Ik moest voor biologie een werkstuk maken waarvoor je zelf een onderwerp mocht kiezen. Ik koos het onderwerp paarden in het wild. Toen was ik op internet aan het zoeken naar informatie en kwam ik op een site terecht waar ik de volgende dingen las:
Citaat:De paardentraditie is al honderden jaren oud. Helaas had men in de afgelopen eeuwen nauwelijks de mogelijkheid om wilde paarden te onderzoeken en hun leefwijze en behoeften te leren kennen. We zijn paarden gaan houden en verzorgen op een manier waarvan we dachten dat het goed was. Pas de laatste jaren is er voor het eerst serieus onderzoek verricht op wilde paarden. Veel van de bevindingen zijn lijnrecht in tegenspraak met wat we voorheen altijd zomaar aannamen maar eigenlijk nooit echt wisten...
Veel onderzoek op het gebied van de hoeven is verricht door Jaime Jackson, een hoefsmid die door samenwerking met het Amerikaanse Bureau of Land Management (BLM) de kans kreeg om enkele honderden wilde paarden te onderzoeken. Hij schreef: "Voortdurend in beweging, rennend, spelend of vredig grazend, zijn deze dieren alle valleien en bergen van het woestijnlandschap binnengegrongen, inclusief de steile rotsachtige berghellingen waar ik zelf bij iedere stap moest uitkijken." Als hoefsmid wist Jaime Jackson waar hij naar moest kijken. Tot zijn verbazing zag hij dat de paarden dagelijks enorme afstanden aflegden over het slecht begaanbare rotsachtige landschap en dat de hoeven daarbij in perfecte conditie waren. Hoe was het mogelijk dat paarden zonder hoefbeslag zulke afstanden konden afleggen over zo'n ruwe bodem? En waarom ontstaan er zoveel hoefproblemen zodra het paard door de mensen wordt "verzorgd"?
Vele andere onderzoeken hebben inmiddels plaatsgevonden, sommige in samenwerking met artsen, hoefsmeden, biologen, etc. De onderzoeken zijn uitgevoerd in verschillende werelddelen, bij verschillende paarden, levend op verschillende ondergronden, levend van verschillende soorten voeding, maar de grote lijnen werden al snel zichtbaar... De gangbare manier van paardenverzorgen sluit absoluut niet aan bij de natuurlijke behoeften van het dier, en doen vaak meer kwaad dan goed.
Citaat:Het grootste verschil in leefwijze tussen wilde paarden en gedomesticeerde paarden is de bewegingsvrijheid. Wilde paarden leggen dagelijks enorme afstanden af, en staan nooit langere tijd achter elkaar stil. Een grote oorzaak van gezondheidsproblemen vindt zijn oorsprong dan ook in het op stal staan.
(www.paardnatuurlijk.nl)
Het heeft me wel aan het denken gezet. Het is zo ''gewoon'' dat paarden op stal staan en maar een paar uurtjes per dag in de wei lopen en bereden worden. Scheren, dekens, hoefijzers etc. hetzelfde verhaal. Maar is dat nou eigenlijk wel zo goed, en maak je je paard daar echt gelukkig mee?
Ik wilde wel eens weten hoe jullie hier over dachten.

[Ik weet niet of het hier goed staat, maar wist niet waar het anders moest.]
Wel met inloopstal, is ideaal!

En zoveel mogelijk beweging. Dan bedoel ik dus in de wei.