ervaringen met HIT actiefstal gezocht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shaolanneke

ervaringen met HIT actiefstal gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-06 21:59

de titel zegt het al....ik zoek mensen die hun paard in de zgn. actiefstal hebben staan! Bij ons op het stal komt, als alles goed gaat, in de loop van 2007 zo'n stal. Ik ben in Arnhem wezen kijken en erg enthousiast!

Wel ben ik benieuwd naar paardeneigenaren die hun paarden op deze manier stallen en naar hun ervaringen en evt. problemen waar ze tegenaan liepen!

voor meer info zie

http://www.actiefstal.nl

Esther

Re: ervaringen met HIT actiefstal gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 22:31

Mijn paard staat niet op een actief stal maar wel ongeveer hetzelfde.
Hij loopt 24/7 in de kudde, ze gaan overdag op de wei en 's nachts in de loopstal met uitlooppaddock.
Bij ons ligt er gewoon op verschillende hooi/voordroog in de stal en paddock, dat gaat niet met een voermachine.
Paarden die krachtvoer bijgevoerd krijgen worden even apart gezet om te eten.
En ze kunnen kiezen of ze op het beton of in het sto lopen/staan/liggen in de stal/paddock, er liggen niet van die matten.
En ze komen overdag op de grote wei met bomen en struiken als natuurlijke beschutting. In Arnhem staan de paarden volgens mij alleen op zand en niet in de wei. Weidegang vind ik naast groepshuisvesting ook erg belangrijk.

Mijn paard heeft het in ieder geval naar zijn zin bij deze stal. Hij heeft ook een aantal vrienden waar hij vaak bij staat, zelfs een paard die bij hem staat te waken als hij slaapt.
Voordeel is dat de paarden veel beweging krijgen, lekker met elkaar kunnen spelen en lekker paard kunnen zijn. De paarden zien er allemaal tevreden uit. De staleigenaar heeft nog geen koliekgevallen gehad op stal en hoefproblemen heb ik nog niet meegemaakt.

Af en toe zit Mega wel wat onder de schrammen, moet hij maar minder hard spelen en daar niet de belg voor uitzoeken... Voor mij telt dat hij het naar zijn zin heeft en lekker vrolijk is.

Zie ook de link in mijn onderschrift.

sjuutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 23:06

shaolanneke schreef:
de titel zegt het al....ik zoek mensen die hun paard in de zgn. actiefstal hebben staan! Bij ons op het stal komt, als alles goed gaat, in de loop van 2007 zo'n stal. Ik ben in Arnhem wezen kijken en erg enthousiast!

Wel ben ik benieuwd naar paardeneigenaren die hun paarden op deze manier stallen en naar hun ervaringen en evt. problemen waar ze tegenaan liepen!

voor meer info zie

http://www.actiefstal.nl

Mijn paard staat op zo'n soort manier. Het bevalt mij erg goed en het komt de conditie ten goede. Mijn paard is erg sociaal en in onze (kleine) kudde waken ze om en om en kan de ander dutten. Ze lopen hele afstanden naar de waterbak, de rijbak (paddock) en de achterin gelegen weide en of schuilstal. Mijn paard kan, als hij wil, gebruik maken van de schutstal maar hij kiest ervoor om liever bij de anderen te blijven in de achterste weide, zijn keus.

Het enige "nadeel" wat ik nu heb ondervonden is dat hij een zwakke plek had door een kreupelheid en dat die net (bijna) genezen was maar Kiran heeft heerlijk lopen dollen met een weidegenoot en is nu dus weer kreupel. In die zin denk ik dat het wel lastiger is om een paard, waarmee je wedstrijden wilt gaan rijden, heel te houden. Maar voor mij weegt dat niet op tegen het plezier wat de paarden onderling met elkaar hebben!

Waarschijnlijk zal ik enorm balen op het moment dat we wedstrijdklaar zijn en hij ineens weer kreupel is doordat hij heeft lopen donderjagen, anderszijds hoop ik dat hij sterk genoeg is/wordt dat hij wel tegen zo'n stootje kan!
Dit is wat mij betreft de ideale situatie en benaderd de meest natuurlijke manier om een paard te huisvesten.

In de echte Hittacktief stallen zou je paard een chip moeten hebben voor de voerstations of een halsband, dat zou ik wel heel vervelend vinden. Wij halen het paard wat extra moet eten er gewoon even uit en voeren het dan bij. Komt het direct weer even (extra) in handen!

Groetjes, Susan

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 10:34

In de laatste Vrijruiter (uitgave van de Nederlandse Vereniging voor Vrijetijds Ruiters) stond een heel artikel over de Hit actief stal, met ervaringen van diverse mensen die in zo'n stal stonden. Misschien kun je dat nummer aanvragen bij de NVVR? Het emailadres is nvvr@nvvr.info

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 16:41

bedankt voor jullie reacties.

Die chip, ach ja ze is nu toch ook gechipt en ondervind er geen hinder van, je kan overigens kiezen tussen een band en een chip.

Mijn paard is stress en koliekgevoelig, het zou voor haar ideaal zijn zo'n actiefstal.
Ik rij wedstrijden, en zomers staat ze gewoon de hele dag op het land. En idd soms komt ze er kreupel vanaf. Maar ik vind het geen doen om haar op stal te houden omdat ik zonodig wedstrijden met haar wil rijden. Ze kan best tegen een stootje, en als ze dan een keertje kreupel is is het jammer, maar ze heeft wel lekker buiten gestaan. In het buitenland zijn er (ik meen Duitsland?) grand prix ruiters die hun paarden ook op deze manier houden, de prestaties zijn duidelijk verbeterd. Ook omdat de paarden in hun koppie veel blijer waren.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 19:20

Ik hoop binnenkort eens te gaan kijken bij Mansour in Arnhem om te kijken hoe die bodemroosters in de praktijk werken omdat wij hier erg last van diepe modder hebben.

Ik heb de lange looproutes toegepast en afstanden tussen schuilstal/water en hooi en gras. Dat bevalt heel goed omdat ik merk dat de conditie van mijn pony echt merkbaar verbeterde, maar onze (veen op zand)grond kon het intensieve heen en weer geloop niet aan en is helemaal stuk gelopen, wat verhoogde kans op blessures, mok én kletspoten voor de eigenaren oplevert Schijnheilig

Heb je van te voren gebeld/gemaild of je langs kon komen Shoalanneke? En hoe lag de bodem van de actiefstal erbij?

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 19:33

ik ben bij de maesberg geweest http://www.demaesberg.nl, samen met de eigenaren van de stal waar ik sta. Ben dus niet bij Mansour geweest.

Ik was in eerste instantie toen ik ervan hoorde enthousiast maar wel met vraagtekens, ben dus in real life eens gaan kijken. En die paarden staan er zo heerlijk rustig bij! Ze zagen er ook allemaal heel goed uit, allemaal heel relaxed. Sommige stonden te eten, andere waren aan het spelen, weer andere lagen te slapen in de rustruimte. Echt supergaaf om te zien.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 22:24

Godsiedorie.. Er is een bokker die dr paard daar heeft gestald.
Ik ga even voor je zoeken. Ja

Mijn vader is ook helemaal lyrisch over de activ stallen. Wellicht dat wij ook nog eens die kant op gaan als we uitbreiden.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 22:27

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 12:51

Bedankt, ik zalbinnenkort eens mailen, we gaan eind januari een weekend richting Arnhem dus dan zouden we misschien even langs kunnen rijden...