Huertecilla schreef: Regen is een heel ander punt en normaal geen probleem.
Die van mij staan nu drijfnat in de wei met een prachtig nat klassiek-schabrack profiel van natte vacht waar het water van dekharen naar de zijkant afloopt. Borst en vooral de buik (de fermenteerkachel) zijn lekker comfie droog.
Als de paarden zich na de bui uitschudden staat het haar al heel aardig doorgelucht overeind en de wollige ondervacht is zelden (wil niet schrijven nooit, maar van regen heb ik die bij míjn paarden nog nooit doorweekt gezien) nat en nooit plat.
In het verleden was regen ook nooit een probleem, maar ik krijg toch sterk de indruk dat leeftijd dingen veranderd, dus dan verander ik maar braaf mee. Goed beschouwd is het ook niet helemaal onlogisch dat ze dieper in haar vacht nat wordt, ze is de laatste jaren schraler dan in haar jonge jaren (toen was ze behoorlijk gezet), dus als ze vanwege koude regen de vacht gaat opzetten kan er water tussen komen. Ze heeft niet meer de spekreserves van vroeger om voor die kou te compenseren. En voor de duidelijkheid, dit gaat niet over een buitje regen, maar over die dagen regen van een week of twee geleden. Ze gaat 's morgens vroeg naar buiten en komt dan weer om een uur of 5 binnen en na zo'n regendag was 's avonds de (onder)vacht nog niet droog en trok ze haar rugspieren nog steeds naar beneden.
Huertecilla schreef:Door de DRUK onder het zadel wordt de lucht uit de vacht weggeperst en door het zout van het zweet droogt die ondervacht na het rijden luchtloos plat op.
Maar goed, NOGmaals, dit topic gaat niet over wel-geen dekens. WEL over het fluffy maken van met name de wollige ondervacht, het weer luchtig maken van de onder het zadel platgedrukte bezweette vacht.
In het zand rollen helpt ook, maar dan moet je wel zand voor handen hebben....
Huertecilla schreef:Wat in oudere boeken staat is het met stro OPwrijven. Daar is later door het natte-apen-effect, het overnemen van onbegrepen informatie, droogwrijven van gemaakt maar wie dit daadwerkelijk eens geprobeerd heeft weet dat een beetje bezweet paard daar echt niet droog mee te krijgen is. Wat het wél vlot doet is... jep, weer lucht in de vacht brengen
Och ja, dat staat er inderdaad in. Nut daarvan is trouwens tweeledig, het is ook een massage na het rijden. En ja, ik heb dat ook wel toegepast, tegenwoordig vind ik eerst laten rollen en later naborstelen ook een goede methode.