Discussie: stands, wat vind jij daarvan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tanja

Discussie: stands, wat vind jij daarvan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 13:58

Naar aanleiding van dit topic: viewtopic.php?f=13&t=697067&hilit= open ik hier een discussietopic.
Stands, wat vind jij daar nou van?
Mijn mening is simpel, ik vind ze misdadig.
Het paard/pony kan geen kant op, staat constant vastgebonden en kan vaak niet eens het hoofd draaien om om te kijken.
Is dat liefde voor het paard? Is dat goed zorgen voor het paard? Het dier constant aangebonden laten staan met de hoeven in de mest en urine laten staan is ook voor een uurtje tussendoor imo absoluut niet acceptabel. Paard kiest er niet voor om aangebonden te worden, om geen vrijheid meer te hebben dus waarom zou je zo iets doen? Waarom zou je het daar mee eens zijn?
Ik ben erg benieuwd naar de gedachtegang van o.a. de mensen die in mijn andere topic reageerden dat stands "toch niet zo heel erg zijn" of het niet zo erg vinden omdat de manegepaarden er "maar" enkele uren per dag in staan of dat het niet zo erg is dat ze er "alleen maar snachts" in staan.
Ik ben benieuwd hoe zij het begrip dierenliefde zien en of ze begrijpen wat dierenleed is, waarom zij vinden dat zij hun wil moeten opleggen aan het paard en ga zo maar door.
Kortom, laten wij eens praten Knipoog

Botervlieg

Re: Discussie: stands, wat vind jij daarvan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 14:24

Ik ben ZWAAR tegen stands, om alle redenen die jij noemt.

Mijn pensionboer heeft 1 box en vier stands.
Paarden gaan daar alleen in de winter 's nachts in.
Mijnes mag buiten blijven.
Alleen als het heel bar weer is, zet de boer hem 's nachts binnen.
Los. En dan staat ie 's morgens nog gewoon op z'n plek.
Die heeft er kennelijk geen moeite mee? Verward

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 14:26

ik deel eingelijk je mening in deze ..
als huisvesting...ik vind het niet kunnen
bewegingsvrijheid word t vel beperkt, dier kan idd niet draaien, rollen
goed kontakt maken met buurpaarden...
een dier kan zich minder makkelijk helpen bij jeuk etc ...
ik heb ook gemerkt dat sommige dieren schrikeriger worden bij huisvesting in een stand, ik denk omdat ze beperkt worden in hun zicht en verdedigingsmogelijkheden... ze kunnen niet weg lopen wat in een box (die ik over het algemeen ook te klein vind) tenminste nog een beetje kan

de enige momenten waarin een stand kan, naar mijn mening...is tijdens een pauze moment in een buitenrit/trektocht waar bij het paard aangebonen word om te drinken even afgezadelt te worden etc ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 14:31

Ik ben er ook tegen.
Een paard wil altijd van voren benaderd worden zodat hij kan zien wie er in zijn buurt is. En in een stand kan dat simpelweg niet. Ook kunnen ze idd amper bewegen, en sommige paarden zijn zo groot voor de stand dat ze er niet kunnen liggen..

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 14:36

Voor een pauze moment kan ik het eigenlijk ook niet helemaal hebben. Warom niet lekker een stukkie gras op zoeken en daar een emmertje water, jij gaat liggen, paard drinkt als hij wil wat water en staat even lekker te grazen?
Moet er wel even bijzeggen dat ik ook met poetsen van mijn paarden (als ik dat al doe maar das een andere discussie Tong uitsteken ) ze niet vast zet, dat doe ik eigenlijk nooit, ze hebben bij mij geleerd los stil te staan en hebben daar geen moeite mee.
Dat komt bij mij dus voort uit het hang probleem van 1 van onze paarden die daarbij enkele zenuwbanen in de hals en rug kapot heeft getrokken, sinds dien gaat er geen paard meer vast bij mij.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 14:41

Tegen. Een paard hoort de ruimte te hebben. Muizen in een kooi hebben nog meer ruimte.

sambagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 14:42

Het lijkt me voor een paard zwaar irritant om in een stand te staan. Ik ken gelukkig maar weinig manege's die nog stands hebben, ik zou voorstander zijn om ze te verbieden en wettelijk vast te leggen dat paarden die in een box staan, de minimale boxafmeting 3 x 3 zou moeten staan. Natuurlijk zou het beter zijn als paarden dag en nacht op de wei kunnen, maar in ons overbevolkte landje is dat helaas niet meer realistisch.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 14:43

ik ben er niet op tegen. Waar ik rijd staan ze ook op stands. De eigenaar WIL wel verbouwen maar heeft geen vergunning. De paarden zijn in principe tevreden. Ze hebben daar genoeg stro.
Ik vind er eigenlijk niets zielig aan. Het ligt ook aan de manier waarop ze staan. als ze heel smal zijn de stands dan wel. Maar ze zijn breed genoeg om met ruimte een zadel op het paard te leggen.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 14:44

probleem bij wetgeving wanneer je het gaat verbieden dat wanneer je je paard wil vervoeren dat dan ook niet meer zou mogen.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 14:46

Ik ben absoluut tegen het gebruik van stands, als bijvoorbeeld bij de manege waar ik heb gereden. De paarden staan daar dag en nacht in, zien de wei werkelijk nooit van dichtbij (of nouja, bijna nooit, als ze iets mankeren mogen ze er op volgens mij), en komen ongeveer 2 uur per dag uit hun stand, om kinderen op hun rug te laten hobbelen. Dan staan ze nog 'ns met hun hoofd de 'verkeerde' kant op ook, zodat ze alleen maar een donkere hoek zien met hun hoofd. Echt triest Verdrietig

Maar in het andere topic las ik, dat op een andere manege (en vast nog wel meer), dat de paarden daar dag en nacht buiten staan, en alleen als ze 2 lessen mee moeten lopen, ze tussendoor eventjes op stand gaan. Daar zie ik geen kwaad in. Als een paard elke dag, zeg, 2 uur in zo'n stand staat, krijgt ie daar écht niks van hoor, zeker niet als ie de hele dag op het land mag lopen met andere paarden!

nicolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 14:47

Jolandaa_ schreef:
ik ben er niet op tegen. Waar ik rijd staan ze ook op stands. De eigenaar WIL wel verbouwen maar heeft geen vergunning. De paarden zijn in principe tevreden. Ze hebben daar genoeg stro.
Ik vind er eigenlijk niets zielig aan. Het ligt ook aan de manier waarop ze staan. als ze heel smal zijn de stands dan wel. Maar ze zijn breed genoeg om met ruimte een zadel op het paard te leggen.

ik denk als je zelf maar is vast staan aan de muur met je hoofd, het niet egt prettig is, je kan amper iets zien plus dat er bij voeren voernijd kan onstaan, is ook niet om over naar huis te schrijven. ook staan ze ook in hun eigen stront als t krap is, omdat er geen andere plek is om ergens te staan of liggen. dit zijn maar een paar dingen waarom ik er tegen ben.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 14:48

T@nj@ schreef:
Voor een pauze moment kan ik het eigenlijk ook niet helemaal hebben. Warom niet lekker een stukkie gras op zoeken en daar een emmertje water, jij gaat liggen, paard drinkt als hij wil wat water en staat even lekker te grazen?

ik weet wat je bedoelt, maar dit is niet altijd mogelijk Lachen
ik bedoel als het kan , zal ik het ook zeker zo doen ..

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 14:49

Bij ons staan de pony's in stands maar ze kunnen wel gewoon liggen en bewegen enzo..
Ook gaan ze overdag de bak ik en zomers hetg land op!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 14:50

hoe ziet een tevreden paard eruit. Mijn paarden blijven nooit op dezelfde plaats staan wanneer ze geplast hebben. Ze lopen dan ergens anders heen. Dat kunnen ze niet in stands. Lekker rollen tegen de jeuk kunnen ze ook niet. Een paar uur hetzelfde uitzicht. Ze gaan er niet aan dood maar het is toch dierenmishandeling net zo als legbatterijen en konijntjes en cavia/s in kooitjes. Paarden willen het gevaar van achter ook kunnen zien en zijn ook nieuwsgierig. Ze kunnen niet vluchten en zitten echt psychisch en fysisch vast. Ze hebben geen keuze. Je hebt paarden die gaan vrijwillig in voederstands staan om te rusten. Maar die hebben de keuze.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 14:51

nicolina schreef:
Jolandaa_ schreef:

ik denk als je zelf maar is vast staan aan de muur met je hoofd, het niet egt prettig is, je kan amper iets zien plus dat er bij voeren voernijd kan onstaan, is ook niet om over naar huis te schrijven. ook staan ze ook in hun eigen stront als t krap is, omdat er geen andere plek is om ergens te staan of liggen. dit zijn maar een paar dingen waarom ik er tegen ben.

Hoezo kan een paard niet zien? Waar ik dan rijd staan ze met de hoofden naar elkaar toe. Ze zien alles, er is geen voernijd, alleen wanneer je er 1 voert wil de rest ook. Het is niet krap en de stront word weggehaald. Ze kunnen allemaal liggen, Met 2 paarden 1 waterdrukbak.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 14:53

wanneer het niet krap is waarom er dan geen stal van gemaakt. Bij voldoende ruimte zouden ze toch moeten kunnen lopen en draaien en rollen. Het zijn loopdieren geen stadieren

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 14:56

het is te krap om er een stal van te maken, maar er is genoeg ruimte om te staan. Zoals ik al zij: de eigenaar wil verbouwen maar het mag niet van de gemeente. Ik blijf er bij dat er niets zieligs aan is. De meeste paarden staan ook in de wei. dus het is misschien een loopdier maar dat hoeft niet persee.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 14:58

Jolandaa_ schreef:
ik ben er niet op tegen. Waar ik rijd staan ze ook op stands. De eigenaar WIL wel verbouwen maar heeft geen vergunning. De paarden zijn in principe tevreden. Ze hebben daar genoeg stro.Ik vind er eigenlijk niets zielig aan. Het ligt ook aan de manier waarop ze staan. als ze heel smal zijn de stands dan wel. Maar ze zijn breed genoeg om met ruimte een zadel op het paard te leggen.

Gestoord Tja opzadelen dat lukt me in een trailer ook, maar om daaruit maar de conclusie te trekken dat een paard dan genoeg ruimte heeft, vind ik niet bijster intelligent overkomen.
Een paard heeft behoeft aan ruimte, veel ruimte, het liefst een hele steppe....
Dan voldoet een stand dus absoluut niet aan de behoeften van een paard.

En wat is een 'tevreden' paard?
Een verveeld uit z'n ogen kijkend dier dat af en toe een hap stro neemt, lijkt me niet bepaald 'tevreden'.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 15:02

Stand als paardenstal vind ik niet erg diervriendelijk omdat een paard een bewegingsdier is en op deze manier erg in zijn vrijheid beperkt wordt, maar een stal waar ik kwam heeft de paarden grotendeels ook op stand (met een geultje erachter) en de pony die ik reed werd in een box heel druk en onrustig en steigerde eens een lamp stuk (en die hing echt niet laag) Die voelde zich niet zo happie in een grote box.

De paarden stonden er heel rustig op stal en waren niet schrikkerig. Ook gingen ze gerust liggen (rubber mat met laagje stro) Ze kwamen overdag een aantal uren buiten in groepjes en leken niet ongelukkig. ze waren niet anders gewend.

Als de stallen Schoon, droog, licht en fris zijn en de stands ruim genoeg om te liggen, dan lijkt het eigenlijk niet eens zo slecht...

Een stand vind ik persoonlijk meer iets voor een stal waar de paarden dag en nacht buiten staan en je ze even binnen haalt om te verzorgen en te voeren en te zadelen, en voor en tussen de lessen in het geval van maneges.

Als paarden altijd buiten lopen en je hebt geen dure voermachines is het toch een manier om individueel te kunnen voeren.

Een paard heeft de ruimte nodig. Een stal is vanuit de bewegingsbehoefte van het paard bekeken "altijd te klein"...
Maar een ruime box waar hij lekker kan staan hoe hij wil en kan liggen, rollen en rondneuzen is naast vele uren buiten het minste wat je hem kan geven.

Voor mijn pony was een box te klein... Hij wil liever buiten staan en heeft het na een uurtje of 2 wel gezien in een stal. Ik heb mijn pony in een groep dag en nacht buiten op een heel groot terrein waar ze kunnen kiezen waar ze staan, liggen, lopen of spelen. Ze kunnen zelf van bak naar wei via een lang pad. Heel mooi om te zien dat ze dat ook doen (zie topic in onderschrift) Zou ik een sportpaard erbij kopen dan zou ik met heel vies weer toch 's nachts binnen zetten, maar dan vooral zodat het dier schoon blijft als ik er 's ochtends vroeg mee weg moet naar les of wedstrijd.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 17-12-06 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 15:07

Ik vind stands niet bijzonder fraai. Ik heb m'n pony een tijdje op de manege gehad ( als lespony) waar ze dus ook op stands stonden. Echt een drama! Als een paard ging liggen, werden alle andere paarden opzij gedrukt omdat er simpel weg geen ruimte was. Daarnaast hingen er balken aan ijzeren kettingen tussen, die dienden ter afscheiding van de stands. Tijdens het voeren ging het er dan maar al te mal aan toe. Ze drukten elkaar helemaal plat en lieten het ook zeker niet om elkaar es een paar flinke meppen te geven. Het is zelfs een x zo mal gegaan dat een van de paarden met z'n benen achter zo'n balk is blijven haken, met als gevolg een peesblessure..
Ik heb mn pony daar dan ook snel weggehaald.

Nee, geen stands voor mij..

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 15:08

Ja dat schrijf ik ook paarden staan ook weleens stil ze slapen dan meestal. En zijn nieuwsgierig maar hebben altijd de mogelijkheid om ergens heen te vluchten. Mijn paarden galloperen op eens wanneer ze er zin in hebben of gaan er met zijn alle vandoor om te kijken waar het geknal vandaan komt. Ze zijn dan niet overspannen maar gewoon willen weten of er gevaar dreigt of niet. Ze rollen en donderjagen en hebben rangspelletjes of wat anders. Dat is niet altijd mogelijk maar ze kunnen zich terugtrekken van de kudde wanneer ze dat willen. Dat kan in stallen wel en in stands niet. Ze staan altijd naast de buurman of buurvrouw en hebben geen keus. Er worden niet voor niets studies gedaan en is aangetoond dat het beter voor het welzijn van het dier is dat het kan lopen. De vloeistof in de botten moet ook steeds op gang gebracht worden en ook voor de vertering is het beter. In duitsland heb je de L.A.G. stal gemeinschaft. De L staat voor lopen. Of kijk is op de site H.I.T. die is ook in nederlands. Of ga anders naar de site van stal mansour in arnhem. Daar stonden de paarden eerst ook in stands.

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 15:12

Jolandaa_ schreef:
het is te krap om er een stal van te maken, maar er is genoeg ruimte om te staan. Zoals ik al zij: de eigenaar wil verbouwen maar het mag niet van de gemeente. Ik blijf er bij dat er niets zieligs aan is. De meeste paarden staan ook in de wei. dus het is misschien een loopdier maar dat hoeft niet persee.

'Mijn' boer heeft van twee stands 1 box gemaakt.
Komt geen gemeente / vergunning aan te pas, hoor. Knipoog

Ga anders zelf eens bij de gemeente vragen of je in een bestaande
stal vergunning nodig hebt om van stands boxen te maken?

Misschien zegt jouw boer maar wat?

(En interesseert het jou eigenlijk ook niet? Scheve mond )

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 15:26

Jolandaa_ schreef:
als ze heel smal zijn de stands dan wel. Maar ze zijn breed genoeg om met ruimte een zadel op het paard te leggen.

En dan ga ik mij dus afvragen, wat is voor jouw belangrijk, dat je paard kan bewegen of dat jij genoeg ruimte hebt om je paard te zadelen Verward

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 15:28

Ik lees dus veel antwoorden als "als het maar ruim en ligt genoeg is en als er maar schoon stro ligt" dat schijnt belangrijk te zijn? Dan heb ik nog een vraagje, als je je paard aan het poetsen bent en je zet hem vast, dan doe je dat de avond voor je gaat rijden, gaat naar huis en laat je paard op de poetsplek staan tot de volgende ochtend/middag en dan ga je opzadelen en rijden, dat is ook geen probleem dan denk ik?

Zo, morgen ben ik weer terug, moet nu naar mijn werk tot vannacht dus tot morgen allemaal!

pressent

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 15:35

ik zeg niet dat ik stands goed vindt maar als het voor een paar uurtjes is en het kan niet anders vindt ik het ook geen ramp hoor.
Natuurlijk is het fijner voor een paard om rond te kunnen rennen en rond te lopen, maar zoals hier boven al is gezegt, niet iedereen heeft die mogelijkheid.
En over dat ze in hun eigen stront en urine staan.
Er zijn genoeg paarden in boxen die dat ook doen. En er zijn genoeg shetlanders die in een moderige wei staan met de heledag natte beenen.