kokoshaar in de buitenbak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

kokoshaar in de buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-06 21:21

Onze buitenbak begint wat glad te worden, op een paar plaatsen zak je echt een stukje weg in het zand.
De eigenaren van de wei wilden er houtsnippers doorheen mengen, maar dat lijkt me niet erg fijn omdat dat ook glad wordt en het water ook niet goed meer wegloopt als de snippers zijn verrot.
Dus toen las ik iets over kokoshaar. Verrot veel minder snel, maar is het ook minder glad? Heeft iemand ervaringen ermee?

Onze bak is niet gedraineerd, ook niet echt nodig vind ik, er staan nooit echt grote plassen.
Dit was vandaag: http://img.photobucket.com/albums/v684/ ... C_0149.jpg
En dit vorig jaar rond deze tijd: http://img.photobucket.com/albums/v684/ ... alling.jpg
Maar er zijn dus twee plaatsen waar het bijna drijfzand lijkt.

Zou het ook helpen om het zand aan te stampen? En is dat goed te doen met zo'n stamper die bouwvakkers veel gebruiken?

Het is trouwens niet onze wei, dus ik ga er geen tonnen geld in steken, liefst zo weinig mogelijk natuurlijk, maar ik wil wel kunnen blijven rijden erin.

_Charlotte_

Re: kokoshaar in de buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 15:31

um waarom doe je op die drassige stukken geen nieuw zand erin?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 15:34

Ik zou het nooit aanstampen, dan kan er geen water meer door en heb je in de winter een zwembadje.

Maar ik vind het vreemd dat julllie bak glad word.
Die van ons is ook wel eens nat maar nooit glad..

Ik weet niet wat voor zand je erin hebt?

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 15:57

klopt die van ons is ook nat maar ook nooit glad Haha!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-06 15:57

Ik weet ook niet precies wat voor zand het is. Het is wit zand, best grof..

Bij het hek, waar de paarden altijd naar andere paarden staan te kijken is het zand best hard aangestampt, en daar staat eigenlijk nooit water, zelfs niet na een flinke regenbui.. Daar is het ook veel minder glad, beter te rijden.
Waar het zand heel los ligt en je een stuk wegzakt daar is het ook erg glad. Vandaar dat ik dacht dat aanstampen misschien helpt tegen het gladde.

Ik vind het ook vreemd, dat gladde. Het is ook niet overal. Vorig jaar had ik er helemaal geen last van. Maar sinds een maand zijn een paar stukken spekglad.

Toen het zo hard heeft geregend die maand toen groeiden er na een tijdje algen in de plassen, of daar leek het in ieder geval op.. Die groene kleur is nu weg, maar het kan misschien wel dat dat door het zand is gemengt en daardoor zo glad is..
Maarja wat kunnen we daaraan doen

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 15:59

Jer moet gewoon een goede zandbodem hebben, dat is het beste.
Met bijvoorbeeld woudzand en daaronder een laag spuitzand en drainage..
Dat zou de beste oplossing zijn.
maar aanstampen is heel slecht..

EDIT: typo
Laatst bijgewerkt door daantjuhhh op 16-12-06 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 16:01

volg dit topic even..

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 16:19

je zegt niet te duur .. maar ik zou gewoon gaan zorgen voor een goede bodem.. mischien met drenaise hebben wij ook helpt heel goed! en ja het is aleen maar duurder als je het goedkoopt doet Tong uitsteken

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-06 16:22

Het is niet mijn bak, en als ik mn paard over een half jaar ergens anders wil stallen dan heb ik voor niks veel uitgegeven, vandaar Knipoog

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-06 16:23

Drainage hebben we trouwens niet echt nodig. Er staat nl maar heel weinig water in de bak. Op het pension een dorp verder hebben ze wel een gedraineerde bak, die is nog natter dan die van ons.
Maar het is gewoon zo vreemd dat het niet overal zo glad is waar het water ligt. Op een paar plaatsen maar..

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 17:02

Je moet wel uitkijken met kokoshaar, dit is qua grond niet meer te gebruiken wanneer men de bak wil veranderen in weide. Kijk daar dus mee uit, het lijkt me wel een mooie optie.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 19:30

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 19:32

Stuur Jurga eens een PB, volgens mij hebben hun het ook in hun bak (maar dat weet ik niet 100% zeker).

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 19:33

Dam moet je met zon ding doro de gron gaan (soort metaal achter trekker) werkt super, water loopt dan goed weg!