oudjaars avond wel of niet bij je paarden zijn!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

twins4ever

oudjaars avond wel of niet bij je paarden zijn!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 14:41

Ik ben erg benieuwd hoe andere mensen erover denken.Ik zelf vindt dat je met paarden er altijd bij moet zijn als ze vuurwerk gaan afsteken om twaalf uur geef ze wat te eten wortels/hooi in ieder geval dat ze bezig zijn als het losbarst.jullie mening/ervaring graag.

_inge_

Re: oudjaars avond wel of niet bij je paarden zijn!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 14:43

Vorig jaar met Rosa hadden we aan de manege gevraagt of ze er tegen kon volgens hun kon ze er wel tegen. Wij zouden naar kennisen gaan dus we hadden de buren gevraagt of ze een oogje in het zeil wouden houden ze zeiden dat dat geen probleem was omdat ze ook op hun eigen paarden moesten letten. Alles is goed gegaan maar me moeder wasom kwart voor 1 toch even naar huis gegaan om te kijken ze was overbezorgt Clown . Dit jaar blijf ik waarschijnelijk wel thuis omdat ik bang ben dat Sjors er niet tegen kan.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 14:44

Ben er niet bij, maar mijn paard staat op een plek waar gelukkig weinig wordt afgestoken, en ze geeft er trouwens ook geen fluit om zolang je het niet recht onder haar neus doet. Er wordt bij ons naast in het stukje bos ook regelmatig gejaagd, bij de eerste knal spant Orien een keer aan, maar de 2e kan haar al niet meer schelen, reageert ze totaal niet op (terwijl het met andere dingen zo'n schijterd kan zijn Tong uitsteken )
Mocht ze echt een probleemgeval zijn dan zou ik er denk ik wel bijblijven, maar meer dan ze wat te eten geven, en eventueel een beetje plat spuiten kan je ook niet doen.

Harvumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 14:46

Ik weet nog niet precies hoe of wat. Ga zowieso even vragen hoe de andere paarden op stal reageren, anders denkt die van mij misschien ook dat er iets ergs aan de hand is en reageert hij de volgende keer ook explosief. Hij is tot nu toe altijd netjes bomproof geweest en wil dat eigenlijk zo houden Knipoog

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 14:47

ik ben er ook niet bij, en op de stal waar hij staat steken ze op een afstand vuurwerk af. plus dat die van mij een koele kikker is en er waarschijnlijk niet anders van wordt..

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 14:47

vind niet dat je er persee bij hoeft te zijn hoor... bij ons in de buurt is het in vergelijking met andere plekken vrij rustig kwa vuurwerk dus die van mij hebben er weinig last van! verschilt denk ook per paard hoe ze het vuurwerk ervaren...

chitra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 14:48

gewoon in stal zetten..
in het weiland kunnen ze gaan rennen met alle gevolgen van dien..
in de stal zullen ze waarschijnlijk alleen hun hoofd omhoog doen om te luisteren.. of te kijken naar de kleuren die ineens boven hun hoofd te vinden zijn..

bij ons op de manege heeft nog nooit een paard helemaal achterlijk gedaan..

Als het goed is voelen ze zich in stal natuurlijk ook veilig..

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 14:49

Nee hoor, ze staan nét buiten Leidschendam en op een weiland van een hectare. Op het terrein van een psychiatrisch ziekenhuis. Dus ze mogen het zelf verzinnen Lachen

Op stal hou ik ze sowieso niet. Stel dat er een vuurpijl oid in vliegt dan kunnen ze geen kant op. Gewoon zorgen dat je goed hekken hebt. Rennen kan geen kwaad, doen ze in het wild ook.

oxer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 14:52

Dat ben ik helemaal niet met je eens, paarden zijn van nature gewoontedieren als jij je ineens anders gaat gedragen merken ze dat op en reageren daarop. Wij hebben bij huis bijna 800 dieren, met oud en nieuw doen we niets anders dan op andere dagen en onze dieren reageren geen van allen op het vuurwerk. Mag ik vragen wat je doet bij onweer??

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 14:57

Ik ben er wel bij, ze staan thuis en wij nodigen hier altijd mensen uit zodat we zelf niet weg hoeven. Er wordt hier trouwens niet zo veel afgestoken, we zitten net buiten de bebouwde kom. Het is hier eigenlijk alleen in het dorp te doen. Toch blijven wij altijd thuis voor de dieren...

twins4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 14:57

oxer ik denk dat het wel een verschil is waar je woont ik sta met me paarden in de randstad waar geen toezicht is ik vind dat de stal eigenaar er moet zijn op oudjaars avond.en omweer dat is iets natuurlijks vuurwerk niet.Ik heb het zelf al eens meegemaakt dat een paard dwars door de box heen wou uit paniek gelukkig waren wij erbij!!!

herbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 15:00

Die van mij zijn er niet echt bang van. Wij gaan ook naar mijn ouders. Maar, rond 1uur gaan wij naar huis. Wij wonen erg afgelegen maar je weet nooit of er verdwaalde jeugt rond loopt.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 15:01

Die van mij staat thuis en ik ben gewoon in huis. Wel doe ik de bovendeur van de stal dicht

oxer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 15:04

Bij ons wordt er echt ontzettend veel vuurwerk afgestoken, komt nog bij dat de buurjongens zo'n beetje de hele dag carbid schieten en verder jagen ze in deze tijd erg veel dus herrie zat. Wij zijn met oudejaarsavond ook lang niet altijd thuis hoor terwijl we toch zo'n 800 dieren hebben hier, m.i. is dit ook echt niet nodig.
En wat betreft het onweer, er zijn ook zat dieren die doodsangsten uitstaan tijdens een fikse onweersbui dus ik zie het verschil niet zo. Ik vind ook niet dat je een staleigenaar kan verplichten om thuis te blijven met oud en nieuw.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 15:16

Onze paarden staan thuis, dus wij blijven ook thuis om op ze te letten. Als ik uit het keukenraam kijk dan kan ik ze precies zien staan. Jammer genoeg vonden onze buren het vorig jaar nodig om precies aan de achterkant van onze stal hun vuurwerk af te steken. Echt kinderachtig, want andere jaren deden ze dat altijd in de voortuin. Ik had echt het idee dat ze het expres deden.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 15:20

Bij ons wordt er veel afgestokken in de buurt en is de lucht rood. Mijn paarden staan thuis, ik zet ze op stal, zorg dat ze wat te knabbelen hebben om 12 uur en hou het zeker nauwlettend in de gaten. Wij vinden ook altijd een paar pijlen in de tuin, dus ook voor het geval er iets de verkeerde kant opgaat, een stal in ofzo. Er staat er een bij die heeft van haar leven nog nooit vuurwerk gezien, beetje druk beestje. Ik zie het wel, maar de champagne zal wel buiten worden ontkurkt.
En ik ben altijd blij als we zonder beschadigingen het nieuwe jaar weer ingaan ( dat heb ik ook wel eens meegemaakt )
En we steken zelf geen vuurwerk af

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 15:22

Jol1, ik zou even lief vragen aan je buren of ze rekening willen houden met jullie paarden, doe dat desnoods met een schaal oliebollen in je hand, wat idioot zeg.

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 16:50

Er is bij ons wel iemand bij de paarden.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 16:53

De mensen waar ik sta gaan zoiezo voor het eten enzo. Aangezien ze allemaal in stal staan en het geluid dus al redelijk afgedempt wordt (met gesloten deuren) denk ik niet dat ik zal gaan.. (wel in namidag etc.) maar van m'n ouders mag het vast niet. Maar er zijn zoiezo mensen ds dat is ook weer gerustellend. Ook vind ik het een hele opluchting dat mijn paard er bijna niet om kijkt. Dus dat is ook al iets.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 17:04

Toen nobles nog bij particulieren stond was ik er altijd van half 12 tot een uur of 1.
Ze stonden midden in het dorp en er was altijd heel veel herrie dan zette ik de radio aan en gaf ze lekker te eten.

Nu staat ie sinds vorig jaar in pension en daar is het veel rustiger en de stalhouder houd alles goed in de gaten dus nu ga ik er s'ochtends pas heen.

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 18:01

Andere jaren stonden de paarden met oud en nieuw in de stal en gaf ik ze vlak voor het 'moment supreme' wat hooi te knabbelen. ik moet zeggen dat ze eigelijk altijd weinig reageerden op het vuurwerk.

Dit jaar staan ze in een open stal, niet aan huis. Ik denk niet dat er daar in de buurt heel veel vuurwerk af gestoken wordt. Ik denk dat ik rond 23.30-23.45 even snel heen rijd om hooi en evt wortelen te geven voor de afleiding en ga dan zo tegen 00.30 nog even controleren. We hebben die avond bezoek, dus zou het een beetje l*llig zijn als ik er tijdens de jaarwisseling niet zou zijn, is denk ik ook niet nodig.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 18:04

Mijn paard staat op een manege, midden in landelijk gebied. Ik maak me geen zorgen, en ga er ook niet naar toe. De stahoudster is de hele nacht thuis, dus tja, als er wat gebeurt is er iemand. Ik kan me trouwens niet voorstellen wat er zou moeten gebeuren, alles wordt 's avonds afgesloten, daar komt geen vuurpijl naar binnen.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 18:07

Ik zou niet naar paarden gaan, er is vuurwerk, paarden bang, mensen erbij om te voeren of aaien ofzo, gevolg, paarden denken altijd dat ze bang moeten zijn voor vuurwerk.

Gewoon bij het avondronde extra hooi geven o.i.d en radio aanzetten rond half 12. Zou wel na een tijdje even kijken of alles in orde is.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 18:10

Het is bij mijn paard niet nodig om aanwezig te zijn rond de jaarwisseling. Er wordt amper vuurwerk afgestoken in de buurt en ze kunnen een heel eind het natuurgebied inlopen, waar ook geen mens komt. De eigenaren van de boerderij zijn gewoon thuis en houden een oogje in het zeil, zowel bij de paarden in het land als op stal. Ze vertelden me al dat ik me nergens zorgen over hoef te maken. Fijn idee en zo kan ik lekker feest vieren thuis Knipoog

Kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 18:13

Mijn paardje staat midden in het bos, daar merk je amper wat van het vuurwerk. Ze zal er dus nauwelijks last van hebben.