Bak te zwaar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marijkedam

Bak te zwaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 21:47

Ik sta met mijn nieuwe paardje op een pensionstal waar ze nogal een zware binnenbak hebben.
De hoefslag op de lange zijdes is goed, maar de hoeken en binnenhoefslag zijn heel zwaar.

Ik rij haar 3-4 keer per week ongeveer een half uurtje.
Zal dit schadelijk zijn voor haar? Of is het met deze training wel te doen.
Ik doe nu puur basiswerk, stap draf galop, voltes en overgangen.

Als de dagen weer langer worden, kan ik in de buitenbak rijden, want daar is geen verlichting.

Bedankt voor jullie advies.

Groetjes Marijke

Angela

Re: Bak te zwaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 16:26

Een bak kan te zwaar zijn, zeker voor blessure gevoelige paarden. Bij de meeste paarden moet het echter wel heel bont zijn voor ze er last van krijgen. En bij 3 tot 4 keer in de week een half uurtje denk ik niet dat je je daar druk over hoeft te maken.

Wordt de bak daar niet regelmatig gesleept dat er zoveel verschil zit tussen de hoefslag en de rest?

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 18:32

Dat kan geen kwaad hoor, tenzij je paardje echt hele gevoelige benen heeft..

NinTaJeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 18:40

Ik denk ook niet dat het veel kwaad kan. Een paard kan wel wat hebben! Tong uitsteken Het is miss wat harder werken!

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 18:40

Ik weet niet in hoeverre mate het zwaar is, tot de kroonrand inzakken? Als de bak wel stevig is kan het geen kwaad, maarj e moet er geen centimeters in wegzakken. Misschien een beetje laten vallen dat hij wel gesleept zou mogen worden?

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 20:28

Een te zware bak is zeker wel slecht voor de pezen van je paard.
Kunnen ze de bak niet nat maken, dat scheelt echt.

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-06 21:01

Ik zal eens vragen of ik hem nat kan maken, dat zal idd al een hoop schelen, alleen moet ik dan opletten dat ik hem juist op de zware plekken nat maak, anders worden de goeie plekken weer te glad denk ik.
@Mariska 1989, ze zakt op sommige stukken wel ver weg hoor, misschien nog we dieper dan de kroonrand, maar andere stukken is wel beter.
De bak wordt af en toe gesleept door een trekpaard met een zware band erachter. Verder niet echt.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 21:04

Als je paard aanleg heeft voor artrose, dan kan een zware bak een ramp zijn. Bij ons (jonge) paard heeft een zware bak het hele proces versneld. Daarnaast is er ook sneller kans op andere blessures, zoals aan de pezen. Wij willen dus nooit meer in een zware bak rijden. We zijn destijds ook o.a. hierom van pensionstal veranderd. Nu hebben we zelf thuis een bak aan laten leggen die helemaal naar onze wens is. Zelfs het paard met de (nu ernstige) artrose loopt daar goed in.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 13:51

Ligt eraan hoe zwaar het is natuurlijk, anders zou het schadelijk kunnen zijn voor de pezen.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 20:04

ik denk wel dat het schadelijk kan zijn. daarom vind ik onze bak ook ene ramp..

LoveleyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 14:56

wij hadden met onze bak het probleem dat er steeds als het geregent had bleef het water staan en kwamen er stenen naar boven. dat was zo vervelend dat we het hebben laten omploegen en nu werkt het pirima ! :d maar het is wel nog steeds een beetje zwaar! maar het is wel goed voor de contitie en spieren

Noraa4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 15:07

een zware bak is nooit goed!!! menig ruiter en paard hebben dit al ervaren, alleen jammer dat het dan al vaak te laat is en je dan al een blessure hebt opgelopen. vervolgens met het revalideren maak je de kwaal allleen maar erger inplaats dat je het helpt genezen. ik heb jammer genoeg door eigen ervaring er moeten achter komen dat het wel degenlijk belangrijk is om een goede bodem te hebben. en met mij zovele anderen. kijk uit......misschien dat ze de bak kunnen verbeteren met toevoegingen ( snippers enz enz) maar haal er zeker iemand bij die er verstand van heeft. het is voor het behoud van je paard!!

Veloz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 11:38

Ja ben het hier mee eens... Een zware bak is niet goed voor de pezen van je paard. En het paard gaat anders lopen, omdat het zo zwaar is en overbelast dan nog meer plekken in zijn lichaam. Een keer is niet zo erg, maar dagelijks in een zware bak rijden is vragen om problemen.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 12:56

de bak waar m'n paard nu staat is ook heel zwaar ga dit even volgen.
Rijd er nu 4/5x in de week 40min in.

Linda_o1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 20:41

je paard moet wel wat harder werken nu, en ik zal dus niet in 1 keer heel hard gaan trainen, wat je zei dat je al niet deed, maar als je dat wel van plan bent langzaam opbouwen. Het geeft niet, tenzij je paard gevoelige benen heeft en snel last heeft van blessures.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 11:25

ik laat geen enkel paard in een zware bak rijden
Kan met geen mogelijkheid goed wezen voor de benen!
En al helemaal niet een bodem waar ook nog verschil in zit, dan vast, dan weer los!
Plus, hoe kun je verwachten dat je paard fijn onder je gaat lopen als het al heel veel moeite heeft om door de bodem te komen?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 13:31

een zware bak is zeker niet goed.

onze zware bak heeft er mede voor gezorgd dat mijn pony artrose heeft ontwikkeld volgens de DA

(hij had t anders ook wel gekregen, maar dan misschien pas een paar jaar later)