Hooizak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Soma

Hooizak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 20:23

Hoi allemaal,

Ik wil een hooizak gaan gebruiken voor in de stal omdat mijn paardje nogal met haar hooi knoeit. Het gaat om een dichte zak met aan de voorkant 1 gat. Hoe groot is het gevaar dat ze met haar been in het gat komt? Iemand ervaring?

Ze klauwt namelijk nogal makkelijk als het eten niet opschiet. Nou wil ik wel 1 plak op de grond leggen, zodat ze haar eerste "honger" kan stillen en dan pas aan de volle hooizak te beginnen. Het eten daaruit kost wat meer tijd.

Ben benieuwd naar jullie reacties.

Groetjes,

Soma

Kirr_

Re: Hooizak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 22:14

Een paard vn een vriendin had ook zo'n zak. Een het is wel een werk voor het paard om daar uit te eten. Als je de zak hoog genoeg hangt maar ook weer niet te hoog ( vr het stof in de ogen )
Denk ik niet dat je paard er snel in vast kan geraken.
x

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 13:43

Ten eerste zou ik het knoeien voor lief nemen aangezien het voor de vertering en de luchtwegen veel beter is voor een paard om van de grond te eten. Daar zijn ze immers ook op gebouwd (de lange hals o.a). Daarbij is er natuurlijk een risico als ze gaan rollen ze in die zak terecht komen met een been. Is er geen andere mogelijkheid?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 13:45

Ik zou geen hooizak gebruiken in de stal, gewoon op de grond leggen. Als je bang bent voor veel verlies omdat ze niet alles opeet, hooi over meerdere kleine porties verdelen.

Soma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 16:25

Mijn paard loopt de hele dag op de wei en komt rond 17.00 uur binnen. Het gaat dus alleen om de nacht, vandaar dat het hooi niet in meerdere malen kan worden gegeven, voer om 20.00 uur af voor de nacht. Ik krijg de zak morgen binnen, ga het maar eens aankijken hoe het werkt.

Bedankt voor de reacties!

Groetjes,
Soma

Bram666

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 21:02

waarom geef je je paard geen lijnvoeding dat scheelt een hoop tijd ^^ ik krijg het ook iedere avond oh en zita je bent gek
xxx Bram

ZitAa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 21:04

Bram, ga nou niet van die nutteloze posts neerzetten Tong uitsteken

Loekepetoeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 21:16

Sorry dat ik even een andere vraag stellen (sorry als het niet is toegelaten?) Maar wat is het verschil tussen een hooiNET en een hooiZAK?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 23:30

Een foto zegt mee dan 1000 woorden.

Hooinet

Afbeelding

Hooizak:

Afbeelding

Dus in een hooinet kan een paard veel eerder met zijn benen vast komen te zitten als hij leeg in de box blijft hangen, te laag hangt of als hij gaat rollen.
Bij een hooizak is die kans veel kleiner, of hij moet het echt presteren om zijn voet in dat ene gat waar het hooi uit kan te steken.

mpm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 23:38

wat dag je van helemaal niet.... Knipoog

he is niet goed voor de luchtwegen en vertering, het stof gaat veel makkelijker zijn neus in, en dan ben je duurder uit dan dat die hooizak kost.

en wat betreft knoeien,ik heb liever dat mijn paard gewoon op een natuurlijke manier kan eten dan dat ik er gezondheids problemen mee krijg.

wereldhummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 23:40

Ik had ook zo een zak voor op wedstijd,,
nou onze pony's en paarden zaten er snel in hoor,,
hou het toch maar op een gewoon hooinet!

Ik vind het zowie zo riskant om een hooinet/ hooizak op te hangen in stal!,
Gewoon op de grond geven, veel beter voor de luchtwegen, en tjah als je paard knoeit, wat maakt het uit..

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 23:44

Ik heb een hooizak voor Goya, omdat ze met zn 2 in de stal staan en anders heel veel hooi door de stal ligt. Ik heb deze vrij laag hangen; de onderkant bijna op de grond. Denk niet dat ze er snel in kunnen blijven hangen, omdat er maar 1 gat in zit uiteindelijk. Bij een hooinet is de kans veel groter. Heb idd ook het idee dat ze er langer over doen

Soma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-06 18:12

Hoi,

Heb de zak vandaag opgehangen en alle paarden waren er bang van. Heb hem niet hoog gehangen maar net hoog genoeg dat ze er niet met de benen in kan komen. Ze vindt het nu nog eng (en vooral haar stalgenoten!) dat de zak beweegt als ze er hooi uittrekt. Nou ja, even aankijken maar. Ons hooi is overigens niet stoffig en het hangt nu op dusdanige hoogte, dat het stof wat er al uit zou komen, niet in de luchtwegen of ogen kan komen.

Hoop maar dat ze er aan wennen, het shetje dat ernaast staat schrikt zich elke keer wezenloos als mijn paard aan de zak zit.

Groetjes,

Soma

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 18:28

wat dag je van helemaal niet.... Knipoog

he is niet goed voor de luchtwegen en vertering, het stof gaat veel makkelijker zijn neus in, en dan ben je duurder uit dan dat die hooizak kost.

en wat betreft knoeien,ik heb liever dat mijn paard gewoon op een natuurlijke manier kan eten dan dat ik er gezondheids problemen mee krijg.
[quote]

Ben ik het helemaal mee eens! Knipoog

Loekepetoeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 10:31

Maar als je je zak niet te hoog hangt, valt het stof bij een hooinet er toch juist door? Ik heb een hooinet voor mijn paard om hem 'wat bezig te houden' en dat gaat goed... Nooit problemen mee gehad EN hij vindt het leuk?! Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 12:35

Dan hoop ik voor je dat je er ook in de toekomst geen problemen mee krijgt.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 13:43

Ik gebruik altijd liever een ruif. Ja