wel of niet scheren??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xElienx

wel of niet scheren??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-06 22:01

ik zit met een probleempje.
sinds mijn pony Femke een wintervacht heeft, komt ze na de training heel moeilijk op adem. ze staat na een flink eind stappen nog steeds te pompen en haar temperatuur is dan ook ruim een graad hoger dan normaal. ze is de laatste tijd ook best sloom. eerst dacht ik dat het kwam omdat het koude weer niet echt door zette en de pony's al wel dik in de vacht zaten, maar vandaag was het best koud en er het was weer het zelfde liedje. het rijd echt voor geen meter, ze is totaal niet vooruit te branden.
je zou zeggen, de oplossing is makkelijk: SCHEREN
maaar zo makkelijk ligt het niet, ik heb naemlijk geen stal...
ze staan dag en nacht in de wei. en dat met zo'n kaal halsje en kale beentje. brrrrrrrr
daarnaast heb ik niet de gelegenheid om binnen te train, ik train dus altijd buiten, in weer en wind.

wat nu????

Zilion

Re: wel of niet scheren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 22:04

Dan scheer je toch een jachtpatroon. Alleen de onderhals en onderbuik en als je het echt erg vind een dikke waterdichte deken. Succes

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-06 22:07

maar met zo'n jachtpatroon, kun je dr toch niet zomaar buiten zetten? en met deken heb je zo veel warmte verschil (buikje koud, rug heel warm) of heb ik dat mis?

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 22:11

Het lijkt mij inderdaad dat je pony teveel wintervacht heeft. Ik heb dat ook gehad met mijn merrie: het was net of ze van binnen leeggezogen werdt. Ik heb haar toen laten scheren, maar ik had wel een stal en binnen bak.
Als je paardje altijd buiten loopt (wel gezond!) zou ik er ook huiverig voor zijn.

Je kan zo'n engelse hunter-coupe kunnen overwegen, Je scheert je paard dan alleen op bepaalde plekken. Ziet er niet uit vind ik, maar heel effectief. Je moet dan wel een deken omdoen en dat zorgt toch ook weer voor problemen.

In de klassieke dressuur wordt heel intensief maar kort getraint, 15 min. misschien zou je dat eerst kunnen proberen.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 22:14

Oh, iemand anders had het idee ook al aangegeven. Als je hele paard warm is heeft 'ie van kale plekken minder last, maar ja, ik zou me er ook niet gerust op voelen.
En het is helemaal niet zo dat we geen echte winter hoeven te verwachten; het kan nog altijd heel erg koud worden.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-06 22:20

het hoeft niet eens zo koud te zijn, maar al die regen....

die korte maar intensieve training werkt bij haar niet. het is net een diesel, ze moet even op gang komen, na een half uur is ze pas warm.

xLuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 22:28

opzich zou je je pony/paard wel kunnen scheren. gooi er dan wel goede dekens op Ja anders vat ze kou Lachen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 22:40

Beentjes hoef je al niet te scheren, want daar zweten ze bijna niet. 1e plek waar ze meestal gaan zweten is de hals en borst. Als je hier een streepje scheert helpt dat vaak al genoeg. Hou dat streepje laag genoeg en de vacht erboven beschermt de kale huid tegen de regen. Het onderste deel van de hals, de borst en de buik worden eigenlijk nooit nat als een paard in de regen staat. Als je dit minimaal houd en een schuilstal hebt kan je met dit model zonder deken.
Ik zou geen buik scheren, omdat je geen stal hebt en je paard dan zonder bescherming op de koude grond ligt met rusten.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-06 22:51

dat is misschien wel een oplossing, zo'n super smal streepje over zijn hals, borst en boven-achterbeen.
maar zal dat genoeg zijn? en kan ik haar dan echt in weer en wind buiten zetten? in de grote wei heeft ze geen schuilstal, thuis bij de padock wel, maar daar gaat ze nooit in staan. het is echt een buitenpony. soms staat ze helemaal te bibberen in de regen, maar naar binnen, ho maar! behalve als ik haar daar vast zet.
heeft iemand nog een andere oplossing?