Eigen stal bouwen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BLK

Eigen stal bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 10:49

Ik was eigelijk wel eens benieuwd of iemand ooit zijn eigen paardenstal heeft gemaakt.
En wat je hiervoor kwijt was, en of het nu nog steeds staat zoals het moet staan Knipoog

capopjekop

Re: Eigen stal bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 13:16

De oude stal heeft mijn vader zelf gemaakt. Hij was heel stevig van ijzer en hout, maar de paarden staan nu een paar weides verder waar nu een andere stal staat. Kosten weet ik niet precies maar in principe alleen de inkoop van het ijzer en het hout. Het hout konden we goedkoop krijgen bij mijn opa die erin handelt.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 13:52

Wij hebben zelf een paardenstal met schuur gebouwd. De paardenstal is 6x3m en kan in twee stallen opgesplitst worden. De schuur is 3x3m. De kosten waren circa 2000 euro. Eerst hebben we een betonnen fundering gestort. Vervolgens hebben we de eerste laag opgebouwd uit celbetonblokken en de rest van de schuur is opgetrokken uit een stevig houten frame met houten rabatdelen. Het dak bestaat uit kunststof platen met daarop dakpannen en de vloer in de stal bestaat uit omgekeerde grindtegels. De stal staat nu ruim twee jaar en is inderdaad nog precies zoals het moest zijn.
Op onderstaande foto is de stal nog niet helemaal af, maar het geeft een idee. De windveren ontbreken daar nog, net als de dakgoot. Aan de rechterzijde is de druivenstruik te zien, daarachter loopt de stal over in het schuurgedeelte. Ik heb momenteel even geen duidelijkere foto.

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 14:35

@Hobby: hebben jullie die celbetonblokken geimpregneerd tegen het vocht?? Want ik heb altijd begrepen dat die niet voor 'gewoon' buiten zijn.

BLK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 17:09

@ Hobby: Mijn complimenten echt een mooie stal!:j

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 17:58

@Dubbeldun: ze zijn naar mijn weten niet geïmpregneerd, maar misschien is het dan toch geen celbeton, maar een ander soort? Ik zal het even navragen. Wat zou het gevolg dan zijn? Ik ben trouwens nog wel van plan om de blokken aan te smeren, maar ik had er nog niet zo'n haast mee. Ik heb in ieder geval (nog) geen last van optrekkend vocht. De blokken zijn trouwens wel verstevigd met staal voor de stevigheid.

@ BLK: dank je wel! Ik zal het aan de heren doorgeven. Ik heb zelf alleen maar een ontwerp aan moeten leveren en toegekeken. Mijn vriend en broer hebben de stal vervolgens gebouwd.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 18:20

Als ze te lang vochtig blijven kunnen ze gaan verkruimelen en dus hun draagkracht verliezen.
Tenminste dat werd mij gezegd toen ik eens het idee had om een stal van deze blokken te bouwen.
Het kan dus wel, maar dan moet je de buitenkant waterdicht afwerken en ook de binnenkant.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 19:20

Ik heb het even nagevraagd. Volgens mijn vriend waren het wel celbetonblokken en volgens hem konden ze wel goed tegen vocht, ook in de grond. Ze worden vaker gebruikt voor funderingen. De blokken zijn hier wel versterkt met staal en er is beton in de blokken gestort (dat laatste wist ik niet). Ik weet niet wat men bedoelt met lang vochtig blijven, maar ondanks de natte periodes de afgelopen jaren zijn de celbetonblokken nu in ieder geval niet zichtbaar aangetast.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 19:23

Mijn vader heeft die blokken rond de mesthoop staan, al zolang ik me kan herinneren, en die blijven echt wel goed hoor!

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 19:25

Wij gaan binnenkort bouwen, zoals het er nu op lijkt krijgen we de vergunning.
Onze stal bestaat uit 2 boxen, een doorgang van 2 meter met boven het geheel een zolder. Dan een stuk kapschuur waar de auto, unimpg en eventuele trailer kan komen te staan. Verder nog een hok waar mijn man zijn gereedschappen allemaal kwijt kan. Geschatte kosten ca 15000 euro

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 19:27

@magriet: laat je die bouwen of doe je het zelf, want dat lijkt me niet duur nl Lachen
Ik heb een prijsopgave voor 2 kunststofstallen + klein berghok. Kwam op 10.000 euri's Verdrietig

yaira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 19:51

Wij hebben zelf een losse box tegen de schuur aangebouwd. Ik vind het zelf wel goed gelukt! En na ruim 4 jaar staat alles nog steeds zoals het staan moet en is er eigenlijk nog niks stuk gegaan.
Wat het gekost heeft zou ik echt niet weten, maar dat kan ik wel vragen.

Afbeelding

En van binnen:

http://img.photobucket.com/albums/v608/ ... GP5030.jpg

BLK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 19:53

@ Yaira : Wauw! Die zou ik ook wel in mijn achtertuin willen hebben staan!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 12:28

Hobby schreef:
en er is beton in de blokken gestort (dat laatste wist ik niet).

Dat is dan de verklaring denk ik. Ik ben zondag nog naar een huis wezen kijken waar ze een muur hadden neergezet van dat materiaal en helaas 'vergeten'(?) een buitenmuur te zetten dus dat kan allemaal weer over Nagelbijten / Gniffelen Die celbetonblokken zelf zijn poreus, maar bij jullie dus nu niet meer Knipoog

* is er gelijk weer geschopt *

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 19:35

Dat zal dan wel de verklaring zijn. Ik ben nou nog niet zo'n geweldige bouwvakker dat ik verstand heb van celbetonblokken, maar ik kan nog lang genoeg oefenen. Ik heb nog een verbouwing van mijn huis van zo'n 20 jaar voor de boeg Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 19:43

Er zijn veel misverstanden over celbetonblokken en gasbetonblokken.
Celbeton is met die gaten erin en gasbeton is 'massief'.
gasbeton is echt niet geschikt voor buiten/natte ruimten.
Dat verpulvert.

_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 12:54

mijn vader heeft de stal ook zelf gebouwd.
kosten weet ik zo niet.
we hebben eerst een hele laag goed zand neer gelegd tegen het verzakken, daarop de fundering. als bodem heb ik gewoon van die grote betonnen tegeld het ligt er nu bijna 2 jaar en nog niks verzakt. de wanden hebben we eerst met hout een geraamte gemaakt en daar tegen aan dikke watervaste platen, als dak hebben we iets van metalen golfplaten, de buitenkant is ook van metaal omdat mijn paarden bij de stallen kunnen komen als ze buiten lopen, alleen de voorkant is van hout. de deur hebben we laten maken.

Afbeelding
hier was de stal bijna klaar

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 13:02

hmm intresant
er komen wel mooie stalletjes voorbij mijn complimenten hoor Haha!
eh volgens mij zijn het cellebeton blokken, gasbeton is wit en wort idd poreus na verloop van tijd.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 13:02

we gaan volgende week beginnen met bouwen van 2 stalletjes. prijzen tot nu toe nog niks. grindtegels voor vloer gratis afgehaald hout gratis gekregen. en bouwen doet mn pa en mn vriend. we willen neit teveel geld eraan uitgeven omdat de mensen die daar wonen wat oudr zijn en niet zo lang meer daanr kunnen blijven wonen michien nog maar 2 a 3 jaar. dus proberen het gratis te doen.het kan wel.

_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 13:24

ikke20 schreef:
we gaan volgende week beginnen met bouwen van 2 stalletjes. prijzen tot nu toe nog niks. grindtegels voor vloer gratis afgehaald hout gratis gekregen. en bouwen doet mn pa en mn vriend. we willen neit teveel geld eraan uitgeven omdat de mensen die daar wonen wat oudr zijn en niet zo lang meer daanr kunnen blijven wonen michien nog maar 2 a 3 jaar. dus proberen het gratis te doen.het kan wel.

wij hebben ook van die grindtegels, let er wel op dat je de onderkant boven houd dus met zo weinig mogelijk grind en bij ons was de onderkant alleen beton. grind is namelijk heeeellll glad voor de paarden (heb ervaring)

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 16:39

rhootje schreef:
ikke20 schreef:

wij hebben ook van die grindtegels, let er wel op dat je de onderkant boven houd dus met zo weinig mogelijk grind en bij ons was de onderkant alleen beton. grind is namelijk heeeellll glad voor de paarden (heb ervaring)

ja dat doen we ook. eerst stond er 1 klein schuiltalletje voor mn pony daar hadden we ook grindtegels ingelegt ook op zn kop. alleen nu komt r paard bij dus stallen moeten uitgebreid worden. heb ook ervaring met gladde grind Clown

_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 16:51

hahaha ok dan Lachen

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 16:56

ik zal eens fotos maken en info zoeken over onze stallen Knipoog

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 13:54

Wij. Haha! Dat waren 2 3x3 boxen en een tussenstuk (poetsplaats) van 3x3. Waren we best veel aan kwijt, 8-10.000? Maar dat was dan ook met beton storten e.d. Lachen

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 16:02

Wij hebben voor de vloer ook die grindtegels gebruikt. Gaat prima als je ze omdraait.
Bij onze stallen hebben we wel een betonnen fundering. We hebben de kosten erg laag kunnen houden door zelf te bouwen en door goed op bruikbare materialen te letten op internet. Vaak kun je dan veel goedkoper inkopen.