manen & staart onderhouden : hoe?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anneke536

manen & staart onderhouden : hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 12:10

Waarschijnlijk staat dit hier al wel ergens vermeld, maar heb de zoekfunctie gebruikt en niet meteen iets bruikbaars gevonden.
Mijn paardje heeft heel stroeve en vervelende manen. Ze voelen ook erg droog aan.
De staart daarentegen is mooi en vol.

Ik gebruik vaak ontklitter en de manen en staart worden ook van tijd tot tijd gewassen en behandeld met conditioner.

Nu had ik ns een vraagje over manen trekken :
Hoe doen jullie dat?
Wat gebruiken jullie ervoor?
Wat doen jullie om de manen langs 1 kant van de manenkam te laten vallen?
Om de hoeveel tijd trekken jullie?
Hoe kort maken jullie de manen?

Wat doen jullie met de staart en voorpluk? Staart heb ik gewoon geknipt. Ik hoop dat dit in orde is. Want mijn paard blijft ook nooit staan tijdens vlechten of manen trekken. Vandaar dat ik de voorpluk ook maar in 1 keer geknipt had...bleek niet te mogen. Lips are sealed daar heb ik ook al veel commentaar over gekregen...
Vandaar dat ik graag jullie hulp even wil hiermee...

Alvast bedankt!!

sandr0

Re: manen & staart onderhouden : hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 12:20

de voorpluk daar doe ik niets mee. Ik heb een oster borstel om manen/voorpul en staart mee te kammen. Deze haalt allen de dode haren eruit en de haren brekne minder snel. Verder gebruik ik riders magic. Is een beetje vettig spul dat lekker glimt en niet vet in de staart word maar wat h\wel helpt tegen de klitten. Staart onderkant recht knippen niet te kort. Manen kan je trekken of hand breed of laten groeien en allen de dode puntjes trekken.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 12:24

mijn paard heeft een super mooie en volle en dikke staart,.. gebruik geen borstels of iets dergelijks ervoor..gewoon mijn handen..Knipoog met borstels haal je niet alleen de dode haren eruit maar haal je ook gezonde haren eruit...
een in de maand was ik zijn staart en weer ontklitten met mijn handen..zijn manen trek ik op handlengte

anneke536

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 12:30

Ok bedankt!
En het trekken : hoe doen jullie dat dan?
Ik heb het nog nooit zelf gedaan Bloos

De staart daar heb ik Show sheen voor : ontklitter is dat ook. En ik ontknoop hem dus met de vingers. Van de voorpluk ga ik maar afblijven dan...

Wat is die Oster Borstel? Kan je dat bij de ruitersportzaak halen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 12:32

Misschien is het handig dat iemand die wel manen kan trekken het even voordoet. Opzich is het niet moeilijk maar behoorlijk lastig uit te leggen over internet.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 12:44

Ik laat de manen van mijn paard groeien, dus over het trekken van de manen kan ik je niet helpen.

Ik was de manen meestal eens in de 2 weken (als ik wedstrijd heb), dat geldt ook voor de staart. De staart pluis ik uit, de manen kam ik met een grove borstel.

Als manen trekken niet zo handig gaat, gebruik dan een uitdunschaar (als je ook dunnere manen wilt) of een mesje om de manen op lengte te snijden (is mooier als knippen).

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 13:24

[quote="FlashyFreddy"]
Ok bedankt!
En het trekken : hoe doen jullie dat dan?
Ik heb het nog nooit zelf gedaan Bloos

De staart daar heb ik Show sheen voor : ontklitter is dat ook. En ik ontknoop hem dus met de vingers. Van de voorpluk ga ik maar afblijven dan...

Wat is die Oster Borstel? Kan je dat bij de ruitersportzaak halen?[/quote]

Ja die koop je gewoon bij een paardenzaak. Je kan m ook vinden op de site van de paarden drogist. Ik gellofde t eeerst niet hoor. Maar mijn brijdster wist me er van te overtuigen dat ie echt alleen dod haren er uit haalt. Ik heb de borstelk gekocht en inderdaad bijna geen haren eruit. Mijn paard had al mooie staart maar die word nu alleen maar voller. 2 Andere op stal hebben ook de borstel geprobeert( waarvan 1 een banketstaaf trut staartje heeft) en ook bij hun zie je resultaat. Terwijl als je je staart met een willekeurige andere borstel bostelt je al snel ziet dat de staaart dunner word omdat je veel haren breekt of ze eruit trekt. Ik gebruik nu elke dag de borstel en ik vind m helemaal super. Ik gebruik m ook voor manen en voorpluk.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 13:36

FlashyFreddy schreef:
Vandaar dat ik de voorpluk ook maar in 1 keer geknipt had...bleek niet te mogen. Lips are sealed daar heb ik ook al veel commentaar over gekregen...

in mijn ogen, moet je zelf weten wat mag met je paard en wat niet Bloos. al knip je de staart tot onder de staart wortel af en scheer je al de manen er af! Knipoog
ik denk dat jij bedoeld dat het niet mooi uit ziet en je daarover commentaar kreeg?

de staart doe ik bijna niks aan! alleen met een harde borstel iedere keer als ik poets goed er door gaan. en dan gaat het goed!
mijn ervaring is, dat als je er meer aan gaat zitten plukken en weet ik niet wat allemaal, maak je de staart alleen mar dun!

over manen trekken, kan ik je niet echt een tip geven, die van mij heeft een hanekam Knipoog

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 13:40

FlashyFreddy schreef:
Waarschijnlijk staat dit hier al wel ergens vermeld, maar heb de zoekfunctie gebruikt en niet meteen iets bruikbaars gevonden.
Mijn paardje heeft heel stroeve en vervelende manen. Ze voelen ook erg droog aan.
De staart daarentegen is mooi en vol.

Ik gebruik vaak ontklitter en de manen en staart worden ook van tijd tot tijd gewassen en behandeld met conditioner.

heb je cowboy magic al geprobeert ???

FlashyFreddy schreef:
Nu had ik ns een vraagje over manen trekken :
Hoe doen jullie dat?
Wat gebruiken jullie ervoor?

gewoon een manen kammetje en voor het uitborstelen idd oster borstels

FlashyFreddy schreef:
Wat doen jullie om de manen langs 1 kant van de manenkam te laten vallen?

niets kun je weinig aan doen voor zover ik weet
er zijn wel manieren geweest met netten ed maar na verloop van tijd gaan ze toch wel weer hun eigen kant op

FlashyFreddy schreef:
Om de hoeveel tijd trekken jullie?

ligt aan de groeisnelheid van de manen van je paard meestal als het alweer een 10 cm te lang was

FlashyFreddy schreef:
Hoe kort maken jullie de manen?

iets langer dan handbreete ik heb hele kleine handjes dus
eingelijk de lengte dat jezelf mooi vind

FlashyFreddy schreef:
Wat doen jullie met de staart en voorpluk? Staart heb ik gewoon geknipt. Ik hoop dat dit in orde is. Want mijn paard blijft ook nooit staan tijdens vlechten of manen trekken. Vandaar dat ik de voorpluk ook maar in 1 keer geknipt had...bleek niet te mogen. Lips are sealed daar heb ik ook al veel commentaar over gekregen...

voorpluk ben ik erg zuinig op geen schaar mes of iets dergelijks komt daar ik de buurt.
alleen als het onderste stukje erg dun word knip het iets korter zodat het weer wat voller lijkt.
staart bij een sport ponny na het onklitte knip ik hem af tot net onder de kogel en dat hou je dan een beetje bij.
dit kun je ook nog een 20 a 30 cm korter doen maar dat vind ik persoonlijk wat minder mooi.

maar hoe je het draait of keert het is je eigen keuze wat je doet en hoe je hem knipt/scheert/trekt etc etc

hoop dat je zo wat wijzer geworden bent Haha!

als alles weer netjes is ziet het er dan ongeveer zo uit

http://www.mijnalbum.nl/Foto=FNSKZZWR

deze had erg springerige manen en vooral als ze net gewassen waren stonden ze alle kanten uit Haha!
na een maand hingen ze al weer wat beter Haha!
hier is hij trouwens ook ge brand anders had hij een enorme baard staan (vind ik ook niet zo mooi bij de rest)

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 14:40

Hoe doen jullie dat? Met een manentrekkam
Wat gebruiken jullie ervoor? Manentrekkam Pling
Wat doen jullie om de manen langs 1 kant van de manenkam te laten vallen? Doen ze vanzelf al
Om de hoeveel tijd trekken jullie? Als het nodig is en ze te lang worden Slim
Hoe kort maken jullie de manen? iets meer dan een handbreedte

Staart knip ik zo af en toe, met de voorpluk doe ik weinig. Lachen

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 14:45

Ik trek de manen van mijn paard niet, omdat hij dan door het plafon gaat. Ik knip met een uitdun schaar op handbreedte. Ik doe dat om de vier weken. Ik zit nooit aan de voorpluk, want ik ben al blij dat de zes haren die er zitten er nog steeds zitten.

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 14:54

Mijn paard is gezegend met een enorme bos manen en een hele dikke volle staart.
Ik spray om de dag alles in en kam het helemaal door, doordat het zoveel gesprayed wordt zitten er geen knopen in en valt er ook niets uit met borstelen/kammen.
Verder knip ik de staart en manen gewoon recht af (omdat het zoveel is zie je dat niet bij zijn manen) en maak altijd dikke knotten (20 kleintjes vind ik afschuwelijk Bloos )
Staart vlecht ik bovenaan vaak helemaal in (ong. zo lang als je elleboog tot pols) dan lijkt zijn staart nog dikker Lachen

Voorpluk pak ik beet en knip de onderkant recht af Lachen
Vind het niet mooi als je van die slierterige dode bruine punten ziet...

Knippen doe ik elke 3 weken, het groeit nl ook echt als kool Lachen Staart knip ik iets onder de knie af Lachen

Resultaat: http://www.mijnalbum.nl/Foto=QXLTB4SA
(al lijkt de staart hier wat dun Clown )

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 15:27

Oster borstel voor staart en manen.
Dagelijks een lading antiklit erin en 1x per week góed uitkammen.
Verder niet.Manen trekken doe ik (nog) niet.Weet nog niet of ik ze lang wil houden, of niet... Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 15:32

Escardo schreef:
mijn paard heeft een super mooie en volle en dikke staart,.. gebruik geen borstels of iets dergelijks ervoor..gewoon mijn handen..Knipoog met borstels haal je niet alleen de dode haren eruit maar haal je ook gezonde haren eruit...
een in de maand was ik zijn staart en weer ontklitten met mijn handen..zijn manen trek ik op handlengte

als ik alles moet gaan ontklitten met mijn handen ben ik lang bezig vrees ik Vork
mijn shet heeft manen tot op zijn knieën en ook een staart die net iets te vol is om met de handen te bewerken, en de manen van mijn friesje stellen niet zo veel voor maar ze heeft echt een staart waar je U tegen zegt en die ook niet de ligste is qua gewicht!

mijn kwpnertje doe ik wel met mijn handen de staartje van ontklitten maar die ik ook nog niet gewent aan overal geborstelt te worden, dus die staart ontklit ik vrijwel nooit..

qua onderhoud doe ik bij de 2 haarmonsters elke week antiklit erin en even alles doorborstelen met een gewone harde borstel en daarna met een gewone manenborstel (zo'n osterachtig gevalletje Knipoog ) wel alles plukje na plukje..

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 15:46

Eigenlijk doe ik bijna niks aan de staart en de manen. Bij de schimmel was ik de staart alleen als ze op wedstrijd meegaat. En bij de anderen doe ik dat maar zelden.
Manen trekken doe ik alleen bij de vos. Die heeft hele dikke manen. Schimmel heeft zulke fijne manen dat die niet uitgedund mogen worden.
Ik trek ze gewoon als ze te lang zijn. Staat dus geen bepaalde tijd voor. En dan hou ik meestal een handbreedte en nog 2 cm aan.

Staart knip ik, en voor wedstrijden haal ik die met de hand uit mekaar.
Voorpluk blijf ik vanaf. Die is altijd vanzelf kort genoeg.

Yentman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 15:54

niet te veel borstelen dan dun je ze uit. 1 keerin de week uitpluizen met glansspray/ anti klit is voldoende groetjess

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 15:58

Weet je, deze discussie hebben we al 100 topics gehad, de een borsteld elke dag (ik Bloos ) en de ander gilt niet aankomen!! wordt het alleen maar dun van!!

En toch wordt de staart van mijn paard al maar voller en krijg ik standaard op elk concours reacties als: "Wow Wow! wat een enorme dikke mooie staart heeft jouw paard!!!"

Gewoon zelf uitzoeken dus Knipoog

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 16:33

Yentman schreef:
niet te veel borstelen dan dun je ze uit. 1 keerin de week uitpluizen met glansspray/ anti klit is voldoende groetjess

alleen maar antiklit bij mijn paard werkt dus niet. 1 dag niet borstelen en hij heeft al een soort dreadlocks in zijn staart. Met de oster borstel gaat t perfect. Ik borstel elke dag en er komen zo goed als geen haren uit.