VACHTverzorging voor 24-7 paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

VACHTverzorging voor 24-7 paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-06 00:36

Ik ben er om 20.00 nog even Arabella uit de wei gaan roepen om haar lekker fluffie te maken voor de nachtelijke vorst hier.

Vandaag heb ik een nogal rappe rit gemaakt met haar en ze was drijfnat geweest. Warm-down, uitdraven, thuis even masseren, etc. Ze was ook volledig droog voor zonsondergang.
Het punt is echter dat haar vacht dan wel keurig droog is, maar ook plat ligt en DAT isoleert niet Pling

Toen ze uit de wei bij me kwam voelde ze lekker warm aan. SLECHT NIEUWS = uitstraling = energieverlies. Ofwel ze staat voor de vogeltjes te stoken.
Na wrijven, uitborstelen en opborstelen had ze alle lucht die er maar in kan tussen de haren Haha!
Toen ze weer terug de wei instapte voelde haar vacht KOEL = isolatie OK dan!

Als ik ze morgenochtend vroeg vers stro en hooi ga brengen staat Arabella met de witte rijp op de rug. Het beste bewijs van de isolatie.

Ik realiseerde me vanavond dat ik dit eigenlijk nergens gelezen heb. Vandaar dit topic. Droog is leuk, maar niet de crux. Vergeet niet de plat opgedroogde zweetvacht van jouw paard even fluffie te maken voor het de nachtvorst buiten de vacht moet houden Pling

HC

Waratje

Re: VACHTverzorging voor 24-7 paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 14:16

Ja, daarom heb ik nu toch voor de regen in de winter een regendeken gekocht. Met natte en dus platte vacht kreeg ze teveel kou op haar rug- en kontspieren en daar had ze duidelijk last van. Ik heb ook al jaren de gewoonte om na het drogen van een zweetvacht even na te borstelen om het los te halen. Heb me alleen nooit gerealiseerd dat dat nergens in de boekjes staat. Staat dat echt nergens? Raar eigenlijk.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-06 15:01

Waratje schreef:
Ja, daarom heb ik nu toch voor de regen in de winter een regendeken gekocht. Met natte en dus platte vacht kreeg ze teveel kou op haar rug- en kontspieren en daar had ze duidelijk last van. Ik heb ook al jaren de gewoonte om na het drogen van een zweetvacht even na te borstelen om het los te halen. Heb me alleen nooit gerealiseerd dat dat nergens in de boekjes staat. Staat dat echt nergens? Raar eigenlijk.

Jammer dat dit gelijk naar dekens verschuift. Dat is het onderwerp niet.

Regen is een heel ander punt en normaal geen probleem.
Die van mij staan nu drijfnat in de wei met een prachtig nat klassiek-schabrack profiel van natte vacht waar het water van dekharen naar de zijkant afloopt. Borst en vooral de buik (de fermenteerkachel) zijn lekker comfie droog.
Als de paarden zich na de bui uitschudden staat het haar al heel aardig doorgelucht overeind en de wollige ondervacht is zelden (wil niet schrijven nooit, maar van regen heb ik die bij míjn paarden nog nooit doorweekt gezien) nat en nooit plat. Door de DRUK onder het zadel wordt de lucht uit de vacht weggeperst en door het zout van het zweet droogt die ondervacht na het rijden luchtloos plat op.

Maar goed, NOGmaals, dit topic gaat niet over wel-geen dekens. WEL over het fluffy maken van met name de wollige ondervacht, het weer luchtig maken van de onder het zadel platgedrukte bezweette vacht.

Wat in oudere boeken staat is het met stro OPwrijven. Daar is later door het natte-apen-effect, het overnemen van onbegrepen informatie, droogwrijven van gemaakt maar wie dit daadwerkelijk eens geprobeerd heeft weet dat een beetje bezweet paard daar echt niet droog mee te krijgen is. Wat het wél vlot doet is... jep, weer lucht in de vacht brengen Pling

HC

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-06 17:41

Huertecilla schreef:
Die van mij staan nu drijfnat in de wei met een prachtig nat klassiek-schabrack profiel van natte vacht waar het water van dekharen naar de zijkant afloopt. Borst en vooral de buik (de fermenteerkachel) zijn lekker comfie droog.

Het regent hier nu ijswater. Wij zitten op 750 meter hoogte en in ons uitzicht ligt de sneeuw boven de 900. De berg waar we uit het keukenraam op uitkijken is helemaal wit!
Het is erg onwaarschijnlijk dat morgenochtend de paard niet in een witte wei staan. Ik ga ze nu maar een extra baal brengen.

HC

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 12:25

Huertecilla schreef:
Regen is een heel ander punt en normaal geen probleem.
Als de paarden zich na de bui uitschudden staat het haar al heel aardig doorgelucht overeind en de wollige ondervacht is zelden (wil niet schrijven nooit, maar van regen heb ik die bij míjn paarden nog nooit doorweekt gezien) nat en nooit plat.

In het verleden was regen ook nooit een probleem, maar ik krijg toch sterk de indruk dat leeftijd dingen veranderd, dus dan verander ik maar braaf mee. Goed beschouwd is het ook niet helemaal onlogisch dat ze dieper in haar vacht nat wordt, ze is de laatste jaren schraler dan in haar jonge jaren (toen was ze behoorlijk gezet), dus als ze vanwege koude regen de vacht gaat opzetten kan er water tussen komen. Ze heeft niet meer de spekreserves van vroeger om voor die kou te compenseren. En voor de duidelijkheid, dit gaat niet over een buitje regen, maar over die dagen regen van een week of twee geleden. Ze gaat 's morgens vroeg naar buiten en komt dan weer om een uur of 5 binnen en na zo'n regendag was 's avonds de (onder)vacht nog niet droog en trok ze haar rugspieren nog steeds naar beneden.

Huertecilla schreef:
Door de DRUK onder het zadel wordt de lucht uit de vacht weggeperst en door het zout van het zweet droogt die ondervacht na het rijden luchtloos plat op.

Maar goed, NOGmaals, dit topic gaat niet over wel-geen dekens. WEL over het fluffy maken van met name de wollige ondervacht, het weer luchtig maken van de onder het zadel platgedrukte bezweette vacht.

In het zand rollen helpt ook, maar dan moet je wel zand voor handen hebben.... Knipoog

Huertecilla schreef:
Wat in oudere boeken staat is het met stro OPwrijven. Daar is later door het natte-apen-effect, het overnemen van onbegrepen informatie, droogwrijven van gemaakt maar wie dit daadwerkelijk eens geprobeerd heeft weet dat een beetje bezweet paard daar echt niet droog mee te krijgen is. Wat het wél vlot doet is... jep, weer lucht in de vacht brengen Pling

Och ja, dat staat er inderdaad in. Nut daarvan is trouwens tweeledig, het is ook een massage na het rijden. En ja, ik heb dat ook wel toegepast, tegenwoordig vind ik eerst laten rollen en later naborstelen ook een goede methode.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 14:33

Ik heb dat idd ook nooit ergens gelezen , maar doe het wel vanuit hetzelfde inzicht.

Maar bij Rena dan vaak ook dat ze in de modder ligt te rollen en idd zo'n slecht onderhouden nepbontschabrakjes patroon heeft van die harde punten haar allemaal *LOL*

Ik borstel dat dan ook even uit en fluffy zodat de vacht weer kan werken.

Aan de andere kant geeft dat harde haar misschien wel een soort schildje , maar het "leven" is er uit en als het flink nat wordt heb je daar ook weinig meer aan , dus ik kies toch maar voor opborstelen.

Idd zeker als het van die platte plakvacht is van onder het zadel Ja

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-06 14:56

pmarena schreef:
Idd zeker als het van die platte plakvacht is van onder het zadel Ja

...en DAT is het na regen nu net NIET Pling

Na regen liggen de DEKharen als dakpannetjes die het water afvoeren over de droge ondervacht.
Na het rijden is die ondervacht OOK plat.
Het verschil is de isolelrende lucht in de wollige ondervacht welke er onder het ruitergewicht uitgedrukt wordt en NIET door regen.
De dakpannetje kan je gerust lekker laten liggen.

HC

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 15:56

Oftewel : precies wat ik hierboven ook zeg : vooral onder het zadel.

Maar die vieze harde modderplukjes vacht wrijf ik dus ook even los als het al te erg is , dat dekt ook niet echt lekker meer en de haren werken niet meer omdat het harde samengeplakte klonten zijn. Het is anders dan onder het zadel , maar samengeplakt haar en kou is ook geen super combinatie merk ik wel aan Rena. Nu ze kan schuilen is het niet zo erg , maar voorheen was haar huid onder het haar dus echt koud als ze van die samengeplakte punten vacht had over het hele lijf.
is ze fluffy dan is de huid onder het haar gewoon normaal warm , en kijkt ze ook wat fruitiger erbij Haha!

Dealer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 16:20

Ik laat ze ingeval bezwete vacht flink rollen in het droge zand.
En borstel ze daarna niet meer uit.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 13:51

Ik laat mijn paarden dan ook even rollen in de bak (doe ik bijna zowieso elke dag)...ligt een dikke laag zand in.

Na 4 a 5 keer rollen ziet de vacht er weer fluffy uit.

Afbeelding

Alleen deze gevalletjes van 'zwijn in de wei' laat ik lekker lopen Haha!

ff rollen in de bak wil soms nog helpen maar wachten op regen is vaak nog beter Haha!

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 23:30

[BEH] > [VSW]

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 23:32

Cowgirl.. ik ga ervan uit dat jouw paard niet drachtig is/kan zijn.
Aannemende dan dat niet het geval is, dan zou ik je toch voorzichtig willen aanraden om enige voedselbeperkende maatregelen te proberen.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 23:44

Hier zat ik nou toevallig vorige week ook aan te denken. Soraya kan nogal druk zijn en zweet dan heel erg.WAt dus opdroogd en hard word.Eerst poetste ik dr dan niet.Maar zat er toen aan te dneken.Zo kan ze dr vacht niet uitzetten zegmaar als ze het koud krijgt.Dus doen dat nu ook.
Maar die van mij rollen regelmatig in de modder.Maar poetsen jullie dat er ook iedere keer af?Of laten jullie dat zitten?
poets ze zelf niet iedere dag maar als ze erg vies zijn met een harde borstel het ergste eraf en een zachte bij de benen en hoofd.Verder niet echt grondig poetsen.
Ze kunnen schuilen in de stal.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 01:32

Als het erg te erg is dat het echt van die harde stekels zijn dan borstel ik dat er wel even af zodat de vacht weer kan werken. Maar ze loopt er verder gewoon als een zwijn bij hoor , ze kan schuilen en meestal valt de vacht zelf wel weer uit elkaar.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 03:39

Daarom staat mijn paard met dekens op en lekker in de stal, overdag loopt ze lekker buiten

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 10:54

Onze paarden staan met de dekens op buiten. Ik zou denk ik wanneer mijn paard 24/7 per dag buiten staat vrij weinig qua vachtverzorging doen, enkel onder het zadel singel en plekken waar beenbescherming en hoofdstel komen even een borstel langshalen. ER was toch een laagje ofzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 10:57

Hallo,

wij geven 1 supplement door het eten daar zit oa biotine in en 1 supplement en daar zit knoflook en zeewier in.
Maar dit is pas het 1ste jaar dat we dit bijvoeren dus moeten we nog zien of het werkt maar ze zien er nog goed uit.

gr [***]

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 13:15

nielsd schreef:
Hallo,

wij geven 1 supplement door het eten daar zit oa biotine in en 1 supplement en daar zit knoflook en zeewier in.
Maar dit is pas het 1ste jaar dat we dit bijvoeren dus moeten we nog zien of het werkt maar ze zien er nog goed uit.

gr niels

En dat geef je omdat.......??? Verward

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 13:19

bedankt voor de info, ik had er nooit zo bij stil gestaan, dat vacht niet plat moet liggen!
ik ben pas net begonnen met dagelijks rijden of wandelen, en ze zweet erg snel, dikke wintervacht, plus totaal geen conditie.
ze staat altijd op het land.