatten naar aanleiding wat je met je paard van plan bent.

Een paard op stal zal al snel over de 200 euro komen per maand,en een paard op de wei onder de 100 euro per maand.
(dit is een indicatie,ik zeg niet dat alle paarden op stal 200 euro kosten,en dat alle paarden op de wei 100 euro kosten)

lianne16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 13:47

Ligt er natuurlijk ook aan wat voor'n pony en waar je 'm houd...

Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 14:36

Hangt van verschillende dingen af.

PatriciaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 18:12

oke, thanks allemaal, nu ik dit zo lees denk ik dat ik toch nog maar een paar jaartjes wacht voor ik een paard/pony koop, want zoveel geld heb ik niet:S Lachen maarja dat had ik ook wel verwacht Clown

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 23:33

PatriciaV schreef:

(rond de 1.55 heb je een paard)

Hangt helemaal van je gebruik van je paard af. Die van mij is 1.50 en krijgt een halve kilo brok per dag. Dit omdat ze anders niet te houden is. Maar ja, ik heb een sober ras (Fjord, zie profiel) dus die behoeven in principe niet veel. Een ander paard kan 2 kilo per dag eten. Voer zit bij mij bij m'n stalling in, net als stro, kuil, water, licht, stroom enz enz enz. Stalling is 225 ero per maand, 2700 euro per jaar

Mijn fjord word wel intensief gereden. 6 dagen in de week loopt ze 3 kwartier tot een uur (wat in vergelijking tot de andere paarden bij ons veel is). Daarom krijgt ze ook een halve schep muesli per dag, als ze meer gelopen heeft natuurlijk ook meer. Kosten 10 euro per zak, ongerveer een zak per maand. 120 euro per jaar

Hoefsmid komt 1x per 8 weken en kost me nog geen 20 euro per keer (alleen bekappen, ze loopt blootvoets). Als ik haar ooit weer op ijzers zet kost het me ongeveer 50 euro per keer. 120 euro per jaar

Wormen kuren doe ik zomers iedere 6 weken, 's winters iedere 10 weken (ongeveer). Voor volgend jaar heb ik een compleet paket voor het hele jaar voor 55 euro.

Enten 1x per jaar is ongeveer 20 euro, maar dat zal meer worden omdat ze niet gelijk met de rest geënt word.

De tandarts komt 1x per jaar, ongeveer 40 euro.

Les, 1x in de week, 80 euro in de maand. 960 euro per jaar

Zomers jeuk weg spul, 10 euro per fles, 3 flessen per zomer. 30 euro per jaar

Zomers muggen weg spul, 3 euro per fles, 10 flessen per zomer. 30 euro per jaar

Extra spulletjes (vaseline, acederm, schaar, nieuw halster, longeersingel, haarlak, vervanging van een borstel) ong 200 euro per jaar.

Opgeteld (ik wil dit niet weten) Kom ik op 4275 euro per jaar uit. Hierin ga ik er van uit dat ze gezond blijft, er geen dierenarts hoeft te komen, ik nooit de trailer gebruik, m'n zadel en hoofdstel heel blijven, rijden goed genoeg gaat voor 1x in de week les enz enz enz...

Per maand is dit dus (er vanuit gaande dat alle kosten gelijkmatig over het jaar verdeeld zijn) 356,25 per maand uit

Duur geintje dus.

PatriciaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 18:02

Dit is helemaal een goed over zicht, en inderdaad komt het er op neer dat het duur is ja, en aangezien ik bij een bollenboer werk zal ik eerst nog 5 jaar moeten sparen om misschien eerst het paard zelf aan te schaffen en dan nog wat onderhoud te kunnen betalen dus zal ik het paard maar niet kopen om slechte verzorging te voorkomen:)