Hoe paarden tegenwoordig worden verzorgd..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoe paarden tegenwoordig worden verzorgd..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 14:36

Hey,

Ik moest voor biologie een werkstuk maken waarvoor je zelf een onderwerp mocht kiezen. Ik koos het onderwerp paarden in het wild. Toen was ik op internet aan het zoeken naar informatie en kwam ik op een site terecht waar ik de volgende dingen las:

Citaat:
De paardentraditie is al honderden jaren oud. Helaas had men in de afgelopen eeuwen nauwelijks de mogelijkheid om wilde paarden te onderzoeken en hun leefwijze en behoeften te leren kennen. We zijn paarden gaan houden en verzorgen op een manier waarvan we dachten dat het goed was. Pas de laatste jaren is er voor het eerst serieus onderzoek verricht op wilde paarden. Veel van de bevindingen zijn lijnrecht in tegenspraak met wat we voorheen altijd zomaar aannamen maar eigenlijk nooit echt wisten...

Veel onderzoek op het gebied van de hoeven is verricht door Jaime Jackson, een hoefsmid die door samenwerking met het Amerikaanse Bureau of Land Management (BLM) de kans kreeg om enkele honderden wilde paarden te onderzoeken. Hij schreef: "Voortdurend in beweging, rennend, spelend of vredig grazend, zijn deze dieren alle valleien en bergen van het woestijnlandschap binnengegrongen, inclusief de steile rotsachtige berghellingen waar ik zelf bij iedere stap moest uitkijken." Als hoefsmid wist Jaime Jackson waar hij naar moest kijken. Tot zijn verbazing zag hij dat de paarden dagelijks enorme afstanden aflegden over het slecht begaanbare rotsachtige landschap en dat de hoeven daarbij in perfecte conditie waren. Hoe was het mogelijk dat paarden zonder hoefbeslag zulke afstanden konden afleggen over zo'n ruwe bodem? En waarom ontstaan er zoveel hoefproblemen zodra het paard door de mensen wordt "verzorgd"?

Vele andere onderzoeken hebben inmiddels plaatsgevonden, sommige in samenwerking met artsen, hoefsmeden, biologen, etc. De onderzoeken zijn uitgevoerd in verschillende werelddelen, bij verschillende paarden, levend op verschillende ondergronden, levend van verschillende soorten voeding, maar de grote lijnen werden al snel zichtbaar... De gangbare manier van paardenverzorgen sluit absoluut niet aan bij de natuurlijke behoeften van het dier, en doen vaak meer kwaad dan goed.

Citaat:
Het grootste verschil in leefwijze tussen wilde paarden en gedomesticeerde paarden is de bewegingsvrijheid. Wilde paarden leggen dagelijks enorme afstanden af, en staan nooit langere tijd achter elkaar stil. Een grote oorzaak van gezondheidsproblemen vindt zijn oorsprong dan ook in het op stal staan.

(www.paardnatuurlijk.nl)

Het heeft me wel aan het denken gezet. Het is zo ''gewoon'' dat paarden op stal staan en maar een paar uurtjes per dag in de wei lopen en bereden worden. Scheren, dekens, hoefijzers etc. hetzelfde verhaal. Maar is dat nou eigenlijk wel zo goed, en maak je je paard daar echt gelukkig mee?

Ik wilde wel eens weten hoe jullie hier over dachten. Lachen

[Ik weet niet of het hier goed staat, maar wist niet waar het anders moest.]

capopjekop

Re: Hoe paarden tegenwoordig worden verzorgd..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 16:43

Ik persoonlijk ben voor zoveel mogelijk weidegang. Daarom staan ze bij mij eigelijk altijd buiten, met sinds kort een stal erbij, zodat ze toch kunnen schuilen. Maar er zijn al heel wat discussies over dit onderwerp geweest, dus ik denk dat als je even zoekt, je heel veel kunt vinden.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 16:45

ik ben voor zo veel moegelijk weidegang. die van mij staaan heel ge dag buiten en gaan swinters alleen avonds op stal. staan zonder ijzers. hebben wel een deken op. dit omdat mijn pony slecht tegen nat kan en mn paard geen wintervacht krijgt(heel vreemd komt neit door deken).

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 16:47

Ik vind eigenlijk vooral een paard wat niet of nauwelijks naar buiten komt onacceptabel!!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 16:54

Ik snap steeds minder van hoe mensen in staat zijn om een paard zo op te sluiten. 2 uurtjes naar buiten op een dag als ze mazzel hebben en verder in een (vaak) donkere box van 3x3m staan te staan. Waarom praten we over stalondeugden en nooit over weide-ondeugden? Omdat die er simelweg niet zijn. En hebben we ons weleens afgevraagd waarom die er niet zijn? Omdat een wei al een stuk dichter in de buurt komt van een natuurlijke leefomgeving.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 17:02

tuurlijk zie ik mijn paard ook liever 24 uur per dag in de wei...maar daar doe ik die van mij geen plezier mee hoor...

al sik mijn pony 2 uurtjes in de wie heb gezet staat ze te springen om weer naar binnen te gaan, evenal wanneer ze alleen of met een vriendje in de paddock staat, na een half uurtje is ze het zat, en als ik haar er dan niet uit haal, doet ze het zelf wel!!

mijn pont staat in een box van ik dacht 3.5x3.5, lekker licht, de hele dag veel te zien in de stal (altijd druk met kinderen, t'is een manege) en overdag lopen er de hele tijd verstandelijkgehandicapte mensen rond en die zijn ook behoorlijk aanwezig zal ik maar zeggen.
verder kan ze bijna 24 uur per dag naar buiten met haar hoofd door een buitenluik en komt ze er altijd elke dag minimaal 2 uur uit...

dus zo slecht heeft mijn pony het denk ik nog niet eens hoor....
je moet ook letten op wat he tpaard zelf wil, zoals de meine die niet te lang buiten wil zijn.... ik ga d'r dan niet dwingen hoor....

en niet elk paard kan zonder hoefijzers, mijnes dan toevallig gelukkig wel maar sommige paarden hebben dermate slechte hoeven da the tniet ander kan...
dit komt ook doordat ik de natuur de zwakste niet overleven, in gevangenschap wel, en je het klinkt gemeen maar dan krijg je kneusje, dus bijv. paarden meot hoefproblemen....

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 17:10

Ja Christa, ik vind dat dus altijd heel moeilijk. Want hoe weet jij (of denk jij te weten) dat je paard liever binnen staat? Omdat ze bij het hek staat de hele dag? Omdat ze naar je toe loopt als je komt? Jij kan theoretisch gezien simpelweg niet weten wat je paard het liefste wil want je spreekt de taal niet.

Als je paard een groot genoeg stuk land heeft met een kudde(tje) en voldoende gras, zou ieder paard liever buiten (moeten) willen zijn. Op een platgetrapt stukkie van een vierkante meter is het weer wat anders.

Mijnes staat in de winter ook wel eens te drammen bij het hek, buiten is toch écht gezonder. Ook hij verveelt zich wel eens en wil daarom er uit of als hij denkt dat hij eten krijgt, toch is het beter als hij buiten staat.

Ik krijg altijd een beetje het idee dat mensen zeggen dat je hun paard er geen plezier mee doet door hem buiten te zetten voor hun eigen gemoedsrust... Bloos

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 17:20

nee ik weet het echt (bijna) zeker....
ik heb nu al 2 keer gehad dat ik haar gewoon in de wei liet staan toen ze zo stond te drammen...
dan staat ze met 3 ander paarden op een vrij groot stuk land ik denk zo'n beetje 30 x 20 ofzo met echt veel gras...
mevrouw is het zat en loop dwars door het (niet aanstaande) schrikdraad heen, loop rustig in een drafje richting de stal gaat het hek door en blijft voor heer box stil staan (als i dicht is) en anders loopt ze erin, heb ik nu al 2 keer gehad dus denk dat mijn pony gewoon een uitzondering op de regel is.....
als ze in de paddock heeft gestaan en ik ga haar eruit halen weet ze ook niet hoe hard ze moet lopen (terwijl ze weet dat er GEEN eten in haar bak ligt ofzo hoor, doe ik namelijk nooit) richting de stal, ze wijst me nog niet hoe ik precie smoe tlopen....

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 19:58

Sees schreef:
Ja Christa, ik vind dat dus altijd heel moeilijk. Want hoe weet jij (of denk jij te weten) dat je paard liever binnen staat? Omdat ze bij het hek staat de hele dag? Omdat ze naar je toe loopt als je komt? Jij kan theoretisch gezien simpelweg niet weten wat je paard het liefste wil want je spreekt de taal niet.

Ik krijg altijd een beetje het idee dat mensen zeggen dat je hun paard er geen plezier mee doet door hem buiten te zetten voor hun eigen gemoedsrust... Bloos

Theoretisch gezien kan je idd niet weten of het paard naar binnen wilt, maar vaak "merk" je het wel als ze langs het draadje blijven lopen of constant bij het hek staan.IMO is dat gewoon een teken van ik wil er uit.

Mijn paard komt 2,5 a 3 uur uit de stal. 30 minuten in de molen, 1 uur rijden, 1 uur los en dan de overige verzorging. Het is veel te weinig maar hier mogen ze de wei niet meer op en ze mogen maar 1 uur in de paddock. Ik heb geen andere keus dan de 2,5 a 3 uur. zomers staats ze wel halve dagen buiten. enheeft ze elk jaar 2 weken complete rust.

Maar even on-topic ik vind het ook dat we ons er meer in moeten gaan verdiepen e.d

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 20:01

Gelukkig houden we onze paarden ook op die manier Haha! Wel met inloopstal, is ideaal!

En als paarden naar binnen willen, meestalkrijgen ze daar eten dus willen ze op stal.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 20:20

Mijn paardje staat overdag buiten, of het nou regend, de zon schijnt of vriest, van 10 tot 5 moét ze naar buiten. 's Nachts heeft ze een stal waar ze droog kan staan en liggen, en waar ze even rust heeft van haar weidemaatjes (zie profiel)..

Ik ben er tegen om een paard binnen te houden, vandaar ook dat ik m'n paard verhuisd heb naar een stal waar ze naar buiten kan...

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 20:23

in je openings post staat dat het tegenwoordig gewoon is om je paard op stal te laten. Ik ben het daar niet mee eens en vind dan ook dat paarden buiten op de wei moeten (of paddock of wat dan ook) in ieder geval niet in een box.
Wat ik wel begrijp is dat niet iedereen die mogelijkheid heeft en dat is zeer jammer.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 10:58

Ik ben ook speciaal naar een stal gegaan waar ze wel dag in dag uit, weer of geen wind naar buiten gaan. Ik vind dat paarden buiten horen, of ze nou staan te drammen of niet. Dat is gewenning c.q. verveling. Mijn paard weid zichzelf ook wel eens om door door een draadje te lopen Haha!. Ik denk alleen dat wij veel paardengedrag verkeerd interpreteren en paarden veel te veel 'vermenselijken'.

Stalbenen heten niet voor niets zo.

Als je paard echt niet naar buiten kan op je huidige stal (geen persoonlijke aanval maar een algemene opmerking) vind ik PERSOONLIJK dat je het als paardeneigenaar verplicht bent om naar alternatieven te zoeken (desnoods langere wandelingen te maken).

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 13:47

Het is idd waar wat ze daar zeggen denk ik, maar in principe is heel het paardrijden onnatuurlijk. Lachen Mijn paarden staan wel de hele dag op de wei etc. Knipoog

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 16:57

Het liefst zie ik mijn paard 24/7 buiten, maar helaas is het land er gewoon niet geschikt voor (laaggelegen kleigrond) en ivm het natuurlijkhouden van het land, is draineren of een paddock maken verboden (en bedankt natuurmonumenten!).
Dus je mijn paard staat 5 maanden op stal, het is wel een buitenstal dus voldoende frisse lucht. Pony heeft voor het eerst deze winter geen deken op en dat bevalt me prima! Ijzers heeft hij niet nodig gelukkig. Aan beenbescherming doe ik nooit. Is mijn paard gezond en happy? ja heel erg Lachen maar ik kan niet wachten tot het land bevroren is, want dan staan ze wel dag en nacht weer buiten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 09:51

Ik ben het met je eens dat je een paard zo veel mogelijk weidegang moet geven, maar helaas is het in Nederland niet zo dat voor je paard overal het hele jaar kunt doen. En daar komt dan ook nog bij wat je voor eisen aan je paard stelt: vooral in de winter is het handig als je paard geschoren is, en je niet uren hoeft te wachten na het rijden tot hij is opgedroogd en zijn gewone deken weer op kan. Scheren is fijner voor een paard dat intensief in training staat omdat hij dan beter zijn warmte kwijt kan, maar dan moeten wij voor een vervanging zorgen...namelijk die deken.
Voor de rest zou ik je willen adviseren om eens te gaan kijken op het Naturals forum....die gaan namelijk helemaal daarin op...tot boomloos, bitloos, ijzerloos, dekenloos aan toe.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 09:54

als we paarden echt zoals in de natuur willen houden, dan moeten we ook wat roofdieren loslaten rond de grote weides Knipoog
en de zieke of gewonde dieren gewoon laten bekomen.

niet he?
zie je, het is gewoon anders, een dier dat gedomesticeerd is, en we kunnen ons best doen, door ze natuurlijk te houden, maar daarmee houd het ook op.
wij moeten beslissen over leven en dood, terwijl normaal de natuur dat regelde.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 11:45

Ik vind dat je een pony altijd buiten hoord te staan. Vroeger hadden ze immers ook geen stal enz. Maar sommige paarden hebben gewoon een schuilstal nodig omdat het hier vaak slecht weer is. En hier hebben ze een minder grote ruimte om droge grond op te zoeken. Daarom wel een schuilstalletje waar hij dus zelf in en uit kan lopen. Hoefsmid alleen laten komen als het echt nodig is. En geen hoefijzers, dekens, scheren en wat dan ook. Verder alleen gras en in de winter hooi. Zo natural mogelijk. Ja En zoveel mogelijk beweging. Dan bedoel ik dus in de wei.
Vind het echt erg als een paard 24/7 binnen word gehouden! Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 12:09

Zie ook de Bit, editie januari 2007, het artikel van Machteld van Dierendonck.

berthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 12:15

mijn instructrice heeft haar kudde (ongeveer 10 paarden) dag en nacht buiten lopen. Ze heeft een schuilstal maar voert daar bewust niet in om te zien of de paarder er wel gebruik van zouden gaan maken. Resultaat: ze staan praktisch nooit in de schuilstal.
Kennelijk zoeken paarden die drammen langs het hek etc. toch iets anders dan een stal?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 16:58

vanuit een stal kunnen ze de omgeving ook niet in de gaten houden he, zou het daar iets mee te maken kunnen hebben?

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 19:23

Crista schreef:
nee ik weet het echt (bijna) zeker....
ik heb nu al 2 keer gehad dat ik haar gewoon in de wei liet staan toen ze zo stond te drammen...
dan staat ze met 3 ander paarden op een vrij groot stuk land ik denk zo'n beetje 30 x 20 ofzo met echt veel gras...
mevrouw is het zat en loop dwars door het (niet aanstaande) schrikdraad heen, loop rustig in een drafje richting de stal gaat het hek door en blijft voor heer box stil staan (als i dicht is) en anders loopt ze erin, heb ik nu al 2 keer gehad dus denk dat mijn pony gewoon een uitzondering op de regel is.....
als ze in de paddock heeft gestaan en ik ga haar eruit halen weet ze ook niet hoe hard ze moet lopen (terwijl ze weet dat er GEEN eten in haar bak ligt ofzo hoor, doe ik namelijk nooit) richting de stal, ze wijst me nog niet hoe ik precie smoe tlopen....

30 x 20 meter is echt niet groot hoor voor vier paarden waar ze de hele dag staan...

sbdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 19:36

Ik vind ookdat paarden zoveel mogelijk buiten horen te lopen, gelukkig staat die van mij ook 24/7 buiten.
Maar zoals in het wild, dat kun je niet nabootsen hier in nederland, zelf denk ik ook dat die paarden die echt in het wild leven toch wel anders zijn dan de paarden hier, ze zijn veel sterker.

katiinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 19:54

mijne staat ook 24/7 in de wei met een schuilstal
en met de winter poets ik haast niet wel als we weggaan maar de modder is goed voor zijn wintervachtje
ik maak hem wel schoon maar niet zo overdreven ff snel een borstel erover de hoefjes uitkrabben en klaar
En hij heeft nog nooit klachten gehad hij is sterk ter been terwijl je vaak van "stal paardjes" hoort dat ze snel wat gebreken hebben of snel kreupel zijn...
Vaak gaan we met de auto als het regent ff kjiken en dan staat hij niet in zijn stalletje...wel ertegen maar in het wild hebben ze ook vaak beschutting van een boom enzo...
Hij staat nu een tijdje alleen (hij stond eerst bij nog een hengst en toen kwam er een merrie en werd die ruin gecastreerd en hij werd verkocht aan mij maar ik verzorgde m al 2 jaar dus kon m al:D) en nu komt er een ruintje bij hackney x shetlander
Hopelijk gaat het want die hengst van mij wil graag de baas zijn en lekker vechten...

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 10:07

er zijn voor meer aspecten belangrijk voor een gelukkig paard dan alleen veel ''buiten''.

contact met andere paarden
weidegang(maar dat kan niet altijd in de wintermaanden in nederland)
goed voer
goede verzorging(hoeven,medisch,stal)
eerlijke training

als ik mijn haflinger 24 uur per dag buiten heb staan is hij niet meer geschikt voor het doel waar ik hem voor heb gekocht,wedstrijden.hij is er namelijk nog steeds voor mij.
hij zou alle energie ''verspillen'' die hij ook nodig heeft voor de training en is dus dan te mat ,oneerlijk om dat nog wat van hem te verwachten.

bij mij staan ze van april t/m september 24/7 uur buiten en s'winters binnen en dagelijks eruit,spelen of beweging.liewfst zou ik enkele uren willen maar is niet mogenlijk.
belangrijk vind ik wel dat hij zijn ei kwijt kan.mijn ponys ogen heel tevreden/rustig en beweging wordt aangepast naar wat ze aangeven..